Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهام های ضد ایرانی مدعی شد که برای اطمینان یافتن از آزادی عبور و مرور کشتی ها در آبراه تنگه هرمز در پی ایجاد ائتلاف جهانی است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، سباستین گورکا که پس از خروج از کاخ سفید رادیویی به نام "آمریکا اول" تاسیس کرده است روز جمعه در گفت وگو با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پرسید با توجه به حادثه ای که برای نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز پیش آمد، چرا برای امنیت آمریکا تا منطقه و همچنین جهان، اقدامات ایران برای آنچه که ناامن سازی منطقه نامید، اهمیت دارد؟
وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که رئیس جمهوری این کشور در ارتباط جمهوری اسلامی ایران بسیار اخلاقی وارد شده است، افزود: او به وضوح فهمید که توافقنامه ای که توسط رئیس جمهوری اوباما و کری وزیر خارجه به دست آمده بود، برای آمریکا یک شکست بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پمپئو ادامه داد: این توافق، خطری را ارائه می داد که ایران در یک مدت زمان کوتاه بتواند به سلاح اتمی دست یابد و بنابراین ما در حال تنظیم استراتژی هستیم که تلاش های گسترده تر برای ایجاد ثبات در خاورمیانه را فراهم کند.
وی با این ادعا که در کاهش منابع ایران برای آنچه که تحریک ترور در جهان نامید، موفق بوده اند، اضافه کرد آنها همچنان نخستین حامی ترور در جهان هستند اما تعهدشان به حزب الله، شبه نظامیان شیعه در عراق و حوثی ها در یمن کاهش یافته است. آنها دلارهای کمی دارند.
وزیر خارجه آمریکا دلیل آنچه که به زعم او ایران در خلیج فارس انجام داده است را کاهش منابع دانست و اظهار کرد به دنبال ایجاد ائتلاف جهانی برای اطمینان یافتن از عبور و مرور آزاد آب های بین المللی هستیم.
پمپئو بدون اینکه اشاره ای به تعداد یا نام کشورهای موافق این به اصطلاح ائتلاف داشته باشد، گفت پذیرش های زیادی در این ارتباط داشتیم و من مطمئن هستم نه تنها برای آمریکا بلکه برای بسیاری از کشورها که بیشتر از ایالات متحده به حمل و نقل در تنگه هرمز نیاز دارند تا بتوانند کالاها و حمل و نقل آزاد از طریق آبراه ها داشته باشند، خوب خواهد بود.

تشکیل ائتلاف دریایی برای تنگه هرمز زمان می‌برد
وزیر خارجه آمریکا می‌گوید، تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای تضمین عبور و مرور آزاد در تنگه هرمز بسیار خوب است، اما تشکیل چنین ائتلافی مدتی زمان می‌برد.
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با برنامه «اول آمریکا» (America First ) در شبکه رادویی «Salem» در توجیه تصمیم واشنگتن برای تشکیل ائتلافی دریایی برای تنگه هرمز و باب‌المندب گفت: « ما در حال حاضر در حال ایجاد ائتلافی جهانی هستیم تا تضمین کنیم تا آنهایی که می خواهند اقداماتی را انجام دهند که هرکشوری مجاز به انجام آن است، و آن عبور و مرور در آبراهه‌های بین‌المللی است، بدون مانع انجام شود و ما در حال به وجود آوردن ائتلافی جهانی هستیم تا چنین برآیندی را تحقق بخشیم».
پامپئو در خصوص این طرح برای تشکیل ائتلافی بین‌المللی ادامه داد: «تا حد زیادی (در خصوص این طرح از سوی کشورهای بین‌المللی) مورد قبول قرار گرفتیم. تشکیل این (ائتلاف) مدتی به طول می‌انجامد اما اطمینان دارم که اقدام خوبی برای آمریکا و و برای جهان خواهد بود و ما این هدف را به شیوه‌ای پیش می‌بریم که نه تنها آمریکا بلکه بسیاری از کشورهایی که بیشتر از آمریکا برای عبور و مرور به تنگه هرمز نیاز دارند، بتوانند کالاهای خود را از طریق این آبراهه‌ها انتقال بدهند و آزادانه حرکت کنند».
سه شنبه هفته گذشته، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خبر داد که واشنگتن در حال بررسی طرحی است که تحت آن ائتلاف نظامی بین‌المللی از آبراه‌های بین‌المللی نزدیک ایران و یمن حفاظت کند.
به گزارش رویترز، این ژنرال ارشد آمریکایی در ادامه گفت: ما در حال تعامل با تعدادی از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی تشکیل دهیم که آزادی دریانوردی در تنگه هرمز و باب المندب را تضمین کند.
این اقدام آمریکا پس از وقوع حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان انجام می‌شود. صبح پنجشنبه (23 خرداد) دو انفجار مهیب در دریای عمان رخ داد و منابع خبری دقایقی بعد اعلام کردند، دو نفتکش بزرگ هدف انفجار قرار گرفته‌اند. با اینکه واشنگتن در این حادثه انگشت اتهام را به سوی ایران نشان رفته بود اما این ادعا حتی از سوی نزدیک ترین متحدان آمریکا نیز حمایت نشد.
کارشناسان متعددی اعلام کرده‌اند با وجود اتهامات واشنگتن عیه ایران، هیچ دلیلی درباره نقش تهران برای حمله به تانکرهای نفتی در دریای عمان وجود ندارد.

جزئیات ائتلاف دریایی آمریکا علیه ایران در تنگه هرمز
روزنامه آساهی شیمبون با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست ژاپن در ائتلاف احتمالی آمریکا در خلیج فارس مشارکت کند گزارش داد، در صورت تشکیل ائتلاف، هر عضو باید کشتی‌ خود را در تنگه هرمز اسکورت کند.
وزنامه آساهی «شیمبون» ژاپن در گزارشی به درخواست احتمالی آمریکا از توکیو برای پیوستن به ائتلاف نظامی دریایی این کشور در خلیج فارس پرداخت.
روزنامه ژاپنی نوشت: مقامات ژاپنی ظاهرا به دنبال تعیین کردن راهی برای چگونگی پاسخ دادن به این درخواست واشنگتن در زمینه تامین امنیت تنگه هرمز هستند.
بر اساس این گزارش، چندین مقام دفاعی ژاپن روز جمعه گفتند که واشنگتن درباره این پیشنهاد که ژنرال «ژوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ارائه کرده است، فعلا به ژاپن چیزی نگفته‌اند. اما آساهی شیمبون می‌گوید که احتمال آن خیلی زیاد است که واشنگتن از توکیو برای پیوستن به این ائتلاف تقاضا کند.
این گزارش افزود: ارائه چنین درخواستی، توکیو را بر سر دوراهی حقوقی در زمینه مشارکت نیروهای دفاعی این کشور در اقدامات فرامرزی قرار خواهد داد.
«کوتارو نوگامی» معاون دبیر کابینه ژاپن در پاسخ به سوالی درباره طرح دانفورد گفت، توکیو و واشنگتن با یکدیگر در ارتباط نزدیک هستند اما من فعلا نمی‌توانم درباره جزئیات صحبت کنم.
یک مقام بلند پایه وزارت خارجه ژاپن نیز گفته که آمریکایی‌ها هنوز در مرحله تفکر درباره محتوای این اقدامات هستند.
یک مقام وزارت دفاع ژاپن از صحبت کردن در این زمینه خودداری کرد اما گفت: من نمی‌توانم درباره آنچه آمریکا در حال اجرای آن است صحبت کنم و همچنین درباره درخواستی که به ژاپن ارائه شده است.
روزنامه آساهی نوشت: هنوز مشخص نیست طرح آمریکایی ها دقیقا چیست اما چیزی که ما فهمیدیم این است که هر کشور عضو ائتلاف باید کشتی‌های خود را در طول تنگه هرمز اسکورت کند.
از زمان توقیف غیرقانونی و بدون زمینه منطقی نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیسیها در تنگه جبل الطارق و تهدید ایرانی‌ها علیه لندن، انگلیس نیز از ترس توقیف کشتی‌هایش در منطقه خلیج فارس در حال رایزنی با آمریکا برای راه اندازی این ائتلاف نظامی است.
روز جمعه سخنگوی دفتر نخست وزیر انگلیس گفته بود که مذاکرات در این زمینه در جریان است.
نشریه «تایم» گزارش داد، کشتی جنگی «اچ‌ام‌اس مونتروس» روز سه شنبه گذشته نفتکش انگلیسی «پسیفیک وویاجر» را هنگام گذر از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان، اسکورت کرده است.
پایگاه «بلومبرگ» پیش از عبور این کشتی از تنگه هرمز به نقل از منابع مطلع نوشته بود، نفتکش‌های انگلیسی از بیم توقیف شدن توسط ایران، از ورود به تنگه هرمز خودداری می‌کنند. بر اساس این گزارش، نفتکش «بریتیش هریتیج» که متعلق به شرکت «بریتیش پترولیوم» به مدت چند روز از حرکت به سمت تنگه هرمز خودداری کرده بود.

کدام کشورها وارد بازی خطرناک آمریکا شده اند؟
روزنامه ایندیپندنت پیروی انگلیس در تقابل با ایران را به مشابه دنباله روی این کشور از آمریکا در جنگ افغانستان و عراق خواند و تاکید کرد که لندن وارد بازی خطرناکی شده است.
روزنامه «ایندیپندنت» روز جمعه در مقاله‌ای نوشت، ناو جنگی دوم بریتانیا هفته آینده به ناو حاضر در آب‌های راهبردی خلیج فارس ملحق می‌شود. این در حالی است که این کشور در آستانه حالتی از درگیری قرار گرفته است که تنها می‌تواند از تعداد محدودی از نیروهایش در این ناحیه استفاده کند و ممکن است به ادعای این روزنامه در صورت بروز اقدامی تحریک‌آمیز از سوی آمریکا، به هدفی برای اقدام تلافی‌جویانه ایران تبدیل شود.
این روزنامه نوشت، همین حالا نیز به نظر می‌رسد آمریکا پشت پرده توقیف کشتی نفتکش ایرانی حامل نفت برای سوریه باشد و جدی گرفتن این ادعا بسیار دشوار است که بریتانیا چنین اقدام تحریک‌آمیزی را فقط به‌خاطر درخواست مقامات «جبل‌الطارق» و به‌دنبال نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام داده باشد.
ایران خواستار آزاد کردن این نفتکش است و به بریتانیا هشدار داده وارد این بازی خطرناک نشود.
این روزنامه مدعی شد، «بریتانیا همین حالا هم درگیر این بازی خطرناک شده است» و ایران ممکن است اقدام علیه این کشور را که نایب آمریکا می‌داند، کم‌خطرتر از پاسخ مستقیم به آمریکا بداند.
در جنگ افغانستان و عراق به عاملیت واشنگتن نیز، بریتانیا وارد درگیری‌هایی شد که در آن‌ها تنها بازیگری خُرد محسوب می‌شد اما خطراتی که با آن مواجه بود هم اندازه با آمریکا بود.
برخی صاحب‌نظران نیز جنگ نفتکش‌ها در خلال جنگ ایران و عراق را در این زمینه یادآوری می‌کنند. با این تفاوت که اکنون آمریکا و انگلیس در موضع حداقلی و ایران در موضع مورد دفاع اکثریت قرار دارد.
از میان همان کشورهایی هم که از آمریکا و انگلیس حمایت می‌کنند، مانند عربستان سعودی و اسرائیل، نمی‌توان چیزی بیشتر از هورا کشیدن از کناره‌های زمین بازی انتظار داشت. امارات متحده عربی نیز از همین حالا با پشت کردن به منازعات، درحال خروج نیروهایش از یمن است.
این روزنامه در ادامه افزود: «در حال حاضر امارات و چند کشور دیگر نسبت به رهبری رئیس‌جمهور ترامپ - خرابکار بزرگ - به عنوان تشکیل دهنده ائتلاف دچار تشکیک هستند و نسبت به اینکه او آن‌ها را در خلیج (فارس) به کدام سو می‌برد عصبی هستند».
همچنین نوشت، از دید بریتانیا، بحران خلیج فارس دارای نکات مشترکی با جانب‌داری انگلیس از آمریکا در جنگ عراق است. بریتانیا خود را به یک هدف مبدل می‌کند؛ بی‌آنکه بداند آمریکا او را به کدام سو می‌کشد و ترامپ و افسرانش تا چه حد برای یک جنگ در مقیاس محدود یا نبردی تمام عیار علیه ایران، آمادگی دارند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ائتلاف دریایی آمریکا ایران تنگه هرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۸۸۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات، به‌ویژه شهر دوبی است.»

«در ایران روزانه حدود هزار و ۲۰۰تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان حدود هزار تن از سوی شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰تن هم از سوی کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود.» اینها را محمدجواد شکری، از فعالان صنعت تولید و تجارت بستنی در ایران در مورد آمار تولید و صادرات بستنی در کشور می‌گوید. اما مهم‌تر از بستنی‌هایی که مصرف داخلی دارند، لژیونر‌ها و صادراتی‌ها هستند؛ بستنی‌هایی که با برند ایرانی شهرت جهانی کسب کرده و دل مشتری‌ها را به‌دست آورده‌اند.

شکری در مورد صادرات بستنی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده ایرانی به کشور‌های همسایه صادرات بستنی دارند؛ صادراتی که رکورد ۴۰۰تن بستنی در روز را به دست‌آورده است؛ بستنی‌هایی که بیشتر به عراق و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس مانند عمان و کویت و امارات به‌ویژه شهر دوبی می‌رسند. علاوه بر حوزه خلیج‌فارس، بستنی‌های ایرانی به کشور‌های آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و حتی کشور‌های آفریقایی مانند لیبی هم صادر می‌شود و صادرکنندگان نیم‌نگاهی هم به بازار چین دارند.»

مردم جهان بستنی ایرانی را با چه طعم‌هایی دوست دارند؟

شکری با بیان اینکه صادرات بستنی ایرانی به کشور‌های دیگر با توجه به فرهنگ و ذائقه هر کشوری و با بسته‌بندی‌های مختص هر منطقه انجام می‌شود، می‌گوید: «چینی‌ها مزه‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران را خیلی دوست دارند و کشور‌های همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.»

این فعال صنعت تولید و تجارت بستنی با بیان اینکه بستنی ایران حتی به آمریکا و کانادا هم صادرات می‌شود، می‌گوید: «هرچند صادرات ما به این کشور‌ها محدود به ایرانیان ساکن در آنجا می‌شود، اما در شهر‌هایی مانند تورنتو عرضه بستنی ایرانی به جز فروشگاه‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی هم رسیده، ضمن اینکه به‌دنبال توسعه صادرات بستنی به آمریکا هم هستیم.»

بستنی زعفرانی ابتکار ایرانی

بستنی از فرنگ به ایران رسید. ناصرالدین‌شاه قاجار در سفر به فرانسه بعد از خوردن بستنی میوه‌ای فرانسوی، عاشق این دسر جذاب شد و به خدم‌وحشم خود دستور داد طرز تهیه آن را از فرانسوی‌ها بگیرند و به ایران بیاورند و اینگونه شد که پای بستنی به ایران باز شد. نخستین کسی که در تهران بستنی درست کرد «ممد ریش» نامی بود که با چرخ دوره‌گردی‌اش روانه کوچه و بازار می‌شد و بستنی می‌فروخت. پس از او، اکبر مشتی (مشدی) به بستنی رنگ و بوی ایرانی داد و بستنی زعفرانی تولید کرد. طعم این بستنی آنقدر خاص و خوب بود که خیلی زود در میان ایرانیان و جهانیان محبوب شد. اواخر دهه۴۰ شمسی، دستگاه‌های بستنی‌سازی وارد ایران شدند و بستنی در طعم‌ها و برند‌های مختلف عرضه شد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • الحوثی: خیزش دانشجویان در آمریکا مقامات این کشور را رسوا کرد
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • تحریم ایران علیه تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی + جزئیات | کدام مقامات انگلیس در لیست هستند؟
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • ◄ ایجاد طرح جامع بندر شهید حقانی به عنوان قطب مسافری و تفریحی
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • ۶۶۰ هزار مسافر در بنادر شرق هرمزگان جابه‌جا شد