Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که آتامبایف دومین احضاریه خود به عنوان شاهد به وزارت کشور را دریافت کرده است، وکلای وی خبر از ارائه درخواست به اتاق قانون اساسی برای ابقای مصونیت قضائی وی داده‌اند. ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از 24.کی‌جی، آلماس‌بیک آتامبایف، رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان که چند روز پیش برای بازجویی به عنوان شاهد به دپارتمان تحقیقات وزارت کشور احضار شده و از حضور در این وزارتخانه امتناع کرده بود، دومین احضاریه خود را نیز دریافت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دپارتمان پلیس روستان این احضاریه را تحویل نوربیک قاسم‌بیک‌اف، نماینده رئیس‌جمهور سابق تحویل داد. در این احضاریه نیز آتامبایف مجددا برای ساعت 10 صبح روز 11 جولای به وزارت کشور احضار شده است.

جزئیات بیشتری از دومین احضاریه و محتوای احتمالی آن در دست نیست. در گزارش‌ها آمده است که نمایندگان رسانه‌ها و خبرنگارانی که در اطراف منزل آتامبایف حاضر بودند، اجازه ورود به محل اسکان وی را نداشتند.

گفتنی است این دومین احضاریه آلماس‌بیک آتامبایف است که توسط پلیس به وی تحویل داده می‌شود. پیش از این او برای ارائه توضیحاتی در خصوص پرونده آزادی غیرقانونی عزیز باتوکایف به وزارت کشور احضار شده بود. این در حالی است که آتامبایف صرحتا اعلام کرده بود این احضاریه را به رسمیت نمی‌شناسد و در وزارت کشور حاضر نخواهد شد.

در همین حال، در رسانه‌های قرقیزستان خبری مبنی بر درخواست وکلای رهبر حزب سوسیال دموکرات قرقیزستان از اتاق قانون اساسی کشور منتشر کرده‌اند. در این درخواست بررسی قانونی که روسای جمهور سابق این کشور را از مشارکت در سیاست منع می‌کند و در مقابل قانون اساسی کشور قرار دارد، مطرح شده است. نوربیک قاسم‌بیک‌اف، نماینده آتامبایف این موضوع  را به رسانه‌ها اطلاع داده است.

در همین حال درخواست دیگری نیز از سوی رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان در اتاق قانون اساسی این کشور به ثبت رسیده است.

آن‌ها بر این باورند که مصونیت آتامبایف، حتی در شرایطی که پارلمان وی را از وضعیت و مزایای رئیس‌جمهور سابق محروم کند، برقرار است. چرا که این حق مطلق بوده و نمی‌توان آن را تعلیق نمود. بنابراین، کشیدن پای آتامبایف به مسئولیت‌های جزائی، مادامی که این امر خلاف قانون اساسی است، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

نوربیک قاسم‌بیک‌اف، در این باره می‌گوید: این قانون عطف به ما سبق نیست. در زمان اجرای وظایف ریاست جمهوری توسط آلماس‌بیک آتامبایف، این قانون که سابقه تصویب آن به 18 جولای 2003 بر می‌گردد هنوز به اجرا در می‌آمد. بنابراین، رئیس‌جمهور سابق کشور دارای مصونیت مطلق است.

سومین بیانیه در خصوص حکم مغایر با قانون اساسی پارلمان در تشکیل کمیسیون ویژه که اتهاماتی را علیه آتامبایف مطرح کرده است، موضوعی است که در اتاق قانون اساسی قرقیزستان قرار است مورد بررسی قرار بگیرد.

پارلمان قرقیزستان چند هفته پیش مصونیت قضائی رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان را لغو کرده بود. او متهم به 5 جرم شده است که در میان آن‌ها آزادی غیرقانونی عزیز باتوکایف و فساد به چشم می‌خورد. با این حال وکیل آتامبایف تصمیم پارلمان قرقیزستان را خلاف قانون اساسی کشور دانسته و می‌گوید موکلش همچنان از مصونیت قضایی برخوردار است.

گزارش تسنیم| تداوم بحران سیاسی آتامبایف در قرقیزستان با احضار وی به وزارت کشورضرب‌الاجل دوماهه طرفداران آتامبایف به دولت قرقیزستان

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط آسیای میانه قرقیزستان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آسیای میانه قرقیزستان آسیای میانه قرقیزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۴۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی گفت: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، نقی کریمی در دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه از مدیریت شهری در مواقع مختلف که قابل توجه است، اظهار کرد: من چهار سال در دوره اول شورا شهردار ارومیه بودم، در آن زمان به ندرت جلسات کمیسیون ماده ۵ تشکیل می‌شد اما با مدیریت معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری این کمیسیون در سال ۱۴۰۲ و در جهت رفع موانع و مشکلات شهری بیش از ۱۷ جلسه برگزار کرده که واقعاً قابل توجه بوده است و جای تقدیر و تشکر دارد و این نشان از حمایت و نگاه ویژه مقام عالی استان به موضوع مدیریت شهری است.

وی با اشاره به اینکه شوراهای اسلامی شهر توان بالایی برای کمک به مأموریت دولت دارند، گفت: امروز در تهران نگاه‌ها به شوراهای شهر نگاه تمرکزگرایی است تا تمرکز زدایی و از این رو از شخص استاندار آذربایجان‌غربی انتظار می‌رود تا پیگیر این موضوع و پیاده‌سازی آن در استان باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شوراهای اسلامی به نحو احسن در تمام زمینه‌ها استفاده کرد، یادآور شد: موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است و اگر وظایف اصلی آنها در پارلمان محلی به درستی انجام شود، می‌توانند کمک حال خوبی برای دولت باشند.

کد خبر 748634

دیگر خبرها

  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی
  • مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است
  • نیرو‌های مسلح، پشتوانه امنیت مردم هستند
  • احضار سفیر روسیه از سوی وزارت خارجه ایتالیا
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان