Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس جهادکشاورزی شهرستان میبد از پیش‌بینی طغیان و حمله آفت مگس مدیترانه‌ای به ۴۵۰ هکتار از باغات انار این شهرستان خبر داد.

«صدر پورکوثری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، با بیان این که شهرستان میبد از لحاظ تولید محصولات کشاورزی دارای جایگاه خوبی در استان است، اظهار کرد: بیشترین سطوح زیرکشت در شهرستان میبد به صورت باغی است که عمدتاً شامل 1400 هکتار باغات پسته و ۱۲۵۰ هکتار باغات انار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی با اشاره به تاثیر مثبت بارندگی‌های بهار امسال بر کیفیت محصولات کشاورزی میبد، بیان کرد: البته از آنجایی که پسته و انار به عنوان عمده محصولات شهرستان نیاز زیادی به آب ندارند، بارندگی‌ها در افزایش این محصولات اثری نداشته است.

پورکوثری افزود: امسال سرمازدگی بهاره در میبد اتفاق نیفتاد و همین عامل باعث شد تا محصول انار شهرستان وضعیت بهتری داشته باشد اما نگرانی در مورد آفت مگس مدیترانه‌ای در مورد محصول انار همچنان پابرجاست.

وی گفت: در ساال گذشته به رغم پیش‌بینی درگیری 200 هکتار از باغات انار شهرستان با این آفت، با تمهیدات و پیش‌بینی‌های به عمل آمده تنها ۱۵۰ هکتار از باغات میبد درگیر این آفت شد و مابقی محصولات آسیب زیادی ندیدند.

وی با اشاره به افزایش این نگرانی در سال جاری به دلیل سرمای اندک زمستان گذشته، خاطرنشان کرد: قاعدتاً امسال شاهد طغیان بیشتر مگس مدیترانه‌ای هستیم و پیش‌بینی می‌شود تا ۴۵۰ هکتار از باغات انار شهرستان درگیر این آفت شوند.

پورکوثری در یان باره از نصب ۲۰ تله ردیابی در باغات شهرستان نیز خبر داد و گفت: متاسفانه در اکثر این تله‌ها مگس مدیترانه‌ای مشاهده شده است.

به گفته وی، آفت مگس مدیترانه‌ای تنها روی محصولات شیرین تاثیر مخرب دارد و تا انارها به مرحله شیرین شدن نرسد، به این محصولات حمله نمی‌کند به طوری که اکنون نیز آفت‌هایی مانند کرم گلوگاه و سن به محصولات صدمه می‌زنند که البته تنها به ۱۰ تا ۲۰ درصد محصول را خسارت وارد می‌کنند ولی خسارت مگس مدیترانه‌ای روی محصول انار تا ۹۰ درصد نیز می‌رسد.

وی با تاکید بر این که عدم انجام مبارزه به موقع با این آفت موجب خسارت هنگفتی به محصول انار شهرستان خواهد شد، از کشاورزانی که باغات محصولات مختلف و شیرینی نظیر انجیر، زردآلو و شفتالو دارندف خواست تا با توجه به اثرگذاری این آفت روی میوه‌های شیرین نسبت به حذف این میوه‌ها از سایر محصولات اقدام کنند تا آفت مذکور به صورت اپیدمی تبدیل و منتقل نشود.

مدیر جهادکشاورزی میبد با بیان این که فصل برداشت انار در شهرستان میبد از نیمه شهریورماه آغاز می‌شود، همچنین گفت: کشاورزان توجه داشته باشند که برداشت  انار را به هیچ وجه به تعویق نیندازند و قبل از شیرین شدن محصول آن را برداشت کنند‌.

پورکوثری در پایان نیز تنها راه  مبارزه با این آفت را طعمه‌پاشی عنوان  کرد و گفت: از آنجایی که امکان سمپاشی محصول انار وجود ندارد، تنها طعمه‌پاشی روی سایر درختان به عنوان راه مبارزه با این آفت باید مورد اهتمام کشاورزان قرار گیرد که در این باره جهاد‌کشاورزی آماده هر گونه همکاری با کشاورزان است.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال جهاد کشاورزی زمستان محصولات کشاورزی یزد انار قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۸۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات

رحمان فیض قربانی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات را در برنامه استان داریم، گفت : هزار هکتار به توسعه باغات آبی و ۶۰۰ هکتار دیگر به توسعه باغات دیم اختصاص خواهد داشت.

فیض قربانی افزود: پیش‌بینی می‌شود با این سطح از توسعه در مجموع ۱۶ هزار تن محصول باغی به مجموع تولیدات باغی استان کرمانشاه اضافه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: توسعه باغات دیم شامل باغات بادام، انگور، پسته و توسعه باغات آبی نیز شامل توسعه نخیلات، باغات مدرن و باغات کلاسیک خواهد بود.

وی سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه باغات را در استان دارای توجیه اقتصادی عنوان کرد و افزود: استان کرمانشاه به دلیل برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب و طبیعت چهار فصل مستعد توسعه باغات بوده، ضمن اینکه همجواری با کشور عراق فرصت خوبی را برای صادرات محصولات باغی در اختیار استان قرار خواهد داد.

فیض‌قربانی با دعوت از سرمایه گذاران برای ورود در زمینه توسعه باغات در استان، تاکید کرد: سرمایه گذاری روی توسعه باغات می‌تواند ارز آوری بالایی برای استان کرمانشاه از قِبَل صادرات محصولات باغی به همراه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از سرمایه گذارانی که بخواهند در زمینه توسعه باغات کار کنند، هم در زمینه تسهیل صدور مجوز‌ها و هم در حوزه معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت حمایت خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته در مجموع ۹۰۰ هکتار - شامل ۳۷۶ هکتار باغ دیم و مابقی باغات آبی - به سطح باغات استان اضافه شد.

فیض‌قربانی با بیان اینکه استان کرمانشاه هم اکنون ۴۵ هزار هکتار باغ دارد، گفت: سالانه ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی در استان کرمانشاه تولید می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد