Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@22:55:33 GMT

آثار معنوی و اجتماعی امانتداری در جامعه

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۴۰۱۸۲

آثار معنوی و اجتماعی امانتداری در جامعه

به گزارش خبرگزاری مهر، ویژه برنامه «مسیر فیروزه» به مناسبت فرارسیدن دهه کرامت با موضوع امانتداری با حضور حجت الاسلام محمدباقر پورامینی کارشناس مذهبی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام پورامینی امانتداری را از مولفه های استحکام بخش در روابط اجتماعی برشمرد و گفت: امام رضا (ع) در نامه خود به عبدالعظیم حسنی بر ادای امانت اصرار داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امانت از اصول اساسی و مشترک در میان همه ادیان آسمانی است افزود: امانت به معنای ایمنی و اطمینان است و امانتدار باید از خیانت به کسی که امانتی به او داده خودداری کند.

این کارشناس مذهبی یادآور شد: خداوند در قرآن کریم امانتداری را از جمله صفات برجسته مومنان راستین عنوان می کند. جمله «انّی لکم رسول امین» در کلام پیامبران الهی نیز فراوان شنیده می شود که من برای شما فرستاده ای امین هستم، این نشان واضحی از اهمیت فضیلت اخلاقی امانتداری است که در کنار رسالت قرار می گیرد.

حجت الاسلام پورامینی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) در این باره گفت: حضرت می فرمایند: «سوگند می خورم لحظه قبل از وفات پیامبر اکرم (ص) سه بار از او شنیدم که فرمود ای علی، امانت را به نیکوکار و بدکار پس بده.»

وی با اشاره به آثار معنوی و اجتماعی امانتداری گفت: امانتداری موجب شهامت، افزایش رزق و روزی، عافیت در آخرت و دنیا و صمیمیت اجتماعی شده و اعتماد عمومی را در پی دارد.

کارشناس مذهبی مطرح کرد: اگر فرهنگ امانتداری در سطح عمومی جامعه ترویج یابد خداوند نیز سایه رحمت خود را بر سر مردم عرضه می کند و پیوند میان مردم را محکم تر خواهد کرد.

حجت الاسلام پورامینی با اشاره به احادیثی از امام رضا و امام موسی کاظم (علیهما السلام) در خصوص امانتداری گفت: امام رضا (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: «امت من همواره در خیر و سلامت است تا زمانی که به یکدیگر خیانت نکنند. اگر آنها ادای امانت کنند در خیر و سلامت خواهند بود.» همچنین امام کاظم (ع) فرمودند: «رحمت در گرو امانتداری و محبت است و تا زمانی که زمینیان و مردم در جامعه به یکدیگر محبت کنند و امانتدار باشند و به حق عمل کنند مورد رحمت هستند.» طبق این حدیث محبت و صمیمیت اجتماعی و امانتداری در میان مردم از عوامل جلب رحمت الهی است.

این کارشناس مذهبی در خاتمه متذکر شد: امانت گاه در عرصه مادی زندگی و گاه در عرصه معنوی معنا پیدا می کند. امانتداری در نسبت ما با خداوند نیز جاری است یعنی اگر گوش به فرمان خداوند باشیم و به ادای واجبات و ترک محرمات بپردازیم امانتداری کرده ایم.

کد خبر 4662195

منبع: مهر

کلیدواژه: دهه کرامت رادیو گفتگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۰۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری متن کامل پیام تبریک غلامعلی حیدری استاندارچهارمحال وبختیاری به شرح ذیل است:

جایگاه آرمانی معلم در جامعه اسلامی جایی است که رسول گران‌قدر اسلام (ص) مقام معلم را بدان جهت که پرورش روح انسان را به عهده دارد، هم‌سنگ مقام انبیاء دانسته‌اند.

بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است او که زکات علمش را بی‌دریغ و از عمق جان، بذل روح تشنه دانش‌آموزانش می‌کند و نهال نوپای دانش را در مزرعه ذهنشان می‌پروراند.

معلم باغبان اندیشه‌ها و نگاهبان ایمان است، الفبای عشق را در نهاد جان دانش‌آموز حک می‌کند، مشق راستی و درستی به او می‌آموزد و ضمیر پاکش را با ایمان و معرفت تربیت می‌کند، پژواک دانایی را در کشاکش قرن‌ها ماندگار ساخته و معمار جاویدان تمدن‌ها، ترسیم کننده آینده‌های درخشان بشریت، تبلور فرزانگی و نماد مُبرز فرهیختگی است.

دوازدهم اردی‌بهشت‌ماه سالروز شهادت علامه شهید آیت‌الله دکتر مرتضی مطهری و روز معلم را گرامی داشته و زحمات این عزیزان را ارج می‌نهیم، در کنف الطاف خاصه الهی، سرافراز و سلامت باشید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901660

دیگر خبرها

  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • ضرورت برخورد جدی با شرب خبر در جامعه
  • فقر و فقدان قدرت خرید اخلاق اجتماعی را مخدوش می‌کند
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • بالندگی، تکاپو و رشد علمی و معنوی یک جامعه مدیون معلم است