Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد پژمان عصر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مسجد جامع شهر ساری به خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برآورد اولیه برای بازسازی و نوسازی مسجد حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که یک سوم آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی اضافه کرد: دو سوم دیگر آن قرار شد از محل اعتبار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی استان مازندران و شهرداری ساری تأمین شود که این کار نیز انجام شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: در شرایط فعلی پیشرفت فیزیکی ساخت و مرمت این بنای تاریخی و مذهبی مناسب است و پیش بینی می‌شود تا محرم سال جاری فعالیت ساختمانی و بازسازی مسجد خاتمه یابد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تأسیسات مسجد نیاز به تأمین زمین است که قرار شد تا زمین از اوقاف یا افراد حقیقی خریداری شود و رایزنی برای تأمین زمین نیز در حال انجام است و کارها به خوبی پیش می‌رود.

مسجد جامع ساری
مسجد جامع ساری که یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مازندران محسوب می‌شود، تیر ماه سال گذشته دچار حریق شد و بلافاصله نیز کار بازسازی و مرمت آن با آواربرداری آغاز شد.

آتش سوزی ۲۱ تیر ماه سال گذشته بر اساس برآورد کارشناسان ۷۰ درصد از این مسجد را که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، تخریب کرد.

مسجد جامع ساری که از کانون‌های برگزاری آئین‌های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۲۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن، مهم‌ترین دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری است و تاکنون نیز مناره‌های، سقف‌های چوبی و سفالی، گنبدها و شبستان‌های اصلی و فرعی مسجد همچنین پنجره‌ها و دیواره‌های آن به شکل پیش از آتش سوزی با همان معماری مرمت شده است.

میراث فرهنگی مازندران اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که احتمالاً همزمان با سالگرد آتش سوزی، کار مرمت و بازسازی مسجد پایان می‌یابد ولی ظاهراً به خاطر حساسیت کارشناسی کار و توقع مردم برای بازگشت این مکان مذهبی به وضعیت کاربری با حفظ عناصر زیباشناختی و تاریخی گذشته، کار مرمت طولانی‌تر شده است.

بر اساس اعلام میراث فرهنگی، تیم بازسازی تلاش کرده است که بخش‌های تاریخی بنا که از آتش سوزی به جای مانده حفظ شود و تکمیل بنا بر روی همان اسکلت انجام شود. گفته می‌شود در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تاسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.
/ ‏۱۸۹۹/‏۶۹۸۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت راه و شهرسازی مازندران میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت: شب گذشته برای اولین بار گروه بین‌المللی ایسکارسا که یکی از تشکل‌های حرفه‌ای بین‌المللی مرمت بنا‌های تاریخی و سازه‌ای معماری محسوب می‌شود از مجموعه تاریخی مسجد جامع و بقعه شیخ عبدالصمد، بافت تاریخی اطراف مسجد جامع و آتشکده ساسانی نطنز بازدید کردند.
حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز با بیان اینکه در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قر ار است این گروه کار پژوهشی داشته باشند، گفت:: یکی از پیشنهاد‌های این گروه حفاظت از کتیبه منحصربه‌فرد به جای مانده در زیر گنبد بود، این کتیبه با قدمت بیش از هزار سال متعلق به اواخر قرن سوم دوره دیلمی و آل‌بویه (۳۸۹ ه. ق) است که خط کوفی تلفیق گچ و آجر آن در دهه‌های گذشته توسط مرحوم دکتر شیرازی معمار برجسته کشور نمایان شد و باید با بررسی بیشتر و اجرای عملیات ویژه از آن حفاظت شود که به‌زودی در دستور کار اداره کل استان قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال هستند و مرت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کنند.
شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی