Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر این موضوع که یکی از رویکردهای ما در سازمان اوقاف و امور خیریه تأسیس مراکز افق است گفت:ساختار این مراکز شامل سه واحد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است. همچنین ساختار تشکیلاتی این مرکز متشکل از هیأت امنا و کاملاً مردمی است. امروز که روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان است ۱۱۰ مرکز افق به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کنند و در صدد هستیم در سال ۹۸، ۲۰۰ مرکز دیگر نیز تأسیس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل صبح امروز (دوشنبه، ۱۷ تیرماه) در نشست «روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان» با تبریک ایام دهه کرامت اظهار کرد: در باب اهمیت بقاع متبرکه در متون اسلامی مطالب بسیاری داریم. بقاع متبرکه باعث آرامش و ارتقای روح و معنویت افراد می‌شود. آیه‌ای در قرآن داریم که پیامبر (ص) فرموده‌اند: " من از شما، امت و مردم برای رسالت هیچ نمی‌خواهم. " پیامبر (ص) فقط یک خواسته داشته و آن این بوده که اهل بیت (ع) و فرزندانشان همواره مورد مودت و احترام باشند.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان گفت: ما همواره در صدد بوده‌ایم که کارها در سازمان اوقاف به صورت مردمی اداره شود چرا که هر جا مردم حضور داشته‌اند کار با قوت بیشتری به پیش رفته است. ما سعی کرده‌ایم که طبق ماده ۵ قانون اوقاف حداکثر کارها تحت عنوان هیأت امنا با هماهنگی مردم صورت بگیرد. اگر می‌خواهیم این سازمان دینی با رویکرد جهادی کار را به پیش ببرد باید از حضور جوانان و افراد موثق بهره ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: ۲۲ هزار و ۴۳۸ نفر هیأت امنا در سطح کشور داریم و در طی سال‌های گذشته سعی کرده‌ایم که واگذاری حداقل قانونی به هیأت امنا را داشته باشیم. در سال ۹۸ کل کار تنظیم بودجه و کارهای فرهنگی توسط مردم و هیأت امنا طراحی شده است. اما در سال‌های گذشته طبق آن چیزی که سازمان تهیه کرده بود بودجه مصرف می‌شد و امسال هر امامزاده یک نسخه مجزا دارد و می‌تواند برای کارهای عمرانی، فرهنگی، هزینه‌های جاری و سایر موارد برنامه بودجه‌ای خود را داشته باشد.

عادل با اعلام این خبر که ایجاد و تأسیس مراکز افق با رویکرد کاهش آسیب‌ها و تقویت بُعد اجتماعی راه‌اندازی شده است گفت: این مرکز مخفف فعالیت اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است. ما در صدد هستیم برنامه‌های فرهنگی هم در بستر مراکز اجتماعی کار خود را انجام بدهند تا از این طریق شاهد تقویت بُعد اجتماعی باشیم. ۱۱۰ مرکز افق امروز که همزمان با روز تکریم و بزرگداشت بقاع متبرکه است به صورت رسمی کار خود را آغاز می‌کنند و در صدد هستیم در سال ۹۸، ۲۰۰ مرکز دیگر نیز تأسیس شود و این مراکز دارای ساختار تشکیلاتی یعنی هیأت امنا و کاملاً مردمی هستند.

او ادامه داد: بیش از ۷۰ هزار بسته معیشتی به ارزش حداقل ۲۰۰ هزار تومان که در مجموع مبلغی حدود ۱۸ میلیارد تومان می‌شود توسط بقاع متبرکه و خیرین بسته‌بندی و در بین افراد نیازمند توزیع شده است. در ایام سیل عید ۳۸ موکب در پنج استانی که بیشترین آسیب را داشت فعال بود. همچنین از دیگر برنامه‌های ما استقرار هیأت مذهبی در بقاع متبرکه است. راه‌اندازی مدارس معارف اسلامی را در دستور کار داریم چرا که در حدود ۶۰۰۰ رقبه داریم که در موضوعات آموزشی وقف شده‌اند و برای تأسیس مدارس موقوفه تفاهم‌نامه‌هایی امضا شده که ان‌شاءالله به زودی اجرایی می‌شود. این مدارس صرفاً در بحث معارف اسلامی نیستند بلکه برای تمام علوم و رشته‌ها راه‌اندازی می‌شود و حتی اگر در منطقه‌ای شرایط این امر باشد این مدارس به صورت غیرانتفاعی راه‌اندازی می‌کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما برای برگزاری مراسم اربعین آمادگی کامل را داریم و رویکرد جدید امسال ما خدمت هر چه بیشتر به زوار و به خصوص زوار خارجی است که می‌خواهند از ایران به عتبات بروند. باز مهندسی اجرای نیات وقف یکی دیگر از رویکردهای ما است. بعضاً در مواردی خیلی کم شاهد هستیم که به نیت موقوفه عمل نمی‌شود و بر همین اساس این باز مهندسی با یک برنامه مدون در حال بررسی است تا از این طریق نیات واقفان کاملاً منطبق با آن چیزی باشد که گفته‌اند. تشکیل اتحادیه خیرین جهان اسلام، برگزاری کنگره موقوفات درمانی نیز از دیگر برنامه‌های ما در سازمان است. ایجاد همگرایی بین نهادهای سلامت از جمله فعالیت‌هایی است که باید به آن بپردازیم چرا که در دنیای امروز بسیار به این بخش نیازمندیم. امسال در حدود ۴۵۰ نفر زائر اولی را به عتبات اعزام کرده‌ایم. مهر تحصیلی نیز در شهریورماه اجرا می‌شود و با توجه به اهمیت موضوع موقوفات حوزه علمیه، ریاست سازمان تدبیری داشته‌اند که دفتری برای رسیدگی به موقوفات حوزه علمیه فعالیت کند و این امر را به حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری سپرده‌اند که پیگیر رقبات و احیای آن‌ها با توجه به نیات در دستور کار این دفتر است.

عادل افزود: تأسیس مرکز امور خیریه سازمان که از دیروز رسماً کار خود را آغاز کرده است و حجت‌الاسلام والمسلمین شرف‌خانی رئیس این مرکز هستند، از دیگر برنامه‌هایی است که به آن می‌پردازیم. در بحث وقف آئین‌نامه و دستورالعمل جامع با امتیازات خاص راجع به وقف مشارکتی تهیه کرده‌ایم و انجمن یاوران وقف که سال‌های قبل نیز فعال بوده‌اند را داریم. در حوزه وقف جدید حدود ۱۶۱۱ وقف جدید ایجاد شده است و در سال ۹۸ نیز ۳۰۵ وقف جدید دیگر نیز اعلام شده است. سوژه‌های زیادی در راستای وقف وجود دارد که هنرمندان، نویسندگان، داستان‌نویسان و… همگی می‌توانند از این محتواها و سوژه‌ها برای تولید برنامه و ترویج وقف بهره ببرند. بحث گردشگری مذهبی نیز یکی دیگر از موضوعات مهم است که در حدود ۸۰۰ زائرسرا و میهمان‌سرا در امامزادگان سطح کشور با رویکرد گردشگری زیارتی و با همکاری مراکز مرتبط داریم. در حدود ۱۲۸۰ بقعه عملیات عمرانی انجام می‌شود و ۸۵۰ هزار مترمربع کار عمرانی داریم که تمام این مراحل توسط کمک‌های مردمی انجام می‌شود. ۱۷۱۶ اثر به جشنواره عکس وقف رسیده است که اختتامیه آن روز چهارشنبه در شیراز برگزار می‌شود. ما در مجموع ۸۵۱ هزار بقعه متبرکه در سطح کشور داریم که در حدود ۳۹۱۶ بقعه دارای درآمد و ۴۱۳۵ بقعه فاقد درآمد هستند که در حدود ۶۰۰ امامزاده درآمد بالای ۵۰ میلیون دارند و اساساً بسیاری از امامزادگان فاقد درآمد هستند. ما برای این امامزادگان طرح مودت را اجرا می‌کنیم. در سال ۹۷ در طرح مودت ۳۸۰ میلیارد تومان مردم کمک کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وقف موقوفه امامزادگان و بقاع متبرکه روز تکریم و بزرگداشت امامزادگان 5 ذی القعده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامرضا دهقان صبح سه شنبه در حاشیه نشست اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان خاش، با تأکید بر اهمیت دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف برای ازدواج آسان در جامعه افزود: مهریه‌های سبک علاوه بر تسهیل در امر ازدواج جوانان سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اقدامات ارزشمند طوایف شهرستان مبنی بر حذف طلا و جواهرات باید در جامعه نهادینه شود.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگ سازی تسهیل در ازدواج، تربیت خانواده‌ها، انجام کارهای عام المنفعه، بهره گیری از ظرفیت‌های خیران، برجسته سازی اقدامات بشردوستانه و اولویت قراردادن به مقوله‌های آموزش و بهداشت باید به عنوان شاخص و برنامه اولویت دار دیده شود.

وی اظهار کرد: کمک به تحقق شعار سال و بهره گرفتن از ظرفیت‌های منطقه برای رونق تولید و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز مهم جامعه بوده که ضرورت دارد از سوی مسؤولان دستگاه‌های مختلف در دستور کار باشد.

شایان ذکر است سایر اعضای این جلسه در ادامه در خصوص مباحث مختلف جهش تولید با مشارکت مردم، ازدواج آسان و غیره به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

در این نشست مقرر شد تا با حضور علما، نخبگان و معتمدان شاخص شهرستان خاش برای رفع و یا کاهش مشکلات ازدواج و مقابله با آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و نیز جهش تولید با مشارکت مردم و چگونگی حمایت‌های دولتی از سرمایه‌گذاران بومی و جذب خیران برای انجام کارهای عام المنفعه و نیز مشارکت برای اجرای پروژه‌های آموزشی و بهداشتی بر حسب نیاز منطقه تدابیر لازم اتخاذ شود.

کد خبر 6098894

دیگر خبرها

  • ۱۰۰ برنامه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مرکزی هدفگذاری شد
  • راه‌اندازی رشته آسیب‌شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی در دانشگاه آزاد شهرکرد
  • تلاش برای راه‌اندازی دانشگاه‌های وقفی در کشور
  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • تشدید نظارت بر فعالیت مراکز سرگرمی «اتاق فرار» در استان تهران
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • اداره کل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف چه دستاورد‌هایی دارد؟