Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهشگران "دانشگاه سیدنی" (University of Sydney) و "دانشگاه دیکن" (Deakin University ) استرالیا در مطالعه اخیرشان اعلام کرده‌اند که رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات می‌تواند از بیماری "پری-اکلامپسیا" (Pre-eclampsia) در دوران بارداری جلوگیری کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات را دنبال می‌کنند در معرض بیماری "پری-اکلامپسیا" قرار نمی‌گیرند چراکه میوه و سبزیجات سرشار از فیبر هستند و فیبر با افزایش سطح مواد مغذی باعث تقویت سیستم ایمنی آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پری-اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار می‌باشد که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود. زنانی که فشار خون بالا دارند بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. بنابراین جلوگیری از ابتلاء به این بیماری امری ضروری است.

باکتری‌های روده زمانی که فیبرهای غذایی موجود در میوه‌ها و سبزیجات را تجزیه می‌کنند مواد مغذی به نام اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (SCFA) تولید می‌کنند. بنابر گفته پژوهشگران این مطالعه، مادران بارداری که دارای سطوح پایین استات اسیدهای چرب زنجیره کوتاه هستند، احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در آنها زیاد است.

گرچه تاکنون علت دقیق پری-اکلامپسیا مشخص نشده است اما تصور می‌شود این بیماری با عملکرد ایمنی ضعیف مرتبط است.

اسیدهای چرب زنجیره کوتاه به این دلیل که ضد التهاب هستند و این موضوع به تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، شناخته شده هستند.

محققان برای درک بهتر این بیماری ۸۸۷ زن باردار و چند موش را مورد بررسی قرار دادند. از ۸۸۷ مادر باردار این مطالعه، ۲۴ مورد در اواخر دوران بارداری به این بیماری مبتلا شدند.

پژوهشگران دریافتند با هر ۳۰ درصد افزایش اَسِتات (acetate) احتمال ابتلاء مادران باردار به بیماری پری اکلامپسیا ۷۷ درصد کاهش میابد. سطح استات معمولی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم در لیتر است.

بیماری پری اکلامپسیا هم چنین ایجاد تیموس در جنین را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. تیموس (Thymus ) یک اندام تخصص یافته در دستگاه ایمنی بدن است. تنها فعالیت شناخته آن بالغ کردن لنفوسیت تی (T-Lymphocyte)است که سلول‌های حیاتی برای دستگاه ایمنی بدن هستند.

تیموس از دو لوب تشکیل شده که در جلوی بالای میان‌سینه و در مقابل پیراشامه (پریکارد) و رگ‌های بزرگ و پشت جناغ قرار گرفته‌است. تیموس متشکل از دو لوب هرمی نابرابر متصل به هم توسط بافت سلولی، یک بافت لنفاوی، مترشحه هورمونی برای کنترل لنفوسیت‌سازی است.

از لحاظ بافت‌شناسی تیموس به یک مغز مرکزی (central medulla) و لایهٔ بیرونی که به وسیلهٔ روپوش بیرونی احاطه شده تقسیم می‌شود. بخش مرکزی و بیرونی هر کدام وظیفهٔ متفاوتی در توسعهٔ لنفوسیت تی دارند. سلول‌های بنیادی در مغز استخوان نقش اصلی را در تولید لنفوسیت تی دارند. بناب گزارشها در میان زنان مبتلا به پری اکلامپسیا، تعداد لنفوسیت تی فرزندان آنها حتی چهار سال پس از تولدشان هم پایین بود.

هنگامی که محققان در این موش‌ها به این نتیجه رسیدند، استات را در معرض هضم پروتئین جنین و رشد سلول‌های T قرار دادند.

پس از آزمایش بر روی موش‌ها پژوهشگران دریافتند استات تعداد لنفوسیتهای T را افزایش می‌دهد و بر تیموس جدید نیز تأثیر می‌گذارد. پیش از این ثابت شده بود که استات از آلرژی غذایی، آسم و دیابت نوع ۱ از طریق تنظیم سیستم ایمنی محافظت می‌کند که اکنون طی این مطالعه مشخص شد از بیماری پری اکلامپسیا در زنان باردار نیز جلوگیری می‌کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Nature Communications "منتشر شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مادران باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۱۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن

خواه آخرین وعده غذایی خود را آخر شب بخورید و یا تا لحظه خواب در حال رفت و آمد به سمت یخچال باشید، این پرخوری های آخر شب ممکن است به چیزی بیش از سنگینی معده در طول زمان منجر شود. تحقیقات نشان می دهد که غذاخوردن قبل از خواب می تواند عوارض جانبی بی شماری بر همه چیز از جمله وزن و عملکرد شما در محل کار داشته باشد.

چربی کمتری می سوزانید

به گزارش نمناک، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، ممکن است بخواهید قبل از خواب میان وعده های سبک بخورید اما مطالعات در یک گروه 6 نفره بالای 50 سال نشان می دهد؛ کسانی که یک وعده غذایی قبل از خواب می خورند چربی کمتری در مقایسه با کسانی که وعده غذایی خود را چند ساعت زودتر می خوردند، می سوزانند، علارقم اینکه میزان مصرف کالری و فعالیت بدنی هر دو گروه برابر است.

دچار وزن اضافه میشوید

اگر نمی توانید وزن خود را کاهش دهید، شام خود را زودتر بخورید. افرادی که شام خود را به جای ساعت 6، ساعت 10 می خورند، به احتمال زیاد به مشکلات عدم تحمل گلوکز و کاهش اکسیداسیون چربی دچار می شوند. پرخوری قبل از خواب خطر چاقی و سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

احتمال ابتلا به سندرم متابولیک در شما بالا میرود

سندرم متابولیک باعث افزایش چربی دور شکم، فشار خون، قند خون، کلسترول، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سکته مغزی می شود.

مطالعه ای بر روی گروهی از بزرگسالان بین 40 تا 54 سال نشان داد زنانی که قبل از خواب شام می خورند، بیشتر دچار سندرم متابولیک می شوند. همچنین این آزمایش نشان داد که زنان و مردانی که قبل از خواب پرخوری می کنند سطح تری گلیسیرید و کلسترول آن ها بالاتر از حد طبیعی است.

دچار اختلال خواب خواهید شد

وعده های غذایی آخر شب و خستگی صبحگاهی بیش از آن چه که شما فکر کنید به یکدیگر پیوند خورده اند. مطالعه ای بر روی 52 نفر نشان داد افرادی که قبل از خواب پرخوری می کنند در مقایسه با کسانی که چند ساعت قبل از خواب شام خود را می خورند، بیشتر از اختلال خواب رنج می برند و کم تر می خوابند.

عملکرد شما ضعیف می شود

پر خوری قبل از خواب فقط روی وزن شما تاثیر نمی گذارد. افرادی که شب قبل از خواب غذای ناسالم می خورند، بیشتر دچار مشکلات جسمی از جمله سر درد و اسهال در روز بعد می شوند و در نتیجه عملکرد پایین تری در محل کار خود دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • التهاب عامل کلیدی در پیشرفت آرتروز زانو
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟