Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@02:10:50 GMT

جشنواره موسیقی فجر فرصت حضور سلایق مختلف باشد

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۹۸۷۲

جشنواره موسیقی فجر فرصت حضور سلایق مختلف باشد

نشست مدیر کل دفتر موسیقی با چهار دبیر دوره های مختلف جشنواره بین المللی موسیقی فجر برگزار شد. ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، محمد اله یاری؛ مدیر کل دفتر موسیقی در نشستی با کامبیز روشن روان، حسن ریاحی، حمیدرضا نوربخش و شاهین فرهت درباره جشنواره موسیقی فجر گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد اله یاری در این نشست گفت: ساماندهی آیین نامه ها و شوراهای دفتر موسیقی و ساختارها از ضررورت ها و برنامه های دفتر موسیقی است که در دستور کار قرار داد اما دفتر موسیقی تقویم جشنواره های موسیقی جوان، نواحی و فجر را نیز دارد و برنامه ریزی این رویدادها را انجام می دهد. با توجه به اهمیت جشواره بین المللی موسیقی فجر و فرصت باقی مانده تا زمان جشنواره، تصمیم داریم از تجربه ها و نظرات هنرمندان از جمله دبیران دوره های قبلی جشنواره که با مسایل این رویداد آشنایی کامل دارند؛ استفاده کنیم. ضرورت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرصت و امکانی برای حضور سلایق مختلف موسیقی فراهم کند.

نگاهی آماری به سه دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر؛ از چهار شب کمتر تا بخش نیمه تعطیل بین الملل

ضرورت حضور گروه‌ها و هنرمندان حرفه‌ای در جشنواره موسیقی فجر

کامبیز روشن روان، آهنگساز و دبیر دوره های 22 تا 24 جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در دوره هایی که دبیر جشنواره بودم؛ جشنواره رقابتی شد و رقابت تکنوازی، گروه نوازی، ارکسترها و گروه های کُر در جشنواره فراهم شد و به این ترتیب گروه ها و هنرمندان مناسب و توانمندی شناسایی شدند. کشور ما در زمینه موسیقی ظرفیت و توانمندی زیادی دارد اما اگر استعدادها ساماندهی نشوند و فرصت و امکان اجرا نداشته باشند؛ ممکن است این گروه ها تعطیل شوند. در آن زمان، بخش موسیقی پاپ را به جشنواره اضافه کردیم و بخش رقابتی پاپ هم در جشنواره ایجاد شد تا فرصتی برای آثار جدید برگرفته از فرهنگ ایرانی فراهم شود. در بخش بین الملل، ضرورت دارد گروه ها و هنرمندان حرفه ای در جشنواره حضور داشته باشند.

روشن روان با تأکید بر اهمیت بخش پژوهش گفت: در آن دوره که دبیر بودم، بخش پژوهشی نیز در جشنواره راه اندازی و به آسیب شناسی موسیقی ایران پرداخته شد. در واقع، هدف این بود که کاری زیربنایی در حوزه پژوهش، انجام شود و تداوم یابد.

صندلی‌های خالی در جشنواره موسیقی فجر / آیا فرهت اجرای آثارش را به گروه‌ها تحمیل کرده است + فیلم

 

تاکید بر موسیقی ملی و موسیقی نواحی

حسن ریاحی آهنگساز و دبیر دوره های 19 تا 21 و 26 تا 31 جشنواره بین المللی موسیقی فجر، در این نشست گفت: در حال حاضر، نوعی یکنواختی در جشنواره های موسیقی دیده می شود و باید یکنواختی و تکرار از جشنواره موسیقی فجر گرفته شود تا جشنواره، جشنواره ای پویا باشد. در دوره هایی که دبیر بودم فکر کردیم استعدادهای موسیقی نواحی، کلاسیک ایرانی و غربی را حمایت کنیم و جشنواره از این نظر، موفق بود. به هر حال، ضروروت دارد جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بر موسیقی ملی ما، یعنی موسیقی نواحی و کلاسیک ایرانی، تأکید کند. هرچند دست جشنواره از نظر مالی باز نیست؛ اما مهم است نوازندگان و هرمندانی که از دیگر کشورها به جشنواره می آیند؛ با کیفیت باشند.

جشنواره فجر باید ویترین موسیقی ایران باشد

حمیدرضا نوربخش دبیر دوره های 31 تا 33 جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به ضرورت، در دوره ای شکل گرفته و بنا بر این بوده جشنی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی باشد و هر حوزه ای به تناسب، رویداد خود را طراحی و اجرا کند. یک نگاه این بود که جشنواره موسیقی فجر، بروز شادمانی باشد؛ بنابراین جشنواره در سالن های متعددی در نقاط مختلف شهر برگزار شود. اما یک نگاه هم این بود که جشنواره بستری برای تعامل موسیقی ایران با موسیقی دیگر کشورها و فرصتی برای تعالی موسیقی باشد و از این فرصت، استفاده هنری و معنوی شود.  به دلایل مختلفی، از جمله مشکلات موسیقی در کشور، این نگاه چندان در جشنواره محقق نشد و شرایطی پیش آمد که مرزبندی در جشنواره به وجود آید که عمده مشکلاتی که جشنواره بین المللی موسیقی فجر داشته، ناشی از این نگاه است. در دهه شصت، چون به ندرت کنسرت و اجرای موسیقی وجود داشت، جشنواره فرصت مناسبی برای حضور گروه های مختلف در جشنواره بود اما از دهه 70 که به تدریج اجرای کنسرت ها افزایش یافت؛ جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تنها گزینه برای گروه های موسیقی نبود. البته در سی و چهار دوره جشنواره موسیقی فجر، حتما 15 دوره، درخشان بوده است.

رقابت به جشنواره جذابیت می‌دهد

نوربخش در ادامه گفت: جشنواره بین المللی موسیقی فجر به عنوان ویترین موسیقی باید جذاب باشد و اگر ویترین جذابی داشته باشیم؛ گروه ها و اجراهای آن دیده می شوند. جشنواره بین المللی موسیقی فجر، ظرفیت یگانه و ممتازی است که باید از آن استفاده شود و هنرمندانی که تاکنون دبیر یا داور جشنواره بوده اند؛ این دغدغه را داشته اند که از این بستر استفاده شود. جشنواره بین المللی موسیقی فجر باید چنان مهم شود که هر گروه و هنرمندی باور کند حضور در جشنواره، می تواند به آنها کمک کند.

نوربخش در ادامه افزود: آیین نامه جشنواره بین المللی موسیقی فجر به بازنگری نیاز دارد و لازم است چارت و ساختار جشنواره و مسئول جشنواره مشخص باشد چنانکه آقای روشن روان هم گفت رقابت در جشنواره مهم است و از جذابیت هایی است که انگیزه و اشتیاق به هنرمند می دهد. رقابت گروه های موسیقی در جشنواره، به شرطی اهمیت دارد که گروه ها رها نشوند و راه همواری برای تولید و ارائه آثارشان فراهم شود تا به بدنه اصلی موسیقی اضافه شوند.

جایزه باربد را به جشنواره فجر آوردیم / می‌توان ایرادهای داوری را رفع کرد

نوربخش سپس گفت: در دوره ای که دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر شدم؛ رقابت را در بخش تولید به جشنواره آوردیم و جایزه باربد طراحی شد که  قبلا چنین جایزه ای در موسیقی نداشتیم. البته ممکن است نقدها و ایرادهایی به داوری ها باشد که در بیشتر رویدادها وجود دارد و می تواند اصلاح شود.

جشنواره موسیقی فجر کتاب و نشریه ندارد / به جایگاه خبرنگاران هم رحم نکردند

 

شاهین فرهت، دبیر سی و چهارمین و سی و پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در این نشست گفت: برگزاری این نشست که دبیران جشنواره حضور دارند و نظرات و تجربه های خود را بیان می کنند، ایده ارزشمندی است. در دوره های مختلف برای جشنواره و موسیقی تلاش کرده اند که شایسته قدردانی است.

فرهت در ادامه گفت: انتخاب گروهها و هنرمندان و گروههای خارجی برای جشنواره اهمیت دارد و کیفیت آنها مورد توجه است. برگزاری جشنواره به صورت رقابتی نیز موجب انگیزه گروه ها می شود.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۹۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت

به گزارش خبرنگار مهر، عیسی قلی پور از نام‌دارترین بخشی‌های شمال خراسان صبح جمعه پس از تحمل مدت‌ها بیماری دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند برجسته موسیقی شمال خراسان مسلط بر روایت‌ها و داستان‌های گوناگون و کهن بوده که هنر خنیاگری خود را از نیاکان خود دریافت نموده بود.

عیسی قلی‌پور مشهور به عیسی بخشی، از نامدارترین «بخشی» های خراسان شمالی، هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی (دوتارنواز)، خواننده گویش ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی است که تاکنون در جشنواره‌های متعددی شرکت کرده و مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی را داشت.

کد خبر 6095511

دیگر خبرها

  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • اعلام فرصت ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب برای آماده‌سازی پنل
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری
  • جشنواره روستایی عشایری آسمان هشتم در بوشهر دارای عمق و پیشرفت بود
  • خنیانگر آیینی و مردمی موسیقی شمال خراسان درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند