Web Analytics Made Easy - Statcounter

.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید باقر پور صبح شنبه در بازدید از پارک جنگلی بیرجند با اشاره به خشکسالی های پیاپی و ضعیف شدن گونه های گیاهی استان اظهارکرد: اگر چه درخت کاج از گونه های مقاوم است اما خشکسالی طولانی مدت و بافت خاک بوستان جنگلی بیرجند موجب شده تا آفات ثانویه از این ضعف استفاده و به درختان حمله کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: طی چند سال اخیر یکی از معضلات اصلی درختان کاج بویژه در بوستان جنگلی بیرجند شیوع آفت خطرناک سوسک پوستخوار کاج بوده که علاوه بر خسارت مستقیم به درختان کاج می تواند در صورت کنترل نشدن، هر ساله باعث قطع تعداد زیادی از درختان کاج در عرصه های جنگلی شود.

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری از شیوع این آفت و مبارزه با آن اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان استفاده از روش‌های غیر شیمیایی را در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به انجام مطالعات و بررسی‌های دقیق میدانی در بوستان جنگلی بیرجند گفت: روش قطع درختان آلوده و سوزاندن و گرمادهی تنه درخت و استفاده از فرمون جنسی برای کنترل این آفت وجود داشت که در نهایت روش استفاده از فرمون جنسی (pheromones) آفت، در قالب تکنیک شکار انبوه انتخاب و اجرا شد.

معاون حفاظت وامور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: تله فرمون جنسی در سطح ۱۳ هکتار از بوستان جنگلی بیرجند از اوایل تیرماه نصب شد و پس از ۱۰ روز از نصب تله‌ها، جمعیت بسیار بالایی از حشرات بالغ آفت به دام افتادند.

باقرپور با بیان اینکه سوسک پوستخوار داخل تنه درخت فعالیت دارد و نمی توان از سمپاشی برای مبارزه استفاده کرد، افزود: پرواز سوسک ها از خرداد ماه آغاز و تا اوایل شهریورماه ادامه دارد که تلاش می شود با نصب تله ها در این بازه زمانی و شکار حشرات نر بالغ جمعیت حشرات را کنترل نموده و در نتیجه از افزایش خسارت به درختان کاسته شود.

وی اعتبار هزینه شده برای این طرح را ۱۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اعلام کرد.

کد خبر 4658851

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی خراسان جنوبی بیرجند آفات نباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۹۵۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر

شهرداری منطقه ۷ درباره قطع برخی از درختان ضلع غربی باغ‌موزه قصر کنار دیوار نیروی انتظامی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، این روابط عمومی طی اطلاعیه اظهار کرده است:

ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تاکید مدیریت شهری بوده به اطلاع می‌رساند که ۱۳ اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست خوار و چوب خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ طرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب ناپذیر است و کمیسیون بر اساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رای به قطع این درختان داد.

در نتیجه بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضا‌های سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این اتفاق موجود است و در صورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار در خواهد آمد.

از سوی دیگر با توجه به این که آفت چوب خوار تنه درخت را به تدریج از داخل پوک می‌کند در فصولی که در شهرمان باد و طوفان وجود دارد، شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند.

در پایان اعلام می‌کند که حساسیت افکار عمومی نسبت به نگهداشت فضای سبز شهری یک سرمایه ارزشمند برای شهرداری و خادمان شهر است و ضمن ارج نهادن به این نگرانی، به صورت کامل پاسخگوی تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در این زمینه هستیم.

دیگر خبرها

  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • آیا شورای شهر بیرجند با احداث برج‌های ارتش موافقت می‌کند؟
  • اجرای طرح مبارزه با قاچاق در استان سمنان/ ۹ متخلف دستگیر شدند
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • توضیحات شهرداری درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • این سوسک یک اثر هنری است (عکس)
  • فیلمبرداری ماکرو آیفون 15 پرو مکس از یک سوسک تیره (فیلم)