همه حاشیههای "گاندو"؛ از گاف سیاسی تاریخی تا اعتراض خانواده شهید آوینی
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۰۵۷۷
آفتابنیوز :
سریال گاندو واکنشهای متفاوتی را در میان سیاسیون، مسؤولان و البته مخاطبان و کاربران فضای مجازی به همراه داشته است.
این سریال که مدعی بود بر اساس داستان واقعی ساخته شده ماجرای یک جاسوس آمریکایی را دستمایه قرار داد و در نهایت با طرح ادعاهای مختلف درباره وزارت خارجه دولت در زمان توافق هستهای، این موضوع را نشان داد که بازگشت برخی زندانیان ایرانی در آمریکا و البته پول نقدی ارسالی از سوی آمریکا دستاورد برجام نبوده و این مهم به واسطه مبادله جاسوس آمریکایی صورت گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این سریال همچنین مسؤولان وزارت خارجه به نحوی نشان داده شدهاند که به شدت دنبال جلب رضایت مقامات آمریکایی بر سر مسئله خبرنگار آمریکایی (یا جاسوس آمریکایی) بوده و فرد مذکور را به هیچ عنوان جاسوس نمیدانستند.
در این میان محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران از تذکر دولت به صدا و سیما خبر داد.
وی در این باره گفت: از هفته گذشته با تماسهای زیاد و مکرر مردم مسؤولان از سناریو سازی و موضع صدا و سیما گلایه میشود.
اینکه سریالی ساخته میشود مشکلی نیست ولی اینکه در سریال مسائلی مطرح میکنند که خود نویسندهاش گفته ۸۰ درصد تخیل است، سوال این است که چرا مردم را اینگونه سرگرم میکنند؟
وی ادامه داد: ابتدا اعلام میشود که این سریال بر اساس موضوعی واقعی است و بعد طوری صحنه سازی میکنند که ذهن مردم را نسبت به موضوعات مختلف مشغول کنند. بحث هم فقط درباره دولت نیست.
پس از پخش این سریال گافهای تحقیقاتی و سیاسی این سریال در فضای مجازی دست به دست شد تا مشخص شود این سریال در بخش پژوهش با اشکالات اساسی روبرو است.
یکی از این گافها مربوط به دیالوگی بین دو کاراکتر اصلی امنیتی مبنی بر اینکه C.I.A بین ملأ عمر و ابومصعب زرقاوی برای جانشینی بن لادن دچار اختلاف شده بود رد و بدل میشود.
این در حالی است که زرقاوی ۵ سال قبل بن لادن کشته شد و اساساً نمی توانسته جایگزین او باشد.
نکته دیگر اینجاست که زرقاوی و ملاعمر از دو سازمان متفاوت یعنی طالبان و القاعده بودند.
در ادامه تولید این سریال و سرمایه گذار آن مورد بحث در رسانهها قرار گرفت. حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در این باره با طرح این پرسش تاکید کرد: مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی مستقل است یا وابسته به یک نهاد عمومی است؟ هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیر عامل این مؤسسه چه کسانی هستند و توسط چه کسانی و چه ساز و کاری منصوب میشوند و به چه کسانی پاسخگو هستند؟ بودجه سالانه این مؤسسه چقدر است و چگونه تأمین میشود؟
در ادامه اما خانواده شهید آوینی به نام مؤسسهای به نام این شهید واکنش نشان دادند و تاکید کردند که هنوز برخی از نام مؤسسه شهید آوینی استفاده میکنند در صورتی که به درخواست خانواده شهید آوینی، نام این مؤسسه تغییر کرده است.
در یادداشت همسر شهید آوینی آمده است: این روزها به بهانهی پخش سریال تلویزیونی گاندو، نام «مؤسسهی شهید آوینی» و آقای مجتبی امینی، مدیر عامل پیشین آن به عنوان تهیهکنندهی سریال، زیاد مطرح میشود. خانوادهی شهید آوینی لازم میداند به اطلاع عموم برساند که این نام که قانوناً پس از شهادت سید مرتضی آوینی باید به خانواده تعلق میداشته به سبب بعضی بیقانونیها در اختیار مؤسسهی دیگری قرار گرفته که هیچیک از اعضای خانواده در آن حضور نداشتهاند، با آن همکاری نکردهاند و اطلاعی از ساز و کار آن ندارند. سرانجام پس از دوندگیهای فراوان سال پیش این نام به مؤسسهای باز پس داده شد که زیر نظر خانواده اداره میشود، و نام مؤسسهی قبلی به انتخاب مدیرانشان به «مؤسسهی آرای شهید آوینی» تغییر یافت.
در کمال تعجب، مؤسسه به نام انتخابی خود وفادار نماند و فعالیتهایش را کماکان با همان عنوان قبلی ادامه میدهد. گویی تنها جایی که این تغییر نام را به رسمیت میشناسد، دفتر ثبت شرکتهاست! مدیر محترم مؤسسه هم ظاهراً این موضوع را فراموش کردهاند و با استفاده از عنوان پیشین به معرفی خود میپردازند. حال آنکه «آرای شهید آوینی» هم قابلیت کافی دارد برای آنکه مؤسسهای را به نام خود مزین کند.
خانوادهی شهید آوینی فارغ از مجادلات مرتبط با سریال «گاندو» و بحثهای محتوایی آن، اعلام میکند که در «مؤسسهی آرای شهید آوینی» نقشی نداشته و انتظار دارد آن مؤسسه خود را به رعایت قوانین نظام جمهوری اسلامی ملتزم بداند، کلیه فعالیتهای خود را با نام جدیداً ثبتشدهاش ادامه دهد و موجب سردرگمی مخاطبان نشود.
به هر حال این روزها با توجه به شرایط اقتصادی صدا و سیما، معمولاً نهادهای مختلف پای به عرصه سریال سازی میگذارند که این مهم آسیبهایی را در پی دارد از جمله اتفاقاتی که در سریال گاندو افتاد و ادعاهای مطرح شد که به گواه واکنش مسؤولان دولت، حقیقی نیست.
فارغ از این پرسش مهم که هزینه هزینه چند میلیارد تومانی سریال الف صدا و سیما باید به این پرسش پاسخ داد چه کسانی بر حقیقت سنجی سریالهایی که ادعا دارند بر اساس واقعیت ساخته میشوند نظارت دارند و تکلیف ادعاهای مطرح شده از سوی صدا و سیما به خیل مخاطبانی که علاقه مند به سریالهای پلیسی معمایی هستند چه خواهد شد.
منبع: خبرگزاری ایرنامنبع: آفتاب
کلیدواژه: سریال گاندو شهید آوینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
مازیار وکیلی در رویداد۲۴ نوشت: حسن فتحی سابقهای طولانی در ساخت فیلمها و سریالهای تاریخی دارد؛ فیلمها و سریالهایی که البته کیفیت یکسانی ندارند: «پهلوانان نمیمیرند» سریال خاطرهانگیزی بود که داستانی بکر و اصیل داشت و به سرگذشت پهلوانان ایرانی در عصر قاجار میپرداخت. «شب دهم» امروز یک اثر کلاسیک در حوزه سینمای دینی به حساب میآید و نمونه درخشانی است از دراماتیزه کردن مضامین دینی به شکلی که برای مخاطب جذاب باشد. سه فصل سریال «شهرزاد» هم که مهمترین و جنجالیترین سریال فتحی در سالهای اخیر به حساب میآید؛ یک مثلث عشقی جذاب در کنار بازی بازیگران مشهور از شهرزاد سریالی ساخت که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرد. حواشی مالی و سیاسی سریال هم باعث شد تا شهرزاد تا مدتها در صدر اخبار باشد و منتقدان و تحلیلگران بسیاری را وادار به واکنش کند.
«روشنتر از خاموشی» داستان زندگی یکی از نامدارترین فلاسفه و عرفای ایران در عصر صفوی بود. فیلسوفی که عقایدش در زمان حیات بسیار مورد تکفیر متکلمین قشری قرار گرفت، اما بعدها به قدری عالمگیر و تاثیرگذار شد که بسیاری از محققان و پژوهشگران اعتقاد دارند انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ متاثر از تفکرات ملاصدرا و حکمت متعالیه است. فتحی در «روشنتر از خاموشی» به خوبی نشان داد که خوب میتواند مضامین عرفانی را در بستر یک درام تلویزیونی روایت کند. فتحی در این کار از ظرفیتهای داستانی دوران تاریخی زندگی ملاصدرا هم به درستی استفاده کرد و بسیاری از تحولات تاریخی ایران در آن دوران را نمایش داد. بهنحوی که شخصیت شاه عباس در این سریال، ارزشی هم پای ملاصدرا پیدا کرده بود.
مجموعه این تواناییها، فتحی را تبدیل به بهترین گزینه برای ساخت درامهای تاریخی با مضامین عرفانی میکرد. به همین خاطر بود از زمانی که اعلام شد «مست عشق» که به رابطه پرمناقشه شمس و مولانا میپردازد را حسن فتحی میسازد همه خیالشان راحت شد که فیلم اگر یک شاهکار نباشد استانداردهای لازم برای یک اثر جذاب را دارد؛ اما این خیالی خام بود. برخلاف توقعات اولیه، «مست عشق» اثری است ضعیف که نتوانسته ذرهای از رابطه پیچیده این دو عارف نامی را به تصویر بکشد.
حسن فتحی همیشه عادت دارد که از دو عنصر برای هرچه جذابتر تعریف کردن داستانهای تاریخی خود استفاده کند. اولین عنصری که فتحی از آن استفاده میکند تعلیق است. مثلاً در شب دهم تعلیق لو رفتن اجرای تعزیه توسط حیدر خوش مرام بود که تماشاگر را تا پایان مشتاق تماشای سریال نگه میداشت. یا در پهلوانان نمیمیرند تعلیق پیدا شدن قاتلی که تمام پهلوانان شهر را میکشت باعث جذابیت سریال میشد. فتحی تلاش کرده بود در مست عشق هم از تعلیق به شکل بهینهای استفاده کند. فتحی دقیقاً داستان مست عشق را از جایی شروع میکند که ماموران حکومتی در قونیه به دنبال قاتل شمس تبریزی میگردند. فتحی تلاش داشته تا از این تعلیق برای جذابیت داستانی ثقیل و پیچیده استفاده کند.
اما خیلی زود و در میانه راه ماجرای قتل شمس فراموش میشود تا فتحی بر روی ماجراهای عاشقانه فیلم تمرکز کند. همان ماجراهای عاشقانهای که محور اصلی جذابیت برخی از سریالهای حسن فتحی بوده است. در «مدار صفر درجه» عشق یک پسر مسلمان بنام حبیب پارسا به دختری یهودی بنام سارا آستروک بود که داستان تاریخی این سریال را جذاب میکرد. یا در سریال «شهرزاد» مثلث عشقی شهرزاد، قباد، فرهاد بود که داستان را پیش میبرد. برای همین فتحی در مست عشق هم تصمیم گرفته از این عنصر برای هر چه جذابترشدن سریال استفاده کند.
به عنوان، فتحی تاکید زیادی بر روی عشق پاک و آسمانی شمس تبریزی و کیمیا خاتون میشود. در حالی که روایتهای تاریخی خلاف این موضوع را نشان میدهد. اما موضوع این جا است که نمایش این عشق به جای آن که بر جذابیت فیلم بیفزاید آن را تا حد سریالهای مبتذل ترکیهای پایین آورده است. این موضوع درباره عشق اسکندر و مریم هم صدق میکند. پرداخت سطحی فتحی باعث شده این داستانهای عاشقانه به جای این که به کمک خط اصلی قصه (یعنی رابطه پر فراز و نشیب شمس و مولانا) بیایند آن را در حاشیه قرار داده و منحرف کردهاند.
نمایش مضامین عرفانی که با احوال درونی و فردی شخص سر و کار دارد در مدیوم سینما کار بسیار سختی است. چون مدیوم سینما تصویر است و تصویر اجازه تخیل و تحلیل را به تماشاگر نمیدهد. به همین خاطر است که اکثر کارگردانان بزرگ سینما برای بیان مضامین عرفانی و الاهیاتی سراغ داستانهای روزمره میروند و میکوشند این مضامین را در دل یک داستان ساده و معمولی قرار دهند. مثلاً اسپیلبرگ در برخورد نزدیک از نوع سوم از دل یک داستان علمی تخیلی مضامین عرفانی و الاهیاتی زیادی بیرون میکشد یا دیوید لینچ در داستان سرراست داستان سفر یک پیرمرد با ماشین چمنزنی را بستر مناسبی برای نمایش احوال باطنی او میبیند. یا حتی مجید مجیدی هم برای بیان نگاه عرفانی خود سراغ داستانهای روزمرهتر میرود.
صحبت از عرفان روی پرده نقرهای سینما کار بسیار خطرناکی است. چون میتواند تماشاگر را دچار سوءتفاهم و سوءبرداشت کند. اتفاقی که برای مست عشق هم اُفتاده است. رابطه شمس و مولانا به قدری عمیق و پیچیده است که نمیشود شکل و کیفیت آن را در زمان صد دقیقه برای تماشاگر توضیح داد و همین عدم توضیح درست و دقیق است که در نهایت باعث میشود تماشاگر چیز زیادی از آن سردرنیاورد و خسته شود.
مست عشق برای فتحی یک شکست کامل است؛ چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ نحوه مواجهه با یک مضمون پیچیده. استراتژی غلط فتحی باعث شده تا تمام ظرفیتهای مست عشق از دست برود و فیلمی با این حجم از هزینه و استفاده از ستارگان بزرگ سینمای ایران و ترکیه تبدیل به فیلمی سطح پایین شود. فیلم تنها به مدد حاشیههای پرتعدادی مانند مخالفت برخی مراجع به ساخت فیلم به دلیل تبلیغ صوفیه، مشهور شده است نه کیفیت نهایی خودش.
tags # سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!