Web Analytics Made Easy - Statcounter

برگزاری این همایش که به پیشنهاد قربان قلی بردی محمد اف" رئیس جمهوری ترکمنستان و برای ۲۱ مرداد مصادف با "روز ملی دریای خزر" در منطقه گردشگری "آوازه" برنامه ریزی شده است، هدف اش را بررسی نقش دریای خزر در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بنابراین مقامات بلند پایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای حاشیه این بزرگترین دریاچه جهان در منطقه اروآسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران می روند تا با هم میثاق بسته و زیرساخت های توسعه همه جانبه اقتصادی میان خود را رقم بزنند.

مسئولان کشور میزبان این همایش به خوبی می دانند که ایران یکی از کشورهایی است که از پتانسیل های لازم برای توسعه همه جانبه برخوردار بوده و می تواند نقش نقش قابل توجهی در معادلات اقتصادی و سیاسی منطقه بازی کند، نقشی که مقامات ترکمنستان بارها از جمله در کنفرانس خبری هفته گذشته ویژه این همایش در عشق آباد بر آن اعتراف کردند.

"بای مورات آنامامدوف" معاون وزیر صنعت و ارتباطات ترکمنستان، حضور ایران در نخستین همایش اقتصادی دریای خزر و برنامه های جنبی آن از جمله نمایشگاه فناوری های نوآورانه آوازه را بسیار مهم توصیف کرد و خواستار پررنگ آن در این رویداد منطقه ای و برنامه های جنبی جهت توسعه منطقه ای شد.

وی یکشنبه گذشته در یک مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا در عشق آباد گفته بود: از آنجایی که نمی توان نقش دریای خزر در توسعه اقتصادی منطقه اورآسیا را نادیده گرفت و ایران نیز به عنوان یک کشور مهم حاشیه این دریا به دلیل قرار گرفتن در محل تلاقی دو شاهراه اساسی شرق به غرب و شمال به جنوب، یعنی بطور همزمان در مسیر "یک کمربند، یک جاده" (جاده ابریشم) و "کریدور اقتصادی شمال به جنوب" برای توسعه منطقه ای اهمیت زیادی دارد، از ایران انتظار داریم نقش فعالتری در این همایش و توسعه منطقه ای ایفا کند.

آنامامدوف با اعلام اینکه ایران از مهم‌ترین کشورهای مسیر این دو شاهراه مهم راهبردی جهان و نیز در حاشیه دریای خزر است گفت: تردیدی نیست که هریک از کشورهای منطقه نقش خاص خود را برای توسعه منطقه بازی می کنند، اما نمی توان اهمیت حضور ایران در این نخستین همایش اقتصادی خزر و برنامه های جنبی آنرا برای توسعه اقتصادی اورآسیا به دلایلی که بدان اشاره شد، به هیچ وجه نادیده گرفت.

وی از برگزاری نمایشگاه فناوری های نوآورانه با حضور چند کشور جهان در حاشیه نخستین همایش اقتصادی خزر خبر داده بود و با اعلام اینکه ترکمنستان برای توسعه اقتصادی به همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌های خارجی چشم دوخته است، گفت: انتظار داریم دولت ایران و بخش خصوصی این کشور نیز بتوانند سهم مهمی در همکاری ها و سرمایه گذاری های توسعه ای منطقه اورآسیا داشته باشند.

آنا محمد اف" همچنین از برگزاری نمایشگاه ویژه خودروی خزر در حاشیه نخستین همایش اقتصادی خبر داد وی از صاحبان صنایع خودرویی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان خواست با حضور در این نمایشگاه سهم خود را در راه تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای منطقه ایفا کنند، چرا که خودروسازی همچنان می‌تواند نقش اساسی در تقویت طرح‌های ارتباطی جاده ابریشم جدید و نیز کریدور حمل و نقل شمال به جنوبی از آسیای مرکزی و قفقار به ایران تا به هند بازی کند.

سردار دوردیف، مشاور عالی رئیس جمهوری ترکمنستان در امور بین الملل نیز هفته گذشته در مصاحبه با ایرنا، ضمن تاکید بر تقویت همبستگی میان کشورهای حوزه خزر و زمینه سازی برای ایجاد گفتمان های سطح عالی اقتصادی و سیاسی برای تشکیل یک بازار مشترک خزری، اعتماد سازی مشترک برای تقویت همبستگی گروهی کشورهای حوزه خزر برای تبدیل این دریا به یک دریای صلح و دوستی و ثبات جهت نیل به هدف کلانتر توسعه اقتصادی را بسیار با اهمیت خواند.

وی نقش هر یک از کشورهای مهم این منطقه را در رابطه با تشکیل بازار مشترک خزر بسیار حیاتی خواند و گفت که امیدوار است در این میان به ویژه جمهوری اسلامی ایران بتواند نقش مهم تری برای راه اندازی گفت و گوهای جمعی جهت شکل دهی به یک بازار مشترک خرزی به عهده بگیرد.

در این میان آقمراد چاریف، معاون کنسرسیوم دولتی "ترکمن گاز" ترکمنستان نیز از سرمایه گذاران کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه کشور جنوب این دریا یعنی ایران دعوت کرد تا هرچه زودتر برای تکمیل صنایع تبدیلی گاز طبیعی به محصولات پتروشیمی در کشورش پیش قدم شود.

وی شنبه هفته قبل در یک کنفرانس خبری در عشق آباد، با اشاره به راه اندازی نخستین و بزرگترین پالایشگاه تبدیل گاز مایع به بنزین در جهان که جمعه گذشته با کمک سرمایه گذاران ژاپنی و ترکیه عملیاتی شد، گفت که این کشور اجرای پروژه‌ای گسترده‌تری را نیز برای تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی در دستور کار خود دارد که تحقق آن در درجه نخست به سرمایه گذاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر منوط خواهد بود.

چاریف با تاکید بر اهمیت منابع هیدورکربنی در جهان و نیز وفور آن در ترکمنستان، از سرمایه گذاران بخش انرژی کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه خواست تا قبل از اینکه وزارت نفت و گاز این کشور بخواهد از کشورهای فرامنطقه ای برای پیشبرد طرح‌های مرتبط بهره ببرد، خود برای توسعه زیرساخت های توسعه اقتصادی منطقه اقدام کنند.

معاون کنسرسیوم دولتی "ترکمن گاز" ضمن اعلام مازاد تولید بنزین یور و-۵ از گاز طبیعی (GTG) در کشورش به واسطه آغاز به کار پالایشگاه جدید در استان آخال، آن‌را زمینه‌ای برای صادرات بنزین و به کشورهای منطقه و جهان از طریق بنادر مهمی چون ترکمن باشی (کشورش) و امیرآباد ایران در دریای خزر و بندر عباس در حنوب ایران برای صادارت به جهان ارزیابی کرد و گفت: ترکمنستان همچنین می‌تواند بعد از راه اندازی خط لوله تاپی به سمت هند و نیز ترانس خزر به سمت دریای سیاه، این بنزین مازاد را از همین مسیر اعلام شده از ایران به جنوب آسیا و اروپا نیز صادر کند.

طبق برنامه و هماهنگی‌هایی که دولت ترکمنستان با کشورهای حاشیه دریای خزر انجام داد، نخستین همایش اقتصادی خزر قرار است در ۱۲ اوت ۲۰۱۹ (۲۱ مرداد) مصادف با "روز خزر" تاریخی که برای نخستین بار، پنج کشور حاشیه‌ی دریای خزر برای همکاری‌های محیط زیستی در رابطه با دریای خزر با هم میثاق بستند، برگزار شود.

دولت ترکمنستان نخستین همایش اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر و نمایشگاه های جنبی آن را با هدف ایجاد همبستگی منطقه‌ای و تبدیل این دریا به دریای صلح، دوستی و ثبات در منطقه گردشگری "آوازه" در ساحل دریای خزر برگزار می‌کند.
این همایش با حضور مسئولان و مقام‌های بلندپایه دولتی و بخش خصوصی کشورهای ساحلی بزرگترین دریاچه راهبردی جهان برگزار می‌شود تا نقش این دریاچه را در روندهای جهانی و توسعه سرمایه گذاری، استخراج نفت، گاز، تولید برق، مشارکت حمل‌ونقلی، تجاری، کشاورزی و گردشگری بررسی و با همفکری شرکت کنندگان راهکاری عملی برای توسعه اقتصادی در منطقه پیدا کند.

شرکت کنندگان در این همایش شامل اعضای دولت، وزیران، نهادهای رسمی، رؤسای استان‌های مرزی، نمایندگان سیستم بانکی و تجار در حوزه خزر از کشورهای حاشیه این دریا می‌شود و در عین حال نمایندگان برخی نهادهای بین‌المللی در بخش اقتصادی، مالی، حمل‌ونقل، زیست شناسی و علمی از سراسر جهان نیز در این همایش کشورهای حاشیه بزرگترین دریاچه راهبردی جهان شرکت می‌کنند.

برگزاری این همایش، نخستین بار بعد از آنکه ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آن‌را در پنجمین دور نشست سران همسایه خزر در شهر ساحلی "آکتائو" قزاقستان مطرح کرد، توسط قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهوری ترکمنستان با هدف تحکیم مناسبات همه جانبه به ویژه اقتصاد کشورهای حاشیه خزر پیشنهاد شد.

این کشورها در سال ۱۳۸۲، کنوانسیون منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به کنوانسیون تهران را امضا کردند و تاریخ ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ را روز دریای خزر نامیده و لازم الاجرا شدن آن را به‌عنوان یک رخداد مهم محیط زیستی، جشن گرفتند.

اهمیت این کنوانسیون منطقه‌ای در این است که تنها معاهده مورد توافق پنج کشور حاشیه دریای خزر و تنها بستر همکاری برای حفاظت و نجات بوم‌سازگان منحصر به فرد دریای خزر به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۰۷۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند این در حالیست مهف مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند.

به گزارش ایسنا صادق ضیاییان در نشست علمی بارش‌های سیل‌آسا طی فروردین در جنوب و جنوب شرق کشور افزود: نکته مهم این است که مدل‌های هواشناسی وقوع بارندگی شدید جنوب کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس را از قبل پیش‌بینی کرده بودند. از آنجایی‌که مدل‌های هواشناسی هیچ گونه اطلاعاتی از دخالت در افزایش یا کاهش بارش نظیر بارورسازی ابرها را ندارند همچنین قابلیتی در آن‌ها بسط داده نشده است تا بتواند بارندگی عظیم در ایران، عمان و امارات متحده عربی به‌ویژه دبی است.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی  ادامه داد: وسعت شکل‌گیری این سامانه و علل وجودی آن چنان پهناور بود که چندین هزار کیلومتر را در تراز میانی جو و سطح زمین شامل می‌شده است ایجاد چنین سامانه پیچیده‌ای نیاز به صرف انرژی بسیار زیاد دارد که از دست بشر خارج است.

وی درباره علت بارش‌های سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور گفت: علت بارش سنگین در جنوب و جنوب شرق کشور را می توان شکل گیری بندال امگا با مراکز کم ارتفاع واقع در اروپا و منطقه جنوب کشور، شکل‌گیری رودباد با سرعت پایین (این نوع رودباد می تواند هوای مرطوب را برای مدت بیشتر در منطقه نگه دارد شکل) به همراه استقرار واچرخند در غرب اقیانوس هند و چرخند روی شبه جزیره عربستان دانست که سبب تغذیه خوب رطوبتی از روی شمال غرب اقیانوس هند، دریای عمان دریای عرب دریای سرخ و خلیج فارس به جنوب کشور شد. 

ضیاییان اضافه کرد: عوامل توپوگرافی منطقه نیز در انباشت و صعود مکانیکی رطوبت نقش مهمی داشتند. 

ادامه دارد

دیگر خبرها

  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور داریم
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • پشت پرده حملات تروریستی در ایران و روسیه