Web Analytics Made Easy - Statcounter

شواهد گواهی از آن دارد که با نزدیک شدن مهلت خروج از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، دولت محافظه کار به طور روزافزون موضع سختگیرانه تری نسبت به مهاجرین به ویژه مسلمانان در پیش خواهد گرفت. بر کسی پوشیده نیست که موتور محرک یا به عبارتی اصلی ترین انگیزه رای دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا، دغدغه های آنان درباره مهاجران و از همه مهمتر اقلیت مسلمان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شواهد حاکی از افزایش حملات اسلام هراسانه در چند سال گذشته است و وضعیت به طور روزافزون برای مهاجران و به ویژه مسلمانان دشوارتر می شود.

شورای مسلمانان انگلیس موسوم به «ام بی سی» اخیراً درباره افزایش موج اسلام هراسی در این کشور هشدار داده است. از بوریس جانسون، نامزد اصلی پست نخست وزیری، به کرّات مطالب اسلام هراسانه نقل شده و در یک مورد وی زنان مسلمان را به "صندوق پست" تشبیه کرده است. این احتمالاً ملایم ترین نوع اسلام هراسی وی است که توانسته به رسانه ها درز کند. این درحالی است که تنها عضو مسلمان کابینه، ساجد جاوید از نامزدی بوریس جانسون حمایت کرده است. نکته شایان توجه اینکه انتصاب یک چهره به ظاهر مسلمان به عنوان وزیر کشور برای آشنایان با سیاست می تواند به معنای افزایش فشارها بر اقلیت مسلمان باشد. در اینجا چهره مسلمان و مهاجر ساجد جاوید به عنوان سپری در برابر اتهام نژادپرستی و ضدیت با مسلمانان عمل می کند.

مواضع اسلام هراسانه درحالی تشدید می شود که دولت انگلیس به تازگی تعریف وسیع تری از یهودستیزی (آنتی سمیتیسم) را پذیرفته که حتی شامل انتقاد از صهیونیسم نیز می شود. دولت اما هرگز، تعریفی از اسلام‌هراسی را به طور رسمی نپذیرفته و مرتب از پذیرفتن هر تعریفی برای آن طفره می رود.

شورای مسلمانان انگلیس در گزارش ماه می ۲۰۱۹ خود گفته است که حزب محافظه کار درخواست‌هایی مبنی بر انجام تحقیقات مستقل در زمینه اسلام‌هراسی در داخل این حزب را نادیده می گیرد. بیش از صد نفر که ادعا می کردند عضو حزب محافظه کار هستند در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی مبادرت به نشر اظهارنظرهای اسلام‌هراسانه کرده‌اند. وضعیت شماری از این افراد که همچنان واجد شرایط انتخاب نخست وزیری هستند تحت بررسی است.

جرمی هانت وزیر خارجه فعلی و نامزد پست نخست وزیری قول داده است که در صورت پیروزی مجازات خیانت را تشدید کند. وی گفته است مجازات خیانت باید متناسب با جرم باشد. با توجه به اینکه طبق قوانین فعلی انگلیس که در سال ۱۹۹۸ اصلاح شده، حداکثر مجازات خیانت حبس ابد است، پیدا نیست که منظور جرمی هانت از "تشدید" آیا بازگرداندن مجازات اعدام است یا خیر.

انگلیس آخرین بار در پایان جنگ جهانی دوم از قانون خیانت و از مجازات اعدام برای همکاری کنندگان با دولت آلمان نازی استفاده کرده است. یکی از اعدام شدگان توسط این قانون مجری انگلیسی زبان رادیو برلین بود که همکاری او با دستگاه پروپاگاندای آلمان به عنوان خیانت شناخته شد.

مجازات اعدام برای جرم خیانت به ولی نعمت، در سال ۱۹۹۸ پس از پیوستن انگلیس به اتحادیه اروپا و تحت تاثیر کنوانسیون حقوق بشر این اتحادیه به حبس ابد تقلیل یافت. اما در قوانین قدیمی انگلیس که برای اولین بار در قرن چهارده میلادی جرم خیانت به ولی نعمت را تعریف کرده است، مجازات‌هایی مانند زنده سوزاندن، غرق کردن و چهارشقه کردن پیش‌بینی شده است.

جرمی هانت قول داده که در صورت پیروزی در انتخابات نخست وزیری، از قوانین ضد خیانت برای مجازات "اسلامگراهای جهادی" و حبس ابد برای آنها استفاده کند. وی مدعی شده است: "مجازات باید متناسب با جرم باشد. در دورانی که ما شاهد تهدیدات از سوی ایران، روسیه و اسلام گراهای افراطی هستیم، باید بتوانیم آنهایی که به کشور خیانت می کنند را مجازات کنیم." گفتنی است که جرم خیانت در این کشور به صورت خیانت به سلطنت و به شخص شاه یا ملکه تعریف شده است.

احیای قوانین ضد خیانت توسط حزب محافظه کار که سابقه تیره ای در موضوع اسلام هراسی دارد مایه نگرانی عمیق است. احیای این قانون در صورت خروج از اتحادیه اروپا و لغو شدن تعهد انگلیس به کنوانسیون حقوق بشر این اتحادیه، زمینه را برای پیگرد و تحت تعقیب قراردادن مسلمانان و سایر مهاجرین به اتهام خیانت را آماده می کند. اتهامی که می تواند به طور جانب‌دارانه فقط علیه مهاجران به علت وفاداری به مذهب یا کشوری دیگر اعمال شود.

از جمله مجازات‌هایی که در دوره حزب محافظه کار رایج شده می توان به سلب تابعیت از افراد اشاره کرد. احیای قانون ضد خیانت می تواند در راستای سایر تحولات سال‌های اخیر، از جمله برگزیت به معنای رفتن به سمت یک جامعه ای بسته، تک فرهنگی و ضد چند جانبه گرا را نوید دهد.

بوریس جانسون در اظهارنظری گفته است که در صورت پیروزی، آموزش زبان انگلیسی برای مهاجران را اجباری خواهد کرد. وی از اینکه در بخش‌هایی از جامعه انگلیس مهاجران با زبان بومی خود سخن می گویند ابراز نارضایتی کرده است. با توجه به اینکه قبولی در آزمون زبان انگلیسی برای شهروندی، اقامت دائم و دریافت ویزای کار در این کشور اجباری است، معلوم نیست که منظور بوریس جانسون از اجباری کردن آموزش زبان انگلیسی برای مهاجران چه می تواند باشد. بعید نیست که منظور وی ممنوع کردن سخن گفتن به زبان‌های بومی توسط مهاجران بوده باشد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۱۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نخست وزیر انگلیس از افزایش بودجه نظامی این کشور در بحبوحه جنگ اوکراین خبر داد.

«ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که دولت لندن در نظر دارد در بلندمدت ۱۰ میلیارد پوند برای حمایت از صنایع دفاعی این کشور هزینه کند.

نخست وزیر انگلیس در ادامه با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد و باید از آن جلوگیری کرد.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس، این کشور در نظر دارد تا بسته ۶۱۷ میلیون دلاری جدیدی را به اوکراین اختصاص دهد. این بسته شامل بیش از ۴۰۰ دستگاه خودرو، ۶۰ قایق و تعدادی موشک دوربرد «سایه طوفان» که شمار دقیق آن اعلام نشده است، می‌شود.

کد خبر 6086856

دیگر خبرها

  • موافقت پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • یورش شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی/حرم ابراهیمی به روی مسلمانان بسته شد
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • خشم بین المللی از انگلیس برای اخراج مهاجران به روآندا
  • خشم مسلمانان و اپوزیسیون هند از اظهارات اسلام‌ستیزانه مودی