Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-04@03:14:26 GMT

خودروسازی در جاده خاکی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۷۳۸۱

خودروسازی در جاده خاکی

بازار خودرو یکی از بازارهای پرمشتری در کشور است که در یک‌سال گذشته همانند بسیاری اقلام و دیگر اجناس شاهد افزایش قیمت بیش از صددرصدی بوده است. این در حالی است که شرکت‌های خودروساز در این چند ماه در مظان اتهام بوده‌اند. ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ رسانه ها خواندنی نظرات - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بازار خودرو یکی از بازارهای پرمشتری در کشور است که در یک‌سال گذشته همانند بسیاری اقلام و دیگر اجناس شاهد افزایش قیمت بیش از صددرصدی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که شرکت‌های خودروساز در این چند ماه در مظان اتهام بوده‌اند؛ چه آنکه بارها تصاویر و فیلم‌های مختلفی از وجود انواع خودرو در انبار دو خودروساز بزرگ کشور منتشر شده است. همین امر نیز موجب شده تا شرکت‌های خودروسازی در این‌باره توضیحاتی را به مشتریان ارائه دهند. با این وجود، بازار خودرو همچنان دارای فراز و نشیب است و بسیاری بر این اعتقادند که بازار خودرو هنوز آرام نشده است.

در ماه‌های اخیر دو شرکت بزرگ خودروساز کشور که بازار داخلی را به صورت انحصاری در اختیار دارند، خلف وعده‌های بسیاری داشته‌اند. بسیاری از مشتریان، خودروهای ثبت‌نامی سال قبل خود را با تأخیر بسیار دریافت کرده و برخی دیگر همچنان منتظرند. غیر از مسائل اقتصادی ناشی از نوسان قیمت دلار، خودروسازان تحریم‌ها را عامل مهمی در جلوگیری از واردات قطعات مورد نیاز برای تکمیل خودروها می‌دانند. این در حالی است که آقای ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور هم روز گذشته در گفت‌و‌گو با فارس گفته است که قطعه‌سازان کوچک در زمینه تولید خودرو با مشکل نقدینگی مواجه هستند. به گفته وی، اکنون 160 هزار خودرو داریم که هر کدام یک یا دو قطعه کم دارند. سراج در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت خودروسازی و شکایت مردمی از بابت عدم تحویل به موقع آن، گفت: شکایات سیر نزولی دارند و این موضوع ادامه خواهد داشت.

تحویل خودرو با تأخیر چندماهه
اگرچه خودروسازان تلاش می‌کنند تا تاخیرهای خود از بابت تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده را جبران کنند اما همچنان هم مشتریانی هستند که بیش از یک‌سال از پیش‌خرید آن‌ها گذشته و هنوز منتظر دریافت خودروی خود هستند. یکی از مخاطبان در تماس با این روزنامه گفت: اردیبهشت سال 97 یک دستگاه خودروی دنا با آپشن‌های مشخص پیش‌خرید کرده بودم. قرار بود خودرو را آخر مهرماه 97 تحویل بگیرم اما عقب افتاد. این خریدار خودروی داخلی که نخواست نامی از وی در گزارش باشد، ادامه داد: قرار شد خودرو را دی‌ماه تحویل دهند که باز هم انجام نشد و وعده خرداد امسال را دادند. خردادماه به نمایندگی مراجعه کردم و بعد از گلایه و ابراز ناراحتی در نهایت آخر خردادماه ماشین دنا را تحویل گرفتم. وی در نهایت با گلایه از قطعاتی که از خودرو کم شده، تاکید کرد: قرار بود خودرو رینگ آلومینیومی داشته باشد که فولادی شده است، کروز کنترل خودرو را هم باز کرده‌اند. چرخ‌های عقب هم به جای ترمز دیسکی، ترمز کاسه‌ای دارند. این در حالی است که مدل‌های قدیمی‌تر که به شرایط گرانی ارز و تحریم نخورده‌اند، امکانات کاملی دارند. 

در جست‌و‌جوی دلایل
خودروسازان بارها کمبود قطعات را عامل تأخیر در تحویل خودروها دانسته‌اند. قطعه‌سازان هم کمبود منابع مالی برای تأمین مواد مورد نیاز را مطرح می‌کنند. حالا آن‌طور که رییس سازمان بازرسی کل کشور گفته است جلسه‌ای با حضور خودروسازان و قطعه‌سازان برگزار شده و نیز دعوت شده تا وزیر صنعت هم در این جلسه حضور یابد تا وضعیت موجود را بررسی کنیم و ببینیم مشکل کجاست و مقصر کیست؟ به گفته قاضی سراج، این بررسی‌ها تا هفته آینده به اتمام رسیده و نتایج اعلام خواهد شد. رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین گفته است:‌ در این بررسی‌ها باید ببینیم مشکل از بانک است یا از خود قطعه‌سازان؛‌ اگر خودروهایی را که داریم با قطعات یدکی که مانده تولید کنند، مشکلی در بازار خودرو نخواهیم داشت؛ این درحالی است که اکنون 160 هزار خودرو داریم که هر کدام یک یا دو قطعه کم دارند. وی با بیان اینکه ممکن است یکی از علت‌های مشکلات پیش‌آمده عمدی نیز باشد،‌ گفت: باید انبارهای خودرو، ورودی‌ها و خروجی‌های آن را بررسی کنیم تا به این نتیجه برسیم که آیا واقعاً قطعه در انبارها موجود هست یا خیر؟ چرا که اگر می‌توانند با قطعات داخلی خودرو را بسازند، باید ببینیم چرا نمی‌سازند؟ قاضی سراج گفت:‌ معمولاً قطعه‌سازان کوچک تحت فشار می‌توانند قطعه بسازند اما نقدینگی لازم را ندارند.

قیمت‌گذاری به شیوه بازار
دلایل بسیاری موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شده است، اما یکی از مهم‌ترین این دلایل حذف شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو در کشور است؛ همین موجب شده تا خودروسازان اقداماتی را برای قیمت‌گذاری انجام دهند که در نتیجه شائبه‌هایی را به‌دنبال داشت. بر این اساس برخی اعتقاد دارند که خودروسازان خود با تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار سعی می‌کنند تا بازار را تشنه نگه دارند. نتیجه این کار بالا رفتن قیمت خودرو است و از آنجایی که تصویب شده تا قیمت کارخانه پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد باشد، در نتیجه سود این افزایش قیمت به خودروسازان می‌رسد تا با این کار بتوانند بخشی از کسری بودجه و منابع مالی خود را تأمین کنند؛ اما در یک‌سال گذشته که شورای رقابت تعطیل شده است، این شورا همچنان تلاش کرده تا دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردد. این شورا اعتقاد دارد که بر اساس اصل 44 قانون اساسی وظیفه قیمت‌گذاری خودرو بر عهده این شوراست و حتی مصوبه هیات هماهنگی سه قوا نیز نمی‌تواند شورای رقابت را از قیمت‌گذاری حذف کند. در این‌باره حتی قاضی سراج، رییس سازمان بازرسی کل کشور هم در نامه‌ای که به جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری فرستاده است، یادآور شده: «از مصوبه سران سه ‌قوه در قیمت‌گذاری خودرو تفسیر اشتباهی انجام شده که به کنار گذاشتن شورای رقابت منتهی شده است، در حالی که حذف شورا از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل نادرست بوده و باید فرایند قیمت‌گذاری به روند پیشین و به شورای رقابت برگردد.»
حالا در چنین شرایطی که کمبود قطعه در بازار و نیز کاهش تولید لوازم یدکی مورد نیاز خودروها از یک‌سو و نیز نبود نهاد مشخص برای قیمت‌گذاری خودرو موجب بروز دردسر برای مردم شده است، باید منتظر ماند و دید نتایج برگزاری جلسات با حضور خودروسازان، قطعه‌سازان و وزیر صنعت به کجا خواهد رسید و آیا خودرو دوباره به جاده تعادل باز خواهد گشت یا خیر؟

منبع :  صبح نو                           

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

R1437/P/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کف قیمت خودرو در بازار

فرارو- ساینا S دنده‌ای جرو ارزان‌ترین سواری‌های تولیدی سایپا به حساب می‌آید و در بازار آزاد به طور متوسط ۴۳۸ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

کوئیک GX حدود ۱۰ میلیون بیشتر قیمت دارد و مثل کوئیک SR دنده‌ای، ۴۴۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اطلس G که اخیرا راهی بازار شده و خیلی آن‌ها را فیس لیف کوییک می‌دانند، ۵۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و شاهین دنده‌ای ۷۶۵ میلیون تومان.

شاهین اتوماتیک هم که گرانقیمت‌ترین سواری داخلی سایپاست، ۸۶۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل 12 اردیبهشت 13 اردیبهشت
پراید 151 تیپ DA مدل 1403

338 میلیون تومان

338 میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل 1401

397 میلیون تومان

397 میلیون تومان

تیبا هاچ‌بک مدل 1401

402 میلیون تومان

402 میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل 1403

438 میلیون تومان

438 میلیون تومان

کوئیک GX مدل 1403

448 میلیون تومان

448 میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل 1403

448 میلیون تومان

448 میلیون تومان

اطلس مدل 1403

580 میلیون تومان

580 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 2

یک میلیارد و 700 میلیون تومان

یک میلیارد و 700 میلیون تومان

چانگان CS35 پلاس تیپ 3

یک میلیارد و 900 میلیون تومان

یک میلیارد و 900 میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل 1403

765 میلیون تومان

765 میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل 1403

860 میلیون تومان

860 میلیون تومان

دیگر خبرها

  • انحراف خودرو و حادثه تصادف حاصل جاده خاکی برخی از روستا‌های انابد + تصاویر
  • قیمت جدید ساندرو کارکرده / با ۸۲۰ میلیون خودرو خارجی بخرید
  • قیمت خودرو امروز 13 اردیبهشت 1403
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کف قیمت خودرو در بازار
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت خودرو امروز 12 اردیبهشت 1403
  • غافلگیری سایپا برای متقاضیان این خودرو
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران