Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مرادپور ظهر سه شنبه در جلسه ملی سیلاب در لرستان در سخنانی با اشاره به تشکیل کارگروههای ملی سیلاب به دستور رئیس جمهور، اظهار داشت: این امر و استفاده از کارشناسان در قالب این کارگروهها قابل تقدیر است.

غفلت از بحث مدیریت بحران

وی با بیان اینکه این اقدام یک کار نو و بسیار ضروری بود، عنوان کرد: قطعاً سیل ۱۲ فروردین، سیل آخر کشور نخواهد بود و دوباره سیل اب را خواهیم داشت، پس بهتر است که اطلاعات خود را به روز کنیم و اگر اشکالاتی در سال های گذشته به هر دلیل ایجاد شده را به عنوان یک تجربه و پند به آن نگاه کنیم و نقشه راه خود را برای آینده مشخص کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون عمرانی استانداری لرستان در ادامه با اشاره به ایجاد ۱۵ کارگروه تخصصی سیلاب در سطح کشور، بیان داشت: کارگروه هواشناسی و اقلیم شناسی یکی از این کارگروهها بوده که کارگروه بسیار مهمی است، کارگروه هیدرولوژی و منابع آب نیز یکی دیگر از این کارگروهها بوده که به بحث مدیریت منابع آب می پردازد.

مرادپور با اشاره به کمیته مهندسی رودخانه و تاسیسات آبی، تصریح کرد: اگر به عنوان یکی از اشکلات در جریان وقوع سیلاب نگاه کنیم به طور حتم به بحث مهندسی رودخانه خواهیم رسید.

وی در ادامه با اشاره به کارگروه مدیریت بحران، بیان داشت: تنها در زمانی که اتفاقی رخ دهد، همه نام آن را می‌آورند و بعد از اینکه اتفاق رفع شد به طور کلی فراموش می‌شود تا اتفاق بعدی رخ دهد.

پرداخت ۴۰ میلیارد تومان بابت بیمه خانه‌های روستایی

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به کارگروه مدیریت ریسک و بیمه، افزود: در سال گذشته ما به اعلام روستائیان اعلام کردیم که ساختمان‌های خود را بیمه کنند، هیچ کسی از این امر استقبال نکرد.

مرادپور، تصریح کرد: در این راستا به مدیرکل امور روستایی دستور دادیم که با اعتبارات دولت تعدادی را بیمه کنند که ۷۵ هزار خانه روستایی در این راستا بیمه شد.

وی با بیان اینکه هزینه بیمه خانه‌های روستایی ۲۵ هزار تومان بود، افزود: در این راستا به روستائیان اعلام کردیم که از این میزان ۱۱ هزار تومان توسط آنها پرداخت شود و مابقی آن را بنیاد برکت پرداخت کند.

معاون عمرانی استانداری لرستان، ادامه داد: بنیاد برکت این امر را پذیرفت، اما روستائیان ۱۱ هزار تومان را هم پرداخت نکردند و در این راستا تاکید کردیم که این ۱۱ هزار تومان نیز از محل اعتبارات دهیاری‌ها پرداخت شود چرا که هیچ روستایی ریالی بابت بیمه کردن منزل مسکونی خود نداد.

مرادپور، افزود: ۴۰ میلیارد تومان تا کنون بیمه برای این واحدهای روستایی پرداخت شده است.

عبور تاسیسات مخابراتی و آب از بستر رودخانه

وی با تاکید بر اینکه باید فرهنگسازی عمیقی در رابطه با بیمه کردن خانه‌های روستایی، واحدهای تجاری، زمین های کشاورزی و… صورت گیرد، افزود: در این رابطه باید از راهکارهای تشویقی استفاده شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه دولت نمی تواند خسارت ها را جبران کند و به طور حتم صندوق های بیمه باید پای کار بیایند، افزود: صنعت بیمه باید مانند بیمه خودرو به سمت اجباری شدن سوق داده شود.

مرادپور در ادامه با اشاره به اینکه اولین مصیبتی که در داستان سیلاب برای لرستان پیش آمد قطع راههای ارتباطی، مخابراتی، آب، گاز و… بود، افزود: بعد از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که لوله آب و تاسیسات مخابرات از بستر رودخانه عبور کرده و معلوم است که در سیلاب قطع می شوند.

وی با بیان اینکه ساختمان هایی که در زمان حادثه سالم بمانند و به مردم خدمات بدهند در جریان سیلاب به زیر آب رفتند، گفت: وقتی ساختمان فرمانداری و شهرداری زیر آب می رود، اینها چگونه باید امداد رسانی کنند؟

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه برای ساخت این ساختمان‌های دولتی بر ضرورت رعایت موارد فنی تاکید شده است، افزود: همه ساختمان‌های دولتی از محل اعتبارات دولتی و عمرانی احداث می شوند، برای اینکه ساختمان دولت به مرحله اجرا و بهره برداری برسد هزار و یک گردنه نظارتی وجود دارد.

غفلت از اجرای طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از سیلاب

مرادپور، تاکید کرد: در جریان سیلاب پلدختر، فقط ساختمان دامپزشکی و چند مدرسه که در سمت دیگر شهر بودند سالم مانده بودند.

وی در ادامه با اشاره به کارگروه شهرسازی، معماری و میراث فرهنگی، عنوان کرد: بحث های اجتماعی، فرهنگی و اطلاع رسانی یکی دیگر از این کارگروه ها بوده که بسیار مهم است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه حقوق، مقررات و قوانین یکی دیگر از کارگروههای تخصصی سیلاب است، افزود: آب منطقه ای اعلام می کند که نباید در بستر رودخانه، خانه ها احداث می شد و این در حالیست که طرف می گوید که مجوز شهرداری را گرفته است.

مرادپور با طرح این سوال که اگر این محل بستر رودخانه بوده، چرا شهرداری مجوز احداث را داده است؟ افزود: در روستاها، افراد متخلفی که اقدام به ساخت و ساز کرده اند نیز می گویند که ما پروانه بنیاد مسکن را اخذ کرده ایم.

وی با اشاره به کارگروه منابع طبیعی و کشاورزی، عنوان کرد: اگر بحث جلوگیری از بین رفتن مراتع و جنگل ها صورت می گرفت و طرح های آبخیزداری در استان اجرا می شد به هیچ عنوان ما اینگونه خسارتی را در جریان سیلاب نداشتیم.

خسارت‌های ناشی از سیلاب به دلیل عدم احداث سدها است

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به کارگروه اقتصاد و تامین مالی، عنوان کرد: برای افرادی که در جریان سیلاب دچار خسارت شدند و از کار بیکار شد، هیچ پلان و برنامه ای نداریم.

مرادپور با اشاره به کارگروه امداد، نجات و بهداشت، بیان داشت: در این زمینه نیز با کمبود تجهیزات مواجه هستیم.

وی با اشاره به عدم احداث سدها تنظیمی و مخزنی در لرستان، افزود: خسارت های ناشی از سیلاب به دلیل عدم احداث این سدها در استان است.

معاون عمرانی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه دبیرخانه مدیریت بحران اطلاعات لازم را در اختیار کارگروههای تخصصی قرار دهند، افزود: شهرداری ها نیز در این رابطه باید همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر 4662489

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت عمرانی استانداری لرستان سیلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، مدیر گروه خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده اند می‌توانند با مراجعه حضوری به کارگزاری‌های بیمه کشاورزی و یا از طریق کد دستوری که در بیمه نامه آنها قرار دارد، درخواست خسارت کنند.
محمد آلاله افزود: ارزیابان بیمه نیز در اسرع وقت با مراجعه به مزارع میزان خسارات را بررسی می کنند و سپس از طریق صندوق بیمه غرامت کشاورزان پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به بیمه ۴۴۶ هزار هکتار از محصولات و مزارع کشاورزی استان گفت: از این میزان ۳۹۳ هزار هکتار بیمه جامع و ۵۳ هزار هکتار بیمه آتش سوزی هستند.

دیگر خبرها

  • ۳۰ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری بوشهر استحصال شد
  • اجرای طرح آبخیزداری موجب مهار سیلاب شد
  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • پرداخت غرامت به کشاورزان بیمه شده خوزستانی
  • ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای استاندار برای پیگیری بیکاری لرستان
  • روند روبه‌رشد تولیدات حوزه کشاورزی لرستان
  • ◄ بیمه بدنه پارسیان چند درصد خسارت را پوشش می دهد؟
  • شکسته شدن بند خاکی در روستای بیجورد بردسکن بر اثر سیلاب
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس