Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@13:08:35 GMT

واکنش های ایران متناسب با طرف غربی

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۵۸۶

خرداد؛ عبور غنای اورانیوم بخشی از قانون اقدام متقابل ایران در برجام است.
به گزارش خرداد به نقل از «ایسنا»، پایان تعهد ایران به محدودیت غنی‌سازی بخش جدایی‌ناپذیر از برجام است.
نماینده مجلس ایران گفت که عبور ایران از غنای 3.67 درصد یا سایر درصدها بخشی از قانون اقدام متناسب و متقابل دولت ایران در اجرای برجام و در چارچوب مفاد توافقنامه و جزو حقوق و منافع کشور است که البته با تاخیر در حال احیاء است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قانون واکنش‌های جمهوری اسلامی ایران را متناسب با طرف غربی تعیین کرده است.
وی در ادامه گفت:«اگر برجامی در کار باشد طرفهای مقابل هم باید به مفاد آن پایبند باشند و عمل کنند وقتی چنین نمی‌کند معلوم است توافقنامه‌ای باقی نمانده که کشورهای اروپایی آن را اجرا نمی‌کنند.ایران کشور دست و پا بسته‌ای نیست که نتواند از حریم، سرزمین و حقوق مردمش دفاع کند هر چند که این ایستادگی به قیمت فشار بیشتر بر مردم تمام شود. البته غربی‌ها دنبال زمین‌گیر کردن اقتصاد ایران و افزایش فشارهای اجتماعی و اقتصادی بر مردم هستند.
اگر انعطافی در کشورهای اروپایی به وجود آید ایران هم طبق قانون انعطاف لازم را برای عمل به تعهداتش دارد. اگر طرف اروپایی به گفتاردرمانی‌هایش ادامه دهد، جمهوری اسلامی ایران طبق قانون و به تدریج از تعهداتش خواهد کاست».
در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.
به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.
برچسب ها: اورانیوم

منبع: خرداد

کلیدواژه: اورانیوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با بیان این که دولت بایدن بدون موافقت عربستان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط، هرگز توافقنامه دفاعی میان ایالات متحده آمریکا و ریاض را امضا نخواهد کرد، گفت که این دو مسئله بخشی از یک نگاه جامع و جدایی‌ناپذیر است.

پیش از این نیز روزنامه نیویورک‌تایمز از شروط عربستان برای دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل خبرداده بود که یکی از آن شروط برپایی دولت فلسطین در کرانه باختری و غزه و متوقف کردن شهرک‌سازی‌ها است.

توماس فریدمن، روزنامه‌نگار آمریکایی در مطلبی تصریح کرد که عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان و اسرائیل مبتنی بر شروطی است و تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اسرائیل با شروط ریاض مبنی بر خروج از غزه، توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدم گذاشتن در مسیری سه تا پنج ساله برای برپایی دولت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی موافقت کند.

وی با اشاره به این که انتظار نمی‌رود، کابینه کنونی اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو با این شروط موافقت کند، تاکیدکرد: به این ترتیب چه بسا این توافقنامه منتفی و به زمانی موکول شود که اسرائیل آماده پذیرش شروط عربستان باشد.

در همین رابطه رسانه‌های عبری گزارش دادند که دفتر نتانیاهو، اقدامات و ابتکارات مطرح شده از سوی ایالات متحده و اروپا در خصوص صلح و عادی‌سازی روابط با عربستان (و اسرائیل) تشکیل دولت مستقل فلسطین بعد از پایان کامل جنگ با حماس را به سخره می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • فیلم| آمریکا از برجام خارج شده است و به تعهدات خود عمل نکرده است
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • سرنوشت اوکراین در سال انتخاباتی آمریکا و گزینه های کی‌یف
  • مکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • ماکرون: روسیه نباید در اوکراین پیروز شود
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد