Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@07:49:01 GMT

اجرای طرح تولید 4 محصول سالم زراعی و باغی در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۱۳۹۰

اجرای طرح تولید 4 محصول سالم زراعی و باغی در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: از اجرای طرح "تولید محصول سالم" برای چهار محصول زراعی و باغی در استان گیلان خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی درجانی گفت: به منظور ارتقاء مهارت‌های شغلی زنان کشاورز با رویکرد آموزش و ترویج تولید و مصرف محصول کشاورزی استاندارد و با محوریت اجرایی کردن دستورالعمل حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی در راستای موافقت‌نامه میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی مؤسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، شیوه نامه طرح با  موضوع « استقرار استانداردهای ملی حد بیشینه آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی» به همه استان‌ها ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هدف کلی این طرح فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار برای خانوار های روستایی و عشایری است.

درجانی ادامه داد: در  راستای اجرای موافقت نامه مذکور، تعداد چهار محصول زراعی و باغی شامل؛ بادام زمینی، کیوی، برنج و سبزی و صیفی در سال جاری برای استان گیلان در شهرستان آستانه اشرفیه، رودسر و رشت در نظرگرفته شد.

وی گفت: در این خصوص آموزش زنان روستایی با همکاری کارشناسان مراکز بهداشت، دریافت گواهی تولید محصول سالم با کلینیک گیاهپزشکی، احراز کد با هماهنگی کارشناس مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود، ضمن اینکه کارشناس اداره کل استاندارد استان در طول فرآیند اجرایی پروژه، دستورالعمل‌های لازم در زمینه پلمب محصول، شرکت بازرسی و آزمایشگاه بررسی حد مجاز آلایندها را  ارائه خواهد داد.

درجانی خاطرنشان کرد: زنان روستایی در زمینه سلامت و ایمنی، کیفیت و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، ترویج فرهنگ مصرف و تهیه برند محصولات کشاورزی نقش بسزایی دارند و جامعه هدف این طرح ترجیحا" اعضاء صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، تسهیل گران و زنان کار آفرین بوده و دوره های آموزشی با موضوع مدیریت مزرعه، تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات و بیماری های محصولات کشاورزی برای مخاطبان طرح در دستور کار ترویج خواهد بود.

وی تصریح کرد: هماهنگی و برنامه ریزی روند اجرای طرح توسط عوامل اجرای آن در قالب کارگروه فنی پی گیری می شود که اعضای آن متشکل از مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی، اساتید دانشکده کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناس مسئول واحد امور زنان روستایی، کارشناس مسئول محیط زیست و سلامت غذای سازمان، محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و موسسه تحقیقات برنج، کارشناس اداره کل استاندارد استان، روسای ادارات آموزش و ترویج و مسئولان کلینیک گیاهپزشکی شهرستان‌های رودسر، رشت و آستانه اشرفیه و در راس این کارگروه رئیس سازمان جهاد کشاورزی است.

وی گفت: به این ترتیب بستر لازم جهت بهره‌گیری از ظرفیت، توانمندی و پتانسیل بخش‌های ذیربط و دستگاه‌های درون و برون سازمانی در تولید و مصرف محصول سالم مهیا می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بادام زميني کیوی منطقه گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، منصور امیریان گفت: این همایش با هدف ارتقای شاخص سلامت، پیشگیری و کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت، در زنجیره مواد غذایی با منشا گیاهی و لزوم و اهمیت تولید و عرضه محصولات تولیدی شناسه دار با حضور تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مسئولین شهرستانی و استانی در سالن اجتماعات فرهنگیان شهرستان مرودشت شد.

او افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت و امنیت غذایی جامعه و اولویت موضوع در سازمان جهاد کشاورزی فارس، مقرر شد محصولاتی که شناسه محصول را دریافت کنند، اجازه صادرات به خارج از کشور و فروش در بازار داخلی را خواهند داشت.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت گفت: محصولات باغی شامل کیوی، انگور، سیب، پسته، انار، خرما و مرکبات و محصولات مزرعه‌ای و گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه، فلفل دلمه ای، بادمجان و کرفس برای صادرات به خارج از کشور و محصولات بازار داخلی شامل گوجه و خیار گلخانه‌ای و مزرعه ای، پیاز، سیب زمینی، پرتقال و سیب، ملزم به دریافت کد شناسه محصول هستند.

امیریان تصریح کرد: تولید کنندگان محصولات برای ثبت نام و دریافت کد شناسه محصول برای صادرات، قبل از کاشت و بازار داخلی یک ماه قبل از برداشت، به دفاتر نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • گردهمایی مددکاران ترویجی شهرستانهای ارومیه، نقده و اشنویه
  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • همایش دریافت کد شناسه محصولات کشاورزی در مرودشت
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • تولید برنج سالم در شالیزارهای رامسر
  • کشت گندم دیم و آبی در ۴۰۸ هزار هکتار اززمین‌های کشاورزی آذربایجان غربی
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • افزایش ۹ میلیون تنی تولید گندم در دولت سیزدهم
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه