Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمد رضا باقریان مدیر جهاد کشاورزی نایین اظهار داشت:سطح زیر کشت روناس در این شهرستان حدود ۳۵ هکتار و تولید این محصول در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۲۱۰ تن میرسد که سطح زیر کشت آن به دلیل افزایش قیمت نسبت به سال‌های قبل در حال افزایش است.

وی ادامه داد:ریشه روناس پس از برداشت، خشک شدن و جداسازی پوسته از مغز به درجات ۱ و ۲ و ۳ طبقه بندی شده که درجه یک آن به دلیل وجود رنگ ثابت و روشن، از قیمت بالاتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد:روناس گیاهی چند ساله و صنعتی است که به دلیل وجود رنگدانه‌ای به نام آلیزارین در ریشه آن از قدیم مورد توجه صنایع نساجی و قالیبافی داخل کشور بوده است.

وی افزود:دراستان اصفهان نیز در نایین و خوروبیابانک، به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب، خاک و کشت، بیشترین میزان تولید روناس استان صورت میگیرد.

باقریان تصریح کرد:۷۰ درصد محصول تولیدی روناس در داخل کشور به مصرف صنایع رنگرزی رسیده و مابقی آن به خارج از کشور صادر میشود، فرانسه، آلمان، چین، هند، امارات و ژاپن عمده وارد کنندگان روناس کشور هستند. همچنین از روناس علاوه بر صنایع رنگرزی، درصنایع دارو سازی، آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی نایین تاکید کرد:از برگ گیاه روناس به عنوان علوفه استفاده میشود و از بذر‌های آن به دلیل وجود یک ماده رنگی به نام آلیزارین در تولید رنگ به ویژه رنگ‌های قالیبافی یا رنگ مو استفاده میشود، آلیزارین به رنگ قرمز لاکی فرش حالت براقی میدهد و بنابراین در صنعت فرش از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی در پایان افزود:روناس همچنین خاصیت سنگ شکن در مبتلایان به سنگ کلیه، بازکنندگی گرفتگی‌های بدن، رفع درد سیاتیک و تسریع درمان استخوان شکسته را دارد.

انتهای پیام/م

 

تولید روناس در نایین

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۸۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی

لیلا مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال سهمیه ابلاغی استان برای کشت دانه روغنی کلزا ۵ هزار هکتار بوده که تاکنون حدود ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار آن در سطح این استان محقق شده است.

وی اضافه کرد: میزان کشت محصول کلزا امسال نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بیشتر است.

کارشناس مسئول نباتات صنعتی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانه روغنی کاملینا از قابلیت بسیار خوبی برای کشت در مزارع دیم برخوردار است، ادامه داد: این محصول از جمله گیاهان دانه روغنی مقاوم به خشکی و سرما است که در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت قابل توجهی دارد.

مودت با اشاره به امکان کاشت و برداشت مکانیزه این محصول گفت: کاملینا می‌تواند محصول مناسبی در چرخه تناوب زراعی غلات دیم باشد و بازده و سودآوری مناسبی در این اراضی داشته باشد.

کلزا معمولا اواخر خرداد یا اوایل تیر در آذربایجان‌غربی برداشت می‌شود.

کشت دانه روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می‌شود و ترویج آن طی سال‌های اخیر تدبیری از سوی مسئولان برای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۴٠٠هزار تن گندم از مزارع استان ایلام
  • پیش‌بینی برداشت بالغ بر ۵۷۵ هزار تن‌ گندم آبی در خراسان رضوی
  • کاهش۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به دلیل خشکسالی
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • فرمانداری نائین به فرمانداری ویژه تبدیل شد
  • آغاز برداشت بیش از ۸۰۰ تن گل محمدی از مزارع قم
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ تُن گل محمدی در خراسان رضوی