Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-جامعه‌شناس نزدیک به اصولگرایان، گفت: در شرایط فعلی هیچ‌کدام از گروه‌هایی که داعیه پدرخواندگی سیاسی در کشور دارند، ارج و قرب چندانی در بین سطوح مختلف مردم ندارند و بر همین اساس دیگر نباید به حضور در قدرت امید چندانی داشته باشند.

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس نزدیک به اصولگرایان، گفت: در شرایط فعلی هیچ‌کدام از گروه‌هایی که داعیه پدرخواندگی سیاسی در کشور دارند، از ارج و قرب چندانی در بین سطوح مختلف مردم برخوردار نیستند و بر همین اساس دیگر نباید به حضور در قدرت امید چندانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزیده این گفت‌وگوی ابراهیم فیاض به شرح زیر است؛

* وقتی مردم می‌بینند هم اصولگراها و هم اصلاح‌­طلبان در حال تلف کردن وقت هستند، می‌­آیند و به کسانی رای می­‌دهند که دغدغه امنیت ­‌ملی دارند و شعارهای­شان نشان می­‌دهد می‌توانند مشکلات را کم کنند. اگر گروهی با بنیان­‌های فکری عمیق دست به کار شوند، خیلی از امور اصلاح و در نتیجه مانع­‌ها از مسیر برداشته می‌شود و کاستی­‌ها کم خواهد شد. فقط کافی است مردم بیایند وبه شایسته‌­ها رای بدهند.

*شایسته‌­ها افراد و گروه‌­هایی هستند که خارج از اصولگرایی و اصلاح­‌طلبی، به جای تمرکز بر رقابت­‌های آنچنانی و تلاش برای کسب قدرت در هر شرایطی، با تفکر و عقل­‌مداری و تلاشی صادقانه دنبال این باشند که برنامه­‌های بنیادینی را برای ترمیم وضعیت بدِ پیش‌آمده اجرایی کنند.

* اصولگرایی و اصلاح­‌طلبی مرده‌­اند و تاریخ مصرف­‌شان تمام شده است. در حال حاضر فقط بازار تهران همچون پیرمردی که توانی ندارد و پایداری‌­چی­‌ها که اصلاً بین مردم پایگاهی ندارند، در ذیل اصولگریان معرفی می‌­شوند که همین نشانه زوال اصولگرایی است. اصلاح­‌طلبان هم شرایط بهتری ندارند و جریانی مرده‌­اند. با این تفاصیل، گروه­‌های جدید و شعارهای جدیدی متولد می‌شوند که عمدتاً غیرسیاسی هستند. پیش‌بینی من درباره آرایش انتخابات مجلس رقابت طیف تکنوکرات ملی با گروه­‌های سیاسی رادیکال است که هر کدام بسته به شرایط، نمایندگانی را به مجلس خواهند فرستاد و دیگر شاهد نخواهیم بود که پارلمان چهره­‌هایی از اصولگرا یا اصلاح‌طلب را در خود جای دهد. البته بعضی از تکنوکرات­‌های ملی امکان دارد رویکردی رادیکال نسبت به حاکمیت از خود نشان بدهند.

* مشارکت حداقلی این فرصت را در اختیار گروه‌­های غالباً کم‌­رای خواهد گذاشت تا بتوانند با کمترین رای ممکن «برنده انتخابات» شوند و با راه­‌ یافتن به مجلس، فضایی انحصاری در کشور پدید آورند. مانند همان کاری که پیش از این هم اصلاح­‌طلبان و اصولگراهای ضد خاصیت انجام دادند و فضای کشور را مسموم کردند. اما اگر شعارهای بینادگرایانه اوج بگیرد و تکنوکرات­‌های ملی و رادیکال­‌ها به یک وحدت برسند، جهش اقتصادی بزرگی رخ می­‌دهد و می‌توانیم تهدیدها را در این شرایط به فرصت تبدیل کنیم و یکی از کشورهای پیشرفته خاورمیانه شویم.

* نکته بسیار مهم در بحث­‌های مربوط به انتخابات این است که ما در چه مقطع تاریخی‌­ای قرار داریم و باید چه مسیری را طی کنیم. سال 76 اصلاح­‌طلبان با بررسی مطالبات جامعه، توسعه سیاسی و آزادی­‌های فردی را به عنوان برنامه­‌های جدی خود طرح کردند و وعده ایجاد دولت مدنی دادند که در نهایت منجر به موفقیت آنها شد و رای بالای آقای خاتمی محصول شناخت دقیق مطالبات جامعه بود. به همین دلیل باید بدانیم آیا شعارها و برنامه­‌های گروه­‌های سیاسی با داشته‌­ها و نگاه­‌شان همخوان است یا نه.

* در حال حاضر باید توجه داشت که دیگر در جامعه کمترین اثری از اصلاح­‌طلبی دیده نمی­‌شود. معلوم است که اصلاح‌طلبان دیگر حرفی برای گفتن ندارند. یا درباره اصولگرایی وقتی برخی چهره‌­های غیرمردمی، شاخص و ممتاز می‌­شوند، چطور می­‌توانید چنین گروهی را در جامعه تاثیرگذار و کارآمد بدانید؟

* در شرایط روز هیچ‌کدام از گروه­‌هایی که داعیه پدرخواندگی دارند، از ارج و قرب چندانی در بین سطوح مختلف مردم برخوردار نیستند و بر همین اساس دیگر نباید به حضور در قدرت امید چندانی داشته باشند. اصلاح‌طلبان هم اگر دنبال این باشند که راه‌­های لیبرالیستی را طی کنند، شکست­‌شان قطعی است. پس باید منتظر خودنمایی تکنوکرات‌­های بومی­‌گرا باشیم. همان بچه‌­های باسوادی که در پی ایدئولوژی چپ و راست نمی­‌روند و کشور را با واقع‌­بینی اداره خواهند کرد. به نظرم اصولگرایان و اصلاح­‌طلبان هم از تکنوکرات­‌های بومی‌­گرا خواهند خواست تا آنها را نیز در مناسبات خود سهیم کنند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۰۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن

266 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899594

دیگر خبرها

  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • معافیت مردم شهرستان محمودآباد از پرداخت پذیره اولیه موقوفات
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • سردار رادان: مقابله با بی‌حیایی و بی‌عفتی در جامعه امری خطیر، حساس و غیرقابل بازگشت است
  • ببینید | ادعای جدید ابراهیم رئیسی در حضور مردم درباره ساخت مسکن
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان