Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@18:52:20 GMT

زندگی بر مدار شوتی؛ تعبیر وارونه یک رویا

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۰۷۷۶۲

زندگی بر مدار شوتی؛ تعبیر وارونه یک رویا

به گزارش ایرنا، داستان رانندگانی که خود را جان بر کف خانواده می دانند و در کف جاده ها در خط شوتی روزگار می‌گذرانند و آخر روزی می‌رسد که که به بهای درآمد بیشتر یا خانواده خود را یا خانوده دیگری را به عزا می نشانند، شنیدنی است.

خودروهای خط شوتی با سرعت، سبقت‌های غیر مجاز و ترس عجین شده اما باز هم جوانانی جویای نام هستند که می‌خواهند یک شبه پولدار شوند و با ریسک پذیری تسلیم این شغل غیرقانونی و پر خطر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«راننده شوتی»، مرد یا زنی است که ظهر یا عصر یا پیش از طلوع یا نیمه‌های شب، هول زده، صندلی عقب ماشینش را در می‌آورد، به شیشه پنجره‌های عقب ماشین، روکش دودی می‌چسباند، از کف تا سقف فضای خالی پشت صندلی راننده را بسته‌های ریز و درشت باری که قاچاق است، می‌چپاند.

بار قاچاق را با یک چادر کُدری استتار می‌کند، روی نمره پلاکش آدامس می‌چسباند و اعداد را ناخوانا می‌کند، مخزن برف پاک کن ماشین را با ۲ لیتر گازوئیل پر می‌کند که اگر «شخصی‌ها» (اصطلاح مرسوم شوتی‌ها درباره مأموران ردزنی قاچاق جاده‌ای) پشت سرش گذاشتند، دودزایی بزند به قدرت ۵۵ ثانیه تار کردن کانون دید مأمور، پشت فرمان که می‌نشیند، موتور را به قصد بالای ۱۷۰ کیلومتر آتش می‌کند.

فرق نمی کند جاده بزرگراه باشد یا فرعی، سرعت همان است که آغاز کرده است و در این مسیر اگر رهگذری شانس نیاورد و پا در این جاده ها بگذرد قربانی سرعت راننده های شوتی می شود و خانواده ای به سوگ می نشیند.

خودروهای شوتی به صورت کاروانی به سوی مقصد حرکت می کنند و یکی از خودروها نقش اسکورت و یا به قول شوتی ها «جاده صاف کن» را بازی می کند و با حدود هفت تا ۱۲ کیلومتر جلوتر از کاروان حرکت می کند و هرگونه حرکت مشکوک را در جاده به کاروان اطلاع می دهد و در صورت بروز مشکل در یک حرکت هماهنگ خودروهای کاروان تا زمان رفع خطر به سوی مخفیگاهی که از قبل تدارک شده حرکت می کنند.

بعد از رفع خطر خودروی اسکورت به رانندگان کاروان اعلام می کند که جاده صاف است و این به معنی نبودن خطر در مسیر عبور است و مشکل زمانی در جاده ها بیشتر می شود که خودروهای شوتی باید زمان از دست رفته را برای رسیدن به مقصد جبران کنند و افزودن بر سرعت موجب بروز سوانح زیادی در جاده می شود و شاید این داستان واقعی تعبیر وارونه رویای جوان جویای نام و پول در جاده های پر پیچ و خم دامنه های زاگرس باشد.

کهگیلویه و بویراحمد مسیر جدید عبور کالای قاچاق به مرکز کشور

سالهاست کالاهای قاچاق از جنوب و جنوب کشور به استان های مرکزی کشور و تهران ارسال می شود و تلاش سازمان‌های ذیربط برای مبارزه با این پدیده که اقتصاد کشور را هدف گرفته نتیجه نداده است اگرچه میزان قاچاق کالا کاهش یافته است.

وقتی عرصه بر قاچاقچیان کالا برای عبور دادن کالا تنگ شود برای حمل کالا دنبال مسیرهای جدید می‌گردند و کمتر از یک دهه است که استان کهگیلویه و بویراحمد به مسیر عبور کالای قاچاق از بنادر جنوبی به مرکز کشور تبدیل شده است.

خودروهای شوتی، اصطلاحی است که چند سالی بیشتر نیست و به قول رانندگان شوتی کمتر از یک دهه وارد ساختار زبانی و حتی گفت و گوهای محفلی مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

کارشناسان مبارزه با قاچاق تاکید می کنند یکی از دلایل اصلی عبور بدون درسر کالاهای قاچاق از مسیر کهگیلویه و بویراحمد نبود مراکز ایست و بازرسی دائمی در جاده های این استان است.

قاچاقچیان کالا چنان با تجربه شدهاند که به راحتی زمان پهن شدن تورهای ایست و بازرسی جاده ای را توسط خودروهای اسکورت خود به کاروان ها اطلاع می دهند و از گرفتار شدن در دام تورها رهایی می یابند، اما وجود ایست و بازرسی دائمی مجال فکر کردن را از خودروهای شوتی حامل کالای قاچاق می گیرد و در طول شبانه روز احتمال گرفتار شدن آنها در تور نیروهای انتظامی وجود دارد.

خطر افزایش گرایش جوانان به فعالیت در خط شوتی

یکی راننده خط شوتی در جاده گچساران به بابامیدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ما شوتی ها سبقت، پیچ و دوربین و پلیس نمی‌شناسیم یک لحظه مکث به قیمت جانمان تمام می‌شود.

«م. س» افزود: شغلی ندارم و پیش از اینکه به کار شوتی و انتقال اجناس قاچاق روی بیاورم فقط برخی اوقات به طور فصلی بساط میوه پهن می‌کردم و اندک پولی درمی آوردم تا کفاف زندگی ام را بدهد.

وی بیان کرد: تامین هزینه‌های سرسام آور زندگی سخت است و مجبور شدم به شغلی روی بیاورم که در کم‌ترین زمان درآمد خوبی برایم داشته باشد.

این راننده تصریح کرد: بیشتر جوانانی که همچون من وارد خط خودروهای شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران واقف به خطرات این شغل کاذب و خطرناک هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و درآمد بالای قاچاق کالا، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان با وجود نیروهای انتظامی و بازرسی، با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

«م. س «عنوان کرد: در محله ای از شهر دوگنبدان زندگی می‌کنم جوانان بسیاری مثل خودم به این حرفه مشغول شده اند و روز به روز تعداد مان هم بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از راننده شوتی ها در شهرستان کهگیلویه می‌گوید که هر وقت راننده خط شوتی شدی دیگه حق نداری بترسی و به طور کامل حواست باید به همه چیز باشد حتی به سرعت باد.

«س. ح» افزود: کی از کجا داره میاد؟ چه ماشینیه؟ چند نفر توی ماشین جلوتن؟ چند نفر توی ماشین پشت سرتن؟ حتی حواست باید به جنس داخل ماشینت باشه. راننده ماشینی که می‌زنه توی فرعی ممکنه چکاره باشه؟ توقف ممنوع،

وی بیان کرد: وسط راه آب بخورم و دستشویی برم و بنزین بزنم و خوابم می‌آد نداریم فقط باید به رفتنت ادامه بدی و نترسی.

افزایش تردد خودروهای شوتی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: تردد خودروهای خط شوتی در جاده‌های ارتباطی این استان افزایش چشمگیری یافته که ضمن نا امن کردن راه‌ها باعث بی نظمی در تردد شده است.

سرهنگ بهنام ویسی پور اظهار داشت: این خودروها بیشتر در جاده‌های ارتباطی کهگیلویه و بویراحمد از جمله گچساران به نورآباد، یاسوج به بابامیدان و یاسوج به اصفهان تردد می‌کنند که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

وی افزود: خودروهای خط شوتی با سرعت حدود ۱۲۰ تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت، جاده‌های استان را به تسخیر خود درآورده‌اند و در موارد بسیاری عامل جان باختن انسان‌های بیگناه و تصادف‌های شدید می‌شوند.

سرهنگ ویسی پور بیان کرد: در بیشتر موارد خودروهای شوتی خطر مهم افزایش تلفات جاده‌ای در تصادفات تعیین شده و جاده‌های این استان را ناامن کرده است.

وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قرار گرفتن بین چند استان بزرگ کشور یکی از مسیرهای ترانزیت انواع کالای قاچاق و یکی از راه‌ای اصلی عبور و مرور خودروهای خط شوتی است.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بیشتر این خودروهای خط شوتی به صورت گروهی و همراه با اسکورت به ویژه در محورهای کم عرض کهگیلویه و بویراحمد در حرکتند که این خود خطر وقوع خطرات جاده‌ای را چند برابر می‌کند.

وی عنوان کرد: جاده‌های کم عرض، و خطاهای رانندگی خطر مرگ میر در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد را به واسطه این شوتی ها به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

در چند دهه اخیر و با توجه به حجم بالای قاچاق، پدیده خودروهای شوتی جای خود را در ترانزیت بارهای قاچاق باز کرده است.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بار قاچاق این خودروها بیشتر شامل ادکلن، موبایل، پوشاک و دیگر موارد بوده که روزانه در جاده‌های استان به وفور در تردد هستند.

وی گفت: به دلیل بیکاری و نبود شغل روزانه شاهد ورود افراد جدید بومی به این شغل خطر آفرین هستیم که به دلیل فقدان مهارت لازم در رانندگی، مسبب تصادف‌های فراوانی در جاده‌ها می‌شوند که سبب شده عامل تمام تصادفات در جاده‌های استان به نام خودروهای شوتی رقم خورد.

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با توجه به طرح ملی کنترل و پیشگیری خودروهای خط شوتی در کشور، پلیس این استان نیز برنامه عملیاتی برای کنترل وضعیت این خودروها در دست اجرا داشته و در نظر دارد بطورجدی جاده ها را برای عبور و مرور این خودروها ناامن کند.

افزایش ۱۳۷ درصدی ارزش کالاهای قاچاق خط شوتی در کهگیلویه و بویراحمد

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت: ارزش ریالی کشف کالای قاچاق در استان توسط رانندگان خط شوتی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ درصد رشد داشته است.

حسین بهمنی اظهار داشت: در سه ماهه امسال ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده ۱۶۱ میلیارد ریال بوده که این میزان در مدت مشابه سال ۹۷ برابر با ۶۸ میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: امسال تعداد خودروهای توقیفی خط شوتی ۶۲ دستگاه بود و در این راستا ۵۰۹ فقره پرونده تشکیل و ۵۰۳ نفر دستگیر شده اند.

بهمنی بیان کرد: این میزان در مدت سه ماهه سال ۹۷ به ترتیب تعداد خودروها ۱۷۶ دستگاه، تعداد پرونده ۵۱۱ مورد و تعداد متهمین دستگیر شده ۶۰۴ نفر بود.

وی عنوان کرد: در سال ۹۷ ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در این استان ۴۵۶ میلیارد ریال بود که در این راستا ۸۱۴ خودرو توقیف و ۲ هزار و ۳۱۷ نفر دستگیر شدند.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این آمار در سال ۹۶ به ترتیب ارزش ریالی ۳۵۷ میلیارد ریال، تعداد خودروهای توقیف شده ۸۱۳ مورد و ۲ هزار و ۳۲۳ نفر نیز دستگیر شدند.

وی افزود: مبدا خط شوتی های کهگیلویه و بویراحمد بنادر دیلم و گناوه در استان بوشهر و مقصد آنها برای تخلیه بار نیز اصفهان و به ندرت به سوی تهران عزیمت می کنن.

بهمنی ابراز داشت: به زودی یک مرکز ایست و بازرسی در جاده یاسوج به اصفهان ایجاد خواهد شد که به طور یقین از تردد خودروهای شوتی جلوگیری خواهد کرد و به عنوان گلوگاهی برای جلوگیری از این تخلف عمل خواهد کرد.

جانشین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشتر خودروهای حامل کالای قاچاق خودروهای خط شوتی هستند که به طور عمده بار آنها مشروبات الکلی، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، انواع سلاح، لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و فرآورده‌های نفتی است.

وی بیان کرد: از دلایل عمده گرایش افراد به پیوستن به خط شوتی موضوع بیکاری و نبود شغل برای جوانان است که می طلبد در این زمینه اقدامات موثر تری برای توسعه اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد صورت بگیرد.

بهمنی گفت: این شغل کاذب بازدهی اقتصادی ندارد چرا که در صورت دستگیری راننده های شوتی توسط نیروی انتظامی، خودروهای آنها مصادره و ارزش کالای قاچاقی آنها در صورتی که بالای ۱۰ میلیون تومان باشد معادل کالا جریمه نقدی و کالای آنها به نفع دولت ضبط می شود.

حوادث جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد ۵۸ نفر را به کام مرگ کشاند

براساس آمارهای موجود، سوانح جاده‌ای در این استان در سه ماهه نخست امسال ۵۸ نفر را به کام مرگ کشانده است

کارشناسان ذیربط، جاده‌های کم عرض و عوامل انسانی از عوامل اصلی بروز سوانح رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده اند و رانندگان خودروهای شوتی در بروز بسیاری از سوانح جاده ای استان نقش داشته اند. سوانح جاده‌ای این استان در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۸۶ کشته بر جای گذاشت.

این استان با داشتن کمتر از ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط خاص توپوگرافی و کوهستانی یکی از استان‌های خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

برخی راهکارهای مبارزه با پدیده قاچاق با خط شوتی جاده ای

با بررسی‌های میدانی و گفت و گو با رانندگان خودروهای شوتی یکی از دلایل تمایل بیش از پیش جوانان به پیوستن به این شغل نبود، بیکاری آنان است البته نباید فراموش شود که برخی‌ها می‌خواهند یک شبه پولدار شوند و بدون هیچ زحمت و دردسر پول به جیب بزنند.

در صورت بررسی دقیق، این آسیب اجتماعی معلوم می شود که چرا جوانان اینگونه به این شغل پر خطر روی آورده‌اند. پرداختن به این پدیده اجتماعی به عنوان یک رفتار ناخوشایند و خشونت آمیز از جنبه ها و منظرهای گوناگون جامعه شناختی مهم است.


خط شوتی ها امروزه با گستره‌ای وسیع و روزافزون در میان جوانانی با هیجان‌های روحی نامطلوب که شاید زیرفشارها و ناملایمات روزمره زندگی ناخواسته پابه به این بازی خطرناک گذاشته‌اند به عنوان یک تهدید و بحران جدی اجتماعی دیده می شود و این پدیده نیز همچون بسیاری از مسایل و ناهنجاری‌های اجتماعی نیازمند کار مطالعاتی دقیق و همه جانبه است.


بدون شک نگاه صرف جرم انگاری و برخوردهای قهرآمیز قضایی و انتظامی باید آخرین مرحله از راهکارها و عومل دخیل برای ورود به این مساله باشد و حتی این نوع نگاه و نگرش منفی صرف جرم انگاری به آن باید اصلاح شود.

مجهز شدن همه جاده‌های اصلی و شریانی کهگیلویه و بویراحمد به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه ساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی و اجرای گشت‌های منسجم‌تر، شتاب بخشی در صدور احکام قضائی مربوط به قاچاقچیان کالا و مهمتر از همه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه‌ها از جمله مهمترین راهکارهایی است که می‌توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودروهای شوتی به کار گرفت.

تبعات ناشی از این پدیده می‌طلبد هرچه سریع‌تر تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا دیگر در جاده‌ای، جان و امنیت کسی به خطر نیفتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچار آسیب نشود.

نبود قوانین مناسب و نبود بازدارنده‌های کافی، بسیاری از جاده‌های کشور را محلی برای تاخت و تاز اتومبیل‌های شوتی برای حمل کالاهای قاچاق کرده است.

قانون گذار برای خودروهای شوتی دو نوع جرم را تعریف کرده است که اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف و موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) این دو جرم است اما می طلبد مجلس شورای اسلامی برای مبارزه قاطع با قاچاق کالا در هر نوع مبادرت به وضع قوانین جدید و با کارایی بالا نماید تا جلوی ضربه زدن به اقتصاد ملی گرفته شود.

۹۸۶۸/‏۱۶۶۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با گریزی به طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را از خدمات ارزشمند نظام به جامعه فرهنگیان دانست و گفت: ۵۸۱ نفر در مهرماه سال‌جاری در آموزش و پرورش استان به عنوان معلم استخدام می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمد جمالی‌آرند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته معلم، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در جامعه مدیون تلاش معلم است.

وی از اجرای بیش از 400 برنامه در نواحی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم اشاره کرد و افزود: زنگ سپاس در پاسداشت مقام معلم در مدارس استان نواخته شد.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته گرامیداشت مقام معلم از 94 معلم نمونه شهرستانی و منطقه‌ای تجلیل می‌شود.

وی با گریزی به طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را از خدمات ارزشمند نظام به جامعه فرهنگیان دانست و تصریح کرد: 581 نفر در مهرماه سال‌جاری در آموزش و پرورش استان به عنوان معلم استخدام می‌شوند.

جمالی‌آرند خاطرنشان کرد: برنامه‌محوری و قانون‌مداری دو اصل هستند که به عنوان سیاست کاری در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مد نظر است.

وی افزود:دو ناحیه‌ای شدن آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد از قبل مطرح بوده و هم‌اکنون نیز در حال بررسی است.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ظرفیت شایستگان در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش استان استفاده استفاده می‌شود و هرگز دنبال نگاه قومی و جغرافیایی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیستیم.

وی به مشکل مسکن فرهنگیان اشاره کرد و افزود: جهت حل مشکل مسکن فرهنگیان در حال رایزنی با حوزه استانداری استان هستیم.

جمالی‌آرند خاطرنشان کرد: برنامه ابتکاری «بام» از طرف آموزش و پرورش استان ارائه شده‌است و از اول مهر سال‌جاری در مقاطع ابتدایی استان با هدف کاستن از میزان مشق دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد
  • تزریق جان دوباره به اورژانس کشور
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود