Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، سکته خفیف شاید تعبیر درستی باشد برای آنچه امروز درباره دو روزنامه پرتیراژ ایران و تهران رخ داد و بعید نیست که این سکته خفیف خبر از یک بیماری شدیدتر برای روزهای آتی بدهد.

مخاطبان شهرستانی روزنامه هفت‌صبح روز گذشته از خوانش نسخه کاغذی این روزنامه محروم بودند و کیوسک‌های شهرهای خود را خالی از این روزنامه دیدند و در کنار آن صبح امروز نیز روزنامه سازندگی موفق به انتشار شماره روز دوشنبه ۱۷ تیرماه خود نشد و البته بلافاصله این مساله به موضوع کاغذ نسبت داده شد که گویا درست هم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه روایت محمد قوچانی در این زمینه در فضای مجازی صحبتی از کاغذ به میان نیاورد اما مساعدتی که وی آن را از قول معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مطبوعات داخلی این معاونت نقل کرد، خبر از این داشت که کمبود کاغذ مطبوعات گریبان این روزنامه را بدجور فشار داده است تا در نهایت یک شماره از این روزنامه نتواند در روز ۱۷ تیر راهی به دکه‌های مطبوعات باز کند.

علی مزینانی مدیرعامل شرکت هفت صبح ماندگار و مدیر مسئول این روزنامه در گفتگو با مهر درباره اتفاقات پیش آمده بابت این روزنامه می‌گوید: هفت صبح تقریباً جزو روزنامه‌هایی بود که با کمترین مشکل در موجودی کاغذ مواجه بود وما همواره موجودی مورد نیاز برای سه ماه انتشار روزنامه را پیشاپیش می‌خریدیم ... در سال جاری نیز ما برای انتشار تا پایان خردادماه کاغذمان را تهیه کرده بودمی و با کم کردن شمارگانمان آن را تا دوازدهم تیرماه کشاندیم. برای فصل تابستان نیز ما از اردیبهشت ماه با شرکت وارد کننده معرفی شده قرارداد امضا کردیم و کاغذ را پیش خرید کردیم اما مشکلات موجود بر سر راه ترخیص این کاغذها باعث شد کار به اینجا برسد که دیروز چاپ شهرستان‌ها را متوقف کنیم و برای شماره فردا هم چند رول کاغذ به صورت امانی تهیه کرده‌ایم.

مزینانی ادامه داد: در حال حاضر کاغذ به روایت واردکنندگان وارد فازی شده است که میان ترخیص با ارز دولتی و نیمایی معلق مانده است. گویا دولت که اعلام کرده کاغذ روزنامه با ارز دولتی وارد شود هنوز این موضوع را در قالب مصوبه و یا دستور ابلاغ نکرده است و کاغذهای وارد شده از سوی شرکت‌ها در گمرک به همین خاطر امکان ترخیص ندارد.

وی در عین حال از دریافت پیامکی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تخصیص سهمیه کاغذ برای روزنامه خود در روز جاری خبر داد و گفت: تاکنون در دو نوبت دو محموله پنج تنی کاغذ با ارز دولتی دریافت کرده‌ایم و سهمیه تخصیصی فعلی نیز در نهایت می‌تواند کاغذهایی را که ما از دیگران برای انتشار روزنامه قرض گرفتیم را به آنها برگرداند و برای انتشار روزنامه دوباره به خانه اول باز می‌گردیم.

مزینانی در عین حال می‌گوید: موضوع کاغذ در حال حاضر در گیر و دار اختلافات بانکی و مالی میان وزارت صنایع و بانک مرکزی باقی مانده و مطبوعات را به جایی رسانده که باید برای هر روز به صورت مجزا برنامه ریزی برای انتشار داشته باشند. کاغذی که الان مشخص نیست با ارز دولتی و یا نیمایی باید ترخیص شود راهی برای مصرف کننده‌اش جز این باقی نمی‌گذارد.

با این همه از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می‌رسد که پیامک تخصیص کاغذ سهمیه‌ای صبح امروز برای مدیران مسئول روزنامه‌ها و نشریات ارسال شده است و محموله‌ای بالغ بر ۴ هزار تن کاغذ مطبوعات تا پایان تیرماه برای توزیع میان اهالی مطبوعات مهیا خواهد شد.

در همین حال روزنامه شرق به دلیل انتشار گزارشی درباره دریافت ارز دولتی برای واردات کاغذ و واردنشدن کاغذ به طبع آن توسط یک شرکت خصوصی، طرف شکایت این شرکت قرار گرفته است. خبرنگار مهر در این زمینه کسب اطلاع کرد این شکایت از سوی شرکتی انجام شده است که سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون یورو برای واردات ارز مطبوعاتی دریافت کرد و هیچ کاغذی را وارد نکرد. این شکایت به دلیل درج گزارشی درباره این اتفاق از این رسانه انجام شده است.

به نظر می‌رسد روزهای سخت مطبوعات ایران چه در عرصه تولید و چه در عرصه انتشار با منتشر نکردن یک نسخه از یک روزنامه به خاطر نبود کاغذ و گاه شکایت به خاطر احقاق حق قانونی مطبوعات برای انتشار در حال کامل شدن است.

کد خبر 447045

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کاغذ روزنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند

درحالی حدود ۳ ماه از امضای قرارداد سپرده‌گذاری ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن می‌گذرد که تاکنون اقدامی برای بهره‌مندی از این فرصت صورت نگرفته است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل بهمن ماه سال گذشته طی مراسمی قرارداد سپرده گذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در بانک مسکن امضا شد. در آن مراسم سیدعباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که شاهد اراده دولت برای توسعه مسکن هستیم، گفته بود: با قرارداد امروز شرایط بسیار خوبی برای خدمتکاری به فعالان بخش مسکن فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: با منافع حاصل از این سپرده‌گذاری از نرخ‌های سود مسکن حمایتی وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی خواهیم کرد.

وی با یادآوری این‌که برای اولین بار است که صندوق توسعه ملی چنین سپرده گذاری انجام می‌دهد، افزود: از این قرارداد برای توسعه فعالیت فعالان اقتصادی و کاهش نرخ سود نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنیم. این حاصل کار ارزشمند دولت، رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی است و مجدانه به دنبال توسعه ساخت‌وساز مسکن هستیم.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به پرداخت تسهیلات ارزی به فعالان بخش حمل و نقل جهت توسعه این حوزه و خرید هواپیما، گفت: تکالیف قانونی داریم که در نهضت ملی مسکن اهداف دولت را محقق کنیم.

 حسینی یادآور شد: سود حاصل از این سپرده گذاری و پرداخت تسهیلات ارزی به فعالان بخش حمل و نقل به منابع تبدیل شده و به ترتیب سیاست‌های دولت در طرح های حمایتی مصرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که این کار در هماهنگی کامل با بانک مرکزی انجام خواهد شد در خصوص پرداخت تسهیلات برای واردات هواپیما، گفت: هنوز در ابتدای کار هستیم و پس از برگزاری جلسه هیئت مدیره درباره نرخ سود و جزییات پرداخت تسهیلات به فعالان حمل و نقل اطلاع رسانی خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، حدود 3 ماه از امضای این تفاهمنامه در ساختمان صندوق توسعه ملی می‌گذرد، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد هنوز اقدامی برای بهره‌مندی بانک مسکن از این فرصت صورت نگرفته است.

این‌گونه پیداست که مدیران بانک مسکن پلن مشخصی برای اجرایی شدن قرارداد مذکور ندارند، گرچه گفته می‌شود صندوق توسعه ملی همچنان پیگیر سپرده‌گذاری مذکور با هدف توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و در ادامه آن طرح‌های حمایتی دولت در بخش مسکن است.

به گزارش تسنیم، طبق اظهارات غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی قرار است صندوق ملی 2 میلیارد دلار در بانک‌ مسکن سپرده گذاری کند. نرخ سود این سپرده 2 درصد بوده و بانک مسکن موظف است با نرخ‌های مرسوم آنرا به متقاضیان اعطا کرده و 3 سال بعد منابع مذکور را به صندوق توسعه ملی برگرداند. از‌ محل سودارزی این سپرده گذاری بانک‌ مسکن نسبت به پرداخت وام ارزان‌تر و کاهش‌ نرخ سود برای بخش مسکن اقدام‌ خواهد‌ کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۸ اردیبهشت
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • قرارداد بانک مسکن و صندوق توسعه ملی روی کاغذ ماند
  • تاریخ مطبوعات ایران در برابر انظار عموم قرار گرفت
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۶ اردیبهشت
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • کاهش نرخ بی‌کاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان