Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@15:27:53 GMT

روابط کردستان و سلیمانیه؛ یک گام به پیش

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۱۷۰۹

روابط کردستان و سلیمانیه؛ یک گام به پیش

به گزارش همشهری، این سفر در نهایت به امضای تفاهم‌نامه مشترک در ۱۳ بند و در حوزه‌های اقتصادی، فنی مهندسی، صنعتی، مرزی و گردشگری ختم شد. همچنین با پیگیری ها و رایزنی های انجام شده‌مقرر شد ظرف ۲ هفته آینده تکلیف بازگشایی مرز سیرانبند بانه مشخص شود. در نشست امضای این تفاهم‌نامه استاندار کردستان از استاندار سلیمانیه عراق خواست که از طریق رئیس‌جمهوری این کشور برای استفاده از فاینانس به منظور اجرای طرح راه‌آهن سنندج - سلیمانیه اقدام کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«بهمن مرادنیا» اظهارکرد: ایران به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در ارتباط با استفاده از فاینانس مشکل دارد.  

وی اضافه کرد: اگر مسئولان سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق بتوانند از فاینانس برای اجرای پروژه خط راه‌آهن سنندج - سلیمانیه بهره گیرند، این طرح با سرعت بیشتری به مرحله اجرا درمی‌آید. استاندار کردستان افزود: معاون هماهنگی امور اقتصادی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برای پیگیری مفاد تفاهم‌نامه‌های بین ۲ طرف انتخاب شدند و انتظار می‌رود استاندار سلیمانیه هم از میان مدیران خود افرادی را برای این مهم برگزیند. همچنین استاندار کردستان به جانمایی شهرک صنعتی مشترک بین ایران و اقلیم در استان کردستان اشاره کرد و افزود: این شهرک صنعتی یکی از ظرفیت‌های خوب و مشترک بین اقلیم و استان کردستان است که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت و قرار است اجرایی شود.

مرادنیا اظهار کرد: نتایج و دستاوردهای این سفر به طور شفاف معلوم و اعلام می‌شود.  استاندار سلیمانیه هم در این نشست گفت: تفاهم‌نامه جدید ادامه‌دهنده و تمام‌کننده تفاهم‌نامه‌های گذشته بین طرفین است. «هه‌وال ابوبکرحسین» افزود: می‌طلبد از این به بعد گردهمایی ماهانه بین نمایندگان ۲ طرف تشکیل شود تا مشکل و مانعی در ارتباطات پیش نیاید.  وی اضافه کرد: امیدواریم سفر آینده ما به بیان دستاوردهای مفاد تفاهم‌نامه‌ها اختصاص پیدا کند.  

درخواست حمایت از سرمایه‌گذاران 

همچنین در این سفر جلسه ارائه توانمندی‌های استان در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی به اقلیم کردستان عراق هم با حضور فعالان این حوزه و استانداران سلیمانیه و کردستان برگزار شد. استاندار کردستان در این جلسه خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران ایرانی در سلیمانیه و تضمین عمل به تعهدات و اجرای قراردادهای آنها شد. مرادنیا اظهار کرد: امیدواریم نتیجه این جلسه منجر به ارتباط و کار و پروژه بیشتر بین طرفین شود.

وی اضافه کرد: مجموعه‌های مختلفی در کردستان فعالیت می‌کنند که توانمندی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند اقدامات و کارهای خوب و ارزشمندی در اقلیم عراق انجام دهند. استاندار کردستان افزود: در زمینه ساخت مسکن مهر و روستایی در این استان ۴ هزار میلیارد تومان کار انجام شده که می‌تواند الگوی برای اجرای این نوع اقدامات در اقلیم کردستان عراق باشد.  مرادنیا گفت: در زمینه گاز و گازرسانی هم ظرفیت خوبی داریم، به گونه‌ای که ۹۳ درصد روستاهای استان اکنون از این نعمت برخوردارند و پیش‌بینی شده که ۹۸ درصد روستاها زیرپوشش قرار گیرند.  

تقویت روابط بانکی

وی بر تقویت روابط بانکی بین ظرفین نیز تاکید و اظهار کرد: بانک ملی آمادگی خود را برای ایجاد شعبه در استان سلیمانیه اعلام کرده است. استاندار کردستان با اشاره به این‌که نگرانی‌هایی در تضمین قراردادها وجود دارد، یادآور شد: قراردادهای سرمایه گذاران خارجی در ایران تضمین می‌شود، لذا درخواست می‌شود در سلیمانیه و اقلیم کردستان عراق هم قراردادهای سرمایه‌گذاران ایرانی تضمین شود.

مرادنیا با بیان این‌که صندوق ضمانت صادرات در ایران وجود دارد، افزود: اگر کارهای تجاری از حالت سنتی تبدیل به وضعیت روز دنیا شود و پایه کار بر اساس اصول و مقررات درست باشد، تحکیم روابط بیشتر را شاهد خواهیم بود. وی یادآور شد: مسئولان ۲ طرف نشست‌هایی دارند و نیاز است تیم‌هایی برای پیگیری اجرای تفاهم‌نامه‌ها تشکیل شود و موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کنند.   استاندار کردستان اعلام کرد: ما از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت می‌کنیم و توقع داریم در سلیمانیه هم از سرمایه‌گذاران ایرانی به همین گونه حمایت شود.

نیاز به پشتوانه دولت‌ها 

استاندار سلیمانیه عراق گفت: روابط میان استان کردستان و اقلیم کردستان عراق نیاز به اعتماد بانکی، بیمه‌ای و ارتباطاتی دارد که با پشتیبانی دولت‌ها باشد. «هه‌وال ابوبکر حسین» اظهار کرد: لازم است کنسولگری‌ها و اتاق بازرگانی ۲ طرف بیشتر نقش‌آفرینی کنند و بانک‌ها و سیستم‌های بیمه‌ای دولتی نیز فعال شوند. وی اضافه کرد: حضور دولت در کارها به صورتی که استانداری‌ها یا وزارت‌های مربوطه بتوانند کارهای مشترک انجام دهند تاکنون در توسعه روابط خود را نشان نداده و برای ما بسیار مهم است که دولت‌ها پشتیبان و تضمین‌کننده روابط باشند.

ابوبکر افزود: هدف ما این است که استانداری‌ها وارد عمل شوند و ارتباط‌های ما فرم دولتی پیدا کند و دولت‌ها خود تفاهم‌نامه‌ها را برای اجرا تضمین و حمایت کنند. استاندار سلیمانیه عراق با اشاره به این‌که در صورت نیاز به کمک‌های مالی آماده حمایت هستیم، تاکید کرد: کمیته‌ مشترکی ایجاد می‌شود که تا انجام تفاهم‌نامه‌های موجود، تفاهم‌نامه جدیدی امضا نشود.  وی یادآور شد: باید اراده‌ای قوی برای حل مشکلات داشته باشیم و به دنبال فرصت‌ها بگردیم و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. ابوبکر خواستار گسترش ارتباطات از بخش بازرگانی به سمت‌وسوی صنعتی شد و گفت: با توجه به تلاش طرف ایرانی برای ایجاد شهرک صنعتی و منطقه آزاد در مرز باشماق ما هم تلاش می‌کنیم زمینه بهره‌گیری از این شهرک و منطقه در سمت عراق ایجاد شود.

وی با اشاره به ۳ شیوه ارتباطی که در حوزه اقتصادی میان ۲ استان وجود دارد، افزود: یکی از راه‌ها با حضور دولت‌ها امکان‌پذیر است که هنوز آن‌طور که باید خود را نشان نداده است. ابوبکر نوع دوم را ارتباط شخصی دانست و یادآور شد: یکی در شهری کسی را می‌شناخته به نام او شرکتی در سلیمانیه راه‌اندازی کرده و خود به خود نماینده شرکت‌های ایرانی شده، اما تخصص و توانمندی نداشته و همین امر موجب بدنام شدن شرکت‌های ایرانی و متضرر شدن بخش‌هایی در اقلیم شده که باید این نوع ارتباط قطع شود و به سمت ارتباط‌های رسمی، دولتی و قانونی برویم.  

وی با اشاره به نوع سوم ارتباطات گفت: برخی از شرکت‌های معتبر ایرانی طرح‌هایی را در اقلیم به دست می‌گیرند، اما آن را به شرکت‌های دیگری می‌سپارند که نه از توانمندی لازم برخوردارند و نه از تجهیزات و امکانات با کیفیت بهره می‌گیرند. ابوبکر با اشاره به گروه‌ها و شرکت‌هایی که به صورت رسمی در اقلیم کردستان حضور پیدا می‌کنند، افزود: باید راهنمایی‌های لازم صورت گیرد تا کارها بهتر انجام شود و مشکلات حل شود.  

وی با بیان این‌که نگاه منفی که در مورد برخی مصالح ایرانی در اقلیم ایجاد شده به دلیل استفاده برخی از فعالان ساخت‌وساز از مصالح بی‌کیفیت است، اضافه کرد: این بر عهده خود شماست که از مصالح باکیفیت ایرانی در کارها استفاده و آن را معرفی کنید. ما هم در این زمینه تسهیلگری می‌کنیم.  استاندار سلیمانیه در پاسخ به گله‌مندی بخش خصوصی کردستان از برخی قانون‌شکنی‌ها در واگذاری پروژه‌ها و متضرر شدن آنها از سرمایه‌گذاری در سلیمانیه، اطمینان داد که مشکل این نوع دخالت‌ها برطرف شده است.

وی ضمن یادآوری همکاری‌های پیشین کردستان و سلیمانیه که بیشتر در حوزه همکاری‌های تجاری و بازرگانی بوده است، تاکید کرد: ما خواستار گرایش همکاری‌ها به سمت اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی هستیم. هه‌وال ابوبکر در ادامه گفت: ما به همکاری‌های شما نیاز داریم و خوشحال می‌شویم از خدمات فنی و مهندسی شما در سلیمانیه بهره‌مند شویم و محصولات تولیدی شما را در سلیمانیه داشته باشیم.

فرصت‌ها و مشکلات فعالیت در اقلیم

عضو اتاق بازرگانی سنندج با اشاره به فرصت‌ها و مشکلاتی که برای فعالیت اقلیم کردستان عراق وجود دارد، گفت: توانایی اجرای خدمات فنی و مهندسی را داریم و در برخی موارد شرکت ایرانی با سرمایه خود هم می‌تواند وارد عمل شده و هم کار سرمایه‌گذاری و هم اجرای فنی و مهندسی را انجام دهد. «خالد کریمی» با بیان این‌که نبود سیستم بانکی موجب شده شرکت‌ها نتوانند با سرمایه خود وارد عمل شوند، با ذکر راه‌حلی برای این مشکلات افزود: کمیسیونی مشترک میان استان کردستان و سلیمانیه ایجاد شود تا شرکت‌هایی را که قصد فعالیت دارند پیش از ورود به کار اعتبارسنجی کنند.

دیگر عضو اتاق بازرگانی سنندج هم اظهار کرد: توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه‌های این بخش را داریم، اما لزوما هر شرکتی توانایی تامین مالی پروژه‌ها را ندارد. «فاروق کیخسروی» با اشاره به این‌که برای تامین مالی می‌توانیم تسهیلاتی از ایران تامین کنیم اما برای انتقال آن به اقلیم کردستان عراق با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، پیشنهاد داد که بانکی ایرانی پروژه‌ها را تضمین مالی کند و بر اساس این اعتبار شرکت‌های طرف مقابل عراقی پیش پرداختی ارائه کند.  این نشست مشترک با حضور استاندار و برخی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و تجار و فعالان اقتصادی استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

کد خبر 446872

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۱۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) لحظه اصابت پهپاد انتحاری به میدان گازی در سلیمانیه عراق

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • معلمی رسالت و تکلیفی آمیخته با عشق است
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • تولید میدان گازی بزرگ عراق پس از حمله پهپادی متوقف شد
  • دلجویی معاون استاندار کردستان از کارگران آسیب‌دیده سنندج
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • انتشار تصاویر حمله پهپادی به میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • تصاویر حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق
  • (ویدئو) لحظه اصابت پهپاد انتحاری به میدان گازی در سلیمانیه عراق