Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقدمه

موسیقی هنری است که با تار و پود ذهن انسان درآمیخته و برای هزاران سال در انواع مختلف وجود داشته و نسل‌های مختلف از آن لذت برده‌اند. موسیقی به قدری بر ذهن و روان انسان تأثیرگذار است و باعث ایجاد آرامش می‌شود که بزرگان زیادی در مورد آن سخن گفته‌اند. مثلا فیثاغورث گفته است که "موسیقی نشانگر نظم جهان هستی است" یا نیچه گفته است که "زندگی بدون موسیقی، یک خطای بزرگ است".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا هر نوع موسیقی لذت‌بخش است یا برای اینکه یک موسیقی جذاب باشد، باید معیارهای خاصی داشته باشد تا به دل انسان بنشیند؟ موسیقی هم مانند هر هنر دیگری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که قطعا اگر به شکل هنرمندانه در کنار هم قرار بگیرند، یک آهنگ زیبا خلق می‌شود.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا از معیارهایی صحبت کنیم که باعث می‌شوند یک موسیقی زیبا خلق شود و آهنگی که به گوش شما می‌رسد، یک نوای لذت‌بخش و جذاب باشد.

ملودی زیبا

هر قطعه موسیقی که شما می‌شنوید، از صدها نت تشکیل شده است که مشابه با الفبای موسیقی هستند و یک آهنگ از ترکیب این نت‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که چند نُت به شکل مناسب در کنار هم قرار می‌گیرند، یک نوای جذاب از آن‌ها ایجاد می‌شود که به آن ملودی گفته می‌شود.

شما بسیاری از آهنگ‌ها را فقط با یادآوری ملودی آن‌ها به خاطر می‌آورید و شاید یک ملودی را روزها به طور مرتب با خود زمزمه می‌کنید. ملودی یک آهنگ در واقع بخش پایه و زمینه هر نوع موسیقی است که یک آهنگساز برای ساخت آهنگ در ابتدا به آن فکر می‌کند و آن را می‌سازد.

برای اینکه یک موسیقی زیبا باشد، ملودی آن باید به شکلی باشد که ذهن را با خود درگیر کند و جدید و جذاب باشد. یک ملودی زیبا از معیارهای اصلی زیبابودن یک آهنگ است. اگر بخواهیم تعریف دقیق و ساده‌ای از ملودی در یک آهنگ با کلام داشته باشیم، ملودی همان نحوه خواندن شعر توسط خواننده است و در موسیقی بی کلام همان ریتم اصلی آهنگ است.

آهنگ‌سازی مناسب

زمانی که ملودی یک اثر موسیقایی یعنی نحوه خواندن شعر توسط خواننده مشخص می‌شود، نوبت به بخش مهمی به نام آهنگ‌سازی می‌رسد. اینجاست که نقش یک آهنگ‌ساز خوب مشخص می‌شود. آهنگساز تعیین می‌کند که چه نت‌ها و ملودی‌هایی در بخش‌های مختلف یک آهنگ استفاده شوند. خواننده در چه بخش‌هایی از آهنگ، اجرا داشته باشد و هارمونی یا هماهنگی آهنگ و صدای خواننده به چه شکل باشد. از چه سازهایی و به چه مقدار در نواختن یک آهنگ استفاده شود و هر کدام از سازها چه نت‌هایی را بنوازند.

اگر بخواهیم یک آهنگ را به یک غذا تشبیه کنیم که از ترکیبات مختلفی تشکیل شده است، آهنگساز نقش سرآشپز را دارد و یکی از مهمترین اجزای ساخت یک آهنگ حرفه‌ای است. در پشت هر آهنگ زیبایی که به گوش شما می‌رسد، یک آهنگساز حرفه‌ای وجود دارد که تصمیم گرفته یک آهنگ به چه شکلی ساخته شود.

نوازندگان زبردست

اگر موسیقی غیرالکترونیک یا اصطلاحا آکوستیک باشد، از نوازندگان حرفه‌ای برای نواختن آن استفاده می‎شود. یک نوازنده حرفه‌ای کسی است که سال‌ها با یک یا چند ساز تخصصی کار می‌کند و عمر خود را صرف مهارت پیداکردن در نواختن یک ساز کرده است.

برای نواختن هر سازی استعداد خاصی نیاز است. مثلا کسانی که سازهای بادی می‌نوازند، هماهنگی بالایی بین ماهیچه‌های تنفسی و ماهیچه‌های دستان خود دارند یا کسانی که پیانو می‌نوازند، انگشتانی بسیار سریع دارند و هماهنگی مغز آن‌ها با انگشتان دستشان بسیار بالا است. این مهارت‌ها علاوه بر اینکه به استعداد نوازنده مربوط هستند، حاصل سال‌ها تمرین است.

یکی از معیارهای موسیقی زیبا این است که از نوازندگان حرفه‌ای برای نواختن سازهایی که در یک آهنگ به کار رفته‌اند، استفاده شود. به طور معمول، آهنگساز، نوازندگان حرفه‌ای را انتخاب می‌کند که سابقه همکاری قبلی با آن‌ها را دارد و دستان این نوازندگان هنرمند است که یک موسیقی زیبا را برای شما خلق می‌کند.

ترانه‌سرای هوشمند

معیارهای قبلی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم، معیارهایی هستند که در هر آهنگی وجود دارند و تفاوتی نمی‌کند که آهنگ با کلام باشد یا بی کلام. یکی دیگر از اجزای موسیقی که در مورد موسیقی با کلام، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در سال‌های اخیر هم توجه زیادی به آن شده است، شعر یا ترانه یک آهنگ است. خیلی از آهنگ‌های زیبا هستند که ممکن است با یک ترانه نامناسب همراه شوند و ارزش خود را از دست بدهند. برای اینکه یک ترانه زیبا باشد، در درجه اول باید آوایی متناسب با آهنگ داشته باشد. نکته دیگر این است که ترانه باید بار معنایی خوبی داشته باشد یعنی معنای آن هم مناسب با آهنگ باشد.

برای سرودن ترانه یک آهنگ دو راه وجود دارد. گاهی ترانه‌سرا یک ترانه را به آهنگساز می‌دهد و از او می‌خواهد که بر روی آن آهنگ بسازد که در این شرایط بار اصلی ساخت یک آهنگ زیبا از مجموع ترانه و آهنگ، بر عهده آهنگساز است. روش دیگر این است که ترانه‌سرا یک آهنگ را می‌شنود و ترانه خود را بر اساس آن می‌گوید تا یک ترانه متناسب با آهنگ خلق شود. در این شرایط نقش ترانه‌سرا در ایجاد یک آهنگ خوب، بسیار مهم و اساسی است.

خواننده حرفه‌ای

اما در پایان می‌رسیم به کسی که در موسیقی با کلام، مهمترین نقش را ایفا می‌کند، یعنی خواننده. اگر بخواهیم تیم آهنگسازی را به یک تیم فوتبال تشبیه کنیم، خواننده مهاجم تیم است و همان کسی است که باید گل بزند! خوانندگان حرفه‌ای باید آشنایی بالایی با آهنگسازی و ترانه‌سرایی داشته باشند و این موارد را به خوبی درک کنند.

یکی از ابزارهایی که خوانندگان برای زیباشدن هر آهنگی از آن استفاده می‌کنند، تحریر است. تحریر در واقع لحن‌های مختلف اداکردن هر بخش از ترانه است که در زیباشدن هر آهنگ نقش اساسی دارد. استفاده از تحریرهای مناسب توسط خواننده، یکی از معیارهای اصلی ایجاد یک آهنگ زیبا است. خواننده هر سبکی باید با انواع تحریرهای آن سبک آشنایی داشته باشد تا یک موسیقی زیبا به گوش شما برسد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از معیارهای یک موسیقی زیبا صحبت کردیم. در ابتدا معیارهای اصلی تمام موزیک‌ها شامل موسیقی بی کلام و با کلام را بیان کردیم و در بخش‌های پایانی در مورد اجزای یک موسیقی با کلام زیبا یعنی ترانه خوب و خوانندگی مناسب صحبت کردیم. امروزه آهنگ‌های زیادی ساخته می‌شوند ولی آهنگی را باید شنید که ارزش موسیقایی بالایی داشته باشد و معیارهای ساخت موسیقی زیبا در آن رعایت شده باشد. انواع موسیقی زیبای ایرانی که از ترکیب اجزای گفته‌شده در این مطلب ساخته می‌شوند، در سایت‌های دانلود آهنگ از رادیونواز در دسترس شما هستند که آهنگ‌های متناسب با سلیقه مخاطبین ایرانی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: جهان زیبایی شعر مغز موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۱۵۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن

به گزارش «تابناک»، در ۲ روز اخیر جامعه هنری و علاقمندان به سینما برایشان این پرسش مطرح شده است که بیماری ترانه علیدوستی چیست و او در چه مرحله‌ای از درمان قرار دارد؟

بثورات دارویی همراه با ائوزینوفیلی و علائم سیستمیک یا سندرم DRESS یک واکنش حساسیت شدید به برخی از انواع دارو‌ها به شمار می‌رود. علائم این بیماری شامل تورم پوستی، تب، ناهنجاری‌های خونی و درگیری اندام‌های مختلف است.

متخصصین این آلرژی نادر دارویی را به طور بالقوه تهدید کننده زندگی می‌دانند که به دنبال واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به برخی دارو‌ها رخ می‌دهد. علائم ممکن است هفته‌ها پس از شروع داروی مشکل زا توسط فرد تظاهر یابند. درمان اغلب شامل قطع دارو‌های مشکوک و استفاده از دارو‌های تعدیل کننده سیستم ایمنی به منظور کاهش علائم است.

سندرم دِرِس

سندرم DRESS که تحت عنوان سندرم ازدیاد حساسیت القا شده به وسیله دارو (DIHS) یا سندرم حساسیت به دارو نیز شناخته می‌شود، یک واکنش شدید به تعدادی از دارو‌های تجویزی است. متخصصین سندرم DRESS را در قالب یک واکنش ازدیاد حساسیت نوع ۴ طبقه بندی می‌کنند. این واکنش دارویی جدی، پوست و سایر اندام‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و میزان مرگ و میر آن تا ۱۰ ٪ گزارش شده است.

بر اساس گزارش هیئت آمریکایی استئوپاتیک پوست، بروز کلی سندرم DRESS غیرمعمول است و ریسک ابتلا از ۱ در هر ۱۰۰۰ تا ۱ در هر ۱۰۰۰۰ نفر پس از قرار گرفتن در معرض دارو‌های محرک متغیر است. این بیماری معمولا ظرف ۲ تا ۶ هفته پس از اولین مواجهه فرد با دارو رخ می‌دهد و باعث ایجاد ویژگی‌های مشخص و در عین حال متغیری می‌شود که بر پوست و اندام‌های متعدد تاثیر می‌گذارند.

علل

سندرم DRESS به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی رخ می‌دهد که شامل فعال شدن سلول‌های T سیستم ایمنی و آزاد شدن سیتوکین‌ها است. با استناد به مقاله‌ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، دارو‌های رایج مرتبط با این سندرم عبارت اند از:

- دارو‌های ضد تشنج

- دارو‌های ضد ویروس

- آنتی بیوتیک‌ها

- آلوپورینول

- مگزیلتین

- تثبیت کننده‌های خلق و خو و دارو‌های ضد افسردگی

- عوامل بیولوژیک

شواهد همچنین حاکی از آن است که عوامل دیگری نیز در این امر نقش دارند:

- استعداد ژنتیکی برای ابتلا به سندرم DRESS

- ناتوانی کبد در متابولیسم برخی دارو‌ها

فعال شدن مجدد برخی ویروس‌ها مانند ویروس اپشتین-بار (EBV) یا هرپس ویروس انسانی ۶ (HHV۶)

علائم

برخی از افراد ممکن است به سندرم DRESS به عنوان یک واکنش چند سیستمی نگاه کنند. این موضوع بدین واقعیت اشاره دارد که بیماری مذکور می‌تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. هرچند بیماران ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند، نام DRESS از مشخصه تعداد ائوزینوفیل‌های بالا، معروف به ائوزینوفیلی، و علائمی که معمولا در بدن ظاهر می‌شوند، گرفته شده است.

علائم معمول سندرم DRESS عبارت اند از:

- تب

- بثورات پوستی یا جوش

- ائوزینوفیلی

- لنفوسیتوز آتیپیک

- تورم غدد لنفاوی

- التهاب اندام‌های داخلی

تشخیص

سندرم DRESS می‌تواند با علائم مختلف تظاهر یابد که آن را مشابه بیماری‌های دیگر از جمله سلولیت، هپاتیت ویروسی و لوپوس اریتماتوز سیستمیک می‌سازد. به همین دلیل این بیماری با احتمال بالا برای تشخیص اشتباه رو به رو است.

به منظور تشخیص سندرم DRESS، فرد باید معیار‌های زیر را داشته باشد:

- سابقه بستری شدن در بیمارستان

- راش حاد

- واکنشی که احتمالا مرتبط با دارو است

علاوه بر این، سه مورد از چهار فاکتور زیر نیز باید وجود داشته باشند:

- تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتیگراد

- بزرگ شدن غدد لنفاوی حداقل در دو محل

- درگیری حداقل یک اندام داخلی

- ناهنجاری در شمارش سلول‌های خونی

در این میان محققان ژاپنی نیز مجموعه‌ای از معیار‌ها را پیشنهاد کرده اند که مشابه هستند، اما شامل فاکتور خاص فعال سازی مجدد HHV۶ هم می‌شود.

درمانتشخیص زودهنگام و قطع فوری دارو از مهمترین عوامل در درمان این بیماری به شمار می‌روند. این رویکرد ممکن است برای رفع علائم و هرگونه ناهنجاری خونی و همچنین جلوگیری از پیشرفت بیماری کافی باشد.

پس از این مرحله، درمان عمدتا حمایتی است و شامل مدیریت و تسکین علائم می‌شود. گزینه‌های مطرح می‌توانند متشکل از جایگزینی مایعات، تنظیم دما، تغذیه مناسب، مراقبت از زخم و کنترل عفونت باشند. سایر اقدامات حمایتی هم به اندام‌های آسیب دیده بستگی دارند.

کورتیکواستروئید‌های سیستمیک پرکاربردترین درمان برای این بیماری هستند. با این حال، هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد دوز ایده آل، زمان و مسیر تجویز وجود ندارد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که از طریق سری مجلات انتشارات جان وایلی و پسران قابل دسترسی است، نشان داد که کورتیکواستروئید‌های سیستمیک می‌توانند به طور موثر در مراحل اولیه بیماری اقدام به مدیریت آن کنند.

علاوه بر این در مطالعه‌ای دیگر از ناشر بریتانیایی بایومد مرکزی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که ترکیبی از پالس تراپی کورتیکواستروئیدی و کورتیکواستروئید‌های خوراکی، یک درمان موثر برای بیماری محسوب می‌شود.

سایر درمان‌های موثر عبارت اند از:

- سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی مانند سیکلوسپورین

- کورتیکواستروئید‌های موضعی برای تسکین بثورات پوستی

- ایمونوگلوبولین داخل وریدی

- پلاسمافرزیس

عوارض

حتی پس از بهبودی، برخی از افراد ممکن است از پیامد‌های طولانی مدت سندرم DRESS رنج ببرند، از جمله آسیب دائمی به اندام‌ها و ایجاد اختلالات خودایمنی.

یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که اکثر افرادی که از سندرم DRESS بهبود یافته اند به بیماری‌های جدیدی مبتلا شده اند. بر اساس پژوهشی دیگر در سال ۲۰۱۷، بیماری‌های تیروئید مانند بیماری هاشیموتو، بیماری گریو، و تیروئیدیت بدون درد از جمله شایع‌ترین عوارض طولانی مدت سندرم DRESS هستند.

آسیب اندام ناشی از سندرم DRESS نیز با عوارض طولانی مدت همراه است. افرادی که آسیب شدید کبدی دارند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند. علاوه بر این افرادی که بیماری کلیوی زمینه‌ای دارند نیز ممکن است به همودیالیز طولانی مدت نیاز داشته باشند.

بیماری‌های عفونی یکی دیگر از عوارض شایع مرتبط با سندرم DRESS هستند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد افرادی که تحت درمان با کورتیکواستروئید قرار گرفته اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند هرپس و ذات الریه باشند.

تمامی این مطالعات از طریق کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته اند.

منبع : همشهری

دیگر خبرها

  • قابی‌زیبا از رهبرانقلاب درتجمع ضدصهیونیستی در کانادا
  • طبیعت قم در اردیبهشت زیبا
  • چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟ (فیلم)
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • (ویدئو) چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟
  • ترانه‌ کودکانه «ببعی تو بازیگوشی» اینستاگرام را منفجر کرد + ویدئو
  • کردستان، مهد هنر نازک کاری
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن