Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:42:36 GMT

انتخابات پرشور و حداکثری و پیش نیازها

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۲۱۲

انتخابات پرشور و حداکثری و پیش نیازها

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قرار است دوم اسفندماه سال جاری برگزار شود اما از هم اکنون فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده است، بحث روز رسانه‌های این است که چگونه می‌توان انتخاباتی پر شورتر از گذشته داشت و میزان مشارکت شهروندان در این انتخابات را افزایش داد؟

یازدهمین گام: نگاهی به گام‌های قبل

امسال در حالی قرار است که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شود که آمار نشان می‌دهد در طی ده دوره قبلی، انتخابات مجلس هفتم با ۷۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصد مشارکت، پرشورترین انتخابات بوده و انتخابات مجلس هفتم با مشارکت ۵۱.۲۱ درصد شرکت کنندگان، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس را به خود دیده است.

بررسی میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلای دوره مجلس تاریخ برگزاری انتخابات تعداد واجد شرایط تعداد رای دهنده درصد مشارکت رای دهندگان اول ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ ۲۰,۸۵۷,۳۹۱ ۱۰,۸۷۵,۹۶۹ ۵۲.۱۴ دوم ۲۶ فروردین ۱۳۶۳ ۲۴,۱۴۳,۴۹۸ ۱۵,۶۰۷,۳۰۶ ۶۳.۶۴ سوم ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ ۲۷,۹۸۶,۷۳۶ ۱۶,۷۱۴,۲۸۱ ۵۹.۷۲ چهارم ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ ۳۲,۴۶۵,۵۵۸ ۱۸,۷۶۷,۰۴۲ ۵۷.۸۱ پنجم ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ ۳۴,۷۱۶,۰۰۰ ۲۴,۶۸۲,۳۸۶ ۷۱.۱۰ ششم ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ ۳۸,۷۲۶,۴۳۱ ۲۶,۰۸۲,۱۵۷ ۶۷.۳۵ هفتم ۱ اسفند ۱۳۸۲ ۴۶,۳۵۱,۰۳۲ ۲۳,۷۳۴,۶۷۷ ۵۱.۲۱ هشتم ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ ۴۳,۸۲۴,۲۵۴ ۲۴,۲۷۹,۷۱۷ ۵۵.۴۰ نهم ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ ۴۸,۲۸۸,۷۹۹ ۳۰,۸۴۵,۶۸۷ ۶۳.۸۸ دهم ۷ اسفند ۱۳۹۴ ۵۴,۹۱۵,۰۲۴ ۳۳,۸۴۷,۱۱۷ ۶۱.۶۴

در آخرین انتخابات برگزار شده که دهمین دوره آن بوده است نیز با شرکت بیش از ۳۳ میلیون رای دهنده، میزان مشارکت در انتخابات به ۶۱.۶۴ درصد رسیده است که البته بیشترین میزان واجد شرایط شرکت در انتخابات و بیشترین تعداد رای دهنده نیز در همین انتخابات حضور داشته‌اند.

طیف‌ها و کاندیداهای جدی: انتخابات پرشورتر

همواره به نظر می‌رسد یکی از عواملی که می‌تواند به شور و شوق انتخاباتی بیافزاید، حضور هرچه بیشتر گروه‌های سیاسی است؛ اما تنها حضور گروه‌های جدید کافی نیست. آمارها نشان می‌دهند که اگر در انتخابات، طیف‌های جدید با نیروهای شاخص و توانمند در انتخابات حاضر شوند، بطور طبیعی میزان مشارکت بالا خواهد رفت. به ویژه اگر چهره‌های جدید در حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها حاضر شوند، مشارکت به صورت محسوسی بالا خواهد رفت.

در عین حال حضور بیش از دو گروه عمده نیز می‌تواند بر شور و شوق انتخابات بیافزاید. این امر نشان دهنده آن است که هرچه راه ورود گروه‌های سیاسی مختلف و با ایده‌ها و نظرات متفاوت امکان‌پذیر گردد، می‌توان امیدوار بود که شهروندان مشارکت بیشتری نمایند. نمونه‌ی این امر، انتخابات‌ها مجالس پنجم و ششم، به عنوان انتخابات‌هایی که به ترتیب دارای بیشترین میزان مشارکت بوده‌اند، است.

در این دو انتخابات، طیف‌های سیاسی جدید سیاسی شکل گرفتند و در انتخابات حضور یافتند. گروه‌بندی‌های جدیدی نیز در میان طیف‌های سیاسی قبلی ایجاد شد و در عین حال چهره‌های پرتوان و شاخص جدیدی نیز در سراسر کشور، پا به عرصه انتخابات گذاشتند. از همین رو میزان مشارکت به صورتی گسترده افزایش یافت.

در طرف دیگر اما در انتخابات مجلس هفتم، اغلب چهره‌هایی که حضور یافتند، همان چهره‌های سه دوره قبل بودند و از همین رو انگیزه‌ها برای مشارکت در رقابت کاهش یافت. در انتخابات پیش رو نیز حضور چهره‌های جدید برای افزایش میزان مشارکت در انتخابات می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد.

اما حضور طیف‌ها و گرایش‌های جدید در انتخابات همبستگی کاملی با رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات دارد. بطور طبیعی اگر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها سختگیری نماید، طیف اصلاح طلب، به عنوان یکی از جریان‌های اصلی شرکت کننده در انتخابات، با چالش‌هایی جدی مواجه خواهد شد. از همین رو است که نیروهای اصلاح طلب در حال تلاش برای رایزنی با دست اندرکاران هستند تا بتوانند تایید صلاحیت چهره‌های شاخص خود را برای شرکت در انتخابات پیش رو بگیرند.

چهره‌های جوان، فرصتی برای شورآفرینی در انتخابات

در طی سال‌ها اخیر، در بسیاری از حوزه‌های رای‌گیری، چهره‌هایی ثابت به مجلس راه یافته‌اند. حضور مداوم برخی چهره‌ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث می‌شود تا فرصت حضور از چهره‌های جوان‌تر سلب شود؛ زیرا طیف‌های سیاسی ترجیح می‌دهند از چهره‌های مطمئن برای حضور در انتخابات حمایت نمایند؛ اما این مسئله می‌تواند انگیزه‌های شهروندان برای شرکت در انتخابات را کاهش دهد؛ زیرا بسیاری از شهروندان با از پیش برنده دانستن یک چهره کهنه‌کار، انگیزه خود را برای مشارکت در انتخابات از دست می‌دهند.

در عین حال هم نمی‌توان انتظار داشت که احزاب سیاسی چهره‌های شاخص خود را کنار بگذارند. این مسئله برای طیف اصولگرا بیش از طیف اصلاح طلب نمایان است. بطور مثال فهرست نامزدهای شرکت در انتخابات طیف‌های اصولگرا از انتخابات مجلس هفتم تا انتخابات مجلس دهم، در شهر تهران، تقریباً دست نخورده باقی مانده است و به نظر نیز نمی‌رسد که اصولگرایان قصد داشته باشند فهرستی بسیار متفاوت از فهرست‌های قبلی خود برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ارائه دهند. از همین رو است که ارائه یک فهرست تکراری دیگر با چهره‌های مشابه، ممکن است انگیزه‌ها را برای شرکت در انتخابات کاهش دهد.

در عین حال حضور چهره‌های جوان نیز نیازمند کادر سازی است. یکی از مشکلات اصلی در فعالیت جبهه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی در ایران آن است که احزاب و تشکل‌ها اغلب در روزهای نزدیک به انتخابات، تازه به فکر تشکیل فهرست و گروه‌بندی سیاسی می‌افتند و از همین رو فرصتی برای جذب نیروهای جوان و انتقال تجربه به آنان ندارند و در نتیجه هر بار در روزهای نزدیک به انتخابات تصمیم می‌گیرند از همان نیروهای همیشگی برای شرکت در انتخابات یاری بطلبند.

چشم امید به تحول، شاه کلید حضور پر شور

تجربه انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی، نشان می‌دهد که امید به تحول، عامل اصلی حضور پرشور مردم در انتخابات است. شهروندان بایستی احساس کنند که نامزدهای انتخاباتی، قصد آن را که در تغییراتی جدی در سطح منطقه‌ای یا ملی ایجاد کنند و برنامه‌ها و شعارهای تکراری ندارند. بطور مثال تجربه حضور پرشور در انتخابات مجلس گذشته، ناشی از همین مسئله بود. شهروندان احساس کردند با رای خود خواهند توانست مسیر پیش روی کشور را بهبود ببخشند.

تجربه انتخابات‌های سال‌ها ۱۳۷۶، ۱۳۸۴ و ۱۳۹۲، نشان می‌دهند که تغییر گفتمان موجود در فضای سیاسی کشور، موجب استقبال مردم از انتخابات خواهد شد و مردم به امید تحقق وعده‌های انتخاباتی نامزدها، به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. اما به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی، شهروندان تردیدهایی جدی در تحقق شعارهایی دارند که نامزدهای جناح پیروز در انتخابات مجلس دهم داده‌اند و در عین حال نامزدهای پیروز در انتخابات‌های هفتم تا نهم نیز به نظر می‌رسد که همان شعارهای پیشین را تکرار خواهند کرد.

اما امید به تحول زمانی ایجاد می‌شود که نامزدهای انتخاباتی، حرف‌ها و پیام‌هایی جدید برای مردم به ارمغان بیاورند. شهروندان باید احساس کنند که حضور نامزد منتخب آنان در مجلس شورای اسلامی می‌تواند باعث تغییری در آینده پیش رو شود. در غیر این صورت، حضور چهره‌هایی که پیش از این بارها و بارها در مجلس شورای اسلامی بوده‌اند، نمی‌تواند بر ایجاد شور و اشتیاق در انتخابات اثرگذار باشد. حال باید دید که آیا جناح‌ها و طیف‌های سیاسی در انتخابات پیش رو دوباره با گفتمان و چهره‌های پیشین خود در انتخابات شرکت خواهند کرد یا آنکه تصمیم می‌گیرند که تغییراتی اساسی در رویکرد خود نسبت به انتخابات ایجاد نمایند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)

دریافت 30 MB کد خبر 6096658

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • چرایی اهمیت مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم 
  • کسب رتبه سوم گلستانی ها در مشارکت/ وجود۷۰۰ ناظر در انتخابات گنبد
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند
  • توصیه مهم به مردم در خصوص دور دوم انتخابات
  • جوکار: مردم اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس کنند
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • حضور پرشور مردم ایلام در مراسم عزاداری امام صادق (ع)