Web Analytics Made Easy - Statcounter

میان آبادی گفت: میزان تلفات آبی سالانه در ضایعات حوزه کشاورزی ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به ارزش ۳۶۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حجت میان‌آبادی» امروز(۱۸ تیر) در نشست تخصصی که با موضوع بررسی راه‌های پایدار تامین آب مشهد برگزار شد، اظهار داشت: نقش پررنگ رسانه در حوزهای مختلف همچون آب بر هیچکس پوشیده نیست و امیدواریم که با برگزاری اینگونه نشست‌های علمی بتوانیم دغدغه‌های موجود در بحث پایداری آب شرق کشور و کلان‌شهر مشهد را برطرف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب افزود: در بحث سیاست‌گذاری آب در کشور به‌ویژه منطقه شمال‌شرق باید طرح‌های توسعه‌ای قابل اجرا و بهره‌وری بالا را تدوین، اجرایی و عملیاتی کنیم و اگر همچون طرح ۱۸ سال قبل که در دریاچه ارومیه اجرا شد و ناموفق ماند به نتیجه درستی نخواهیم رسید و در این طرح به‌جای توسعه‌یافتگی بلایی سر مردم آورد که برای احیای این دریاچه خشک شده بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که فقط بخواهیم به شرایط اولیه بازگردیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه کسانی که طرح انتقال آب از دریاچه ارومیه را داشتند دلسوز و دغدغه‌مند بودند، اما فاقد تجربه کافی و مدیریت درست بودند، خاطرنشان کرد: در بحث انتقال آب از دریای عمان به خراسان دولت ریالی هزینه نمی‌کند و اجرای صفر تا ۱۰۰ آن با بخش خصوصی است، اما باید در برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای عمل کنیم که تامین امنیت آب به‌خطر نیفتد و با یک برنامه‌ریزی شکست و ضرروزیان‌های بسیار بی‌اعتمادی‌ها و نگرانی‌ها را افزایش ندهیم.

 

میان‌ آبادی تصریح کرد: طبق مطالعات صورت‌گرفته در وزارت نیرو متاسفانه در مسائل عادی با پدیده‌هایی مواجه هستیم که با واقعیت‌ها سنخیت ندارد و باید نیازها و تقاضاهایمان متناسب با شرایط و وضعیت موجود باشد و درخواست‌هایی فراتر از توان و ظرفیتمان نداشته باشیم و به‌طور مثال برخی اعداد و ارقام‌ها در برخی از پروژه‌های آبی واقعی نیست و کاملاً کذب است.

 

وی تاکید کرد: یکی از دلایل خشکسالی زاینده‌رود اصفهان هدررفت بالای آبی در حوزه صنعت بود و علت اجرای پروژه انتقال آب از دریای خزر به سمنان این مشکل مشابه بوده و حتی این هدر رفت در سمنان بیشتر از اصفهان است همچنین برای انتقال آب از دریای عمان به مشهد هم بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و حداقل باید ۱۲ سال به انتظار بنشینیم به این پروژه به اتمام برسد و این پروژه در شرایط فعلی در زمان ۷ ساله اعلام شده توسط مسئولان وزارت نیرو به اتمام نمی‌رسد و نباید مردم با این زمان‌های کوتاه دلخوش به اتمام زودتر این پروژه بزرگ بکنیم حتی می‌توانیم با کمتر از ۵۰ درصد این هزینه آب چاه کشاورز را خریداری کنیم و بخش خصوصی در این پروژه تنها درآمدزایی خودش را دیده است.

 

پژوهشگر سیاستگذاری منابع آب با اشاره به اینکه ما با تصور حل یک مسئله نقطه‌ای نمی‌توانیم قاطع درباره حل یک معضل بزرگ صحبت کنیم، بیان کرد: میزان مصرف آب کشاورزی در دشت بیش از ۵ میلیارد مترمکعب است و این عدد هیچ همخوانی‌ای با ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارده ندارد و سالانه بیش از ۳۶.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در ۳ مرحله کاشت، داشت و برداشت داریم و به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی ۹.۳ میلیارد مترمکعب هدر رفت آب در بخش کشاورزی داریم که معادل کل آب مصرفی در دو بخش خانگی و صنعتی است.

 

میان‌آبادی گفت: در خراسان رضوی سالانه ۸ میلیون تن محصولات تولید می‌شود که ۴.۲ میلیون تن آن که بیش از ۵۰ درصد میزان تولیدی بوده ضایعات است و مصرف و هدررفت بالای آب، برق و انرژی نه تنها هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری ندارد، بلکه خلاف دستور ایشان عمل می‌شود و میزان تلفات آبی سالانه در ضایعات حوزه کشاورزی ۹.۳ میلیارد مترمکعب و به ارزش ۳۶۴ هزار میلیارد ریال بوده است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت دهه کرامت در فارس شیراز اردبیل قم مسجد زلزله مسجدسلیمان حجت الاسلام ارزانی کاهش هدر رفت آب بحران کمبود آب مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۲۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین گردهمایی رابطین خبری مدیریت آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور به ریاست صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم یک مساله مهم در کشور است، گفت: تغییر اقلیم یک چالش بزرگ در بخش کشاورزی محسوب می‌شود که نمونه آن بارش‌های نامناسب در برخی از استان‌ها و آسیب محصولات کشاورزی است.

نیازی ادامه داد: یکی دیگر از چالش‌های ما تغییر کاربری شوری و کیفیت نامناسب خاک‌های کشور است؛ همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌های آب و خاک از دغدغه‌های این معاونت است.

وی بر انتقال بیش از پیش یافته‌های علمی به مزرعه تاکید کرد و گفت: اختلاف میزان تولید کشاورزان پیشرو تا متوسط عملکرد کشور همچنان بسیار بالا است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با هوشمندسازی آبیاری عنوان کرد: سامانه‌های آبیاری هوشمند باید جایگزین سامانه‌های فعلی شود و باید مطابق با دنیا و به روز پیش برویم.

وی افزود: خدمات فنی و مهندسی و الکترومکانیک‌ها را به ۱۹ کشور صادر می‌کنیم که شامل عراق، ارمنستان و ازبکستان می‌شود.

نیازی با بیان این که ۱۶۸ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره داریم که برای تکمیل آن به ۳,۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار امیدواری کرد؛ این پروژه‌ها را با مشارکت مردمی به اتمام برسانیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۸ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی با اذن مقام معظم رهبری به پروژه شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب اختصاص داده شده و امسال هم به فرمان ایشان یک میلیارد دلار اختصاص خواهد یافت.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که خاک برای کشور بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: قانون خاک با آئین‌نامه ۳۱ ماده‌ای تدوین شده است، همچنین دفتر خاک باید در تمام استان‌ها تشکیل شود؛ پروژه‌های آب و خاک باید مکان‌محور شده و به سیستم GIS مجهز شود.

نیازی تاکید کرد: ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است لذا باید در تولید محتوا قوی‌تر و پاسخ‌گوتر باشیم.

کد خبر 6098322

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۷۰ میلیون مترمکعب رواناب در خراسان جنوبی ذخیره شد
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • مهار ۶۳۰ هزار متر مکعب رواناب در سد نهرین طبس
  • ورود بیش از ۵ میلیون مترمکعب روان آب به سد‌های خراسان جنوبی
  • ۱۱۶۰ پروژه در سبد پروژه‌های سالانه شهر اصفهان است/ هیچ پروژه‌ای نباید معطل طراحی بماند
  • سالانه بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار سقط عمد در ایران انجام می‌شود