Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فتحی صبح شنبه در دومین جشنواره آلبالوی شهر تسوج با ارائه گزارشی از وضعیت باغات آلبالوی استان اظهار داشت: میزان تولید آلبالو در سال ۹۷ در آذربایجان شرقی، ۱۰ هزار و ۲۷۸ تن بوده که این میزان در سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار و ۶۷۶ تن برآورد می شود.

وی متوسط عملکرد در هر هکتار را شش تن دانسته و گفت: البته عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فتحی با اشاره ای به مصرف ۷۰ درصد آلبالو در واحدهای فرآوری گفت: حدود ۳۰ درصد تولید معادل به میزان ۳۵۰ هزار تن جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی مصرف می شود و مابقی آنکه رقم ۱۱ هزار و ۳۲۶ تنی را شامل می گردد در واحدهای فرآوری مصرف می شود.

صادرات محصولات به صورت فرآوری شده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: صادرات این محصول غالباً به صورت فرآوری شده اعم از تولید کنسانتره، تهیه مربا، شربت و پوره انجام شده و قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می دهند، گفت: ۱۰ درصد ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سیگانی وبوترمو است.

مقام دوم کشوری در تولید آلبالو اختصاص به استان دارد

فتحی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۵ هزار هکتارآلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را شامل می شود و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره ای به بیشترین آمار سطح زیر کشت آلبالو در استان گفت: شهرهای شبستر، مرند و جلفا بالاترین میزان سطح زیر کشت آلبالو را داشته و در این میان، شبستر با ۸۶۷ هکتار و با تولید بیش از پنج هزار و ۲۰۰ تن رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: شهرستان شبستر و مرند قطب های مهم آلبالو و فرآورده های آن در استان بوده و قیمت عمده هر کیلو آلبالو در این شهرستان ها، پنج هزار الی شش هزار تومان است.

زنجیره کشت، تولید و فرآوری آلبالو تکمیل شود

محمدعلی طهماسبی نیز در این جشنواره، آلبالو را یکی از محصولات خدادادی کشاورزی در شهرستان شبستر دانست و گفت: امیدواریم زنجیره کشت، تولید و فرآوری آلبالو در شهرستان شبستر تکمیل شود که در این راستا آماده حمایت از این شهرستان هستیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزاری جشنواره و نمایشگاه های مشابه را یکی از فعالیت های جهاد کشاورزی در راستای معرفی توانمندی های تک تک شهرستان ها دانسته و گفت: امروزه مردم زیادی به این منطقه آمده و از توانمندی های تولید آلبالو در تسوج آگاه شدند که این امر می تواند در کسب و کار کشاورزان و باغداران منطقه مفید باشد که امیدواریم با قوت بیشتری در سال های آینده نیز دنبال شود.

وی در خصوص بازدید دو روزه خود از توانمندی های کشاورزی شهرستان های استان گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه گیاهان دارویی است که باید به فکر توسعه آن بود.

طهماسبی افزود: همچنین گردو و زعفران از دیگر محصولات استان است که نظرها را به خود جلب می کند که برای فروش و صادرات آن نیز باید برنامه ریزی شود.

جشنواره آلبالو سبب اعتلای صنعت گردشگری تسوج می شود

دبیر اجرایی این جشنواره نیز برگزاری این جشنواره را در راستای شناساندن توانمندی های شهرستان دانسته و گفت: برگزاری این جشنواره می تواند زمینه رشد و اعتلای صنعت گردشگری را در منطقه فراهم کند.

رضا اخگرپور همچنین از برگزاری نمایشگاهی جنبی اعم از محصولات کشاورزی، غذایی و آشامیدنی و مسابقه ویژه غذاهای خانگی و سنتی در حاشیه این جشنواره خبر داد.

کد خبر 4665007

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی شبستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۱۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آلبالو درختی خزان پذیر است که بومی نواحی بین دریای خزر و دریای سیاه است. این درخت به خانواده گلسرخیان تعلق دارد و با گیلاس شباهت زیادی دارد. آلبالو درختی کوچک است که ارتفاع آن به ۳ تا ۴ متر می رسد. برگ های آن سبز رنگ و لوزی شکل هستند و گل های آن سفید رنگ و معطر هستند. میوه آلبالو به رنگ قرمز روشن تا قرمز تیره و شبیه به گیلاس است اما از نظر اندازه کوچکتر است. طعم آلبالو ترش و تا حدودی ملس است

بیشتر بخوانید: کشک؛ یک ماده غذایی پرطرفدار با خواصی بی‌نظیر

آب آلبالو و قند خون

کنترل قند خون:

برخی تحقیقات نشان می دهد که آب آلبالو می تواند به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

کاهش التهاب:

خواص ضد التهابی آب آلبالو می تواند به کاهش التهاب مزمن که عامل خطر ابتلا به دیابت است، کمک کند.

بهبود سلامت قلب:

آب آلبالو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها، می تواند به محافظت از قلب در برابر بیماری های قلبی عروقی که در افراد مبتلا به دیابت شایع تر است، کمک کند.

بهبود سلامت قلب:

آب آلبالو خشک می‌تواند به بهبود سلامت قلب با چندین روش کمک کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن می‌توانند به کاهش کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) کمک کنند. همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون و بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی:

آب آلبالو خشک سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. ویتامین C به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها کمک کند.

کمک به خواب:

آب آلبالو خشک حاوی مقادیر قابل توجهی ملاتونین است که هورمونی است که به تنظیم خواب کمک می‌کند. نوشیدن آب آلبالو خشک قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر به خواب بروید و خوابی عمیق‌تر و آرام‌تر داشته باشید.

گفتنی است، آلبالو در بسیاری از نقاط جهان کاشته می شود و از میوه آن برای مصارف تازه خوری، تهیه مربا، شربت، ژله، لواشک و آبمیوه استفاده می شود. درخت آلبالو به نسبت به سرما مقاوم است و می تواند تا ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر را تحمل کند. این درخت به خاک حاصلخیز و زهکشی شده نیاز دارد. آلبالو به طور طبیعی گرده افشانی می شود و نیازی به کاشت درخت گرده افشان جداگانه ندارد. این درخت به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228761 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند
  • جشنواره ملی تقدیر از کارگران نخبه، گروه‌های کارگری و واحدهای نمونه
  • ۶۰ درصد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی قشر کارگر هستند
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • اولویت تامین انرژی با صنایعی دارای حداکثر بهره‌وری در روند مصرف است
  • تولید مرغ در داورزن خراسان رضوی ۵۰ درصد افزایش یافت
  • برترین واحدهای تولیدی استان در جشنواره امتنان معرفی شدند
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه