Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در این کتاب تخصصی تعزیه بیش از ۵۲۰ منبع کتابخانه ای، مصاحبه‌های حضوری با شبیه خوانان و پژوهشگران تعزیه و حدود ۴۰۰ نسخه مجالس تعزیه، پیشینه تعزیه در تمام مناطق کشور از گذشته تا به امروز مورد بررسی مطالعه و تحقیق قرار گرفته است.

کتاب شبیه نامه در پنج فصل به رشته تحریر درآمده که با ساختار تعزیه تنظیم شده است و هر فصل آن با عنوان "مجلس" و هر بخش این کتاب با عنوان گوشه، اعلام شده و در این کتاب، زمان و مکان شکل گیری تعزیه خوانی در ایران، علل و عوامل پیدایش تعزیه، نوحه و مرثیه سرایی در عزای امام حسین (ع)، تاریخچه و عوامل پیدایش آن با نگاهی به آئین‌ها و سمبل‌های سنتی، مذهبی و نمایش ایران و شرح حال معرکه گیران، چاووشی خوانان، روضه خوانان، پرده خوانان، انتشار سبک زندگی اسلامی ایرانی به وسیله تعزیه، شرحی بر اسطوره با نگاهی بر ماجرای سیاووش و یادگار زریران و همچنین به نقش خون در اسطوره و با گفتاری از عناصر و شخصیت‌های اساطیری ایرانی در تعزیه از جمله شاه، عناصر اربعه، موجودهای مهیب، بررسی وضعیت ادبیات نمایش، موسیقی، معماری و نقاشی ایران در هنگام شکل گیری تعزیه مورد بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش علما، زنان، میرزاها، ملاهای مکتب دار، ارباب‌ها و سایرین در شکل گیری تعزیه، درام و داستان‌های سنتی ایران و نقش آنها در تعزیه به همراه شخصیت پردازی در داستان‌های تعزیه، سرایندگان نسخ تعزیه همراه با شرحی بر وضعیت ادبیات فارسی در دوران قاجار، اجرای تعزیه خوانی در روستاها، تنوع تعزیه‌ها از قبیل تعزیه‌های ترکی، عربی و تعزیه خوانی سیار، تطبیق تعزیه با تئاتر و همچنین سینما و انطباق نسخه‌های تعزیه با فیلمنامه و نمایشنامه و صدها نکته ناگفته و ناشنیده از هنر شبیه خوانی در این کتاب گردآوری شده است.

بخش عمده‌ای از این کتاب نیز به طور اختصاصی به تعزیه خوانی به اقوام ایرانی و تعزیه در ۳۱ استان کشور می‌پردازد و به ثبت اسناد مربوط به شبیه خوانی در این مناطق از دوران قاجار پرداخته شده و در این اثر پژوهشی به شیوه اجرایی تعزیه در هر استان به طور مفصل پرداخته شده است و پیشینه، تکایای دوران قاجار به طور کامل معرفی و مورد بررسی واقع شده است.

تعزیه خوانی در میان ترک‌ها، اعراب، اقوام لر و سایر اقوام ساکن در ایران به دقت مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و شاعران نسخه‌های تعزیه با زبانهای ترکی، عربی و…معرفی و اشعارشان مورد واکاوی قرار گرفته است.

در مجموع کتاب شبیه نامه تنها اثر پژوهشی است که توسط یک تعزیه خوان به رشته تحریر درآمده است و نگارش و تحقیق آن به گفته نویسنده این اثر بیش از هفت سال (۹۶-۸۹) طول کشیده است و با تیراژ یک هزار جلد و یک هزار و ۱۷۶ صفحه منتشر شده است و با توجه به اینکه این اثر پژوهشی یک اثر ملی بومی محسوب می‌شود تا کنون در ۶ مرحله در تهران، اراک، بوشهر، کرمان، خوانسار و کرمانشاه رونمایی شده است.

کتاب شبیه نامه در جریان دیدار اساتید زبان پارسی و شاعران کشور با مقام معظم رهبری در ۳۰ اردیبهشت ماه جاری همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) به رهبر معظم انقلاب اهدا گردید که مورد توجه معظم له قرار گرفت.

۳۰۱۷/‏۳۰۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا اراک کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش جهرم گفت: نخستین جشنواره خواندن و اختتامیه سومین جشنواره خوشنویسی دانش آموزان ابتدایی در سالن علامه امینی جهرم برگزار شد.
عبدالصمد یاسمی پور افزود: جشنواره خواندن که شامل گلستان خوانی، شاهنامه خوانی و متون کهن است با هدف تقویت و کسب مهارت دانش آموزان، قدرت بیان، روان خوانی، علاقه به مطالعه و آشنایی با زبان و ادبیات فارسی و ایجاد فرصت برای شناخت استعداد و توانایی دانش آموزان برپا شد.
وی افزود: در نخستین دوره جشنواره خواندن، بیش از ۳۰۰ اثر تولیدی به واحد آموزش ابتدایی ارسال شد که ۴۳ اثر منتخب به مرحله اختتامیه جشنواره و اجرا راه یافت  و از آنان تقدیر شد.
همچنین ۶۰۰ اثر خوشنویسی به جشنواره ارسال و از ۷۶ برگزیده ، تجلیل شد.
شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • برگ متحرک ؛ یکی از خاص ترین موجودات کره زمین را مشاهده می کنید! (عکس)
  • جزئیات دو شبیه سازی آمریکا برای حمله به ایران
  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • در بلوجونیور حساب باز کنید، 50 هزار تومان هدیه نقدی دریافت کنید
  • محمدعلی علومی، نویسنده و پژوهشگر درگذشت
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه‌خوانی
  • کسب عنوان برتر دانشجویان دانشگاه آزاد سقز در جشنواره نمایشنامه خوانی
  • معناهای آشکار و پنهان در پوستر نمایشگاه امسال کتاب تهران