Web Analytics Made Easy - Statcounter

 احتمالا ویدئویی عجیب و باورنکردنی یک هموطن در نجات جان یک سگ در شبکه‌های اجتماعی را دیده اید. ویدئویی که به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد. در این ویدئو مردی را می‌بینیم که برای نجات یک سگ عرض اتوبان را طی می‌کند و در این بین برای رد شدن از خودرو‌هایی که با سرعت در حال تردد هستند، روی آسفالت دراز می‌کشد تا خودرو‌ها از روی او رد شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید شما هم فک تان باز مانده که چطور ممکن است! اما این یک افترافکت (Aftereffect#) است.

اخبار اجتماعی- استفاده از نرم‌افزاری برای ایجاد جلوه‌های بصری دیجیتال. «افتر افکت» برنامه کاربردیِ ترکیب عناصر بصری مختلف است؛ مونتاژ سابق خودمان، ولی پیشرفته و تمیزتر! و به همین راحتی ویدئو‌ها و البته تصاویر و خبر‌هایی در فضای مجازی پخش می‌شود که تشخیص درست یا غلط بودنشان بسیار سخت است. پیش از این هم بار‌ها اخبار اشتباه یا به اصطلاح فیک نیوز‌ها در فضای مجازی منتشر شده است.

به عنوان نمونه ویدئو‌هایی از صحبت‌های ترامپ و البته سریال تاج و تخت در فضای مجازی منتشر شد که هیچ کس قادر به تشخیص جعلی بودن آن‌ها نبود، اما دیری نگذشت که مشخص شد این ویدئو‌ها توسط نرم افزاری به نام «دیپ فیک» تهیه شده است. دیپ فیک، نام تکنیک جدیدی برمبنای هوش مصنوعی است که تنها با عکس چهره یک شخص می‌تواند ویدئویی تولید کند که صاحب عکس در آن هر چیزی بگوید و هر کاری انجام دهد؛ موضوعی که به تازگی بسیاری را وحشت‌زده کرده است. با وجود این تا چند وقت دیگر حتی به ویدئو‌هایی که سخنرانی اشخاص را هم پخش می‌کند، نمی‌توان اعتماد کرد.

کاربران فضای مجازی در این خصوص معتقدند که باید آموزش و پرورش و صدا و سیما در خصوص بالابردن سطح سواد رسانه‌ای مردم اقداماتی را انجام دهند تا هموطنان در تشخیص اخبار دروغ، مهارت‌های لازم را کسب کنند.

 

در ادامه تعدادی از واکنش‌های کاربران را بخوانیم.
کاربری نوشت: «باید یک قانون سفت و سخت برای برخورد با کسانی که شایعه و دروغ منتشر می‌کنن بذارن تا جلوی خیلی از خبر‌های فیک گرفته بشه. الان هر کی هرچی دلش می‌خواد میگه و منتشر می‌کنه کسی هم نیست جلوش رو بگیره.»
کاربر دیگری نوشت: «یه چیز جالب درباره دیپ فیک این بود که تو آمریکا فکر کنم تصویب کردند که هر کسی ویدئو باهاش می‌سازه باید منشن کنه که این ویدئو ساختگی است و گرنه به جرم نشر اکاذیب باهاشون برخورد میشه.»
کاربری هم نوشت: «واقعا تشخیص راست و دروغ سخت شده. من اون نجات سگ رو دیدم گفتم این یارو رفت سگ رو نجات بده خودش رو به کشتن داد. نگو دیگه نمیشه به چشمامونم اعتماد کنیم.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد

چالوس- فرمانده انتظامی چالوس از دستگیری فرد هتاک فضای مجازی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ محسن سلیمانی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر هتک حرمت و حیثیت از سوی یک صفحه اینستاگرامی با انتشار تصاویر کاندیداها و تمسخر آنان و انتشار اخباری تحت عنوان افشاگری بر علیه برخی افراد و مسوولان با هدف تشویش اذهان عمومی در زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و فنی، متهم شناسایی و با هماهنگی قضائی در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شد.

سرهنگ سلیمانی، افزود: متهم در تحقیقات و بازجویی‌های فنی پلیس به بزه انتسابی اقرار کرد و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و سپس روانه زندان شد.

دیگر خبرها

  • خسرو غفوریان کیست؟
  • زبان طنز نیشدار است
  • پرطرفدارترین تیم فوتبال ایران با روایت صفحات مجازی
  • فرد هتاک فضای مجازی دستگیر شد
  • صبا آذرپیک به ۲ سال حبس قطعی و ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد
  • تصاویر سوءاستفاده از دختربچه برای تبلیغ آرایشگاه
  • دختربچه تازه عروس برای تبلیغ آرایشگاه زنانه ! + ویدئو
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام