Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@20:51:03 GMT

روش‌های کمتر شنیده شده برای ترویج کتاب‌خوانی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۹۳۲۴

روش‌های کمتر شنیده شده برای ترویج کتاب‌خوانی

فرقی ندارد به کدام دوره یا عصری تعلق داشته باشیم. فرقی ندارد انسانی از دوره کلاسیک باشیم یا انسانی درگیر تقابل سنت و مدرنیته. زمان و مکان اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است، نیاز انسان به تنهایی است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام نوار، تنهایی‌ای که به بهترین شکل بگذرد و به انسان در شناخت خودش کمک کند. برای همین است که کتاب را می‌توان، وسیله یا ابزاری که مثل یک دوست دانست، حکم آینه تمام‌نمایی را دارد که می‌توانیم خودمان را در کلمات آن پیدا کنیم و حتی تجربه زندگی‌های دیگری را هم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با کتاب‌هاست که می‌شود هزار زندگی تجربه‌ناکرده را تجربه کرد. حتی اگر به این قرن شلوغ و پردردسر تعلق داشته باشیم، باز هم دلیلی وجود ندارد که بین ما و کتاب فاصله بیفتد. اتفاقاً عصر مدرن، عصر تنهایی انسان‌هاست و چه بهتر که این تنهایی با کتاب پر شود. هزار و یک روش برای ترویج کتاب‌خوانی و علاقه‌مند کردن افراد به مطالعه وجود دارد. در ادامه، ما به چند روشی اشاره می‌کنیم که شاید کمتر مورد توجه بوده‌اند؛ روش‌هایی آسان، کم‌هزینه و جالب توجه.

حضور کتابخانه در بین وسایل جهیزیه و سیسمونی

حتماً همه ما دیده‌ایم که چقدر لوازم غیرمصرفی و غیرکاربردی بین جهیزیه و سیسمونی وجود دارد. حالا که چنین سنت‌هایی همچنان رایج است، ما می‌توان از آن‌ها به نفع کتاب‌خوانی استفاده کنیم. اگر قرار است به‌تازگی روانه خانه بخت یا صاحب فرزند عزیزی شوید، به حضور یک کتابخانه در خانه‌تان فکر کنید. نگران پر کردن قفسه‌های آن نباشید. کم‌کم کتاب‌ها هم مهمان این قفسه‌ها می‌شوند.

راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار یا کوچک در محل‌های رفت‌وآمد یا مراکز عمومی

راه‌اندازی کتابخانه‌ها همیشه به زمینی با وسعت چند هکتار نیاز ندارد. از مکان‌های محدود و کوچک هم برای ایجاد یک کتابخانه کوچک می‌توان استفاده کرد که بهانه‌ای برای عاشقان کتاب باشد که دور هم جمع شوند. تا به حال فکر کرده‌اید که لابی ساختمان یا حتی پاگردها هم می‌تواند میزبان چند قفسه کوچک کتاب باشد که همسایه‌ها را راهی آنجا می‌کند؟

برگزاری برنامه‌های کتابخوانی و قصه‌گویی

لازم نیست همه برنامه‌های مربوط به کتابخوانی در کتابخانه‌ها و مراکز عمومی تشکیل شود. کافی است موقع عصرانه که برای کودک‌تان کتاب می‌خوانید، از کودکان همسایه‌ها هم بخواهید که به شما بپیوندند و با فرزندتان قصه گوش کنند. حتی می‌توانید ساعت‌های کتابخوانی‌تان را از حالت انفرادی به حالت عمومی تغییر بدهید و با دوستان‌تان در کافه‌ای قرار بگذارید تا در کنار هم چند صفحه‌ای بخوانید. کافی است اجرای چنین برنامه‌های کوچک و جمع‌وجوری را امتحان کنید تا چشم خیلی‌ها به شما بیفتد و پیش خودشان فکر کنند که آن‌ها هم می‌توانند چنین کاری کنند.

جا گذاشتن کتاب در محل‌های انتظار

کتاب‌تان را جا بگذارید. بله! به همین راحتی! اگر دل‌تان می‌خواهد بعد از شما یک نفر دیگر هم کتاب خوبی را بخواند که شما به‌تازگی مطالعه آن را تمام کرده‌اید، آن را در مطب دکتر، آرایشگاه، بیمارستان و… جا بگذارید. اغلب، همه ما دیده‌ایم که خیلی‌ها در مواقع انتظار بیکار هستند اما وقتی با یک کتاب مواجه شوند، از روی کنجکاوی شاید آن را ورق بزنند و مشغول خواندنش شوند. همین ساعت‌های کوتاه کتاب‌خوانی هم غنیمت است!

دادن نسخه کاغذی یا صوتی کتاب به‌عنوان هدیه

هدیه کتاب امری رایج است. کافی است سلیقه کتاب‌خوانی دوستان، اهل خانواده یا… را بدانیم تا به مناسبت‌های مختلف با هدیه کتاب و یادداشتی به‌عنوان یادگاری آن‌ها را غافلگیر کنیم؛ اما این روزها اهالی کتاب با مشکلی مشترک روبه‌رو هستند و آن، چیزی نیست جز کمبود وقت. شاید به‌خاطر همین است که زمانی چندساعته برای دست گرفتن کتاب و مطالعه پیدا نمی‌کنیم. با تمام این‌ها، تکنولوژی عقب نایستاده و به کمک ما آمده است تا از زمان‌هایی که به‌نظرمان بیهوده تلف می‌شود، بهترین بهره را ببریم. شنیدن کتاب صوتی یکی از همین موهبت‌هایی است که دنیای تکنولوژی با فراهم آوردن آن، خواندن کتاب را برایمان راحت‌تر کرده است. کتاب صوتی این فرصت را برای ما فراهم کرده که در ساعت‌های رفت‌وآمد، ساعت‌هایی که مشغول کاری هستیم و امکان نشستن و مطالعه کتاب برایمان فراهم نیست، از کتاب دور نباشیم و در این ساعت‌ها به‌جای دنبال کردن سطرهای کتاب، صدای راوی داستان را دنبال کنیم. هدیه کتاب صوتی به افراد پرمشغله اما علاقه‌مند به کتاب‌خوانی، این موضوع را به آن‌ها یادآوری می‌کند که دیگر با محدودیتی مواجه نیستند و می‌توانند همچنان دلبسته و علاقه‌مند به کتاب باشند.

سایت نوار به‌عنوان اولین ناشر تخصصی کتاب‌های صوتی این امکان را برای شما فراهم کرده که به هزاران عنوان متنوع کتاب صوتی در هر حوزه‌ای دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن می‌توانید کتاب‌های صوتی موجود در سایت را هم به دوستان و آشنایان اهل کتاب‌تان هدیه بدهید.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کتاب کتابخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل کمتر از ۵ ساعت در دلفان

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ نجف علی بارانی امروز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک فقره مجروحیت با چاقو در یکی از مناطق شهر دلفان بلافاصله مأموران پلیس آگاهی این شهرستان به محل اعزام که در تحقیقات بیشتر متوجه شدند، بر اثر ضربه چاقو مرد ۳۳ ساله‌ای پس از اعزام به بیمارستان فوت کرده است.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان پس از بررسی لازم دریافتند که مقتول توسط همسرش با ضربه چاقو به قتل رسیده که بلافاصله همسر وی دستگیر و به جرم خود معترف شد و علت و انگیزه قتل را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

فرمانده انتظامی دلفان با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی راهی مراجع قضائی شد، گفت: پلیس در راستای احقاق حق مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

کد خبر 6090918

دیگر خبرها

  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • دستگیری قاتل در کمتر از ۵ ساعت در دلفان
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دستگیری قاتل کمتر از ۵ ساعت در دلفان
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده