Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از روابط عمومی برنامه پایش، در برنامه «پایش» 18 تیرماه و در ادامه قسمت های قبل موضوع «موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی» با حضور زمانی معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی، مورد بررسی قرار گرفت.

زمانی با گرامیداشت هفته فرهنگ مالیات و مودیان مالیاتی گفت: اعلام هفته مالیات سبب می‌شود که توجه کل کشور به این موضوع بیشتر و تمامی زوایای اصلی فرهنگ مالیاتی پیدا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بخش املاک مشمول مالیات است و هم اکنون مالیات بر ارزش افزوده حوزه مالیاتی در این بخش وجود دارد گفت: در سال ۹۴ اصلاحیه‌های بر مالیات بر حوزه ساخت مسکن وارد شد. مالیات بر تولید مسکن بعد از دوره چند ساله و در اصلاحیه‌های مختلفی حذف شده بود، اما در سال ۹۴ ساخت و فروش مسکن مشمول مالیات شدند.

معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: بخش مالیات مربوط به واحد‌های خالی از سکنه به دلیل آنکه ساز و کار اطلاعات آن فراهم نشده قابل اجرا نیست اما پیش نویس لایحه مالیات مربوط بر عایدی سرمایه که بخشی از آن مسکن است به زودی ارائه می‌شود‌.

زمانی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه صرفا مسکن نیست، اما به این حوزه توجه ویژه‌ای دارد. البته این موضوع پیچیدگی‌های بسیار خاص دارد، مطالعات این طرح ۳ ماه به طول انجامید و پیش نویس لایحه آن تا چند روز آینده تحویل دولت داده می‌شود.

وی توضیح داد: در سال ۸۷ مطالعاتی برای این طرح انجام شد و در سال ۹۴ اصلاحیه‌های بر روی آن صورت گرفت، اما مجددا پیش نویس‌ها اصلاح شد.

معاون سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده یکی از نظام‌های مالیاتی بسیار موفق بوده است افزود: بسیاری از کشور‌ها که این طرح مالیاتی را اجرا کرده بودند بعد از مدتی با مشکل مواجه شدند و آن را ادامه ندادند، اما من اعتقاد دارم مالیات بر ارزش افزوده نمونه بسیار موفق بوده است.

زمانی توضیح داد: در اجرای این طرح ۲ مشکل وجود داشت که یک مشکل آن مربوط به معافیت‌های مالیاتی است، زیرا معافیت‌ها در برخی از موارد به نفع فعال اقتصادی نیست و مشکل دوم را افرادی ایجاد می‌کنند که نمی‌خواهند از قانون تبعیت کنند.

وی افزود: پیش نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه با امضای وزیر اقتصاد به دولت تقدیم می‌شود و البته در هیئت دولت هم به دلیل آنکه حجم کار‌های اقتصادی بالا است  نمی توان زمان دقیقی برای اجرای آن اعلام کرد.

زمانی به مالیات بر خانه‌های خالی هم اشاره کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید وزارت راه وشهرسازی سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کند و تا زمانی که این سامانه اجرایی نشود امکان شناسایی خانه هم وجود ندارد. در این سامانه باید مدت خالی ماندن واحد مسکونی، دلیل آن و  تعداد واحد‌ها بررسی شود البته در سال ۹۴ در قانون به این موضوع پرداخته شده است.

به گفته زمانی، وزارت راه وشهرسازی درباره اجرایی شدن این سامانه اعلام کرده که به دلیل آنکه شهرداری‌ها دسترسی کامل به تمامی اطلاعات مسکن دارند، راه اندازی این سامانه برای شهرداری راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هرجا که درآمد باشد حتما برای اخذ مالیات حضور پیدا می کند افزود: به دلیل آنکه در طرح مالیات بر خانه های خالی هزینه افرادی که برای شناسایی خانه ها می روند و اطلاعات کسب می کنند بسیار زیادتر از مالیات وضع شده است بنابراین اجرای آن برای سازمان صرفه اقتصادی ندارد.

معاون سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: ممکن است مالکی واحد مسکونی خود را برای اجاره یا فروش گذاشته باشد و خریداری پیدا نشود بنابراین باید علت خالی ماندن واحدمسکونی برای این سازمان مشخص شود.

زمانی تصریح کرد: شهرداری در حوزه مستغلات و مدیریت آن وطبقه بندی واحدهای مسکونی بهتر از دولت و وزارت راه وشهرسازی اشراف دارد و اگر بازنگری در طراحی سامانه املاک صورت گیرد و توسط شهرداری ها انجام شود بسیار زودتر به سرانجام می رسد.

وی بیان نمود: باید سامانه املاک و مستغلات به گونه ای باشد که برای دولت مشخص شود چه کسی در حوزه مسکن فعالیت می کند.

زمانی در پایان افزود: در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مالکان واحدهای مسکونی نگران نباشند زیرا در این طرح تنها سوداگران و سوءاستفادکنندگان از بازار مشمول مالیات می شوند.

* موافقت 95 درصد مردم با بررسی حساب های بانکی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

همچنین سؤال نظرسنجی امشب برنامه «پایش» هم به‌صورت زیر از مخاطبان سؤال پرسیده شد:

آیا موافقید دولت حساب بانکی ثروتمندان را بررسی و فراریان مالیاتی را شناسایی کند؟ ۱. بله ۲. خیر

در پایان 95 درصد مردم موافقت خود را با بررسی حساب ها جهت جلوگیری از فرار مالیاتی، اعلام نمودند

«پایش» به تهیه‌کنندگی الهام پیرهادی و سردبیری محمد عنبری کاری از گروه دانش و اقتصاد شبکه یک سیما است که روزهای یکشنبه و سه شنبه، ساعت 19:45 با اجرای محمد دلاوری به‌طور زنده از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۱۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کلیه مودیان مالیاتی همواره به دنبال روش‌هایی برای پرداخت مالیات کمتر هستند. ممکن است پرداخت میزان مالیاتی که برای یک فرد در انتهای سال مشخص می‌شود، کمی سخت باشد. پرداخت نکردن مالیات نیز راه‌حل مناسبی نیست و عواقبی را برای کسب‌وکار به همراه خواهد داشت. در نتیجه برای کاهش میزان مالیات، می‌توان از روش‌هایی که شامل عفو و تخفیف می‌شوند استفاده کرد. برای مثال یکی از راهکارهای قانونی برای میزان کاهش مالیات، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

البته برای کاهش میزان مالیات روش‌های قانونی دیگری نیز وجود دارد. برای دریافت پاسخ سوال «چگونه مالیات کمتری بدهیم؟» و آشنایی با ۵ روش برای کاهش مالیات، فقط کافی است این مقاله را مطالعه کنید.

تسلیم به موقع اظهارنامه مالیاتی؛ ساده‌ترین روش کاهش مالیات

دولت هر سال یک زمان‌بندی برای دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی مشخص می‌کند. در این مدت زمان کلیه مشاغل و اصناف باید اظهارنامه مالیاتی دقیق و کامل خود را ثبت کنند. مالیات باتوجه‌به مبلغ ذکر شده داخل اظهارنامه و میزان درآمد یک سال گذشته مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که اگر اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر پرداخت شود، به‌عنوان یک فرد خوش‌حساب در سیستم مالیاتی شناخته می‌شوید.

به‌این‌ترتیب مبلغ مالیات در سال‌های آینده کاهش می‌یابد و مشمول تخفیفات یا جایزه‌های مالیاتی خواهید شد. اگر اطلاعات کاملی از نحوه پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی ندارید، فقط کافی است نگاهی به مقاله «آموزش حسابداری مالیاتی» داشته باشید.

ارسال اظهارنامه دقیق‌تر؛ راهی برای پرداخت مالیات کم‌تر!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای ارسال اظهارنامه مالیاتی در نظر داشته باشید، ثبت جزئیات دقیق است. به‌زبانی‌ساده‌تر یعنی باید کلیه هزینه‌ها و درآمدها را به‌صورت کامل و دقیق ذکر شوند. به‌این ترتیب دچار اشتباه‌های محاسباتی نخواهید شد و از طرفی ممیزان مالیاتی اظهار نامه را به‌راحتی می‌پذیرند.

توصیه می‌شود که ریز هزینه‌ها و مبلغ مالیات سال قبل را نیز در اظهارنامه ذکر کنید. به‌این ترتیب اظهارنامه شما بدون هیچ شک و شبه‌ای بررسی می‌شود. علاوه‌بر این، ممکن است به‌خاطر دقیق بودن مبالغ ذکر شده، عفو و بخشودگی مالیاتی به شما تعلق گیرد. توجه داشته باشید که مالیات بردرآمد اظهارنامه‌ها با مالیات عملکرد متفاوت است و با قوانین مجزا بررسی می‌شود.

پرداخت به موقع مالیات؛ جایزه خوش‌حسابی را به همراه دارد!

پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی، باید میزان مالیات مشخص شده را پرداخت کنید. پرداخت مالیات به‌موقع مزایای مهمی برای مودیان مالیاتی به همراه دارد که از بین آن‌ها می‌توان به تخفیف، جایزه خوش حسابی، معافیت از مالیات و مالیات نرخ صفر اشاره کرد. کمترین پاداشی که برای پرداخت به‌موقع مالیات در نظر گرفته شده است، تخفیف‌های متوالی است.

برای مثال اگر مودی حداقل ۳ سال در موعد مقرر مالیات خود را پرداخت کند، ۵ درصد از کل مالیات تخفیف داده می‌شود. البته اگر مالیات خود را زودتر پرداخت کنید، مشمول تخفیف بیشتری روی مالیات خواهید شد. شرکت‌های پیمانکاری همواره برای پرداخت مالیات خود در موعد مقرر چالش‌های بسیاری دارند که برای رفع آن‌ها توصیه می‌شود از نرم افزار حسابداری ساختمان استفاده کنید. این نرم‌افزار امکان ثبت انواع مناقصه‌ها، قراردادها، پیش‌پرداخت‌ها و علی‌الحساب‌ها را دارد.

در اظهارنامه مالیاتی حتی ریز فاکتورها را نیز قرار دهید

شاید تصور کنید که فاکتورهای چند هزار تومانی در اظهارنامه‌های مالیاتی یا میلیونی اهمیتی ندارد، اما اینطور نیست و مهم‌ترین بخش اظهارنامه ریز فاکتورها هستند.

برای پذیرش بهتر اظهارنامه مالیاتی، حتماً ریزترین فاکتورها را در جزئیات هزینه‌های سالانه ثبت کنید. درج ریزترین جزئیات در اظهارنامه مالیاتی، یک نمره مثبت است که روی میزان مالیات شما تأثیر خواهد داشت.

چگونه مالیات کمتری بدهیم؟ استهلاک مالیاتی را بررسی کنید

طبق ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم، نرخ استهلاک به میزان کاهش ارزش یک دارایی ثابت در یک مدت زمان اشاره دارد. برای مثال یک دارایی مانند ماشین در طول زمان با افزایش قیمت گران‌تر می‌شود که باید استهلاک مالیاتی آن پرداخت شود. علاوه‌بر این، در سال‌های آینده باید استهلاک مالیاتی محاسبه شود و از مبلغ کم شود. به این ترتیب مالیات کمتری پرداخت خواهید کرد.

پرداخت به موقع مالیات؛ بهترین روش برای کاهش مالیات

اگر به‌دنبال یک روش ساده و سریع برای کاهش میزان مالیات هستید، بهترین پیشنهاد پرداخت مالیات در زمان مقرر است. زمانی که مالیات را در فورجه مشخص شده پرداخت کنید، در سیستم مالیاتی به‌عنوان یک فرد خوش حساب شناخته می‌شوید. به این ترتیب برای شما تخفیف‌ها و عفوهای مالیاتی در نظر گرفته می‌شود تا میزان مالیات کمتری پرداخت کنید. علاوه‌بر این، استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری به شما کمک می‌کند تا مالیات خود را همراه با ریز جزئیات محاسبه کنید. توجه داشته باشید که پرداخت مالیات در زمان مناسب تأثیر مثبتی روی سابقه مالیاتی شما خواهد داشت.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6097429

دیگر خبرها

  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات/ طلافروشان عامل تورم اند؟
  • ملک مصرفی افراد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • مآخذ مالیات برعایدی سرمایه در ایران برعکس دنیاست
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • با اجرای مالیات برعایدی سرمایه بساط سفته بازی جمع می‌شود