Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه الزهرا (س)، دانشگاه تهران و دانشگاه ژنو سوییس موفق به طراحی و ساخت فتوکاتالیست زرده-پوسته چین خورده پوشیده شده با نانوذرات طلا/پالادیم برای تشکیل پیوند کربن-کربن با استفاده از نور مرئی شدند.

به گزارش ایسنا، سحر روحانی دانشجوی دکتری شیمی آلی، تحت راهنمایی دکتر قدسی محمدی زیارانی عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه الزهرا (س) در همکاری با محققانی از دانشگاه تهران و دانشگاه ژنو سوییس توانستند با مهندسی معماری پیشرفته در مقیاس نانو، نانوذرات مودار زرده-پوسته تیتانیوم دی اکسید سیاه پوشیده شده با فلزات گران-بهای طلا / پالادیم را به عنوان فتوکاتالیستی موثر برای انجام واکنش‌های آلی در حضور نور مرئی ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در سال‌های اخیر، استفاده از فتوکاتالیست‌ها به‌منظور انجام واکنش‌های اکسایش-کاهش با بهره‌گیری از انرژی نور (به عنوان یک منبع تجدیدپذیر و بی‌پایان) برای انجام واکنش‌های شیمیایی توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده است؛ زیرا همواره تبدیل مواد آلی کم‌ارزش به ساختارهای ارزشمند یکی از جاذبه‌های بزرگ در علم شیمی بوده است. در این راستا می‌توان با طراحی و سنتز فتوکاتالیست‌ها با ساختارهای مهندسی شده و ایجاد معماری‌های نوین و هدفمند با رویکرد فناوری نانو، بازده و عملکرد این نیمه‌رساناها را به طور چشم‌گیری بهبود بخشید.

برای این منظور، تیم تحقیقاتی مذکور توانست معماری چین خورده زرده-پوسته (Yolk-Shell) تیتانیوم دی‌اکسید پوشیده شده با ذرات هسته-پوسته (Core-Shell) طلا/پالادیم را با استفاده از روش‌های سولوترمال، اچینگ کنترل شده و هیدروژناسیون در دمای بالا جهت انجام واکنش کوپلینگ سوزوکی در حضور نور مرئی طراحی و ارائه کند.

در این ساختار سطح موثر بالای ناشی از سطوح چین خورده و فضای خالی بین زرده و پوسته، باعث افزایش جذب و انعکاس متعدد نور می‌شود. حضور گونه‌های Ti۳+ روی سطح TiO۲، با کاهش باند گپ باعث سرعت بخشیدن به جداسازی الکترون-حفره و در نتیجه افزایش فعالیت ساختار در محدوده نور مرئی می‌شود. همچنین وجود نانوذرات طلا / پالادیم بر روی سطح ساختار باعث ایجاد اثر پلاسمونیک در حضور نور شده که نتیجه تمام این موارد جذب حداکثری نور و تسهیل فرایند انتقال الکترون برای انجام واکنش‌های آلی مورد نظر است.

استراتژی‌های پیشنهاد شده در طراحی این فتوکاتالیست، منجر به فعالیت چشم‌گیر جهت انجام واکنش جفت شدن کربن-کربن با TOF بالا در محدوده نور مرئی شد.

نتایج این کار می‌تواند دیدگاه جدیدی برای طراحی نانومعماری‌های پیشرفته با خواص بهبود یافته جهت انجام دیگر فرایندهای فتوکاتالیستی به‌وجود آورد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه الزهرا، نتایج این کار تحقیقاتی که تحت یک همکاری بین‌المللی انجام شده است، در مجله معتبر Catalysis Science & technology به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نانو ذرات فتوکاتالیست نور مرئی دانشگاه الزهرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رونمایی از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس

پرتاب فضانورد خصوصی بعدی اسپیس ایکس برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است. حالا این شرکت از لباسی پرده برداشته که قرار است فضانوردان از آن برای کاوش در فضا استفاده کنند.

به گزارش دیجیاتو، این مأموریت که Polaris Dawn نام دارد، شامل اولین فعالیت‌های خارج از فضاپیما (EVA) است که توسط فضانوردان خصوصی انجام می‌شود؛ برای انجام این مأموریت، فضانوردان SpaceX باید لباس فضایی مخصوصی داشته باشند تا از آن‌ها در برابر محیط خشن فضا محافظت کند. حالا اطلاعات اولیه درباره این لباس، در دسترس قرار گرفته است.

از این لباس جدید به‌تازگی در وب‌سایت و کانال‌های رسانه‌های اجتماعی اسپیس ایکس رونمایی شد؛ در ادامه ویدیوی رونمایی آن را می‌بینید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لباس EVA اسپیس ایکس بسیار شبیه به لباس IVA (فعالیت درون فضاپیمایی) این شرکت است که برای پوشیدن در داخل فضاپیما در هنگام پرتاب و فرود طراحی شده بود، اما لباس IVA برای استفاده در فضای خلاء کاربرد ندارد. لباس‌های جدید EVA از مواد پیشرفته و بهبود‌های مختلف بهره می‌برد. این لباس با هدف افزایش قابلیت تحرک فضانوردان و همچنین محافظت از آن‌ها در برابر فضای سرد و بدون هوا در خارج از فضاپیما، طراحی شده است.

تعادل حرارتی لباس EVO با دمای بدن فضانوردان اسپیس ایکس

«کریس دریک» مدیر تیم طراحی لباس فضایی اسپیس ایکس می‌گوید:

«کار‌های زیادی روی انتخاب و ساختن متریال این لباس انجام دادیم. یکی از این کار‌ها ایجاد یک لایه جدید برای این لباس به منظور مدیریت دما بود. وظیفه دیگر ما بررسی شرایط دمای بدن فضانوردان بود تا مطمئن شویم که دمای لباس با دمای بدن فضانوردان مطابقت داشته باشد.»

این لباس‌ها همچنین از فناوری استفاده‌شده در سایر بخش‌های تولیدی اسپیس ایکس استفاده می‌کنند. دریک گفت: «ما در اینجا منابع مختلف زیادی در اختیار داریم. مقداری مواد حرارتی وجود دارد که ما در نهایت از آن در ساخت چکمه این لباس استفاده کردیم؛ این مواد درواقع برای بدنه فالکون و دراگون توسعه داده شده بودند.»

دیگر خبرها

  • افزایش درآمد طراحی سایت با نمایندگی هاست وردپرس ایران
  • آشنایی با انواع غرفه های نمایشگاهی به همراه تعرفه ساخت
  • (ویدئو) رونمایی از لباس جدید مخصوص راهپیمایی فضایی اسپیس ایکس
  • میدان شهید زین‌الدین قم سه‌سطحه می‌شود
  • ایده‌های برتر رویداد ملی طراحی و بسته‌بندی محصولات معرفی شدند
  • هفتمین تور نظارتی قوه قضاییه با حضور اصحاب رسانه در استان هرمزگان/ طراحی سامانه‌های الکترونیک قضایی در حوزه های اعسار، انحصار وراثت و.../ ابتکار جالب توجه در خصوص پرداخت دیه تصادفات بدون تشکیل پرونده قضایی/ تشریح آسیب‌های قاچاق سوخت در استان هرمزگان
  • بهترین اتوماسیون اداری برای دانشگاه های علوم پزشکی چیست؟
  • تولید زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور توسط دانش‌بنیان‌ها
  • راهنمای طراحی و چاپ حرفه ای کاتالوگ در چاپخانه تهران
  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد