Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:12:51 GMT

نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۷۵۰

نقوش سنتی قلم زنی در اردبیل احیا می‌شود

به گزارش ایرنا، ملکه گلمغانی زاده روز سه شنبه افزود: مهارت هنر قلم زنی اردبیل در نشست اخیر شورای ثبت میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده و با ثبت ملی، معاونت صنایع دستی استان برنامه جامعی برای احیا، توسعه و آموزش هر چه بیشتر هنر قلم زنی اردبیل با سبک خاص در نظر گرفته است.

او گفت: قلم زنان جوان اردبیل در روند احیا و ثبت ملی این هنر تلاش وافری داشتند و برای برگزاری دوره‌های آموزش و تحت پوشش قرار دادن تعداد زیادی از صنعتگران قلم زنی برنامه ریزی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تصویر سازی و احیای نقوش و طرح‌های سنتی و قدیمی بویژه نقوش هنری بکار رفته در مجموعه میراث جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی خبر داد.

او اظهار داشت: پیشینه فلزکاری اردبیل در دوره باستان با مفرغ های اردبیل پیوند خورده، در هزاره اول قبل از میلاد نمونه‌های منحصربفرد شناسایی شده در اردبیل از هنرهای فلزی شامل حکاکی، قالب گیری و قلم زنی است که تعدادی از آنها در موزه‌های داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شده و بیانگر بخشی از هنر این کهن دیار می‌باشد.

وی گفت: همزمان با دوره اسلامی بویژه عصر صفوی هنر فلزکاری و قلم زنی در این نقطه جغرافیایی به اوج می‌رسد که شاهکار چنین هنری در میراث جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی جلوه گر است.

گلمغانی زاده افزود: درب‌های نقره کوب و مطلا با تزئینات قلم زنی اثر جهانی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی از نظر قدمت پیشتاز هنر قلم زنی منطقه و ایران بوده و حک و درج نام هنرمندان با پسوند اردبیلی از مهارت صنعتگران این شهر حکایت دارد.

او تاکید کرد: در عصر قاجار و اوایل پهلوی شاهد تداوم هنر قلم زنی اردبیل هستیم، از جمله استاد نقی اردبیلی و استاد یدالله سیف چی اردبیلی و استاد رحمان آفتابی آذر از نام آوران این هنر در منطقه بودند.

او افزود: این هنر در دوره معاصر رو به فراموشی بود که با پشتکار و توانمندی هنرمندان جوان استان و شهر اردبیل بویژه مهسا قنبرزاده و احمد عطایی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هنر قلم زنی اردبیل جان دوباره گرفت.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.
بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

۶۰۱۸/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، محمد ثابت اقلیدی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: با توجه به ثبت ملی مهارت کیسه بافی شهر دژکرد به عنوان میراث ناملموس در سال ۱۴۰۰ و همچنین حمایت معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این ثبت فراهم شده و دژکرد به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.
وی با اشاره به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان گفت: شهر دژکرد با داشتن جاذبه های طبیعی فراوان در مسیر این آزادراه قرار دارد و با توجه به آینده این شهر برنامه ریزی می‌کنیم زیرساخت‌های گردشگری برای جذب گرشگر در منطقه نیز تقویت شود.
در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد.
همچنین از افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی کمک کردند تقدیر شد.
جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام با هدف معرفی بادام دژ کرد، معرفی جاذبه‌های گردشگری توریستی، معرفی صنایع‌دستی، تولید محصولات کشاورزی و جذب سرمایه‌گذار درزمینهٔ‌های صنایع‌دستی و تبدیلی و گردشگری برگزار شد.
بازی‌های بومی و محلی، اجرای موسیقی محلی، برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، نمایش آداب‌ و رسوم، پخت نان و غذا‌های محلی، نمایش محصولات کشاورزی از برنامه‌های این جشنواره بود.
شهر دژکرد از توابع شهرستان اقلید با جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر با وجود امامزاده شمس‌الدین محمد (ع)، چشمه‌سار‌های چهل شهیدان، پارک ساحلی، چشمه‌سار انگفته، رودخانه سفید، دره باغ گل و باغ های بادام، گردو، سیب، هلو، آلو و گیاهان دارویی از مقاصد نوظهور و پرجاذبه استان فارس برای گردشگران است.

دیگر خبرها

  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • ۲۰ هزار دانش آموز لازم التوجه اردبیلی راهی اردو‌های تربیتی می‌شوند
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
  • آیین نقاره زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • سلاخی مرد جوان در چاقوکشی زن و شوهری | زن اردبیلی شوهر سابقش را کشت
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود