Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@20:21:31 GMT

تاکيد بر نقش دانشگاه براي عبور از تحريم

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۲۷۲۰

تاکيد بر نقش دانشگاه براي عبور از تحريم

خبرگزاری آریا- ارتباط با صنعت و اشتغال ازدستورکار‌های دانشگاه‌هاست تا برای حل مشکلات کشور نقش موثری داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری آریا، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری با موضوع «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» که با حضور معاون اول رئیس جمهور در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شده است، افزود: در دهه 90 ما با افزایش مراکز رشد و پارک‌های فناوری یک رویکرد جدیدی را برای انتقال دانش بسوی اشتغال داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دوره 10 ساله اخیر ما توانستیم علی رغم تحریم ها، نقش جدی را در خنثی سازی فشار‌های خارجی داشته باشیم. اساتید ما در دوران دفاع مقدس هم خودشان را نشان دادند.
غلامی افزود: بدون همکاری دانشمندان و محقیق، ما دستاورد‌های فعلی را نداشتیم و امروزه باید بیش از گذشته برنامه‌های ویژه رشد و خودکفایی داشته باشیم.
در این نشست علاوه بر اسحاق جهانگیری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت نیز سخنرانی خواهند کرد.
این نشست یک‌روزه باهدف «تبیین وضعیت و چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور در شرایط تحریم» و «چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی و تخصصی جامعه دانشگاهی در مواجه با چالش‌های احتمالی» برگزار شده است.
این نشست شامل یک بخش افتتاحیه و دو هم‌اندیشی با محور‌های «سیاست‌های تولید ملی و اشتغال» و «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم» است.
در هم‌اندیشی «سیاست‌های تولید ملی و اشتغال»، پیرامون سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در توسعه تولید ملی و اشتغال، نقش توسعه فناوری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی، جلب مشارکت بخش غیردولتی و توسعه سرمایه‌گذاری، نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاست‌های اشتغال و کارآفرینی دولت، نحوه تأمین مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و فناوری‌های مورد نیاز صنعت و سایر بخش‌های صنعتی و اجرایی، پشتیبانی از مراکز تحقیق و توسعه واحد‌های صنعتی و ارتقا کیفیت کالای ایرانی و نقش دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش و فناوری در پشتیبانی از سیاست‌های تولید ملی و اشتغال گفتگو و تبادل‌نظر خواهد شد.
در هم‌اندیشی دوم نیز با عنوان «تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم»، شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و التهاب‌آفرین، دغدغه‌ها و حساسیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، ضرورت و نقش سرمایه‌های اجتماعی و نمادین در کمک به رفع چالش‌های ملی و تقویت همبستگی ملی، سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در کمک به کاهش نقاط آسیب‌پذیر و التهاب‌آفرین و نقش مؤسسات آموزش عالی و پژوهش و فناوری در کمک به ایجاد فضای نشاط و امید در جامعه، محور‌های مورد گفتگو و تبادل‌نظر خواهند بود.
در این نشست رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، رؤسای مراکز آموزش عالی غیردولتی بزرگ کشور، رؤسای مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، اعضای اصلی اتاق بازرگانی ایران، معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های بزرگ، رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، فرهنگی، صنایع و معادن، اقتصادی و اجتماعی مجلس شورای اسلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، تعدادی از رؤسای انجمن‌های علمی مرتبط با موضوع نشست و تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ کشور نیز حضور دارند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نقش دانشگاه تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۲۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست ویدئو کنفرانسی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در استان ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت، حجت الاسلام و المسلمین احمدی رئیس این کمیته و مسئولان کمیته فرهنگی در استان ها امروز سه شنبه(11 اردیبهشت) در تهران برگزار شد.

در این نشست که با محوریت سیاست ها و برنامه های فرهنگی اربعین 1403 و آخرین تحولات در خصوص مراسم پیاده روی اربعین برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین نواب در سخنانی بر لزوم تثبیت معارف دین در اربعین تاکید کرد و بهره گیری از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب را در برنامه ریزی های آینده ضروری خواند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت شور و شوق مردم برای حضور در پیاده روی اربعین حسینی را گسنرده و وصف ناشدنی توصیف و تصریح کرد: این شور و هیجان باید با معنویت و معارف دینی کامل گردد تا نشاط و لذت همراهی در این مراسم عظیم همچنان در میان مشتاقان حفظ و تقویت شود.

وی در ادامه به تشریح دلایل حضور افراد با دیدگاههای مختلف در مراسم اربعین پرداخت و درعین حال تصریح کرد: این همایش عظیم بایستی درجهت خالص سازی انگیزه ها پیش برود و کلاس درسی برای اربعینی ها باشد.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: شماری از افرادی که در اربعین حضور می یابند در طول سال به این اندازه وقت برای شرکت در اجتماعات دینی نمی گذارند و این بهترین فرصت است که آنها با معارف و مسایل دینی آشنا شوند و در راستای اهداف آمام حسین(ع) محتواهایی که برای اربعین و اربعینیان مفید است به آنها منتقل شود. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و برخی از آنها از جمله اخلاق و معنویت ، عدالت و مبارزه با فساد ، استقلال و آزادی ، عزت ملی و سبک زندگی را از محورهایی دانست که می تواند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های آینده اربعین مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: بعنوان خادم فرهنگی اربعین پیشنهاد می کنیم هر یک از این محورها در یک سال در اولویت فعالیت های ستاد مرکزی اربعین قرار گیرد و برجسته شود.

وی خطاب به حاضران گفت: شما بعنوان پرچمدار فعالیت های فرهنگی اربعین در سراسر کشور خدمت و فعالانه در این عرصه ها تلاش نمایید ، امام حسین(ع) هم افرادی را که دراین مسیر گام بر می دارند در دنیا دستشان را می گیرد و در آخرت هم مورد توجه سیدالشهداء و فرزندانش خواهد بود.

بر پایه این گزارش، دراین جلسه، حجت السلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین گزارشی از برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین 1403 ارائه کرد و افزود: پیشنهادها و توصیه های نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در برنامه ریزی ها مورد توجه و استفاده قرار خواهد گرفت.

درپایان این جلسه ، آخرین اقدامات ، برنامه ها و سیاست های فرهنگی اربعین پیش رو ارائه و بحث و بررسی شد و حاضران نقطه نظرات و دیدگاه خود را در خصوص نکات مطرح شده بیان کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • تحریم ورود واکسن توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر/ مرجعیت علمی الویت وزارت علوم
  • محدودیت؛ یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای تولید و پیشرفت
  • عبور از تحریم‌های نفتی و رکوردشکنی فروش نفت خام
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • نشست سراسری مدیران گروه‌ها و اعضای هیئت علمی رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه