Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به یکی از مهم ترین مطالبات جامعه دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از این مطالبات این است که آیا می‌شود روزی مسئولین دانشگاه برای حل مسائل سیاسی خود با یک نهاد اصلی یا با یک شبکه ای از نهادها مواجه باشند و تکلیف خود را روشن کنند، مثلا در حوزه سیاست، فرهنگ و اینکه چه چیز مشروع است یا نیست با یک جا طرف باشیم، یا اینکه ما باید یک جایی را راضی کنیم اما از جای دیگری حکم دریافت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در نشست روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری که از صبح در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است با بیان اینکه متاسفانه گاهی مشکلات اصلی کشور ما را در حوزه بانک، صنعت و ساختارهای اقتصادی خلاصه می کنند در حالی که مسائل شدیدتر و عمیق تر از این موضوعات را داریم که باید به آن پرداخته شود، گفت: یکی از این مسایل کاهش شدید سرمایه اجتماعی است، این سرمایه در جامعه درست معنا نشده است، این در حالی است که جامعه بر اساس سرمایه اجتماعی قوام پیدا میکند، مجموعه ای از نظام باورها، اعتماد و انگیزش ها را شامل می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه اجتماعی به عنوان یک پدیده در جامعه ما در حال کاهش است و این مسئله با گفتمان سازی قابل حل نیست، چرا که گفتمان ساختنی نیست یک نظام باور است که در طول تاریخ شکل میگیرد، با خط تولید کارخانه متفاوت است، ما در شرایطی که با پدیده ترک برداشتن سرمایه اجتماعی مواجهیم با پدیده ای مواجه هستیم که نطفه آن در دانشگاهها با عنوان گروههای فشار شکل گرفته؛ گروههایی که درصدی از خشونت آن ممکن است فیزیکی نباشد اما فشار آن بسیار شدید تر از فشار فیزیکی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: وقتی سرمایه اجتماعی فشار متحمل می‌شود، خشونت گروههای فشار بیشتر و بیشتر میشود. اما حل این معضلات جامعه از سوی دانشگاهها در صورتی تحقق می یابد که این نهاد تقویت شود ما در جامعه هم با تهاجم هدفمند به نهاد دانشگاه مواجهیم و این نهاد به شدت مورد تهاجم از سوی گروههای فشار قرار گرفته است. به گونه ای که یک رسانه با ساخت یک کلیپ سه دقیقه ای در خصوص تقلب علمی این موضوع را بزرگنمایی می‌کند و دانشگاهها را بی اعتبار می نماید.

کار رئیس دانشگاه غلبه بر گروههای فشار یا فراهم نمودن حداقل های لازم برای تداوم دانشگاه شده است

دکتر سلیمی گفت: دانشگاه نماد عقلانیت نمادین، فعال و تاثیرگذار است تهاجمی که به این نهاد شده و می شود ما مسولین دانشگاهها را با پدیده جدیدی به عنوان تقلیل گرایی مدیریتی مواجه کرده‌است کار رئیس دانشگاه از صبح تا شب غلبه بر گروههای فشار یا فراهم نمودن حداقل های لازم برای تداوم دانشگاه است.

به گفته وی، دانشگاه نه تنها باید از زیر تهاجم های فعلی خارج شود، اگر این نهاد دانشگاه تقویت شود ما به مسیولین قول خواهیم داد به جنگ مشکلات بزرگتر از اقتصاد و خودرو یعنی از دست رفتن سرمایه اجتماعی خواهیم پرداخت، به گونه ای که در جلسه ماه رمضان رهبری گفتند دفاع کنید که مستکبران می خواهند نهاد دانشگاه را زیر سوال ببرند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: اگر به دانشگاهها اعتماد کرده و از حریم آنها پاسداری شود می توانیم بیشتر نقش آفرینی کنیم.

به گفته وی، سوال من از وزیر کشور این است حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان از پول مبارزه با آسیب های اجتماعی در اختیار این بخش قرار دارد آیا این وزارتخانه حاضر شد بخشی از این بودجه را در اختیار دانشگاهها قرار بدهد که بطور جدی در حوزه پژوهش های آسیب های اجتماعی به سیستم های دانشگاهی تزریق کنند، آیا دستگاههای اجرایی حاضر شدند ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه پژوهشی کشور را برای مقابله با حاشیه نشینی، فقر و غیره به دانشگاه ها بدهند تا ما از این حالت انفعال و تقلیل گرایی مدیریتی خارج شویم و به سمت حل مشکلات اجتماعی کشور برویم.

وی به یکی از مهم ترین مطالبه جامعه دانشگاهی اشاره کرد و گفت: یکی از این مطالبات این است آیا می شود روزی مسئولین دانشگاه برای حل مسائل سیاسی خود با یک نهاد اصلی یا با یک شبکه ای از نهادها مواجه باشند و تکلیف خود را روشن کنند، مثلاً در حوزه سیاست، فرهنگ و اینکه چه چیز مشروع است یا نیست با یک جا طرف باشد، یا اینکه ما یک جایی را راضی کنیم اما از جای دیگری حکم دریافت کنیم. متاسفانه این پرسش همچنان بی پاسخ مانده است.

چگونه باید از بند گروههای فشار جدید رها شویم

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آیا فقط دانشگاهها باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند، وقتی رهبری از ما میخواهند انسان های پرنشاط تربیت کنیم در دایره منع های فعلی می توانیم انسان های پرنشاط تربیت کنیم، چگونه باید از بند گروههای فشار جدید رها شویم، امیدواریم این نشست ها کمک کند هم از زیر هجمه های وارده به دانشگاه و هم از تقلیل گرایی مدیریتی خارج شویم و هم به یک هماهنگی و امکاناتی برسیم که نقش خود را ایفا کنیم دانشگاهها می توانند مبدا امیدهایی شوند که در جامعه به عنوان نماد اعتماد تلقی می شوند. کسانی جامعه دانشگاهی را مورد تهاجم قرار دادند که رانده شدگان جامعه دانشگاهی هستند، کسانی استاد دانشگاه تهران را به تقلب متهم می کنند که نتوانسته‌اند در همان دانشگاه تحصیل و یا تدریس کنند، به این ترتیب عقده تجمع یافته در جامعه نسبت به دانشگاه شکل گرفته است. امیدوارم این گروه بازماندگان از دانشگاهها نتوانند اعتبار این مراکز را زیر سوال ببرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند

در برنامه بالاتر موضوع تنوع مدارس مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و نظرات مختلف بررسی شد. معاون سابق آموزش و پرورش به عنوان مخالف تنوع مدارس و  رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به عنوان موافق تنوع مدارس با یکدیگر به گفت و گو پرداختند.

ابراهیم سحرخیز، معاون سابق آموزش و پرورش گفت: تنوع مدارس به شرطی که باعث عدالت آموزشی شود مشکلی ندارد. 

وی افزود: اگر مدارس نمونه دولتی در روستاهایی که   نیروی انسان قوی ندارد و نسبت به شهر امکانات کافی ندارد ایجاد شود و باعث عدالت آموزشی میان دانش آموزان شهری و روستایی شود مشکلی ندارد.

او ادامه داد: به طور کلی ما ۲ نوع مدرسه پول بگیر و رایگان داریم .

وی  با بیان این که حدود ۱/۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان تحصیل می‌کنند؛ اظهار کرد: ما دانش‌آموزانی داریم که ممکن است در رشته‌های نظری تیزهوش نباشند اما در ورزش یا رشته‌های هنری تیزهوش باشد آیا دانش آموزان روستاها و عشایر نیز وارد مدارس تیزهوشان می‌شوند.

 او ادامه داد: مدرسه باید واقعیت جامعه باشد. متاسفانه مدارس دولتی نماد فقر است. مدارس ما در حال حاضر ۲ قطبی هستند و  طبقاتی شده اند. براساس یک گزارش در سال ۱۳۹۲ توسعه مدارس سمپاد و‌ نمونه دولتی مانع توسعه مدارس غیردولتی است. بر اساس یک آمار حدود ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود به دانش آموزان آموزش می‌دهند و به بیان دیگر که این معلمان غیرمتخصص هستند.

سحرخیز تصریح  کرد: مدارسی همچون هیت امنا، غیردولتی یک ماه قبل از شروع مدارس  نیرو انسانی خود را گرفته است اما در مدارس دولتی تراکم جمعیت (کلاس ۴۰ نفره) نیروی غیرمتخصص است و معلم ها ناراضی هستند.

وی افزود: به شرطی که تمام مدارس  در سراسر ایران درس را آموزش بدهند و عدالت آموزشی ایجاد شود تنوع بد نیست.   

فاطمه مهاجرانی، رئیس سابق سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم گفت: مدارس سمپاد مدرسه تخصصی با نیازهای ویژه است ما باید مدارس را به جای خود برگردانیم البته ما کمبودهایی داریم که باید رفع شود اما حذف مدارس کار درستی نیست.

وی افزود: امیدواریم ما به جای دانشمند اندیشمند تربیت کرده و درک را به آن‌ها آموزش دهیم. بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید دست مدیران را آزادتر بگذاریم اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: ما باید تمام معلمان را توانمندسازی کرده تا آن‌ها بتوانند نیروی متخصص تحویل جامعه بدهند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • مدرسه باید واقعیت جامعه باشد/ ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار معلم مخالف مدرک دانشگاهی خود آموزش می‌دهند
  • ساترا اهمیت تنظیم گری‌اش را نمایش دهد/ امضای تفاهم نامه دانشگاهی
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • ثبت دستمزد واقعی در لیست‌های بیمه‌ای حق کارگران است
  • قشر ضعیف جامعه در گرانی های افسارگسیخته تحت فشار است
  • قالیباف: از تمام تصمیماتی که گرفته‌ام دفاع می‌کنم/ از اینکه مشکلات کشور همچنان باقی مانده، ناراحت می‌شویم
  • ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند/ حضور فعال زنان در بازار کار
  • واکنش معین به اعتراضات دانشجویی در آمریکا: دانشگاه و دانشجویان در مقایسه با سیاسیون یا سرمایه‌داران، از اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بالاتری در جامعه برخوردار هستند/ اعتراض آنها می‌تواند به تغییر سیاست‌های دولتها و حتی تغییر دولتها منجر شود
  • بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی در ۲ هفته/ حمایت‌ها از طرف جامعه دانشگاهی ایران ادامه دارد +تصاویر
  • با گذشت دو سال از ابلاغ سیاست‌های تأمین اجتماعی خبری از اجرایی شدنشان نیست