Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد حوزه و دانشگاه زیارت امام‌رضا(ع) را فرصت نتقویت ارتباط با خدا دانست و گفت: حرم رضوی پایگاه عرفانی است که می‌گوید ظلم و ظالم باید از بین برود، رشادت‌های هشت سال دفاع مقدس حاصل پیوند عمیقی بود که رزمندگان اسلام با حضرت(ع) بسته بودند.

حجت الاسلام «علی سرلک» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه زیارت یک نهاد تربیتی و پایگاه موحدپرور است، اظهار کرد: وقتی انسان ها توفیق زیارت از راه دور و نزدیک پیدا می کنند، در واقع قلب شان با این توسل پاک می شود و به تعبیر مولانا زیارت بازجستن روزگار وصل خویش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: قلوب و حقیقت ما متصل به نور خداوند بوده است، ما همه مستان و عاشقان درگاه وی بوده ایم اما در عالم دنیا و عالم کثرت آمده ایم و با سختی ها و دو راهی ها و اختیارها و اراده هایی مواجه شده ایم تا مشخص شود که در این مسیر خود به کجا رهسپار خواهیم شد و کدام مسیر را انتخاب می کنیم، در این میان زیارت امکانی است که میل ما را به خدای متعال تقویت می کند.

 

وی تصریح کرد: در روایت آمده: «مَنْ زَارَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَتْ لَهُ حِجَّةٌ وَ عُمْرَةٌ قَالَ مَنْ زَارَ وَ اَللَّهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ». این روایت را در مورد امام رضا(ع) نیز به گونه ای دیگر وجود دارد. بنابراین گمشده اصلی انسان خداوند است و ما فقیر و گمگشته او هستیم و با زیارت و از معبر این امر، می خواهیم دوباره به هدف مان یعنی نزدیک شدن به خداوند برسیم، به همین جهت است که در زیارت جامعه کبیره آمده است: «جَعَلَ صَلواتَنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلایَتِکُمْ طِیبا لِخُلُقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَةً لَنَا وَ کَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا».

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: زیارت یکی از نمادهای برجسته تولی به اولیای خدا است و انسان زائر انسان خوش اخلاق تری می شود، انسان زائر گناهانش بخشیده می شود و صفا پیدا می کند. وقتی زائر وارد حرم امام رضا(ع) می شود از منیت ها و خودخواهی ها خبری نیست، این فرصت ناب و بی نظیری است که در اثر رابطه خود با خداوند متعال و ورود به مشاهد مشرفه پیدا می کنیم.

 

وی تاکید کرد: در روایت داریم که امام رضا(ع) فرمودند: «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثِ مَوَاطِنَ، حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِيزَانِ» (هر كس مرا با دورى راه زيارت كند و از راه دور به زيارت من آيد در روز قيامت در سه موقف به يارى او خواهم آمد تا او را از ناراحتي هاى آن حال نجات دهم: اوّل- در آن هنگامی كه نامه‏ هاى اعمال پخش مى ‏شود از جانب راست و از جانب چپ كه: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ  فَسَوْفَ يُحاسَبُ حِساباً يَسِيراً» هر كس كه نامه عملش به دست راستش داده شود با نرمى و سهولت به حساب او رسند؛ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَيَقُولُ يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِيَهْ...  هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ...»  و امّا آنكه كتابش را به دست چپش دهند خواهد گفت: اى كاش نامه ‏اش را به او نمى ‏دادند و به حسابش نمى ‏رسيدند).

 

حجت الاسلام سرلک در بخش دیگری از مباحث خود ابراز کرد: مساله دیگر در مورد امام رضا(ع) رافت ایشان است، می گویند پدر نسبت به فرزند حتی اگر بد هم باشد باز هم توجه و مهر و محبت دارد، امام رضا(ع) نیز این گونه است یعنی زائران مختلفی به دیدار حضرت(ع) می آیند و هیچ یک دست خالی بر نمی گردند. احساس ما به حضرت ثامن الحجج(ع) بار عاطفی بالایی دارد، این احساس عمیقی است که همه ما نسبت به ایشان داریم. از نمادهای ارادت ما به امام رضا(ع) آستان باشکوه ایشان است که با هنرهای فاخر آراسته شده است.

 

وی با بیان اینکه حرم امام رضا(ع) پایگاه عرفان حسینی است، خاطرنشان کرد: در واقع حرم امام رضا(ع) پایگاه عرفانی است که می گوید ظلم و ظالم باید از بین برود، رشادت های هشت سال دفاع مقدس حاصل پیوند عمیقی بود که رزمندگان اسلام با حضرت(ع) بسته بودند.

 

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت نماز جمعه جشن های دهه کرامت حجاب و عفاف عفاف و حجاب شورای نگهبان امام رضا ع چهارمحال و بختیاری اردبیل زیارت امام رضا ع سبک زندگی اسلامی عرفان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۲۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛  استاد ذبیح اله شاهمحمدی از بزرگان عرصه تعلیم و تربیت استان به همراه همسرش که او نیز معلم بوده، از عشق و علاقه اش برای با سواد ساختن دانش آموزان و دانشجویانش می‌گوید.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «معلم» پیام آور سعادت انسان‌ها است
  • طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • دکتر طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی در پی نظام تعلیم و تربیت «احسن» است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
  • ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • روز معلم و بهانه‌ای برای نوشتن روزگار معلمی 
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث