Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین، محمد البرادعی مدیر کل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با بخش فارسی شبکه بی‌بی‌سی به انتقاد از سیاست‌های آمریکا درقبال ایران پرداخت و گفت که از نظر او، واشنگتن در حال استفاده از شیوه القای حس غرق شدن (غرق شدن مصنوعی) برای ایران است.

البرادعی که در کنار هانس بلیکس هدایت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق را بر عهده داشت، با تاکید بر اینکه سیاست آمریکا در قبال ایران فاقد عقلانیت و مبنای حقوقی است، گفت که اوضاع کنونی برای او یادآور روزهای پیش از جنگ عراق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: آنهایی که من پیشتر بهشان می‌گفتم دیوانه، دارند برای رویارویی تلاش می‌کنند، از امکانات نظامی صحبت می‌کنند و به دنبال راه رویارویی و خشونت هستند. اگر هدف آنها این است که وارد جنگ شوند، پس دارند کارشان را عالی انجام می‌دهند.

مدیرکل پیشین آژانس افزود: به نظر من مشکل اصلی کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته‌ای است. توافقی که صد در صد کارساز بوده است. تمام دنیا بر سر آن اتفاق نظر دارد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی کامل ایران را تأیید کرده و ناگهان آنها (آمریکایی‌ها) می‌گویند "ما می‌خواهیم از توافق خارج شویم و حداکثر فشار را اعمال کنیم."

البرادعی خاطر نشان کرد: به نظر من آنها از شیوه القای حس غرق شدن (waterboarding) برای ایران استفاده می‌کنند و بعد به تهران می‌گویند که بیایید بدون پیش شرط مذاکره کنیم. کدام کشوری در دنیا ممکن است در چنین شرایط تحقیرآمیزی همکاری یا مذاکره کند؟

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا و انگلیس ادعا می‌کنند که ایران کشتی‌های تجاری را در خلیج فارس تهدید می‌کند، گفت: این یک واکنش نمادین از طرف کشوری است که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند دارو وارد کند. به نظر من این فریاد کمک است. آنچه به نظر من مردم باید متوجه شوند این است که ایران فاصله زیادی تا سلاح هسته‌ای دارد و به هیچ وجه تهدیدی قریب‌الوقوع نیست. راستش این فرصتی برای بریتانیایی‌ها است که نشان دهند پای ارزش‌های خود می‌ایستند و فقط نماینده آمریکا نیستند.

البرادعی همچنین گفت: اروپایی‌ها اگر بتوانند سر و سامانی به کارشان بدهند باید به آمریکا بگویند که "دیگر کافی است. این سیاست خلاف منافع، منطق و قانون ما است و شما باید تغییر عقیده بدهید." من نمی‌دانم چرا اروپایی‌ها همیشه به ساز آمریکا می‌رقصند حتی اگر خلاف منافع خودشان باشد و این درست نیست.

مدیرکل پیشین آژانس ادامه داد: تنها راه، نشستن دور میز مذاکره است و فهمیدن اینکه مشکلات چیست و فهم ناامنی‌های طرف دیگر. ایران ناامنی‌های زیادی دارد، وقتی آنها را محور شرارت می‌خوانید معلوم است که آن کشور احساس راحتی نمی‌کند. آیا وقتی حداکثر فشار را اعمال می‌کنید، آن کشور تسلیم می‌شود و می‌گوید خیلی ممنون؟

وی اظهار داشت: اینکه ایران چگونه حکومتی است یا اینکه اقدامات و برنامه موشکی‌اش سبب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود یا نه، ربطی به توافق هسته‌ای ندارد. مسئله این است که چه می‌خواهید. اگر می‌خواهید ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد توافق هسته‌ای برای این کار بی‌نقص است و حداقل ۱۰ سال تضمین می‌کند که ایران دست به فعالیت هسته‌ای نمی‌زند اما سیاست فعلی شبیه گاوی است در چینی‌فروشی که همه چیز را کاملاً نابود می‌کند و بعد نمی‌شود گفت بیایید بنشینیم گفت‌وگو کنیم. این جواب نمی‌دهد. این بن‌بست است.

310311

کد خبر 1279250

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: محمد البرادعی آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران و آمریکا لیگ برتر نوزدهم ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس نقل و انتقالات لیگ برتر باشگاه استقلال محمدعلی نجفی ایران و آمریکا میترا استاد دادگاه ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۴۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است

امیر آشتیانی در پیامی به مناسبت روز خلیج فارس تاکید کرد: راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیرمحمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت 10 اردیبهشت «روز ملی خلیج فارس» پیامی صادر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

دهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه ازخودگذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است؛ تمدنی که بر شالوده فرهنگ هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین اسناد حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است، بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری شش هزار ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن‌ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی و زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تأکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ یاد کرده‌اند.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متأثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متأثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان‌خواران و دست‌نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود، شاهد مجاهد‌ت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهم‌ترین کشوری به شمار می‌رود که همواره نقش مهمی را در تعاملات مناسبات منطقه و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است؛ بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود که در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • چین: فیلیپین اراده پکن برای حفاظت از حاکمیت خود را به جالش نکشد
  • آمریکا با هواپیمای آخرالزمانی آماده جنگ احتمالی هسته‌ای می‌شود
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • وزیر دفاع: راهبرد نیروهای مسلح تامین امنیت خلیج فارس است
  • راهبرد نیروهای مسلح تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • چین در «ایندو-پاسفیک» راهبرد «قورباغه آب‌پز» را دنبال می‌کند