Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیام نجفی مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در گفت‌‌‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در خصوص ارائه شیوه‌نامه فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در این خصوص اظهار کرد: به دلیل سردرگمی مجموعه‌‌‌های دانشگاهی در خصوص فعالیت‌‌ شرکت‌های دانش‌‌بنیان، بدون تردید، روش‌‌ها و تجربه‌هایی که برای فعالیت‌های مشارکتی دانش بنیان وجود دارد سازمان یافته نبوده و باید مسیر مشخصی در ساختار کلی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر مبنای وجود این خلا، شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌بنیان در دانشگاه آزاد تهیه و ابلاغ شد.

وی افزود: در شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش‌‌بنیان که حاصل تجاربی از دانشگاه آزاد بوده، ساز و کارهایی که در گذشته وجود داشته در سه مدل مشارکتی تکمیل و اصلاح شده است.

نجفی در خصوص تفاوت فعالیت‌های دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی در امور دانش‌‌بنیان تاکید کرد: دانشگاه آزاد از ساز و کارهای خوبی برای توسعه مراکز رشد برخوردار است و مسیر مناسبی را برای تجاری‌‌سازی محصولات این مراکز طی می‌کند. تا به امروز، به دلیل عدم آشنایی با طرح‌‌ها و برنامه‌‌‌‌هایی که در در واحد اقتصاد دانش‌‌بنیان ارائه دادیم در مسیر تجاری‌‌‌‌سازی با مشکلاتی رو به رو شدیم.

مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: متاسفانه در حال حاضر، بازار خوبی برای محصولات و سازو کارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری، تولید انبوه و ایجاد کارخانه وجود ندارد. با تدوین شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد به عنوان یک نقشه راه، اگر این دانشگاه مسیر مناسبی را در پیش‌گیرد شاهد پیشرفت‌های این دانشگاه خواهیم بود.

نجفی در خصوص قواعد موجود در شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش بنیان در بحث مشکلات تجاری‌‌سازی محصولات گفت: عدم توانایی ما در تامین مالی، نحوه مشارکت، عدم استفاده از امکانات دانشگاهی برای شرکت‌های دانش بنیان از جمله مشکلات ما در تجاری‌‌سازی محصولات است. باید شیوه‌‌نامه اقتصاد دانش بنیان را در سطوح مختلف امکانات با طرح‌های مختلف تجاری به صورت عمومی به مشارکت بگذاریم تا تولید محصولات دانش‌بنیان در مسیری قرار گیرد که گسترش یابد.

مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد در بحث سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: در بحث سرمایه‌‌گذاری باید منابعی خارج از دانشگاه را با طرح‌‌های داخلی دانش‌‌بنیان به شرط توجیه اقتصادی مجاز شمرده و جذب کنیم. با توجه به دغدغه دانشگاه آزاد در بحث اقتصاد دانش بنیان، طرح‌‌‌های خوبی در این امر مطرح شده تا به جای سرمایه‌‌گذاری در مکان‌های دیگر در طرح‌های دانش‌‌بنیانی که به نفع دانشگاه است مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مدل‌‌های مشارکتی که در شیوه‌نامه اقتصاد دانش‌‌‌‌‌بنیان مطرح شده ارائه طرح بورس دانش بنیان است که دانشجو در قبال فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیانی که در دانشگاه انجام می‌‌دهد از تخفیف شهریه بهره‌‌مند شده در عین حال مهارت‌‌های مربوط به این امور را فرا‌‌می‌‌گیرد.

نجفی در خصوص مدل بازاریابی محصولات دانش‌‌بنیان یادآور شد: دانشگاه باید با پیش خرید محصولات دانش‌بنیان و تامین سرمایه و عرضه محصولات خود با ارزش افزوده از این تولیدات حمایت کند. در حال حاضر، مجموعه قواعدی برای حمایت از افراد و مراکز رشد در شیوه‌‌نامه تبدیل اقتصاد دانش‌‌بنیان وجود دارد. مشکل ما این است که نتوانستیم این محصولات را به بازار عرضه کنیم. اولویت ما تجاری‌‌سازی محصولاتی است که به این مرحله نرسیده‌اند؛ اگر این روند اصلاح شود محصولات با کیفیت‌تری به بازار عرضه خواهد شد.

وی تاکید کرد: با افزایش اختیارات واحد‌‌ها و استان‌‌‌‌‌ها در مجموعه دانشگاه آزاد، ‌‌‌توانمندی واحدهای دانشگاهی در ارائه محصولات دانش‌‌بنیان افزایش خواهد یافت. هر ساله مبلغ مشخصی قبل از ابلاغ شیوه‌‌نامه به واحد‌‌ها مشخص می‌شود که این مبلغ برای واحدها کمتر از دویست میلیون و برای استان‌‌ها کمتر از دومیلیارد تومان خواهد بود.

انتهای پیام/

188 / 167 مدیرکل امور اقتصادی دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد پیام نجفی بورس دانش بنیان

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پیام نجفی بورس دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۵۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر امام جمعه بندرعباس حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده با اشاره به روز ملی خلیج‌فارس، اظهار کرد: استقلال، امنیت و راهبرد امنیتی ایران عزیز امروز در پرتو نام بزرگ خلیج‌فارس شکل می‌گیرد.

وی عنوان کرد: مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) که فردی علم دوست هستند بارها فرموده‌اند که: «تا نفس دارم از جامعه نخبگانی حمایت خواهم کرد.» امروز هم اگر می‌بینید کشور ما در عرصه‌های علمی دارای جایگاه خوبی است به خاطر حمایت‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف خطاب به مسئولین مختلف کشور است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با بیان این نکته که در سطح جهان رتبه ۱۶ عرصه تحقیقات و پژوهش را داریم، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه جایگاه اول تحقیقات و پژوهش را دارد اما این مهم کشور را قانع و راضی نمی‌کند؛ بلکه تلاش نخبگان باید به‌گونه‌ای باشد که این تحقیقات و پژوهش به سمت تولید ثروت برود.

حجت‌الاسلام والسلمین عبادی‌زاده عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان را باید به صورت هدفمند و متناسب با نیاز و ظرفیت‌های منطقه توسعه داد و دولت باید در این مسیر حمایت ویژه را در دستور کار قرار دهد.

وی ضمن طرح ایده راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در دل شهرک‌های صنعتی هرمزگان، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم باید به صورت جدی برای رشد و توسعه شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان اهتمام داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های موضوعی اختراعات در سال‌های آینده، تصریح کرد: جشنواره‌های تجاری‌سازی پژوهش و فناوری به صورت سالیانه و مستمر در استان هرمزگان برگزار شود تا صاحبان ثروت و ایده در کنار یکدیگر اتفاقات بزرگی رقم بزنند.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده، با اشاره به پایین بودن قدرت رقابت محصولات صادراتی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند و سعی کنند چالش‌های موجود در بخش‌های بسته‌بندی، ارائه، بازاریابی و … در حوزه صادرات را برطرف کنند تا محصولات استان هرمزگان رقیب جدی محصولات کشورهای خارجی باشد.

وی، نخبگان و سرمایه‌گذاران را ۲ بال پیشرفت کشور دانست و عنوان کرد: اگر دولت سیزدهم به واسطه اهمیت علم و دانش در کنار مجوزهای که برای سرمایه‌گذاران صادر می‌شود، حضور نخبگان و پژوهشگران را به عنوان شرط تحقق مجوزها قرار دهند؛ تا صاحبان صنایع و معادن از حضور نخگبان در مجموعه خودشان به صورت جدی و نه به صورت نمادین استفاده کنند.

کد خبر 6093151

دیگر خبرها

  • دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
  • خرید محصول، بهترین کمک به دانش‌بنیان‌ها است
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • بوشهر سومین استان کشور در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است
  • محصولات دانش بنیان دانشجویان فنی و حرفه‌ای به فروش می‌رسد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان