Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@22:05:14 GMT

جشنواره گیلاس اشنویه به دبیرخانه دایمی نیاز دارد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۸۹۰۰

جشنواره گیلاس اشنویه به دبیرخانه دایمی نیاز دارد

شفیع بهرامیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به‌دلیل نامشخص بودن متولی اصلی برگزاری و به خاطر اینکه این جشنواره سراسری فاقد دبیرخانه دائمی است، هر سال برگزاری آن و تصمیم‌گیری برای چگونگی انجام آن و اطلاع‌رسانی و دعوت میهمانان جشنواره به ایام نزدیک به برگزاری جشنواره موکول می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: همین امر در ادوار گذشته باعث شده است تا برخی اقدامات و برنامه‌های لازم، فراموش یا به خوبی در این جشنواره برگزار نشود.

وی اضافه کرد: فقدان متولی مشخص و نبود دبیرخانه دائمی از لحاظ برآورد و تأمین هزینه‌های جشنواره، کم و کیف برگزاری این رویداد گردشگری - اقتصادی، دعوت میهمانان و برنامه‌های جانبی دیگر جشنواره را نیز تحت تأثیر قرار داده است و متأسفانه از تجربه‌های به‌دست‌آمده در سایر جشنواره‌ها و همچنین چهار دوره برگزار شده به‌خوبی استفاده نمی‌شود.

اگر دبیرخانه‌ای دائمی برای جشنواره سراسری گیلاس ایجاد شود هر سال از بودجه‌های استان و شهرستان می‌توان ردیف مشخص را برای این امر تعیین کرد

وی افزود: اگر دبیرخانه‌ای دائمی برای این جشنواره سراسری ایجاد شود هر سال از بودجه‌های استان و شهرستانی می‌توان ردیف و مبلغی مشخص را برای این امر تعیین کرد و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشنواره مطابق با یک تقویم مصوب و دائمی در طول سال صورت می‌گیرد و از ایده‌های نو و خلاقانه برای برگزاری باشکوه آن بهره گرفته می‌شود.

بهرامیان گفت: نبود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر در اشنویه و نبود اماکن اقامتی و خدماتی مناسب برای میهمانان این جشنواره نیز از دیگر مشکلات پیرامون برگزاری جشنواره سراسری گیلاس به شمار می‌رود که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است.

وی اظهار داشت: نامناسب بودن جاده‌های مواصلاتی و راه‌های دسترسی به این شهرستان و وجود گردنه‌ها و پیچ‌های خطرناک باعث شده است تا بسیاری از گردشگران هنگام سفر به اشنویه دغدغه و نگرانی‌های زیادی داشته باشند؛ گرچه اقداماتی برای بهبود این وضعیت در حال انجام است اما این امر نیز نیازمند توجه بیشتر مسئولان حوزه راه و حمل و نقل جاده‌ای و تسریع در عملیات تعریض و حذف نقاط حادثه‌خیز راه‌های منتهی به اشنویه است.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی افزود: علاوه بر جاذبه‌های کشاورزی، اشنویه دارای بیش از ۱۰۶ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است و به بهشت باستان‌شناسی غرب ایران شهرت دارد؛ وجود این آثار و بازدیدهای سالانه هزاران نفر از این آثار نیز می‌تواند دلیل بسیار خوبی برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و برگزاری سالانه جشنواره گیلاس اشنویه باشد.

اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس ایران معرفی شود

مدرس دانشگاه گفت: هرچند علاوه بر اشنویه شهرهای دیگری نیز در ایران از باغ‌های متنوع و بزرگ گیلاس برخوردار است اما اشنویه یکی از نادر شهرهای ایران به شمار می‌رود که باغ‌های گیلاس گونه بومی «گیلاسی خومالی» با قدمت بیش از چند صدساله دارد.

گیلاس اشنویه به خاطر شرایط آب و هوایی و بومی‌شدن دانش‌ها و مهارت‌های مراحل کشت نهال، داشت و برداشت از مرغوبیت خاصی برخوردار است

بهرامیان افزود: گیلاس تولیدشده در اشنویه به خاطر شرایط آب و هوایی و بومی‌شدن دانش‌ها و مهارت‌های مراحل کشت نهال، داشت و برداشت گیلاس توسط باغداران این شهرستان از مرغوبیت خاصی برخوردار می‌باشد و خریدارانی در نقاط مختلف جهان برای خود پیداکرده است.

وی اضافه کرد: اشنویه از دیرباز لقب پایتخت گیلاس ایران را دارد به طوری که هر ساله با شروع فصل برداشت این محصول در تیرماه عده زیادی از تاجران میوه و گردشگران از اقصی نقاط کشور و حتی گردشگران کشورهای همجوار را میزبانی می‌کند.

وی گفت: طبق اعلام کارشناسان جهاد کشاورزی هم‌اکنون ۳۵۰ هکتار باغ گیلاس در اشنویه وجود دارد و سالانه یکهزار و ۵۰۰ تن از این محصول برداشت می‌شود که تنها یک‌سوم آن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، روسیه و سایر کشورهای همسایه صادر می‌شود و در صورت معرفی اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس این مقدار صادرات افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه شغل اصلی بیشتر مردم اشنویه باغداری و کشاورزی است، اظهار داشت: در فصل برداشت گیلاس، هزاران نفر از مردم این شهر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه برداشت، حمل و نقل و حتی فروش این محصول فعالیت می‌کنند و صدها مغازه و فروشنده کنار جاده‌ای گیلاس را در ارقام و قیمت‌های مختلف می‌فروشند؛ به‌عبارتی گردش مالی بالایی از تولید و عرضه میوه گیلاس در اشنویه ایجاد می‌شود که در صورت مدیریت صحیح می‌تواند گره‌ی از مشکلات موجود و مزمن این شهرستان بگشاید.
وی با اشاره به اینکه انتخاب اشنویه به‌عنوان پایتخت گیلاس ایران در حوزه فعالیت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد، افزود: متأسفانه اراده لازم برای ثبت اشنویه به عنوان شهر گیلاس ایران دیده نمی‌شود و دستگاه‌های متولی دولتی صرفاً به صورت مقطعی یا با اهداف کوتاه‌مدت به این رویداد بزرگ فرهنگی - اقتصادی نگاه می‌کنند.

وی اضافه کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی باید برای این منظور از چند سال قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌داد و حتی برای انتخاب اشنویه به‌عنوان شهر جهانی گیلاس، اقداماتی را در دستور کار قرار می‌داد که تاکنون گام مهمی در این باب از سوی این دستگاه اجرایی برداشته نشده است.

این مدرس علوم ارتباطات اجتماعی افزود: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان علاوه بر جشنواره گیلاس که ناظر بر فصل برداشت این محصول در تیرماه است، رویدادهای مرتبطی چون جشنواره سیب، جشن شکوفه‌های گیلاس و جشنواره عکاسی و مواردی از این دست را برای جذب گردشگران و معرفی جذابیت‌های بالای گردشگری این خطه زیبا از کشور، طراحی و به اجرا درآورد.

«بهرامیان» استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های غیردولتی و مدنی این شهرستان را یادآور شد و گفت: در هر چهار دوره برگزار شده جشنواره گیلاس، شاهد حضور مؤثر و پررنگ جوانان و اعضای انجمن‌های غیردولتی و سمن‌های شهرستان اشنویه در امر برگزاری جشنواره بودیم که لازم است در دوره‌های آینده جشنواره، اجازه داده شود بخش خصوصی و تشکل‌های مدنی نقش بیشتری در برگزاری جشنواره داشته باشند تا شاهد تحقق سریع‌تر اهداف اقتصادی و فرهنگی این جشنواره سراسری باشیم.

رسانه‌ها با حضور پررنگ خود مطالبه‌گر باشند

کارشناس فرهنگی و اجتماعی گفت: رسانه‌های ملی و محلی به عنوان زبان گویای جامعه می‌توانند با بازنمایی و برجسته‌سازی جشنواره‌ها و آئین‌های بومی و محلی نقش پررنگی در این زمینه ایفا کرده و این آئین‌ها و ظرفیت‌های بالای فرهنگی، اقتصادی و گردشگری را به جامعه و مشتاقان ارتباطات فرهنگی معرفی کنند.

بهرامیان افزود: تا زمانی که رسانه‌ها در این خصوص وارد عمل نشوند و با بازتاب و پوشش مناسب و ویژه این‌گونه آئین‌ها را به جامعه معرفی نکنند، گردشگران و علاقه‌مندان به مسائل فرهنگی از وجود آن‌ها آگاهی پیدا نمی‌کنند.

سانه‌های محلی می‌توانند با رویکرد توسعه‌مدارانه و با پیگیری‌های مستمر و پیوسته به‌عنوان نماینده افکار عمومی و وکیل مدافع مردم از مسئولان مربوطه، مطالبه‌گر باشند

بهرامیان در خصوص آثار فرهنگی و اجتماعی برگزاری چنین آیین‌هایی در جامعه نیز اظهار داشت: جامعه ما در حال گذار از سنت به مدرنیته بوده و در این وضعیت و تغییرات اجتماعی مرتبط با آن، نیازمند برخی محرک‌ها، مشوق‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی است که بتواند نشاط و امید اجتماعی را به شهروندان تزریق نموده و همچنین زیربنای اقتصادی و فرهنگی را که لازمه توسعه است مستحکم و قوی‌تر کند.

وی گفت: با برگزاری این جشنواره‌ها ضمن بهبود روحیه کار گروهی و تقویت حس همبستگی جمعی، هیجان های درونی و برخی سرخوردگی‌های افراد جامعه تخلیه می شود و نشاط اجتماعی افزایش می یابد.

وی افزود: در جامعه کنونی ما که فاصله و شکاف اجتماعی بین افراد افزایش‌یافته، برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند به‌نوعی التیام‌بخش زخم‌های درونی جامعه باشد و بستری را برای افزایش اعتماد اجتماعی فراهم کرده و همدلی بیشتر در بین اقشار مختلف جامعه ایجاد کند.

چهارمین جشنواره سراسری گیلاس اشنویه به مدت سه روز از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه با حضور علاقه‌مندانی از سراسر کشور در شهرستان مرزی اشنویه برگزار شد؛ در حاشیه این جشنواره ۴۰ غرفه از صنایع‌دستی، محصول گیلاس منطقه، محصولات باغی، زراعی، گل، شرکت‌های گردشگری و سیاه‌چادرهای عشایر نیز دایر شده بود.

در طول سه روز برگزاری این جشنواره بیش از پنج هزار گردشگر از سایر شهرها و حتی کشورهای دیگر از برنامه‌های متنوع آن دیدن کردند و با جاذبه‌های مختلف فرهنگی، تاریخی و طبیعی این شهرستان از نزدیک آشنا شدند و ۱۱ تور گردشگری از نقاط مختلف کشور به ییلاقات «برده میش»، «قلعه سینگان» و مناطق بوم‌گردی «بالاگیر» و دیگر مناطق گردشگری و تاریخی این شهرستان سفر کردند.

برگزاری آئین‌های هنری شعر و موسیقی زنده، «هلپرکه» (نوعی رقص آئینی کُردی)، برپایی نمایشگاه میوه‌های محلی و معرفی انواع گیلاس بومی و غذاهای سنتی، برپایی سیاه‌چادرهای عشایری و نمایشگاه صنایع‌دستی را از جمله برنامه‌های این جشنواره بود که با استقبال خوبی از سوی میهمانان روبرو شد.

شهرستان ۷۵ هزار نفری اشنویه در جنوب آذربایان‌غربی و ۶۰ کیلومتری ارومیه، مرکز استان واقع است.

۳۰۲۰/‏۶۱۸۵/‏۳۰۷۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کشاورزی جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۸۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی صبا را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد ناظم رضوی درباره آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی صبا عنوان کرد: مسائل حقوقی این پروژه رفع شده‌اند و در حال حاضر با توجه به اینکه این فضا سال‌ها بلااستفاده مانده است، برای بازنگری طرح مشاور گرفته شده است.

وی افزود: مشاور میزان کار باقی‌مانده و تکمیل بخش‌هایی که در گذشته نیمه کاره مانده یا حتی به مرور زمان نیاز به بازنگری دارند و به نوعی نیاز است بخش‌هایی را مجدد به صورت ویژه طراحی کنند را برآورد می‌کند.

رضوی با اشاره به اینکه منطقه ۷ به عنوان مجری در این پروژه نقش خواهد داشت، گفت: به احتمال بسیار قوی طی ماه‌های اخیر کار اجرای عملیاتی این پروژه را انجام خواهیم داد، بودجه‌ای هم برای این امر در نظر گرفته شده است. شهرداری منطقه ۷ نیز عملیات اجرایی پروژه را عهده‌دار خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تمام بخش‌ها و شریک سرمایه‌گذار به تعهدات خود عمل کنند، به احتمال بسیار قوی تا پایان ۱۴۰۳ می‌توانیم بخش فرهنگی و تجاری را توأمان راه‌اندازی کنیم.

بر اساس گزارش سایت شهر، وی در پایان گفت: امیدوارم امسال اتفاقات خوبی را با دستور شهردار و بخش‌های مختلف مدیریت شهری برای شروع قسمت پایانی و تکمیل فاز بهره‌برداری شاهد باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • یاسوج میزبان هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین
  • برگزاری هفتمین جشنواره ملی اشکواره حسینی در مازندران
  • جشنواره فرهنگی ورزشی عشایر آذربایجان شرقی برگزار می شود
  • آغاز داوری آثار جشنواره قصه‌گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ»
  • فرهنگ سازی به زمان نیاز دارد
  • آخرین وضعیت مرکز نمایش‌های آئینی «صبا»/ بهره‌برداری مرکز تا پایان امسال
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  • جشن ریواس در روستای راونج دلیجان برگزار شد