Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آقازاده‌ها و رایزن‌های اقتصادی جای مشاوران فناورانه را نگیرند/ استفاده از توانایی نخبگان مملکت را آباد می‌کند نوید میبدی مدیرعامل موسسه توسعه فناوری و نوآوری شریف گفت: تسهیل‌گری و توسعه فناوری برای رفع نیاز‌های فناورانه در واحد‌های صنعتی و دولتی است، یعنی هر واحد صنعتی، کسب و کار یا سازمان دولتی و ارگان‌ها که بخواهند نیاز‌های اساسی و مشکلات خود را رفع کنند و مشکلات به راه حل نزدیک شود، می‌توانند از مجموعه‌هایی مثل ما کمک بگیرند و کار ما تسهیل‌گری یا کارگزاری برای رفع نیاز‌های فناورانه و نوآورانه در بخش فناوری است.     فرار مغز‌ها از ایران صحت ندارد / ارتقای رتبه ایران در اعزام دانشجو به خارج از کشور
چند سالی است که آمار‌های نادرست، غیر رسمی و اغراق شده درباره مهاجرت دانشجویان، نخبگان و ایرانیان غیر مقیم ساکن خارج از کشور از سوی منابع غیر معتبر ارائه می‌شود. بخش قابل توجه این اخبار کذب، عمدتا بر اساس یک گزارش غیر رسمی منتسب به صندوق بین المللی پول بازتولید می‌شود، در حالی که چنین گزارشی منتشر نشده و اصطلاح «فرار مغزها» را به کشورمان نسبت می‌دهند که چنین پدیده‌ای وجود خارجی ندارد.

تازه‌ترین آمار‌های «یونسکو» به عنوان نهادی رسمی و بین المللی نشان می‌دهد وضع کشورمان از لحاظ نرخ مهاجرت کلی و همچنین دانشجویی، وضع مطلوبی نسبت به سایر کشور‌ها است. این روند در سال‌های اخیر نیز روندی رو به بهبود داشته است و رشد ایران ایران در بازگشت، حفظ و ماندگاری سرمایه‌های انسانی جوان و خلاقش را نمایان می‌سازد.     شرکت‌های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال توانمند می‌شوند
یکی از مهم‌ترین اولویت‌های معاونت علمی، تربیت نیروی انسانی و متخصص در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری است. در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از برگزاری دوره‌های آموزشی برنامه نویسی، شبکه و مدیریت که توسط شرکت دانش بنیان سماتک برگزار می‌شود، حمایت می‌کند.   پیشرفت در حوزه علوم شناختی توسعه فناوری‌های انسان محور را فراهم می‌کند
مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: علوم و فناوری‌های شناختی بر یکی از کلیدی‌ترین سوالات بشر یعنی چگونگی کارکرد ذهن و مغز تمرکز دارد. هر قدم پیشرفت در این حوزه زمینه ارتقای سرمایه شناختی جامعه و توسعه فناوری‌های انسان محور را فراهم ساخته و در ترسیم آینده بشریت نقشی محوری دارد. کشور‌های پیشرو در سال‌های اخیر سرمایه گذاری عظیمی را به این حوزه راهبردی تخصیص داده اند که منجر به جهشی بزرگ در حجم و کیفیت دستاورد‌ها شده و امید به یافتن پاسخ این سوال کلیدی را افزایش داده است.   رویداد‌های کارآفرینی حوزه دریایی حمایت می‌شود برگزاری رویداد‌های کارآفرینی در هر صنعتی می‌تواند در توسعه و رونق این صنعت تاثیر قابل توجهی داشته باشد. رویداد‌هایی که ذینفعان و فعالان هر صنعتی را گرد هم می‌آورد و برای رفع مشکلات پیش رو و رفع معضلات موجود راه کار‌هایی ارائه می‌شود.

رویداد‌های کارآفرینی این روز‌ها رنگی دیگر به خود گرفته است و در کنار مسوولان هر صنعتی، ایده پردازان و افراد خلاق نیز حضور می‌یابند و راه کار‌های نوین خود را با به کارگیری فناوری‌های جدید ارائه می‌کنند. امروزه ایده پردازی و نوآوری، انقلابی بزرگ در حوزه‌های کارآفرینی و ظهور کسب‌وکار‌های نوپا در جهان به وجود آورده است.     هزار مربی برای آموزش برنامه نویسی جذب می‌شوند/ امکان کار آفرینی و خلق ثروت با استفاده از دیجیتال
مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، درباره طرح ملی آموزش کد نویسی «دارکوب» ویژه کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: تحولات در حوزه فناوری دیجیتال به قدری زیاد است که اگر جامعه آماده و مهیای حضور در فضای مجازی نشود، نمی‌تواند از فرصت‌های بسیاری که در این حوزه وجود دارد بهره‌مند شود، بنابراین آسیب پذیر و تهدید پذیر خواهد بود. این حوزه به حدی اهمیت دارد که نسل آینده و نسل موجود را تحت تاثیر قرار دهد.     شبکه نوآوری هوانوردی عمومی راه‌اندازی شد
ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری به‌منظور ارتقاء صنایع بالادستی (تولیدکنندگان محصولات) و توسعه بازار پایین‌دستی (ارائه‌دهندگان خدمات هوانوردی عمومی)، راه‌اندازی شبکه نوآوری هوانوردی عمومی در دستور کار قرار داد. این شبکه با هدف توسعه حجم بازار برای سازندگان محصولات ارزان قیمت داخلی و گسترش همکاری مشترک بین‌المللی برای ارائه‌دهندگان این خدمات راه اندازی شده است.   پاویون ملی محصولات دانش‌بنیان صادراتی ایران در نمایشگاه آلمان برپا می‌شود
مرضیه شاوردی مدیر توانمندسازی صندوق توسعه نوآوری و شکوفایی؛ در خصوص برگزاری پاویون ملی محصولات دانش‌بنیان ایران در نمایشگاه دارویی اکسپوفارم، اظهار کرد: این پاویون با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تاریخ ۲۵ الی ۲۸ سپتامبر (۳ الی ۶ مهرماه سال ۱۳۹۸) در شهر دوسلدورف آلمان برپا می‌شود.

شاوردی افزود: نمایشگاه دارویی دوسلدورف (Expopharm) یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری حوزه دارو در اروپاست. این نمایشگاه سالیانه برگزار شده و بیش از ۲۷ هزار بازدید کننده تجاری و ۵۰۰ غرفه‌دار در آن شرکت می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صنعت اسباب بازی فناوری نانو هوانوردی عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۱۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایران اکسپو سکوی صادرات دانش‌بنیان‌ها
  • حرکتی بزرگ برای تجاری‌سازی دستاوردهای علمی دانشگاه امیرکبیر
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • جذب و تربیت سالانه دو هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری کوانتوم
  • استقبال هیأت تانزانیایی از محصولات فناورانه دانش‌بنیان ایرانی
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • حضور بیش از ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان داخلی و خارجی در نمایشگاه ایران‌هلث ۱۴۰۳
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری