Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی علی پور مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی درنشست انجمن‌های میراث فرهنگی خلیل ‎آباد گفت: نیمی از صدمات وارده به آثار تاریخی ناشی از حفاری‌های غیر مجاز می‌باشد که به دلیل عدم آگاهی و شناخت از اهمیت آثار و بناهای تاریخی روی داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت‌های مردمی و واگذاری برخی امور به مردم در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد، ادامه داد: خلیل ‎آباد اولین شهرستان، خراسان رضوی است که تمام روستاهای آن واجد شرایط تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی هستند و تاکنون به جز ۲ روستا در سایر روستاهای آن انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تلاش برای کاهش آسیب‌ها به آثار تاریخی، گفت: گرچه تاکنون در خلیل‎آباد ۱۶۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۱ اثر به ثبت رسیده است، اما نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است.

علی پور افزود: برای رفع کمبودها سعی شده است انجمن‌های میراث فرهنگی در روستاها تشکیل و از توان مردم در نگهداری و حفاظت آثار تاریخی بهره گرفته شود.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی با وجود بیش از ۱۰ هزار اثر تاریخی از نظر پیشینه فرهنگی و تاریخی بسیار غنی و متنوع است و اکثر روستاها آداب و رسوم و بازی‌های بومی و محلی خاصی دارند که برای جلوگیری از فراموشی آنها باید شناسایی و ظرفیت روستاها به درستی معرفی شود.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار اثر در این استان به ثبت رسیده که مرمت و نگهداری از آنها نیازمند جذب مشارکت‌های مردمی است.
علی پور افزود: با توجه به اینکه ۱۰۰ رشته صنایع دستی در خراسان رضوی داریم و از سویی صنایع دستی در روستاها نقش بسیار مؤثری دارند در صورت استقبال در روستاها آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی هستیم.   وی تصریح کرد: به رغم اینکه براساس آمار اعلام شده سالیانه ۲۵ میلیون زائر و گردشگر وارد  خراسان رضوی می‌شوند اما تاکنون نتوانسته ایم از این ظرفیت برای روستاها استفاده کنیم.

مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: به دلیل نبود برنامه ریزی سهم درآمد اکثر روستاهای استان از گردشگری صفر است و نتوانسته ایم سهم خود را از این صنعت بگیریم.

علی پور افزود: با توجه به اینکه تاکنون ظرفیت‌های روستایی به خوبی معرفی نشده اند تلاش می‌شود امسال به فعال سازی انجمن‌های میراث فرهنگی روستایی بپردازیم و براساس تصمیم مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی تمام برنامه‌ها در روستاها برای حوزه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری بر محور انجمن‌های میراث فرهنگی است.

وی در زمینه مستند سازی روستاهایی که سنت و آئین قدیمی دارند به منظور معرفی و شناساندن بهتر آنها اعلام آمادگی کرد.   مدیر انجمن‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بر اساس بخشنامه جدید به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند این اجازه داده شده تا مالیات خود را در حوزه میراث فرهنگی هزینه کنند که این حرکت بسیار خوبی است. خلیل‎ آباد  غنی از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی است حمید سلطانی دادستان خلیل ‎آباد گفت: با توجه به وضعیت شهرستان و حفاری‌های غیر مجاز در بخش میراث فرهنگی باید توجه بیشتری به این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: خلیل‎ آباد  غنی از آثار باستانی، تاریخی و فرهنگی است و حفاظت و حراست از آنها بسیار مهم و ضروری است.

دادستان خلیل ‎آباد گفت: به دلیل کوتاهی برخی افراد در روستاها و عدم رعایت ضوابط پرونده‌هایی تشکیل شده است که مشکلات بسیار به وجود آورده و کوتاهی در حفظ و حراست از آثار تاریخی باعث شده در یکی از مناطق شهرستان آثار تاریخی به محلی برای تجمع معتادین و استعمال مواد مخدر تبدیل شود.

سلطانی افزود: بسیاری از آثار تاریخی شهرستان رها شده‌اند و انتظار می‌رود با نصب تابلو به معرفی آثار تاریخی پرداخته شود که این اقدام در پیشگیری از وقوع جرم اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: پرونده‌های متعدد در شهرستان با موضوع کاوش و حفاری غیر مجاز به قصد به دست آوردن آثار تاریخی داشته‌ایم لذا دهیاران باید نسبت به آثار تاریخی و رفت و آمدهای مشکوک در روستاها حساس باشند. جهت مرمت اعتباری نداریم محمدجواد بلبلی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل ‎آباد نیز گفت: به رغم اینکه روستاهای سعدالدین، ارغا، جعفرآباد، بزنجرد و یخدان گلی در اولویت تخصیص اعتبارات هستند اما امسال تاکنون اعتباری در این زمینه تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: هرچند براثر بارندگی و سیلاب اخیر برخی آثار تاریخی دچار خسارت‌هایی شده‌اند اما برای مرمت اعتباری نداریم و این امر موجب شده با مشکلات جدی مواجه باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خلیل ‎آباد گفت: حوض انبار روستای سعدالدین برای تخصیص اعتبار باید به میراث فرهنگی واگذار شود.

انتهای پیام//ج.ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۳۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان

حمیدرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، بیان کرد: در حین حفاری در عمق یک و نیم متری در این خیابان یک دیواره تاریخی مشاهده شد که قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: میراث‌فرهنگی به این موضوع به عنوان یک پتانسیل نگاه می‌کند و چه بسا پس از آشکارسازی آثار، سایت موزه دیگری در مرکز شهر همدان در معرض دید گردشگران داشته باشیم.

۱۰ اردیبهشت‌ماه سال‌جاری عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری آغاز شد.

عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان با یکصد میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است.

صبح امروز و در پی بازدید میدانی خبرنگار مهر از پروژه، متوجه نمایان شدن شواهدی از آثار تاریخی در حین اجرای این عملیات شده و انتظار می‌رود هماهنگی و همکاری بین شهرداری و اداره کل میراث‌فرهنگی همدان سبب حفظ این آثار شود.

کد خبر 6097209

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • دستگیری دو حفار غیر مجاز مسلح در گرمدره
  • دستگیری دو جستجوگر مسلح گنج در گرمدره
  • ۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند
  • دستگیری ۳ حفار غیر مجاز در شهرستان آمل
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد