Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مسئول گنجینۀ سکه و اسکناس موزه آستان قدس رضوی شامگاه سه شنبه در مراسم رونمایی از این سکه ها گفت: این سکه ها با بیش از هزار و ۲۰۰ سال قدمت در محل موزه قرآن و نفایس حرم مطهر رضوی نگهداری می شود.

محمدحسن یزدی‌نژاد افزود: سکۀ درهم نقره ضرب سال ۲۰۲ قمری در محمدیه (ری) و نیم‌سکۀ ضرب سال ۲۰۲ قمری در مرو، اهدایی آقای محمدتقی صفار از مشهد، سکۀ درهم نقره ضرب سال ۲۰۲ قمری در فارس اهدایی حاج محمدتقی و خانم صدیقه رضایی از تهران و سکۀ درهم نقره ضرب سال ۲۰۴ قمری در اصفهان اهدایی خانم گلی خاتم از اندیمشک، مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان، فرمانده سپاه اندیمشک چهار سکۀ رونمایی شده در این مراسم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص تاریخچۀ این سکه‌ها افزود: مأمون در سال ۲۰۱ هجری قمری برادرش مؤتمن را از ولایتعهدی عزل و امام‌رضا (ع) را از مدینه به خراسان دعوت کرد و ایشان را ولیعهد مسلمین نامید و فرمان داد تا نام ایشان را بر سکه‌های نقره (درهم) ضرب کنند.

او ادامه داد: درهم‌های مزین به نام امام‌رضا (ع) از سال ۲۰۱ تا ۲۰۵ هجری قمری در ضرابخانه‌های مرو، سمرقند، محمدیه، اصفهان، نیشابور و فارس ضرب می‌شد و این درحالی است که امام‌رضا (ع) در سال ۲۰۳ هجری قمری به دست مأمون به شهادت رسیدند.

یزدی‌نژاد برای ادامۀ ضرب سکۀ ولایت‌عهدی امام‌رضا (ع) پس از شهادت ایشان به دست مأمون عباسی دو دلیل ذکر کرد و گفت: این حرکت می تواند یکی به دلیل نمایش ظاهری مأمون برای علاقه به امام رضا (ع) باشد و دلیل دیگر آن هم می‌تواند این باشد که قالب‌های این درهم‌ها را در سال ۲۰۳ هجری ساخته بودند و نمی‌خواستند این قالب‌ها بدون استفاده بماند.

قدردانی از محمدتقی صفار و بانو گلی خاتم، مادر سردار شهید محمدرضا فردچیان دو واقف سکه‌های ولایتعهدی از برنامه‌های این مراسم بود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی امام رضا حرم مطهر قرآن موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت دلار، یورو و درهم توسط مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت دلار، یورو و درهم در بازار مبادله ارز و طلای ایران به شرح زیر است:

کد خبر 748281

دیگر خبرها

  • زیباترین تصاویر از خلیج فارس | ببینید
  • قیمت دلار امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۹
  • قیمت دلار امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روز انتقام‌ برای ستاره دورتموند: صداتون نمی‌آد! (عکس)‏
  • کیفیت هوای سلماس ناسالم برای گروه‌های حساس 
  • زیباترین شب فوتبالی اراک 
  • غیبت قمری آنتارس چه زمانی رخ می‌دهد؟