Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@23:43:30 GMT

واکنش‌روسیه و فرانسه به کاهش تعهدات برجامی ایران

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۱۴۸۷۷

واکنش‌روسیه و فرانسه به کاهش تعهدات برجامی ایران

ساعت 24 - مقامهای ایرانی همانطورکه پیش بینی می شد در برابر اتحادیه اروپا رفتار سرسختانه خود را برای عبور از مرزهای تعهد داده شده درپیمان برجام ادامه داده و دریک تصمیم روبه جلو اعلام کردند از مانع تولید اورانیوم غنی شده با غلظت نزدیک به 4درصد عبورکرده و احتمال دارد این کار درسه ماه آینده تکرار شود. این خبر اعلام شده از سوی ایران با واکنش های گوناگون مواجه شده که خوانید:

 روسیه

تاکنون نماینده روسیه در آژانس انرژی اتمی تنها کسی بوده که از این کشور در خصوص گام تازه ایران واکنش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میخائیل اولیانوف، اقدام ایران در جهت کاهش تعهدات را قابل درک توصیف کرد و افزود: «با توجه به روندی که مشاهده شده بود، انجام این اقدام از سوی ایران دور از انتظار نبود.»آقای اولیانوف البته اشاره کرده کرد که همچنان راه مذاکرات میان طرفین باز است و گفتگوها باید در این خصوص ادامه یابد.

فرانسه

دفتر کاخ ریاست جمهوری فرانسه هم روز یکشنبه ۷ ژوئیه در بیانیه‌ای اقدام ایران در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم را محکوم کرد. این در حالیست که شب گذشته (شنبه) روسای جمهوری ایران و فرانسه با یکدیگر گفتگو کردند و راه‌های ادامه مذاکرات بر سر یافتن راه‌های زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای مورد بحث طرفین قرار گرفته است.در بیانیه کاخ الیزه همچنین به این نکته اشاره شده است که مکانیسم ماشه در قبال اقدام تازه ایران فعال نمی‌شود.مکانیسم ماشه به ساز و کاری در توافق هسته‌ای ایران و گروه کشورهای ۵+۱ اطلاق می‌شود که در آن عدول ایران از تعهداتش باعث می‌شود تحریم‌های سازمان ملل به صورت خودکار مجددا علیه تهران فعال شوند.

آژانس انرژی

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به آغاز گام دوم ایران در کاهش تعهدات هسته‌ای، گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بیانیه امروز ایران مطلع است.»این سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام کرد که بازرسان آژانس در ایران به زودی درباره گام دوم ایران به مقر این نهاد بین‌المللی در وین گزارش خواهند داد.

توییت ظریف

وزیر خارجه ایران هم ساعاتی پس از نشست خبری در خصوص کاهش تعهدات برجامی ایران، در انتشار یک پست در حساب توییتری خود از قابل بازگشت بودن اقدامات ایران خبر داد.محمد جواد ظریف یکشنبه ۷ ژوئیه در توییت خود از کشورهای اروپایی خواست به تعهدات خود عمل کنند. او ضمن اشاره به اینکه اقدامات ایران با توجه با توجه به حق ایران و در چارچوب بند ۳۶ برجام صورت گرفته است، این کار را در جهت حفاظت از منافع ایران در مقابل تحریم‌های اقتصادی آمریکا دانست.وزیر خارجه ایران همچنین در توییت دوم خود نوشت: «اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات برجای خودشان به ویژه بعد از خروج آمریکا (از برجام) ناکام مانده‌اند. آنها باید حداقل از منظر سیاسی از گام ایران منطبق بر بند ۳۶ برجام از جمله در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کنند..»

 کاهش تعهدات ایران در قالب برجام"

ایران اعلام کرد از این پس به محدودیتی که در برجام برای میزان غنی‌کردن اورانیوم تعیین شده پایبند نخواهد بود.عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در یک کنفرانس خبری گفت ایران به دنبال حفظ برجم است، اما به دلیل عدم پایبندی طرف‌های اروپایی برجام به وعده‌هایشان، تصمیم گرفته برخی از تعهداتش را زیر پا بگذارد.عراقچی این تعهدات را اقداماتی سیاسی با هدف اعتمادسازی خواند و گفت اقدام اخیر ایران برای زیرپا گذاشتن این تعهدات نیز یک اقدام سیاسی است عراقچی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان بازگشت آمریکا به مذاکرات ایران گفت: "آمریکا اگر تحریم‌ها علیه ایران را بردارد می‌تواند در مذاکرات ایران در چارچوب ۴ + ۱ حضور پیدا کند."در کنفرانس مطبوعاتی امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران گفت: "امروز غنی‌سازی اورانیوم از ۳/۶۷ عبور خواهد کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود و امروز این موضوع به طور رسمی اتفاق خواهد افتاد".در همین خصوص بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در این کنفرانس گفت که تهران فعلا غنی‌سازی پنج درصد را اجرا می‌کند.سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، همچنین از افزایش "شیب غنی‌سازی و شیب ذخایر اورانیوم" گفت و "بر اساس دستوری که از رییس شورایعالی امنیت ملی داشتیم گام دوم را باید امروز ‌برمی‌داشتیم که برداشته شده است".آقای کمالوندی تاکید کرد که ایران "حاضر نیست به هر قیمتی در برجام بماند" و حفظ برجام را منوط به عملکرد طرف‌های مقابل دانست و گفت: "تمامی اقداماتی که ایران می‌کند برای حفظ برجام است".

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، محسن نذیری اصل، نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند. 

اولیانوف در خصوص این دیدار در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: با نماینده ایران در آستانه سفر برنامه ریزی شده مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران دیدار کردم.

پیشتر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل هفته آینده به منظور شرکت در اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای ایران که در اصفهان برگزار می‌شود، به ایران سفر می‌کند. 

کمالوندی همچنین اعلام کرد که قرار است در این سفر گروسی در خصوص مسائل هسته‌ای ایران با برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران رایزنی داشته باشد. 

اولین کنفرانس علوم و فنون هسته‌ای روز 17 الی 19 اردیبهشت ماه در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • دیدار دیپلمات‌های ایران و روسیه در وین در آستانه سفر گروسی به تهران
  • رایزنی نماینده ایران با اولیانوف در وین
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • دیدار نمایندگان ایران و روسیه در آستانه سفر گروسی به تهران
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟