Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «خلیج فارس» با اشاره به مشکلات تأمین کاغذ و دیگر مواد اولیه برای تولیدکنندگان این حوزه می‌گوید: با توجه به این شرایط، برخی از همکاران ما در حوزه تولید نوشت‌افزار بومی قید تولید را زده‌اند. ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، انتشار خبر خارج شدن کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200، موجی از نگرانی را در میان تولیدکنندگان نوشت‌افزار بومی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها که در هفت سال گذشته توانسته بودند با برداشتن موانع ریز و درشت، به کار خود ادامه داده و تیراژ و تنوع محصولات خود را افزایش دهند، حالا مشکل کاغذ را هم خواهند داشت.

در شرایطی که هر روز خبر جدیدی از بازار کاغذ به گوش می‌رسد، قیمت‌ها با نوسان زیاد همراه است و تأمین کاغذ با قیمت مناسب و منطقی کار دشواری است، تولیدکنندگان نوشت‌افزار که در این ایام باید محصولات خود را تولید و به دست مشتری برسانند، با نگرانی به آینده می‌نگرند. هرچند مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی برای برطرف کردن این مشکل و تولید محصول با کیفیت با قیمت مناسب نامه‌نگاری‌هایی با وزارت ارشاد و آموزش و پرورش انجام داده،‌ اما نتیجه خاصی حاصل نشده است.

سیدحامد فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «خلیج فارس»، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به این دست از مشکلات برای تولیدکنندگان این حوزه در سال جاری گفت: ما در حال حاضر با دو مشکل عمده مواجه هستیم؛ نخست مشکلات عمومی است که همه تولیدکنندگان از جمله تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی با آن مواجهند که از این جمله می‌توان به عدم حمایت از بخش خصوصی، مشکل در صدور مجوزها و سنگ‌اندازی برخی از نهادها اشاره کرد. متأسفانه ساختار کشور تولیدمحور نیست، به همین دلیل تولیدکننده در ایران معمولاً با این قبیل از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. 

انصراف چند تولیدکننده نوشت‌افزار بومی از تولید

وی از مشکل تأمین کاغذ مورد نیاز برای تولید دفتر در ماه‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی در حال حاضر، مشکل کاغذ و نوسان قیمت آن به شکل نامتعادل در بازار است. کاغذ در ماه‌های اخیر به شدت دچار نوسان قیمت شده است و همین امر کار را برای تولیدکننده دشوار کرده است. تولیدکننده نمی‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی محصولات مورد نیاز خود را تولید کند؛ به همین دلیل آینده کار و تولید در این حوزه در حال حاضر مشخص و روشن نیست.

نگرانی از افزایش قیمت بی‌سابقه نوشت‌افزار در سال جدید تحصیلی

فیروزی با بیان اینکه تولیدکنندگان نوشت‌افزار در حال حاضر محدودیت زمانی برای تولید دارند و حتماً باید محصولات خود را در ماه‌های خرداد و تیر در بازار توزیع کنند، یادآور شد: با بی‌تدبیری مسئولان در این زمینه، برخی از همکاران ما در حوزه تولید نوشت‌افزار بومی قید تولید را زده‌اند. از سوی دیگر، افزایش قیمت کاغذ و خارج شدن کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200 تومانی، در نهایت منجر به افزایش قیمت اقلام نوشت‌افزار به ویژه دفتر مشق خواهد شد. کاغذ به بندی بیش از 500 هزار تومان رسیده است که قیمت منطقی و معقولی نیست. این موضوع کار را برای خریدار نیز سخت خواهد کرد. مشتری که سال قبل دفتری را با قیمت پنج هزار تومان می‌خرید، حالا باید چندبرابر هزینه کند.

استقبال خانواده‌های ایرانی از نوشت‌افزار ایرانی اسلامی

مدیر مجموعه خلیج فارس در پاسخ به این پرسش که آیا نوشت‌افزار ایرانی اسلامی توانسته جای خود را در میان خانواده‌های ایرانی باز کند یا خیر، گفت: تولیدات این حوزه براساس پیوست ذهنی ایرانی اسلامی و با استفاده از نمادهای این حوزه طراحی و تولید می‌شود. خوشبختانه تولیدات این محصولات در سال‌های گذشته توانسته جای خود را در میان خانواده‌ها باز کند. این در حالی است که قیمت تمام شده محصولاتی که با طرح‌های غربی تولید می‌شود، ارزان‌تر است و از سوی دیگر، آنها نیازی به ترویج و تبلیغ ندارند.

نامه مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به ارشاد بی‌پاسخ ماند/ کاغذ؛ سنگ جدید بر سر راه تولید نوشت‌افزار بومیحمایت از نوشت‌افزار داخلی/ واردات نوشت‌افزار به کشور کاهش یافتخروج کاغذ نوشت‌افزار از دایره ارز 4200/ افزایش بی‌سابقه قیمت دفتر مشق در راه است؟افزایش قیمت کاغذ، نوشت‌افزار را هم گران کرد/ تلاش برای عرضه لوازم‌التحریر بومی با قیمت مناسب

 

فیروزی با بیان اینکه حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی انجام نمی‌شود، افزود: چند نیروی جوان پای این کار آمده و با تمام توان تلاش دارند تا در مقابل جریان قوی بازار که محصولات خود را در تیراژ بالا تولید می‌کنند و معمولاً شرایط بازار را آنها تعیین می‌‌کنند، برای توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی آستین‌ها را بالا زده و کار می‌کنند، اما متأسفانه شرایط موجود کار را برای آنها سخت کرده و در این میان مسئولان نیز حمایتی نمی‌کنند. تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی اسلامی امروز دارد فکر می‌کند که آیا محصولی تولید کند یا نه؟ با این شرایط پرنوسان بازار چه کند؟

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT1 واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوترها است
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال