«او نگاهش را به ارث گذاشت»، بررسی زندگی شهید آبشناسان/کتب دفاع مقدسی نیاز به جذابیت دارند
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۰۵۳۱
خبرگزاری میزان- نویسنده کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت» گفت: برخی از کارشناسان عرصه نویسندگی در دفاع مقدس معتقدند هر چقدر هم در خصوص دفاع مقدس کتاب چاپ شود باز هم جای کار دارد و هنوز نتوانستیم به عمق موضوع رخدادها و خاطرات نفوذ کنیم. اما من با این نظر مخالف هستم و معتقدم کتابهای دفاع مقدس باید جذابیت داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گلستان جعفریان نویسنده کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت» و عضو انجمن اهل قلم در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان بزرگترین مشکل در حوزه ادبیات پایداری را مورد بررسی قرار داد و گفت: من معتقدم یک محقق و یک نویسنده با طرح مسئله و شناخت ابعاد زوایای موضوع میتواند سوژه و خوراک مناسبی برای مخاطب تهیه کند.
وی با تاکید بر لزوم شناخت سوژهها، توسط نویسنده ابراز کرد: چنانچه موضوع یک اثر مشخص نباشد و نتواند یک خط فکری خاص را دنبال کند، نویسنده نمیتواند به اثر ارزشمندی دست یابد و نتیجه تولید کتاب و یا محتوا همانند سایر موضوعات تکرار میشود، در این حالت مخاطب میلی برای دنبال کردن کتاب نخواهد داشت، در واقع بسنده کردن به یک سری از موضوعات روزمره بسیار بد است و یک خطر برای نگارش کتابهای ارزشهای و دفاع مقدسی محسوب میشود.
وی با اشاره به تنوع بالای کتابهای حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: برای جذب مخاطب باید از رویکردهای خاص و ویژه استفاده کرد لذا باید بدانیم قرار است چه موضوعی را برای مخاطب از ابتدا تا به انتها مطرح و به آن بپردازیم. اگر به زوایای نگارش و موضوع یابی توجه شود میتوانیم همه گروههای سنی را به عنوان مخاطب جذب کنیم، در نهایت باید بدانیم چه قسمتی از خاطرات را جدا و نقل کنیم.
وی راهنماییهای راویت کننده در آثار دفاع مقدسی برای دریافت اطلاعات را یک مسئله مهم دانست و بیان کرد: عموما راویان چندان بینشی از آنچه باید مطرح شود ندارند، در حقیقت این نویسنده است که با طرح سئوالات و جهت دهی به آنان میتواند راوی را به عمق اتفاقات و جذابیتهایی موجود در وقایع و رخدادهای دفاع مقدس ببرد.
این نویسنده درباره کتاب جدیدش با عنوان «او نگاهش را به ارث گذاشت» ابراز کرد: این کتاب به بررسی زندگی «شهید حسن آبشناسان» پرداخته است و تلاش کرده تا بجز چهره نظامی دیدگاه اجتماعی این فرد را مورد بررسی قرار دهد. نگاه او به زندگی متوجه مادیات نیست و حتی به فرزند خود در این زمینه تاکید دارد که من برای شما مادیات خاصی به جای نمیگذارم بلکه آنچه باقی میماند نگاه خاص به زندگی است و کتاب تلاش دارد این مسئله را بازگو کند.
وی بیان کرد: کتاب «او نگاهش را به ارث گذاشت» فراز و فرود فراوانی دارد، اما در نهایت دیدگاه افراد و شخصیتهای تاثیر گذار بر هشت سال دفاع مقدس را بیان میکند. بحث نویسندگی در نگارش و همچنین نگاه دیگران نسبت به کتابهای دفاع مقدس متفاوت است و بعضا معتقدند نویسندگان کتاب های ایثار و شهادت تنها راویتگران گفتههای افرادی هستند که در هشت سال دفاع مقدس حضور داشتند.
این نویسنده در خصوص دیدگاه کارشناسان به آثار دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برخی از کارشناسان عرصه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس معتقدند هر چقدر هم در خصوص دفاع مقدس کتاب چاپ شود باز هم جای کار دارد و هنوز نتوانستیم به عمق موضوع رخدادها و خاطرات نفوذ کنیم. اما من با این نظر مخالف هستم و معتقدم کتابهای دفاع مقدس باید جذابیت داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: نویسنده کتاب دفاع مقدس راوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۰۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «ادب زندگی (خلاصه کتاب حلیة المتقین علامه مجلسی)» اثر محسن معینی در ۲۶۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
ادب برترین اخلاق، شرافت، و میراث و همنشین شمرده میشود و مایه کمال، ارزشمندی و زینت، و نشان خرد آدمی است. کتاب حلیة المتقین آمیزهای از اخلاق، احکام، اذکار و ادعیه و درمان به همراه داستانهای دلنشین با محوریت آداب اسلامی است؛ کتابی دربردارنده آداب خوراک، پوشاک، مسکن، خواب، سفر، ازدواج و فرزندآوری و تربیت فرزند و آموزههای طبی.
اثر حاضر بر آن است مطالب ارزشمند «حلیة المتقین» را با عباراتی کوتاهتر و دستهبندی روشنتر ارائه کند و مدعی است که با حجم اندک خود، عمده مطالب آن را در بر دارد.
ساختار اثر
این کتاب در ۱۴ باب تألیف شده است؛ باب اول با عنوان «آداب لباس و کفش» فضیلت آراستگی، لباسهای حرام و رنگهای مستحب و مکروه برای لباس را بررسی کرده و حکم لباس کفار و لباس جنس مخالف، آداب لباس نو و رنگ انواع کفش را مورد تأکید قرار داده است.
باب دوم با عنوان «آراستن و زیورآلات» انگشتر و دست و انگشتان مناسب برای آن، فضیلت عقیق و سفارش ۵ نگین برای مؤمنان را شرح داده و زیور طلا، نگاه در آینه و کیفیت خضاب را تبیین کرده است.
«آداب خوردن و آشامیدن» عنوان سومین باب از کتاب حاضر است که در آن ظروف ممنوع، آداب و اوقات غذا خوردن و آداب پس از غذا بررسی شده و فواید دانهها، سبزیها و میوهها، فضیلت و آداب میهمانی و آداب آب خوردن به رشته تحریر درآمده است.
نویسنده در باب چهارم با عنوان «ازدواج، خانواده و تربیت فرزند» فضیلت ازدواج و نهی از رهبانیت، آداب ازدواج و نماز و دعای زفاف و شب عروسی را بیان کرده و دوران بارداری، ولادت و نامگذاری، شیر دادن و تربیت فرزند و حقوق والدین را شرح داده است.
پنجمین باب از این کتاب با عنوان «مسواک، شانه، اصلاح و…» تراشیدن موی سر، محاسن و کندن موی بینی و بازی با ریش را تبیین کرده و ناخن گرفتن، دفن کردن ناخن و آداب شانه کردن را به نگارش درآورده است.
باب ششم با عنوان «بوی خوش و…» ضمن بررسی منشأ گیاهان و اشیای خوشبو، کراهت رد کردن بوی خوش و غالیه، فضیلت و آداب روغن مالیدن بر بدن، روغن بنفشه و آداب بوییدن گل را مورد تاکید قرار داده است.
«حمام و نظافت» عنوان هفتمین باب از کتاب مذکور است که در آن آداب ورود و خروج حمام، شستن سرو بدن و داروی نظافت تشریح شده و فاصله زمانی میان هر دارو کشیدن، برخی آداب نوره کشیدن و غسلها به رشته تحریر در آمده است.
باب هشتم با عنوان «خواب و بیداری، قضای حاجت» اوقات خواب، مکان و آداب خوابیدن و دعاهای قبل از خواب برای موارد خاص را بررسی کرده و نکاتی درباره خواب راست و دروغ و تعبیر خواب، بیداری شب و آداب قضای حاجت را بیان کرده است.
نویسنده در باب نهم با عنوان «بیماری و داروها» صبر بر بیماریها و ابتلایات، راههای درمان عمومی برای تمام بیماریها و ادعیه مشترک امراض با برخی داروهای مرکب را شرح داده و امراض درونی، قولنج، بادها، درد معده و سرفه، تعویذات سحر، گزندگان و… و تربت شریف امام حسین (ع) و بعضی ادویهها راه تبیین کرده است.
باب دهم با عنوان «آداب معاشرت» حقوق خویشان، غلامان و کنیزان، دوستی و دوستان و شاد نمودن و برآوردن حوائج مؤمنان را تشریح کرده و حقوق مؤمن غایب، کافر و ناصبی و اعمال حقوق محتضر و میت را بررسی کرده است.
باب یازدهم با عنوان «آداب مجالس» ضمن تبیین مصافحه، معانقه و بوسیدن، طریقه نشستن و وظایف صاحبخانه، آداب مجالست، ذکر خدا در مجالس و مشورت کردن را به رشته تحریر درآورده است.
دوازدهمین باب از کتاب حاضر با عنوان «خانه و آداب ورود و خروج» خانه وسیع، حکم نقاشی و مجسمه و آثار عبادت در خانه و عدم آن را بیان کرده و برخی پرندگان و حیوانات، خرید، ساخت و روشنایی خانه و آداب خارج شدن از خانه و ورود به آن را به نگارش درآورده است.
باب سیزدهم با عنوان «آداب حرکت سواره و پیاده، بازار، تجارت، زراعت و نگهداری چهارپایان» مَرکَب، آداب، ادعیه و اذکار سواری بر مرکب و نکاتی برای راه رفتن را شرح داده و آداب خریدن و نگهداری حیوان، تلاش برای کسب روزی و آداب زرع و کشت را مورد تأکید قرار داده است.
«سفر» عنوان چهاردهمین و آخرین باب از کتاب مذکور است که در آن زمانهای خوب و بد برای سفر، آداب و ادعیه شروع سفر و رفیقان سفر بیان شده و برخی آداب توقف و حرکت، نکاتی درباره سفر دریایی و آداب اسب تاختن و تیر انداختن مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 6096844 فاطمه علی آبادی