Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:42:06 GMT

طعم اصیل نان، در نان ماشینی یافت نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۹۳۵۲

طعم اصیل نان، در نان ماشینی یافت نمی‌شود

یک نانوا عنوان کرد: نمی‌توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی‌توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می‌شود، یافت نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، احتمالاً شیوه پخت نان یکی از عواملی است که بر کیفیت، طعم و مزه‌ی یک نان تأثیرگذار باشد، تا چند دهه اخیر یک "نان" در تنورهای به اصطلاح سنتی و آمیخته به گل و ریگ پخته می‌شد اما رفته رفته، ماشینی شدن زندگی انسان بر شیوه پخت "نان" نیز تأثیر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینکه ماشینی شدن در پخت نان تا چه میزان بر کیفیت، مزه و طعم آن مؤثر است؟ و به طور کلی مزایا و معایب ماشینی شدن پخت قوت غالب نسبت به روش سنتی چیست؟ از سوال‌های اساسی است که باید از متخصصان این حرفه پرسیده شود.

در گزارش قبل در خصوص مقایسه کیفیت نان سنتی و ماشینی، نظرات یک نانوای قدیمی که بیش از نیم قرن در نانوایی سنتی کار می‌کرد بیان شد، در ادامه گفت و گوی قبل، این بار پای صحبت یک نانوا که به روش ماشینی، نان طبخ می‌کند، نشستیم و نظرات او را نیز در مورد این موضوع جویا شدیم.

مرتضی پرچگانی، نانوایی که ۲۵ سال است در این زمینه فعالیت داشته و هم اکنون نیز در نانوایی ماشینی مشغول کار است، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه قم، عنوان کرد: با اینکه خود من، نان به شیوه ماشینی می پزم اما معتقدم زمانی که نان فقط به روش سنتی پخته می‌شد، کیفیتش بهتر و خوش طعم تر بود، نان‌هایی که امروز به روش ماشینی پخته می‌شود علاوه بر اینکه مزه نان سنتی را ندارد، از ماندگاری کمتری نیز برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از علل استفاده از روش ماشینی در نانوایی‌ها، کمبود نیروی ماهر است، افزود: یک شاطر اگر به جای نانوایی در نگهبانی کار کند، مزد بیشتری دریافت می‌کند، بنابراین وقتی حقوق یک کارگر نانوایی آنقدر کم است که کارگری در جای دیگر را به کار در نانوایی ترجیح می‌دهد، در نتیجه نانوایی‌ها نیز به دلیل کمبود نیرو به سمت ماشینی شدن می‌روند.

این نانوا بیان کرد: زمانی که کارگر متخصص و استاد کار حاضر به کار در نانوایی نیست، ما مجبوریم از کارگران معمولی که به این میزان از حقوق راضی هستند، در نانوایی استفاده کنیم؛ معمولاً این افراد کارگران ساختمانی بیکار یا دانش آموزانی هستند که به دلیل نیاز مالی در اوقات فراغت خود حاضر به کار کردن در نانوایی می‌شوند.

پرچگانی گفت: در نانوایی که من مشغول فعالیت هستم، نان به هر دو روش سنتی و ماشینی پخت می‌شود اما خود من به عنوان یک نانوا که بیش از ۲۰ سال است در این حرفه کار می‌کنم، نان سنتی را به لحاظ کیفیت و طعم به نان ماشینی ترجیح می‌دهم و شاید بتوان گفت از لحاظ طعم، نان سنتی با نانی که به روش ماشینی پخته شده قابل مقایسه نیست.

نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد

وی با تاکید براینکه تمامی هزینه‌های نانوایی افزایش یافته است، ادامه داد: در سال ۹۳ یک روپوش و لباس نانوا به قیمت ۴ هزار تومان خریداری می‌شد، در صورتی که همان لباس هم اکنون به قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، با وجود افزایش قیمت در همه کالاها و اجناس کشور و همچنین حقوق کارمندان بخش‌های مختلف، حقوق کارگر نانوایی هیچ تغییری نداشته است.

این نانوا با اشاره به اینکه نان ماشینی هم مشتری خودش را دارد، بیان کرد: نمی‌توان گفت که نان ماشینی به هیچ وجه خوش طعم نیست اما در مقابل نمی‌توان منکر این مطلب شد که طعم اصیل یک نان سنتی در نانی که به روش ماشینی پخته می‌شود، یافت نمی‌شود، اما به هرحال عوامل زیادی باعث شده تا نانوایی‌ها هم در روند ماشینی شدن زندگی انسان تأثیر پذیر باشند.

در ادامه این گزارش، توضیحات رئیس اتحادیه نانوایان در این خصوص، منتشر خواهد شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتحادیه نانوایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۹۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های سمنان دوگانه‌سوز شود
  • ۳۰ درصد نانوایی‌های استان سمنان دوگانه سوز می‌شوند
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور
  • همایش نمایش اسب‌های اصیل ایرانی در دستگرد برخوار
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • نحوه پخت نان‌های محلی ترکیه‌ای در یک نانوایی استانبولی (فیلم)
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/ تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم