Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران با بیان اینکه مصرف آب در تهران رکورد دار شده می‌گوید: شاهد افزایش چهار درصدی مصرف آب در پایتخت هستیم که این نوع نگاه باید اصلاح شود.

مسئولان علت این کاهش حساسیت را بارش‌های مناسب اوایل امسال و به دنبال آن تغییر ذهنیت شهروندان اعلام و تاکید می‌کنند که نباید تصور شود با این بارش‌ها همه مشکلات کم آبی حل شده است و دیگر نیازی به مدیریت مصرف نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدیران می‌گویند: بارش‌ها در تغذیه سدها تأثیرگذار بوده اما منابع زیرزمینی را آنطور که باید تغذیه نکرده است و مصرف همچنان باید مدیریت شود زیرا بخشی از آب شرب پایتخت از طریق منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

چندی پیش سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تهران اعلام کرد که امسال شاهد رشد ۶۱ درصدی بارندگی‌ها در تهران و به دنبال آن افزایش آب ورودی به سدهای پنجگانه استان (لار، طالقان، کرج، لتیان و ماملو) هستیم به گونه‌ای که هم اکنون یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمکعب آب در این سدها ذخیره شده است.

اینها اخبار خوشحال کننده‌ای بود اما همزمان خبرهای دیگری هم منتشر شد؛ از جمله اینکه سرانه مصرف آب در پایتخت ۲۰ درصد از سایر شهرهای کشور و ۳۰ درصد از شهرهای همتراز تهران در کشورهای اروپایی بیشتر است.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل آبفا استان تهران گفته است که مردم شهر تهران هرروز به اندازه حجم دریاچه چیتگر آب شرب مصرف می‌کنند.

به گفته وی شهروندان پایتخت ۴۰ لیتر بیشتر از سرانه، مصرف آب دارند: سرانه مصرف روزانه آب شرب در کشور به ازای هر نفر ۲۱۰ لیتر اما در تهران معادل ۲۵۰ لیتر است.

درواقع شهروندان گمان می‌کنند با بارش‌های امسال مشکل کم آبی یا خشکسالی که چندین سال اتفاق افتاده حل شده در حالی که ته کشیدن منابع آبی زیرزمینی در نتیجه یک یا دو سال اتفاق نیفتاده که با میزان بارش‌های یک سال این منابع هم تأمین شود.

متولیان حوزه آب تاکید می‌کنند که افزایش ظرفیت سدها به منزله تقویت سفره‌های منابع آبی زیرزمینی به میزانی که مدعی شده ایم مشکل کم آبی یا خشکسالی برطرف شده، نیست.

مصرف آب در تهران رکورد دار شد

محمدرضا احمدنسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بخشی از آب‌های شرب شهروندان از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود می‌گوید: در چهارم تیرماه امسال رکورد آب مصرفی در تهران به سه میلیون و ۵۵۰ هزار مترمکعب رسید که این رقم در طول تاریخ بی سابقه و بخشی از این آب از منابع زیرزمینی بوده است.

وی می‌افزاید: حداقل روزانه ۲۵ درصد از آب شرب مصرفی شهروندان تهرانی از آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود ضمن اینکه در پیک (اوج) مصرف این میزان مصرف به ۴۰ درصد می‌رسد که زنگ خطری برای منابع آبی زیرزمینی است.

مصرف مازاد آب توسط ۲۵ درصد تهرانی‌ها

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه می‌کند: حدود ۲۵ درصد مشترکان مازاد الگوی مصرف آب شرب استفاده می‌کند که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه راهکارهای قانونی در خصوص مشترکان پر مصرف اندیشیده شده است ادامه می‌دهد: به پرمصرفان تذکرهای کتبی داده می‌شود در صورتی که مکرر بی توجهی کنند برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت و نباید فراموش کرد که آب سرمایه ملی است و همه نسبت به رعایت آن مسئول هستیم.

عزم همگانی شهروندان

احمدنسب با بیان اینکه آموزش‌ها به شهروندان تهرانی توسط بخش فرهنگی شرکت آب و فاضلاب دنبال می‌شود یادآور می‌شود: برنامه‌های مختلف تبلیغی، آموزشی، ساخت کلیپ و تصاویر، نشست‌های توجیهی، طرح حامیان آب، بازدید شهروندان از تأسیسات آبی و سایر موارد در راستای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف آب اجرایی می‌شود.

وی می‌گوید: فرهنگ صرفه جویی باید از سنین کم در مدارس آغاز و در خانواده‌ها ترویج شود تا نهادینه شود.

حال سفره‌های زیرزمینی خوب نیست

«هم اکنون حال سفره‌های زیرزمینی خوب نیست» این جمله قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران است که تاکید می‌کند بارش‌ها نقش مؤثری در تأمین آب‌های زیرزمینی نداشته اند.

وی می‌گوید: با وجود اینکه در سال آبی امسال (از اول مهرماه سال ۹۷ تا کنون) شاهد بارندگی‌های خوبی بودیم و به تبع آن ذخیره آبی مناسبی در پشت سدها داشته ایم اما نفعی برای منابع زیرزمینی نداشته است.

آبیاری فضای سبز از سفره‌های زیرزمینی

وی با اشاره به اینکه وضعیت آبیاری فضای سبز از سفره‌های زیرزمینی اصلاح می‌شود بیان می‌کند: سالانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب برای آبیاری از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود که این امر باید بازنگری شود.

احمدنسب از تعامل شهرداری تهران با شرکت آب و فاضلاب برای تأمین آبیاری فضای سبز از پساب تصفیه شده خبر می‌دهد و می‌گوید: توافق‌های خوبی صورت گرفته است تا با اختصاص زمین از سوی شهرداری و احداث تصفیه خانه‌هایی بتوانیم آب مورد نیاز فضاهای سبز را تأمین کنیم.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه می‌کند: این طرح هشت ساله اگر به مرحله اجرایی درآید کاهش برداشت آب از منابع زیرزمینی رقم می‌خورد.

احمدنسب ادامه می‌دهد: مسئولان شهرداری قائل به حفظ منابع زیرزمینی هستند و این امر می‌تواند در تسریع اجرای این طرح کمک شایانی کند.

فرونشست‌ها نتیجه برداشت بی رویه آب

وی فرونشست‌ها را نتیجه برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی عنوان و بیان می‌کند: طبق آمارهای سازمان زمین‌شناسی فرونشست‌ها در برخی مناطق جنوب غربی و شرقی استان تهران به ۲۰ سانتیمتر می‌رسد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید: در دشت‌های مختلف از جمله ورامین، شهریار و اسلامشهر برداشت‌هایی بی حدی از سفره‌های زیرزمینی صورت گرفته و اندوخته سالیان گذشته را کاهش داده است.

وی اضافه می‌کند: اگر این برداشت‌ها ادامه یابد با از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی و فشرده شدن جنس خاک زمین، جذب بارش‌ها به داخل منابع زیرزمینی محدود خواهد شد.

مصرف ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی

احمدنسب در ادامه با اشاره به اینکه طبق آمارها ۹۲ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود تاکید می‌کند: وزارت جهادکشاورزی به‌جد دنبال روش‌های نوین آبیاری است تا بخشی از برداشت آب‌ها از سفره‌های زیرزمین کاهش یابد.

وی ادامه می‌دهد: با این اوصاف بخشی از آبیاری باغ‌ها و مزارع هنوز در وضعیت سنتی است و بیش از حد نرمال (متوسط) آب مصرف می‌شود.

این مسئول ز نظارت شدید شرکت آب منطقه‌ای بر وضعیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز خبر داد و گفت: شاهد برخورد تیم‌های نظارتی هستیم که به‌سرعت نسبت به وضعیت چاه‌های غیرمجاز اقدام صورت گیرد تا مسدود شود ولی این امر زمان طولانی مدت را می‌طلبد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران اضافه می‌کند: همچنین با نصب کنترهای هوشمند نسبت به وضعیت برداشت آب از چاه‌های مجاز مدیریت صورت می‌گیرد تا برداشت‌ها به حداقل برسد.

روش‌هایی برای کاهش هدررفت های آب

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه بودجه‌های عملیاتی و اصلاحی برای به حداقل رساندن هدر رفت های آب اجرا شده است یادآور می‌شود: شناسایی شبکه‌های فرسوده، نصب کنترهای حجمی، شناسایی مبادی ورودی و خروجی، تعویض کنترهای خراب، کنترل وضعیت شیرهای فشارشکن و مدیریت منابع آبی در مناطق ۶ گانه تهران از جمله این برنامه هاست.

وی می‌گوید: ۷۰۰ شیرفشار شکن در تهران نصب شده است که از این طریق به دنبال نرمال سازی مصرف آب در ساعات مختلف شبانه روز هستیم.

تهرام/۸۱۳۸/ ۱۰۰۸

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کم آبی محمدرضا بختیاری تهران آب و فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۱۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۲ با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران اظهار داشت: در سال 1402 مجموعا 16 هزار و 866 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق استان تهران (به‌جز کلانشهر تهران) بوده که 37درصد آن معادل حدود 6000 میلیون کیلووات ساعت مصرف صنایع استان بوده است.

وی افزود: صنایع باید طبق مصوبه مربوطه در زمان اوج بار به شبکه برق کمک کنند که در این زمینه برنامه‌هایی برای تابستان 1402 تدوین شد که صنایع استان هفته‌ای یک‌روز از ساعت 11 صبح تا 11 شب به شبکه برق کمک کنند.

صلابت با بیان اینکه "در سال 1402 هم رشد در زمینه تأمین برق صنایع و هم رشد تولید داشتیم"، گفت: در سال 1402 با کمترین تنش برق صنایع تأمین شد و صنایع استان همکاری خوبی برای مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف تابستان داشتند.

وی ادامه داد: در تابستان حدود 30 درصد بار شبکه مربوط به بار سرمایشی است که شرکت توانیر با طرح‌های تشویقی و پاداش‌های مختلف در صدد است تا در مصارف برق خانگی تا حد امکان صرفه‌جویی شود و برق به بخش‌های مولد بیشتر تخصیص یابد.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان تهران تصریح کرد: در ضوابط مدیریت بار مطرح شده که صنایع یک‌روز در مدیریت مصرف برق همکاری داشته باشند و اگر صنایعی دومین روز را هم همکاری کنند، پاداش دریافت خواهند کرد.

وی افزود: تمایم صنایع استان در سامانه مدیریت بار ثبت می‌شوند و میزان مشارکت آنها درج خواهد شد، صنایعی که در اوج بار همکاری داشته باشند، در زمان مدیریت مصرف، کمترین میزان مدیریت مصرف برای آنها اعمال می‌شود ولی برای صنایعی که همکاری نکنند، در زمان مدیریت بار، بیشتر مورد توجه هستند.

صلابت با اشاره به تأکید قانون برای تأمین بخشی از نیاز برق صنایع با انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: پاداش‌های خوبی برای صنایعی که اقدام به نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر کنند در نظر گرفته شده و برق مازاد آنها نیز با نرخ‌های بسیار خوبی خریداری خواهد شد و حتی صنایع این امکان را خواهند داشت که برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشند.

وی ادامه داد: سلسله جلسات هماهنگی با صنایع استان برای مدیریت بهینه بار شبکه در پیک تابستان 1403 برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم در تابستان گرم امسال، با همکاری صنایع به‌بهترین وجه تأمین برق صنایع در زمان اوج بار صورت گیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناترازی آب با فعال شدن معادن در شهرستان اهر
  • تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود