Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کسی در این کشور نیست که حال بد تالاب‌ها به گوشش نخورده باشد، در دهه‌های گذشته تالاب های کشور ما یکی پس از دیگری خشک می‌شدند و کسی هم جویای روزهای سختشان نمی‌شد. آنقدر به تالاب ها در کشور ما بی‌مهری شد که در نهایت طبیعت دلش به رحم آمد و با سیلابی که روی داد تالاب‌ها جان دوباره‌ای گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مورد وضعیت تالاب‌ها در کشور ما بعد از سیلابی که روی داد گفت‌وگویی با یک کارشناس محیط زیست داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

عادل سپهر، استاد ژئومورفولوژی، با بیان اینکه تالاب‌های شناخته شده کشور در دهه‌های اخیر به دلایل متعددی خشک شده‌اند به برنا گفت: «در این زمینه می‌توان دو دسته از عوامل را از یکدیگر تفکیک کرد؛ عوامل طبیعی و عوامل انسانی.»

وی نقش عوامل طبیعی را در خشک شدن تالاب ها اینگونه شرح داد: «کشور ما از نظر اقلیمی در منطقه گرم و خشک قرار دارد. به واسطه تغییرات اقلیمی‌ای که در چند ساله اخیر شدت گرفته‌اند و خشکسالی‌های که بخش زیادی از خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بخش زیادی از تالاب‌ها در کشور ما به میزان زیادی خشک شده‌اند.»

سپهر نقش پررنگ تر عامل انسانی را در خشک شدن تالاب‌ها اینگونه بیان کرد: «فعالیت انسان‌ها و شیوه مدیریتی که وجود دارد، باعث شده‌اند که بخشی از منابع آب اکوسیستم رو به کاهش بگذارد و بنابراین میزان ورودی و خروجی با یکدیگر برابر نباشد. در خشکسالی تالاب‌ها در کشور ما هم اقلیم و خشکسالی تأثیرگذار بوده‌اند و هم فعالیت‌های انسانی. در وخیم شدن وضعیت تالاب‌ها در کشور ما نقش عوامل و فعالیت‌های انسانی بیشتر از اقلیم بود.»

استاد ژئومورفولوژی با بیان اینکه این عوامل باعث شدند که چهره اکوسیستم تالاب‌ها تبدیل به چهره ناخوشایندی شود که به سمت خشک شدن برود، گفت: «این مسئله باعث شد که بیش از 90 درصد تالاب‌ها در کشور ما خشک شوند و بقیه هم چهره خشکی به خود بگیرند.»

وی در مورد نقش سیلاب‌های اخیر در احیای تالاب‌ها گفت: «یکی از نتایج مثبت سیلاب‌های اخیر این بود که به چهره اکوسیستم‌ها طراوت جدیدی بخشید. بخش خیلی زیادی از تالاب‌های کشور ما مانند ارومیه، بختگان و پریشان جان دوباره‌ای گرفتند. سیلاب‌ها باعث شدند که حجم آب دریاچه‌ها بالاتر برود.»

سپهر ادامه داد: «برای اینکه تالاب‌ها در کشور ما بتوانند به حیات خود ادامه دهند و از این جان دوباره‌ای که گرفته‌اند به درستی استفاده شود، لازم است که شیوه مدیریتی ناسالمی که در دو دهه قبل باعث شده بود که بخش زیادی از تالاب‌های خشک شوند، دست کشیده شود. در دهه‌های گذشته خشک شدن تالاب ها باعث شد که فرسایش، گرد و خاک، وضعیت اقتصادی نامناسب و به خطر افتادن معیشت ساکنان روی دهد.»

وی در پایان تأکید کرد: «باید نگاهمان را به بهره برداری از آب تالاب ها تغییر دهیم و عملکرد درستی را در این زمینه در پیش بگیریم؛ بر اساس تاب آوری اکوسیستم از آن بهره برداری کنیم. قطعا در حال حاضر با شرایطی که ایجاد شده است باید نگاه جدیدی به مدیریت داشته باشیم. عواقب مدیریت های گذشته خود را نشان داده است حالا که طبیعت با ما همراه بوده است حداقل ما باید بتوانیم این منابعی را که توسط سیلاب‌ها برگشته است با شیوه‌های مدیریت نادرست نابود نکنیم.»

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تالاب خاورمیانه خشکسالی گرد و خاک محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۱۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی بزرگراه همت غرب تا خرداد سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال تا خرداد به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، هادی حق‌بین امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت‌_ در حاشیه بازدید از پروژه‌های حوزه فنی و عمرانی غرب تهران، اظهار کرد: با توجه به حجم گسترده فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر و استفاده شهروندان از مزایا و آثار بهره‌برداری، اجرای عملیات پروژه‌ها در حداکثر ظرفیت ضروری است.

وی با اشاره به پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال افزود: این پروژه با ۹۵ درصد پیشرفت به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: پروژه تکمیل دسترسی‌های تقاطع بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بزرگراه حکیم- بلوار تعاون و بزرگراه شهید آبشناسان- جنت‌آباد، گلوگاه‌های اجرایی، به تفکیک بررسی و تصمیم‌های لازم اتخاذ شد.

در جریان بازدید از پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال، صالحی شهردار منطقه ۲ تهران نیز در محل پروژه حضور پیدا کرد و درباره احداث فضای سبز پروژه به منظور بهره‌برداری قریب‌الوقوع از آن، بحث و تبادل‌نظر شد.

کد خبر 751134

دیگر خبرها

  • ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور به بهره برداری رسید
  • دسترسی بزرگراه همت غرب تا خرداد سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد
  • بهره‌برداری از ۱۱ واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی استان خراسان‌رضوی
  • فرودگاه بین‌المللی سمنان مهیای بهره‌برداری است
  • صدور پروانه بهره برداری برای ۲ هزار و ۴۳۸ طرح سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • بهره برداری از فاز سوم کمربندی نسیم شمال قزوین
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • صدور پروانه بهره‌برداری برای بیش از ۲۰۰۰ طرح سرمایه‌گذاری سیستان و بلوچستان
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد