Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-03@03:53:21 GMT

تاثیر « بیت‌ کوین » بر اقتصاد کشور ( قسمت ششم )

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۳۷۵۴

تاثیر « بیت‌ کوین » بر اقتصاد کشور ( قسمت ششم )

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  نقدینگی دیجیتال (Digital currency) یا نقدینگی رمزپایه (Cryptocurrency) در مدت اخیر با توجه به رشد چشم‌گیر قیمت آن توجه افراد مختلف را در حوزه‌ فعالیت‌های مالی به خود جلب کرده و صحبت از ارزهای دیجیتال به‌ویژه مشهورترین آنها یعنی «بیت‌کوین» (Bitcoin) که نوسانت شدیدی را نیز در این مدت تجربه کرده، بالا گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بیت کوین چیست؟ ما در یک مطلب آموزشی شش قسمتی درباره بیت کوین و فواید ان برای اقتصاد کشور برایتان توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.

 

برای معدن‌کاوی بیت‌کوین به چه تجهیزاتی نیاز است؟

تجهیزات معدن‌کاوی اساسا از یک مادربرد و تعدادی پرازنده‌ گرافیکی و هواکش برای تهویه و خنک کردن تشکیل شده است. البته امروز برای اکتشاف عمده بیت‌کوین‌ها از عملیات‌های بسیار ویژه‌ای استفاده می‌شود و بیشتر آن‌ها هم در جاهایی مثل چین اتفاق می‌افتد. چرا که در چین انرژی آزاد و حجم زیادی از تجهیزات وجود دارد و افراد تعداد زیادی از پردازنده‌های گرافیکی را به هم متصل می‌کنند و آن‌ها روی مادربرد قرار می‌دهند و با هواکش‌ها متعدد آن‌ها را خنک می‌کنند و این سیستم‌ها با تعدادی زیادی کامپیوتر به هم متصل می‌شوند و در تمام طول روز در حال فعالیت‌اند. 
 

تجهیزات معدن‌کاوی اساسا از یک مادربرد و تعدادی پرازنده‌ گرافیکی و هواکش برای تهویه و خنک کردن تشکیل شده و بیشتر آن‌ها هم در جاهایی مثل چین اتفاق می‌افتد، چرا که در چین انرژی آزاد و حجم زیادی از تجهیزات وجود دارد؛ این سیستم‌ها با تعدادی زیادی کامپیوتر به هم متصل می‌شوند و در تمام طول روز در حال فعالیت‌اند.
 

البته بیت‌کوین تنها نقدینگی رمزپایه‌ای نیست که وجود دارد و انواع ارزان‌تر و کوچک‌تری هم، مثل مونره Monero، اتریوم Ethereum، ریپل Ripple وجود دارند که اکتشاف آن‌ها به سختی بیت‌کوین نیست و در بعضی موارد کم‌ارزش‌تر و کوچک‌تر، هنوز می‌توان از کامپیوترهای شخصی برای این‌کار استفاده کرد. وب‌سایت کوین مارکت کپ coinmarketcap انواع این نقدینگی‌های دیجیتال را معرفی کرده است. 
 

** معدن‌کاوی بیت‌کوین چه مشکلاتی دارد؟

در حال حاضر، معدن‌کاوی در مورد بیت‌کوین مشکلات زیادی را دارد. مشکل اول این است که انجام آن برای کاربران معمولی مشکل است. دیگر این‌که از نظر زیست‌محیطی اتلاف زیاد انرژی را در پی دارد. افراد با این کار حجم بسیار زیادی از برق را صرف می‌کنند. الکتریسیته‌ای که می‌شود با آن برق تعداد زیادی، در حجم هزاران یا میلیون‌ها، خانه را تامین کرد؛ صرف استخراج این نقدینگی ژتون‌های دیجیتال می‌شود.
 

در آینده افراد خواهند گفت اگر قرار است این کار دوباره تکرار شود، بهتر از سایر انواع معدن‌کاوی‌ها که خیلی انرژی‌بر نیستند استفاده شود تا به محیط زیست آسیب نرسانند. معدن‌کاوی یا ماینینگ از نظر زیست‌محیطی اتلاف زیاد انرژی را در پی دارد؛ الکتریسیته‌ای که می‌شود با آن برق تعداد زیادی، در حجم هزاران یا میلیون‌ها، خانه را تامین کرد، صرف استخراج این نقدینگی ژتون‌های دیجیتال می‌شود.
 

** راه‌های تهیه بیت کوین چیست؟

اولین راه استخراج بیت‌کوین از طریق کاوش و معدن‌کاوی (ماینینگ) بیت‌کوین است

 

استفاده از روش پرداخت بیت کوین و فروش کالا و خدمات به افراد دیگر

 

دریافت بیت کوین به عنوان دستمزد یک فعالیت

 

خرید از صرافی ها و مبادله گرهای آنلاین

 

تبدیل شدن به عنوان تاجر قدرتمند جهت جذب بیت‌کوین‌ها در معاملات 
 

**آیا بیت‌کوین می‌تواند به یک شبکه پرداخت اصلی تبدیل شود؟

بیت‌کوین می‌تواند در شبکه توزیع شده‌ای که دارد، تراکنش های زیادی را در چند ثانیه پردازش کند، اما هنوز برای رسیدن به سرعت و ظرفیت تراکنش‌های کارت‌های اعتباری، مانند ویزا کارت آماده نیست. بیت کوین یک پدیده جدید است و روز به روز بر گسترش آن اضافه می‌شود. تبدیل شدن به ارز و شبکه پرداخت اصلی در جهان، نیازمند زمان برای پذیرش در صنایع مختلف دارد و ارتقا بیشتر دارد. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد بیت‌کوین، این امر دور از ذهن نیست. 
 

بیت‌کوین می‌تواند در شبکه توزیع شده‌ای که دارد، تراکنش های زیادی را در چند ثانیه پردازش کند، اما هنوز برای رسیدن به سرعت و ظرفیت تراکنش‌های کارت‌های اعتباری، مانند ویزا کارت آماده نیست
 

**اشکالات ارزهای دیجیتال چیست؟

اشکال اول و اساسی در استفاده از این ارزها اینجاست که منجر به دور زدن حاکمیت‌های ملی شده و قدرت اقتصادی سیاسی کشور ــ با محوریت ابزار مبادله (پول) ــ از حاکمیت سلب شده و در اختیار حاکمان کمپانی‌های فراملی این فناوری قرار خواهد گرفت. به این ترتیب، تأثیرگذاری بر ابزارهای پولی، و بخش عمده نوسانات بازار پول، که از اساسی‌ترین ابزارهای اقتصادی حاکمیتی به‌شمار می‌روند، به سیاست‌های این کمپانی‌ها بستگی خواهد داشت.
 

اشکال دوم؛ در استفاده از این ارزها، یک چالش حاکمیت‌ها، شکل‌گیری بازار زیرزمینی پول و عدم امکان رصد و مالیات‌ستانی بر اساس تراکنش‌های مالی افراد است.
 

اشکال سوم؛ در این سیستم انجام معامله در بازارهای غیررسمی و غیرقانونی، مانند موادمخدر، قاچاق و بازارهای زیرزمینی (dark web یا وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مانند خرید و فروش زنان و دختران، اسلحه و مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد) براحتی قابل انجام است و این چالشی مهم برای حاکمیت‌ها خواهد بود.
 

و اشکال چهارم؛ در این شبکه، هیچ مسئولیتی قابل پیگیری نیست؛ که طبیعتاً مردم را دچار مشکلات متعدد خواهد کرد؛ برای مثال اگر سیاست حاکمان این شبکه بر کلاهبرداری یا فروکاستن ارزش این ارزها قرار گیرد، چه اتفاقی برای خریداران آن رخ خواهد داد؟ 
 

تراکنش مالی با بیت‌کوین در dark web چالش مهمی برای حکومت‌ها است؛ dark web یا وب تاریک به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی مانند خرید و فروش زنان و دختران، اسلحه و مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

** آینده‌ نقدینگی‌های دیجیتال به نوع برخورد دولت‌ها بستگی دارد

آینده‌ نقدینگی‌های دیجیتال به متغیرهای زیادی وابسته است، اما مهم‌ترین متغیر نحوه‌ واکنش دولت‌های ملی به این نقدینگی‌های جایگزین است و واکنش آن‌ها برای مهار آن‌ها قطعی خواهد بود؛ مگر این‌که افسار آن‌ها اساسا در اختیار دولت‌هایی مثل آمریکا باشد که به دلیل ناشناس ماندن دارندگان و معامله‌گران بیت‌کوین، این واقعیت عیان نیست.

 

آخرین خبر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ارز های دیجیتال بیت کوین صرافی اقتصاد جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۳۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ارزهای دیجیتال پیشرو جهان نزول کردند و اتریوم بیش از سه درصد از دست داد.

بیشتر بخوانید: بیت کوین در مسیر سقوط قرار گرفت / قیمت روز ارزهای دیجیتال

این حرکت یک روز قبل از برنامه‌ریزی هنگ‌کنگ برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس لحظه‌ای روی بیت‌کوین و اتریوم اتفاق افتاد.

تحلیلگران بازار انتظار دارند ۲۵ میلیارد دلار به صندوق‌های بیت‌کوین نقدی هنگ‌کنگ وارد شود.

به نقل از مارکت، بیت‌کوین در ساعت سه و یک دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی ۰.۵۵ درصد سقوط کرد و به قیمت ۶۲هزار و ۷۶۲ دلار فروخته شد، در حالی که اتریوم با افت ۲.۹۲ درصدی به قیمت ۳۱۶۹ دلار در همان زمان رسید.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۴ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۴۷ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۴۲ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۳۱ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۶۶.۰۶ میلیارد دلار است که ۱۷.۸۱ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۵.۷۳ میلیارد دلار است که ۸.۶۷ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۱.۵ میلیارد دلار است که ۹۳.۱۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ساعت ۱۰:۴۲ دقیقه به وقت شرقی)

این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت‌کوین

قیمت: ۶۳ هزار و ۳۹۹.۱۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۵۳ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۱۷۲.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۲۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱۲ درصد کاهش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۶ درصد کاهش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۶۰۱.۵۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۸۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۴ درصد کاهش

۵- سولانا

قیمت: ۱۳۵.۶۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۶۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۲.۰۵ درصد کاهش

۶- یو اس دی کوین

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۰ درصد افزایش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۵۱۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۴۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۶.۶۵ درصد کاهش

۸- دوج کوین

قیمت: ۰.۱۴۲۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۱.۱۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۵۴ درصد کاهش

۹ – تون کوین

قیمت: ۵.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۲ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:۳.۰۳ درصد کاهش

۱۰- کاردانو

قیمت: ۰.۴۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۹۹ درصد کاهش

انتهای پیام/

کد خبر: 1228994 برچسب‌ها ارز

دیگر خبرها

  • مستندی جدید درباره ظهور و سقوط WCW ساخته خواهد شد؛ چه کسی WCW را کشت؟
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • اقتصاد پاشنه آشیل کشور است
  • سقوط آزاد رمزارزها؛ افت ۱۸ درصدی قیمت بیت‌کوین در یک ماه
  • تحت تاثیر پیشرفت دفاتر اسناد رسمی ایران قرار گرفتم
  • قطع خرید 4 میلیارد دلار نفت ایران ازسوی آمریکا
  • قیمت بیت کوین به ۵۷ هزار دلار رسید
  • روند نزولی بیت کوین آغاز شد؟
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۱ ارديبهشت
  • نزول بیت‌کوین و اتریوم / قیمت روز ارزهای دیجیتال