Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس گفت: ایجاد احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که بر روی هویت ملی آن‌ها تأثیرگذار است ؛چیزی که موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران ،کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا منطقه فارس ، بهزاد نوروزی چگینی چهارشنبه 19 تیر در کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش که با حضور اولیای منتخب دانش آموزان از سراسر استان در شیراز برگزار شد، گفت: بحث تعلیم و تربیت یک بحث بنیادی است و همه متولیان تعلیم و تربیت در هر کشوری به دنبال این هستند که انسان و شهروندانی خوب تربیت کنند.

وی با اشاره به برخی تحقیقات ارائه ‌شده در دهه 1960 میلادی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت گفت: مهم‌ترین تغییرات بنیادی که در تعلیم و تربیت خصوصاً در غرب صورت گرفت، حاصل تحقیقات اندیشمندان تعلیم و تربیت در حوزه تکالیف درسی، فعالیت‌های مکمل آموزشی،  تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی،  برنامه درسی پنهان و مباحث دیگر بود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با تأکید بر اینکه  بحث بسیار بنیادی دیگری که توسط این گروه مطرح می‌شود بحث هویت فردی، اجتماعی و ملی است، عنوان کرد: مهم‌ترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد  ارزش‌های کشورش اعم از ارزش‌های ملی و مذهبی را بپذیرد؛ بنابراین اگر فرد درست تربیت شود و تصویر خوبی از خود و جامعه‌اش داشته باشد هویت ملی او شکل می‌گیرد .

نوروزی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت: احساس تعلق به مدرسه یکی از مهم‌ترین متغیرهایی  است که بر روی هویت ملی تأثیرگذار است ؛چیزی که در این کشورها موجب شد تا  نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند .

وی تأکید کرد: اگر فرزندان از محیط خانواده و مدرسه لذت ببرند قطعاً علاقه‌مند‌ می ‎ شود، لذا باید شرایط را جوری فراهم کنید که فرزندان از بودن در فضای مدرسه و خواندن و پژوهش کردن لذت ببرد، چراکه این لذت باعث علاقه می‌شود .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس با اشاره به تلاش بیش از 600 تن از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، گفت: باوجود پیشرفت‌هایی که در دنیایی کنونی شاهد آن هستیم، در اندک زمانی هر فردی با هر مدرک تحصیلی اطلاعات و دانش او قدیمی می‌شود  و در سند تحول بنیادین به این نکته نیز توجه شده و متولیان ملزم شده‌اند که سند را با توجه به اینکه شرایط تغییر می‌کند فارغ از مباحث سیاسی بروز رسانی نمایند .

نوروزی با تأکید بر اینکه آموزش‌وپرورش تنها متولی تعلیم و تربیت افراد جامعه نیست، گفت: اگر می‌بینیم مرزهای مدرسه در برخی از کشورهای دنیا برداشته‌شده برای این است که مرزهای بین خانه و مدرسه برداشته‌شده و این دو به هم پیوند خورده‌اند .

وی افزود: تمام نهادهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در این فرایند دخیل بوده و همه تلاش و کوشش برنامه ریزان و سیاست‌گذاران هر کشور این است که شهروندی را متناسب با توانمندی‌ها و ارزش‌های آن کشور تربیت کنند و این‌یک بحث بنیادین در تعلیم و تربیت است .

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس  با تأکید بر اینکه شکل‌گیری ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای فرزندانمان فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، گفت: فرزندان ما از گروه همسال،  معلم، پدر و مادر، فضای خانواده و ...  رسانه  الگو می‌گیرند و آموزش می‌بینند، لذا وقتی از سند تحول صحبت می‌شود منظور فقط تعلیم و تربیت رسمی نیست، بلکه آموزش مادام‌العمر در هر ثانیه و هر جا که هستند  اتفاق می‌افتد .

نوروزی خاطرنشان کرد: معلم باید فضایی را فراهم کند تا دانش‌آموز از محیط آموزشی لذت ببرد، به‌نحوی‌ که تا پایان عمر به دنبال دانش و علم و یادگیری باشد و معلم را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده و به ارزش‌های او پایبند شود.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال آلمان جامعه دانش آموزان ژاپن مادی و معنوی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۹۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها

به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالش‌های آموزش‌ دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمی‌شود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:

۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.

۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.

۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشه‌های دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.

۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخ‌های فکری محتوا را بازتولید کنیم.

۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاه‌ها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.

۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغه‌ها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد

۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیده‌ای احساس کنند که دیده و شنیده می‌شوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانش‌آموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاه‌ها نیاز داریم.

۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوت‌های زیادی با نیازها و اولویت‌های دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا می‌کنیم پس قطعاً این محتوا را نمی‌توان به دانش آموز رساند.

۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزش‌های مدرسه‌های دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندی‌هایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندی‌ها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندی‌ها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.

۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم می‌شود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیط‌های بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901584

دیگر خبرها

  • ده نکته کلیدی برای معلمان‌ دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاه‌ها
  • اساسی‌ترین کار هر جامعه تعلیم‌ و تربیت است
  • معلمان در تعلیم و تربیت صحیح دانش‌آموزان نقش مهمی دارند
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است/ زنگ سپاس معلم به دست وزیر آموزش‌وپرورش به صدا درآمد
  • رئیس جمهور: آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • تقویت مدارس دولتی با اولویت مدارس دولتی مناطق حاشیه‌ای