Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یدالله ملکی در جلسه شورای حفاظت منابع آبی استان که ظهر شنبه در استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: میزان مصرف آب در استان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که باید ۷۰۰ میلیون مترمکعب مصرف کاهش یابد.

وی بیان کرد: ۲۶۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان داریم که ۶۰ هزار هکتار آن از منابع غیر مجاز تامین می شود و ۲۰۰ هزار هکتار آن منابع آبی مجاز دارد که که به دلیل اضافه برداشت آب در آنها با کمبودهایی مواجهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود و کنترل وضعیت ایجاد شده باید دنبال روشهای نوین آبیاری، مدیریت و بهینه سازی مصرف، نصب کنتورهای هوشمند و تغییر الگوی کشت باشیم.

ملکی اضافه کرد: طرح سازگاری با شرایط کم آبی برای کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب از سوی همه دستگاههای اجرایی باید اجرا شود تا خروجی قابل قبولی داشته باشیم و به نتیجه برسیم.

وی گفت: در طرح سازگاری با کم آبی تاکنون شهرداری های آبگرم، ارداق، محمدیه، قزوین، سگزآباد، سازمانهای جهاد کشاورزی و صمت برنامه خود را ارائه داده اند و انتظار داریم سایر دستگاههای نیز همکاری لازم را داشته باشند.

کشت برنج در استان ممنوع می شود؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: با توجه به ممنوعیت کشت برنج لازم است با همکاری سازمان جهاد کشاورزی نسبت به ممنوع شدن کشت برنج در کشور بجز استانهای گیلان و مازندران اقدام شده و برای خشکه کاری برنج برنامه ریزی شود.

ملکی اظهارداشت: در استان ۴ هزار هکتار شالیکاری داریم که باید برای تعیین تکلیف آن اقدام کنیم و الگوی کشت مناسبی برای جایگزینی این محصول ارائه شود.

۱۷۰ حلقه چاه فاقد کنتور هوشمند است

وی در ادامه از نصب کنتورهای هوشمند در چاههای کشاورزی استان خبر داد و گفت: با کمک مردم در سال گذشته ۶۳۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی استان نصب شده و باید بخش دولتی هم فعال شده و برای تسریع در این اجرای این طرح حمایت لازم صورت گیرد.

ملکی اضافه کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۲۷۸ مورد حفاری غیرمجاز توقیف شده، ۲۱۷۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و ۴۳۹ حلقه چاه پلمب و از اضافه برداشت ۲۹۹ حلقه چاه مجاز هم جلوگیری شده است.

وی گفت: با راه اندازی ۱۶ گشت ویژه شبانه روزی، فضا برای متخلفان نا امن شده و حفر چاه غیرمجاز در استان به صفر رسیده است.

نصب کنتور هوشمند در ۶۰ درصد چاههای کشاورزی

وی بیان کرد: با نصب ۲۵۰۰ کنتور هوشمند در ۶۰ درصد چاههای کشاورزی کنتور هوشمند نصب شده و تلاش می کنیم امسال و سال آینده همه چاهها به این سیستم مجهز شوند.

قزوین پایلوت طرح بازار آب

ملکی در ادامه بیان کرد: استان قزوین برای اجرای طرح بازار آب به عنوان پایلوت انتخاب شده و با این کار زمینه فروش آب در بورس هم فراهم می شود.

وی افزود: با اجرای طرح داناب برای دانش آموزان متوسطه اول بیش از ۴۰ هزار دانش آموز تحت پوشش برنامه های فرهنگی قرار گرفتند و در مسابقه ای که در این رابطه برگزار شد ۲۵۰۰ اثر دریافت کردیم که بیانگر تاثیرگذاری برنامه های فرهنگی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: با افزایش بارندگی ها خوشبختانه سد طالقان پر آب و سرریز شد و ۴۲۰ میلیون مترمکعب آب سد تکمیل شد و توانستیم تغذیه مصنوعی را نیز انجام دهیم.

وی گفت: با ۷۲ میلیون مترمکعب تغذیه مصنوعی بی سابقه ترین تزریق آبی در آبهای زیرزمینی صورت گرفت و با اقدامات انجام شده و افزایش بارش ها خوشبختانه کاهش سطح آب های زیرزمینی متعادل شده است.

ملکی تصریح کرد: با اقدامات انجام شده توانسته ایم زمینه صرفه جویی ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را در استان فراهم کنیم.

آب برنامه ریزی شده را در استان محقق می کنیم

وی اضافه کرد: باید آب برنامه ریزی شده داشته باشیم و امروز میزان مصرف آب های سطحی در استان ۶۰۰ میلیون مترمکعب و آبهای زیر زمینی یک میلیارد و ۹۹۹ میلیون مترمکعب است که ۹۱ درصد آن در بخش کشاورزی، ۵ درصد شرب و ۴ درصد در بخش خدمات مصرف می شود.

ملکی اظهارداشت: در استان قزوین ۱۷۰۲ حلقه چاه فرم ۵ پلمب شده که حدود ۱۵ درصد آنها دوباره به چرخه بازگشته و در مجموع با این کار بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در ادامه افزود: ۱۱۸۸ حلقه چاه فرم یک تعیین تکلیف شده و ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

ملکی اظهارداشت: در صورت ۱۰ درصد کاهش حجم پروانه های صادر شده از سوی جهاد کشاورزی می توانیم ۸۶ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز باغات را تامین کنیم.

وی تصریح کرد: در صورت تبدیل کانال روباز به لوله گذاری می توانیم راندمان آبیاری را بالا برده و از تبخیر آب نیز جلوگیری کنیم.

ملکی اظهارداشت: جلوگیری از غرق شدن افراد در کنال آب دشت آبیاری قزوین، کاهش هدر رفت آب، کم شدن تخلف در برداشت آب، کاهش تبخیر از مزایای تغییر انتقال آب کانال دشت قزوین به صورت لوله است.

کد خبر 4665438

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای قزوین کنتور هوشمند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید

علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارش‌های اخیر باعث افزایش سطح آب در سدهای استان بوشهر شد و برخی از سدها به صورت کاملاً پر شد.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت سد ۴.۵ میلیون متر مکعبی تنگ ارم در شهرستان دشتستان بیان کرد: حجم ذخیره آب سد رئیس علی دلواری در شهرستان دشتستان به ۵۳ درصد رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر از ذخیره ۶ میلیون مترمکعب آب در سد باغان خبر داد و اضافه کرد: حوضچه‌های سد تغذیه مصنوعی و بندهای کنترل سیلاب استان نیز با این بارش‌ها سیراب شدند.

وی از بهبود وضعیت آب‌دهی رودخانه‌های استان خبر داد و افزود: در مجموع ۲۵ میلیون مترمکعب رواناب در سدهای استان بوشهر ذخیره شد.

کد خبر 6096872

دیگر خبرها

  • ۸۳درصد مشترکان برق قزوین کم‌مصرف هستند
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • ۶۳۰ هزار مترمکعب رواناب در نهرین کنترل شد
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • نصب بیش از ۷ هزارو ۷۴۰ کنتور در کرمان
  • نصب بیش از ۲۸ هزار کنتور هوشمند در استان قزوین
  • پرداخت ۳۸ میلیارد تومان پاداش به مشترکین کم‌مصرف قزوین
  • آورد آب سد دز خوزستان در حد سیلاب نیست