Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:43:30 GMT

اقتصاد ایران در نقطه اصلاح

تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۹۳۱۶۹

اقتصاد ایران در نقطه اصلاح

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون اقتصاد ایران در نقطه اصلاح، راهی برای تعلیق تحریم‌ها، جوانان در دام بیکاری، بازشدن پای بورس به خانه‌ها، بازنشستگان نجومی‌بگیر، کاخ‌نشینان در خدمت کوخ‌نشینان!؟، جنگ با ایران پرهزینه است و ۱+۴ به ۱+۳ تبدیل می‌شود؟، پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد ایران در نقطه اصلاح

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان اقتصاد ایران در نقطه اصلاح نوشت: «یارانه‌ها به‌صورت هدفمندتر پرداخت می‌شود.» این جمله چکیده آئین نامه هدفمندسازی یارانه‌ها مصوب بودجه سال ۱۳۹۸ است. در راستای اجرای قانون بودجه سال‌جاری، بنا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، دولت تصمیم دارد که با تغییر جهت تخصیص منابع یارانه، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای شرکت پتروشیمی و نیروگاه‌ها و همچنین حذف سه دهک درآمدی بالا از فهرست گیرندگان یارانه‌ها، منابع آزاد شده را صرف کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و پرداخت به خانوارهای نیازمند کند.

به‌گزارش خبرنگار «ایران»، در آستانه نهمین سال تولد قانون پرداخت هدفمندی یارانه‌ها، هیأت وزیران در مصوبه‌ای مهم مسیر این قانون را تغییر داد تا پس از هشت سال که از اجرای این قانون می‌گذرد، منابع آن به‌صورت بهینه‌تر و هدفمندتر به دست جامعه هدف برسد. براساس آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال که درجلسه ۱۹ تیرماه هیأت وزیران به تصویب رسیده و ابلاغ شد، این قانون تغییرات زیادی پیدا می‌کند، تغییراتی که به نفع جامعه هدف اصلی قانون که در طول این سال‌ها مغفول مانده بودند، تمام شود. قانون هدفمندی یارانه‌ها در آخرین روزهای آخرین ماه فصل پاییز سال ۱۳۸۹ کلید خورد و تاکنون حدود ۷۸ میلیون ایرانی ۱۰۰ دوره یارانه نقدی به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان را دریافت کرده‌اند. مبلغی که سهم هر ایرانی از یارانه نقدی را به ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسانده است. اکنون براساس آئین نامه اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه قرار است که ۳ دهک درآمدی بالا از لیست یارانه بگیران خط بخورند. طبق اهداف پیش‌بینی شده در تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال، تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف کردن پرداخت یارانه به خانوارهای نیازمند مدنظر قرار گرفته است که این اهداف درآیین نامه اجرایی این تبصره متجلی شده است. درمجموع با تغییراتی که از طریق این آئین نامه در هدفمندی یارانه‌ها صورت خواهد گرفت، عمده درآمدهای این قانون به دست جامعه هدف اصلی یا همان دهک‌های پایین درآمدی خواهد رسید و از سوی دیگر منابع توسعه بخش‌های مهم کشور همچون انرژی نیز تأمین خواهد شد.

راهی برای تعلیق تحریم‌ها

روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان راهی برای تعلیق تحریم‌ها آورده است: این روزها روابط ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای به دلیل اقدامات غیرقانونی ایالات متحده مبنی بر خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به بن‌بست رسیده و با گذشت بیش از یک سال از ایجاد این بن‌بست کماکان تغییری در شرایط ایجاد نشده است. آمریکایی‌ها بر خلاف تبلیغاتشان می‌گویند ایران باید ۱۲ شرط را بپذیرد تا واشنگتن راضی شود با تهران گفت‌وگو کند. ایران نیز زبان زور را بی‌احترامی تلقی می‌کند و تأکید دارد که مذاکره تنها با بازگشت آمریکا به توافق بین‌المللی برجام ممکن خواهد بود. در این شرایط که عملاً گامی به سوی بهبود اوضاع برداشته نمی‌شود و به سبب تحریم‌ها، ایران با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند، رئیس‌جمهور فرانسه در آخرین تلاش‌ها برای حفظ برجام پیشنهادی را مطرح کرده که در مقایسه با طرح‌های موجود و پیشنهادهای گذشته گامی به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند گره‌ی از مشکلات اقتصادی ایران را باز کند.

پیشنهاد امانوئل مکرون که طرح «فریز در برابر فریز» مشهور شده، مبنی بر آن است که از یک سو ایالات متحده معافیت‌های خرید نفت ایران را بازگرداند و ایران بتواند برای تأمین هزینه‌ها نفت بفروشد. از سوی دیگر تهران بپذیرد که از کاهش تعهدات برجامی دست بردارد. این پیشنهاد که نه از توافق جدید نه از مذاکره سخنی به میان آورده، نه درخواستی از ایران جز اجرای برجام دارد. از آمریکا نیز می‌خواهد تا تحریم‌های نفتی را با اعطای معافیت به حالت تعلیق درآورد تا منافع اقتصادی ایران نیز تا حدودی در نظر گرفته شده باشد.

جدای مسأله اقتصادی طرح، از بعد سیاسی نیز این پیشنهاد گامی به جلو محسوب می‌شود و می‌تواند شرایط را از بن‌بست فعلی بیرون بیاورد و فضا را برای آغاز مذاکرات فراهم کند. با این وجود واکنش اولیه ایران، به این موضوع چندان مطلوب نبوده است. روز گذشته مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح فریز در برابر فریز به ضرر ایران و غیرمتوازن است، تاکید کرد که براساس این طرح، از ایران خواسته می‌شود تا اقداماتش را متوقف کند و آمریکا هم از افزایش تحریم‌ها خودداری کند در حالی که تحریم چندانی برای آمریکا باقی نمانده و این کشور حداکثر فشار خود را نسبت به ایران وارد کرده است. این در حالی است که به نوشته پولیتیکو، «فریز در برابر فریز» به فریز شدن تحریم‌های نفتی اشاره دارد.

جوانان در دام بیکاری

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان جوانان در دام بیکاری آورد: بیکاری، معضلی که مدت‌هاست گریبان کشور را گرفته است و این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که حجم قابل توجهی از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی را در بر می‌گیرد و با توجه به این مسئله باید مسئولان به دنبال راهکاری برای خروج از این بحران باشند.

بیکاری از یک سو و نداشتن امنیت شغلی از سویی دیگر نیروی کار را نسبت به آینده دل‌نگران کرده است. آنکه مشغول به کاری نیست دائماً از خود می‌پرسد که آیا شغلی مناسب را خواهد یافت یا خیر؟ و آنکه با دردسر فراوان شغلی را پیدا کرده است دغدغه عدم امنیت شغلی را دارد. بحث بیکاری در یک اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است و برای بهبودی شرایط موجود باید به این مسئله توجه ویژه‌ای شود. نخستین تأثیر بیکاری، کاهش درآمد است؛ کاهش درآمد نه‌تنها یک فرد و یک خانواده بلکه کل اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر با رشد نرخ بیکاری فرصت پیشرفت اقتصادی یک کشور از بین می‌رود. در این میان اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این ماجرا داشته باشیم باید بگوییم که نتیجه از بین رفتن فرصت پیشرفت اقتصادی به‌معنای کند شدن حرکت چرخه تولید است. با توجه به این مسائل کاهش نرخ بیکاری از جمله مولفه‌هایی است که در شرایط کنونی باید مورد توجه قرار بگیرد تا بتوان تبعات آن را به حداقل برسانیم. یکی از مسائلی که در بحث بیکاری مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد متناسب نبودن و هزینه‌دار بودن برخی از رشته‌های دانشگاهی با شغل نیروی کار است.

ابراهیم نکو، دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به هزینه‌های گزاف برای برخی از رشته‌های دانشگاهی به «ابتکار» گفت: در دانشگاه‌های ما رشته‌هایی را با توجه به حجم وسیع از دانشجویان طراحی می‌کنند که متولیان هزینه‌های گزافی را برای این رشته‌ها می‌پردازند. مثلاً رشته‌هایی مانند مکانیک و نقشه‌کشی هزینه‌های بسیاری دارد و متولیان دانشگاه‌ها برای این رشته‌ها هزینه‌های بسیاری را پرداخت می‌کنند.

بازشدن پای بورس به خانه‌ها

روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان بازشدن پای بورس به خانه‌ها می‌نویسد: سپری شدن موج افزایش شاخص بورس در نخستین ماه‌های امسال، که عمدتاً بر اثر رشد نرخ ارز و تجدید ارزیابی شرکت‌ها ایجاد شده بود و همچنین آرام گرفتن نرخ ارز در ادامه، این احتمال را می‌داد که فضای بورس راه خود را با هیجان کمتری ادامه دهد. با این حال، عرضه اولیه سهام یک شرکت بزرگ، این جو رو به سکون را شکست. دیروز ۱۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی نوری در قالب ۳۰۰ سهم به طور مساوی بین سهامداران متقاضی فروخته شد. نکته قابل توجه در این باره، اقبال بی سابقه خریداران بود که به گزارش ایرنا، بیش از ۵۶۲ هزار کد معاملاتی در این عرضه شرکت کردند. بدین ترتیب رکورد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه بورس شکست. طی یک سال اخیر روند رو به رشد بورس با جهش شاخص کل و افزایش حدود ۲.۵ برابری شاخص بورس همراه بوده است و آمارها از حضور گسترده مردم در کارگزاری‌های بورسی و دفاتر پیشخوان برای دریافت کد بورسی حکایت دارد. براساس آخرین آمار بورس، تعداد کدهای سهامداری در پایان فروردین ماه امسال به مرز ۱۱ میلیون کد نزدیک شده بود که حاکی از فراگیر شدن بورس نزد عموم خانواده‌های ایرانی است.

ارزش معاملات بورس نیز با گذشت از مرز دو هزار میلیارد تومان، رقم جدیدی را ثبت کرد. شاخص بورس نیز توانست با رشد ۹۸۳ واحدی، مقاومت ۲۵۰ هزار واحد را بشکند. بر اساس این گزارش، اگر چه در ابتدا حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی یک هزار سهم با کف قیمت دو هزار و ۹۵۰ تومان و سقف قیمت سه هزار و ۱۲۵ تومان در نظر گرفته شده بود اما در نهایت با نرخ سه هزار و ۱۲۵ تومان کشف قیمت شد و به هر کد حداکثر تعداد ۵۳۳ سهم (به مبلغ یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان) اختصاص یافت. از خصوصیات عمده عرضه‌های اولیه شرکت‌ها، رشد قیمت سهام در قریب به اتفاق آنها درمدت بسیار کوتاهی پس از اولین عرضه است. در خصوص «نوری» هم اینک پیش بینی می‌شود بازدهی دست کم ۳۰ درصدی (با توجه به افزایش قیمت سهم و نیز سود توزیعی پس از مجمع) در روزهای آینده داشته باشد. طبق اخبار، مجمع سالانه این شرکت ۳۱ تیرماه برگزار خواهد شد و لذا توزیع سود پس از برگزاری این مجمع بعید نیست. 

بازنشستگان نجومی‌بگیر

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان بازنشستگان نجومی‌بگیر می‌نویسد: روز گذشته وزیر نفت ایران در اظهارنظری در نشست هم‌اندیشی کارگروه ارتقای سلامت اداری و مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت نفت، حرفی زد که مصداق عینی آن را در یکی از زیرمجموعه‌های آن به‌خوبی می‌توان دید. بیژن زنگنه، از بخش قراردادها و مناقصه‌ها به‌عنوان زمینه بروز فساد در نفت نام برد و حالا در یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی که صد درصد سهام شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد را در اختیار دارد، خدمات تهیه غذای کارگران به مبلغ صد میلیارد تومان بدون مناقصه و حتی بدون ترک تشریفات و حتی فراتر، بدون انعقاد قرارداد به شرکت پیشگامان خوراک تابان (سهامی خاص) واگذار شده است.

این خبر البته در گفت‌وگوی «نفتی‌ها» با محسن افخمی، دستیار ارشد مدیرعامل این شرکت، به‌نحوی تأیید شده است. او که به نظر می‌رسید در این گفت‌وگو کمی هراسان شده، گفته است: «ارائه خدمات از سوی این پیمانکار، تنها به علت خداحافظی قریب‌الوقوع پیمانکار سابق و کمبود زمان برای برگزاری مناقصه به‌دلیل تأمین خوراک روزانه کارگران بوده است». بااین‌حال در پاراف‌های این نامه، مدیران به‌طور کاملاً شفاف، کار را به این شرکت سپرده‌اند و عجیب است که اکنون اعلام می‌کنند «… به این پیمانکار اعلام شده برای گرفتن کار حتماً باید در مناقصه‌ای که به‌زودی برگزار می‌شود، شرکت کند».

جالب آنکه در این بین، زمینه‌سازی برای انعقاد یک قرارداد با یک شرکت خدمات خودرویی، بدون برگزاری مناقصه، حتی بدون قرارداد رستوران و تأمین غذا به مبلغ صد میلیارد تومان در قالب نامه‌ای واگذار شده است. گفته‌اند کار را شروع کن و سر ماه، صورت وضعیت ارائه بده! این منبع آگاه به «شرق» خبر می‌دهد: هلدینگ خلیج فارس نیز هفته گذشته، بازرس به این شرکت فرستاده است که اطلاعات جمع‌آوری کند، اما مشخص نیست که دایره این تخلفات تا چه اندازه گسترده است و آیا عزم جدی برای برخورد با این حجم از تخلفات در یک شرکت کوچک وابسته به صنعت پتروشیمی، وجود دارد و آیا بدنه وزارت نفت، اهمیتی برای سخنان مبارزه با فساد وزیر نفت قائل است یا خیر.

کاخ‌نشینان در خدمت کوخ‌نشینان!؟

روزنامه همدلی در گزارش خود با عنوان کاخ‌نشینان در خدمت کوخ‌نشینان می‌نویسد: شبکه‌های اجتماعی خبر و فیلمی از شخصی به نام محمد قانبیلی را که به اشتباه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، در سطح گسترده بازنشر می‌دهند که در آن آقای قانبیلی با نمایش چک ۶.۵ میلیارد تومانی خود، اقدام به فخرفروشی از دارایی و ثروت خود می‌کند. اینکه این مرد نماینده مردم تهران در مجلس معرفی شده است، همان بازی کثیف سیاسی است که اصول‌گرایان برای تخریب وجهه اصلاح‌طلبان که صددرصد نمایندگان تهران را در قالب لیست امید به مجلس فرستاد، به راه انداخته‌اند. از آنجا که می‌دانستیم از لیست امید تهران شخصی به نام محمد قانبیلی به مجلس دهم راه نیافته است، نام وی را در اینترنت جست‌وجو کرده و متوجه شدیم که وی عضو شورای عالی استان‌هاست و آخرین خبری که از او در رسانه‌های رسمی منتشر شده، مربوط به نطق پیش از دستور محمد قانبیلی در بیستمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در بیستمین روز از تیرماه جاری است؛ یعنی همین سه روز قبل.

اما موضوع گفتار و گزارش ما، اقدام غیرقابل قبول قانبیلی در فخرفروشی و نمایش ثروت نیست، حتی به اصول‌گرایانی که خواستند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند هم کاری نداریم، ما از این اتفاق به سوژه‌ای رسیدیم تا از برخی نمایندگان ادوار مجلس که از تمول و تمکن مالی بالایی بهره داشته‌اند و با جیب‌های پر از پول در خانه ملت زحمت می‌کشند، کسب اطلاع کنیم و با شما مخاطبان همدلی در میان بگذاریم.

جنگ با ایران پرهزینه است

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان جنگ با ایران پرهزینه است، آورد: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای جدیدترین تحولات منطقه از تنش میان ایران و امریکا تا پرونده سوریه، از تسلیحات و تجهیزات در اختیار حزب‌الله لبنان تا دورنمای تنش میان ایران و عربستان را مورد بحث و بررسی قرار داد. مصاحبه نصرالله که به سنت همیشه به شکل زنده پخش می‌شد بلافاصله در رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با واکنش‌های قابل‌توجه روبه‌رو شد. رسانه‌های اسرائیلی آن بخش از سخنان نصرالله را تیتر کردند که به تل‌آویو هشدار داده بود تبدیل کردن سرزمین‌های اشغالی به مخروبه کار سختی برای حزب‌الله لبنان نیست. برخی دیگر از رسانه‌ها نیز ترجیح دادند وزن گزارش را به سمت خبر سیدحسن نصرالله درباره درخواست رئیس‌جمهور امریکا برای گفت‌وگو با حزب‌الله لبنان سوق دهند. با این همه اظهارات مفصل دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره ایران و ابعاد متفاوت این پرونده از برجام تا رابطه با عربستان، از تنش میان تهران و واشنگتن تا همکاری ایران و روسیه در سوریه، توجه عمده رسانه‌ها را به سمت خود جلب کرد. در حالی که ایران با کاهش تعهدات برجامی، توافق هسته‌ای را وارد سطح جدیدی کرده و تنش میان تهران و واشنگتن بسیاری را نگران درگیری نظامی میان دو کشور کرده یارگیری دو طرف در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند بسیار مهم باشد. ایالات‌متحده تاکنون در حوزه برجام در سطح بین‌المللی تنها مانده و نتوانسته متحد قابل‌توجهی برای خود بیابد و در حوزه‌های غیربرجامی مانند فعالیت‌های منطقه‌ای و آزمایش‌های موشکی ایران نیز اروپایی‌ها به دلیل مخالفت با روش مدنظر ترامپ برای مواجهه با تهران با او همراه نشدند. در ترفند جدید واشنگتن تلاش می‌کند با در وسط معرکه قرار دادن پرونده امنیت در تنگه هرمز و خلیج‌فارس، متحدانی برای خود در ائتلاف ضدایرانی دست و پا کند که تاکنون نیز نشانه‌هایی از موفقیت این سیاست دیده نشده است.

شرایط رابطه ایران و امریکا به‌گونه‌ای است که بسیاری از ناظران با اینکه بر عدم تمایل دوطرف برای وقوع درگیری تاکید دارند اما درگیری تصادفی را دور از ذهن نمی‌دانند. قریب به دو هفته پیش بود که ایران پهپاد جاسوسی امریکا را در محدوده هوایی خود هدف قرار داد و پس از آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا ادعا کرد به دلیل پرهیز از کشته شدن ۱۵۰ نفر در حمله تلافی‌جویانه این حمله را ۱۰ دقیقه پیش از انجام لغو کرده است؛ ادعایی که از سوی بسیاری از منابع نزدیک به کاخ سفید با شک و تردید روبه‌رو شد و حتی سفیر مستعفی بریتانیا نیز در مجموعه‌ای از گزارش‌های محرمانه به لندن که اخیراً افشا شده است، تاکید کرد که این ادعای ترامپ دروغ بوده است.

۱+۴ به ۱+۳ تبدیل می‌شود؟

روزنامه توسعه ایرانی در گزارشی با عنوان ۱+۴ به ۱+۳ تبدیل می‌شود؟ نوشت: وقتی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که تلاش می‌کند همتای آمریکایی خود، دونالد ترامپ را متقاعد کند که برخی تحریم‌ها علیه ایران را کنار بگذارد و حسن روحانی نیز گفت که «توقف تمامی تحریم‌ها می‌تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و ۱+۵ باشد»، این احتمال ضعیف اندکی جان گرفت که شاید آمریکا به جمع دیگر طرف‌های برجام بازگردد و ۱+۴ دوباره ۱+۵ شود.

اما وضعیت برجام و حواشی آن به قدری پیچیده است که با تحولات چند روز بعد، حالا احتمال می‌رود که چه‌بسا نه تنها ۱+۴ به ۱+۵ افزایش نیابد، بلکه به ۱+۳ نیز تقلیل یابد. هرچند که انگلیس مانند روزها و ماه‌های پیشین همچنان تکرار می‌کند که مبنایش حفظ برجام است، اما آنچه در عمل این روزها از دولت انگلیس سر می‌زند و در عین حال پایان دولت ترزا می و آغاز کار یک نخست‌وزیر جدید، از اعتبار این اظهارات انگلیسی می‌کاهد.

انگلیس در کنار فرانسه و آلمان، خروج آمریکا را از برجام نکوهش کرد و رفتار آن تا چندی پیش دست‌کم در ظاهر نشان از بی‌طرفی آن داشت؛ اما ماجرای توقیف نفتکش ایرانی، آغاز تحرکاتی از سوی انگلیس بود که حالا به فرستادن کشتی جنگی به خلیج فارس و مذاکره با آمریکا برای ائتلاف در خلیج فارس هم رسیده است. آمریکا که تلاش برای تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ایران را در نشست ورشو و شورای امنیت و جلسه اخیر شورای حکام و هر فرصت دیگری که دست داده، امتحان کرده، این بار به ائتلاف روی آب روی آورده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی برجام وزارت نفت دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا سازمان برنامه و بودجه حسن روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۹۳۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: براساس گزارشات مرکز آمار ایران، تورم در نقطه به نقطه در فروردین ماه ۱۴۰۳ به کانال ۲۹ رسید؛ تورم کل در فروردین به ۳۸.۸ دهم رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید‌صولت مرتضوی در سی و پنجمین جشنواره امتنان کارگران نخبه و گروه‌های کار واحد نمونه استان خراسان رضوی که به مناسبت هفته کار و کارگر که در مشهد برگزار شد در جمع کارگران و کارفرمایان نمونه خراسان رضوی اظهارداشت: کشور ایران یک دهه در رکود بود، رشد ما تقریبا حدود نیم درصد بود و نقدینگی به شدت رو به افزایش بود و تورم نیز تورم غیر منطقی بوده است؛ اما همه تلاش دولت این است بتوانیم تورم را مهار کنیم و تولید را افزایش دهیم و رشد اقتصادی داشته باشیم.

وی افزود: سال گذشته؛ تورم نقطه به نقطه در اسفند 1402 به 35 درصد رسید و براساس گزارشات مرکز آمار ایران، تورم در نقطه به نقطه در فروردین ماه 1403 به کانال 29 رسید؛ تورم کل در فروردین به 38.8 دهم رسید و دولت هدفگذاری کرده تا پایان سال بتوانیم نرخ رشد تورم را مدیریت کنیم و امسال تورم را به زیر 30 درصد برسانیم‌.

 مرتضوی گفت: مسکن‌هایی را تزریق کرده‌ایم و از نظر ریالی در دولت سیزدهم بالغ بر 175 درصد حقوق‌ها افزایش یافته و سالانه حدود 40 درصد افزایش داشته‌ایم اما این کافی نیست، باید به مسکن کارگران توجه شود، از مسئولان تقاضا دارم که در حوزه مسکن کارگری توجه ویژه داشته باشند و در جوار کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مسکن ساخته شود، اگر عشق باشد بهره وری افزایش می‌یابد و اگر بهره وری افزایش یابد تولید ناخالص افزایش پیدا می‌کند و سرانه درآمد افزایش می یابد؛کارفرمایان با کمک کارگران تلاش کنند، دولت نیز مصمم است گره کار شما را باز کند.

وزیر کار و تعاون، رفاه اجتماعی بیان کرد:من به عنوان کوچکترین عضو دولت شهادت می‌دهم شخص رئیس جمهور تمام دغدغه اش در دولت معیشت مردم است و در این خصوص همیشه به اعضای دولت تذکر می‌دهند.

وی با اشاره به تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای برطرف کردن مشکلات معیشت و مسکن و بیمه کارگران ادامه داد: یکی از اقدامات این وزارتخانه توزیع کالابرگ الکترونیکی بوده که بارها گفته شده که چرا این کالابرگ به صورت نقدی پرداخت نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل اصلی نقدی نکردن کالابرگ الکترونیکی را اثرات تورمی آن بر بازار دانست و افزود: بیم از این داشتیم که با نقدی کردن کالابرگ الکترونیکی با یک دست بدهیم و از آن طرف از دست بدهیم.

مرتضوی اظهار کرد: تاکنون اقدامات زیادی برای تسهیل شرایط زندگی کارگران انجام شده که از جمله آن اجرای نظام جامع تامین اجتماعی بوده که کارگران می توانند از مراکز درمانی تامین اجتماعی به صورت رایگان خدمات دریافت کنند همچنین از مراکز درمانی دانشگاهی از فرانشیز 10 درصدی بهره گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:هفته کارگر فرصت مغتنمی است تا مدیران دستگاه های اجرایی دولتمردان و صاحبان اندیشه به بررسی ابعاد پیدا و پنهان خدمات کارگران توجه کنند، موضوع کار و کارگر دو مقوله‌ای هستند که اساسا عنصر تعالی، پیشرفت  و آبادانی هر جامعه ای را رقم می‌زنند.

وی افزود: در دیداری که 5 اردیبهشت در محضر مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان به تفسیر در پیرامون مقام کار و کارگر سخن گفتند، تفکیک کردند بین کارگر از منظر اسلام با کارگر از دیدگاه سایر مکاتب مخصوصا مکاتب ماتریالیستی؛ از نظر دین جایگاه کارگر بسیار رفیع است.

مرتضوی تصریح کرد: از نظر اسلام جوهره پیشرفت تعالی، کار و تلاش و کوشش است، انسان به سعادت و پیشرفت نمی‌رسد مگر با تلاش و کوشش؛ کارگر در منظر و مکتب پویای اسلام ابزار تولید نیست،بلکه خالق تولید است. در جایی از امام صادق(ع) نقل شده است؛ کسی که کار و کوشش کند برای تامین روزی حلال مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.

وزیر تعاون عنوان کرد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری، تولید ستون فقرات اقتصاد و کارگر ستون فقرات تولید است. نفس کار و سعی و تلاش در مکتب اسلام صاحب ارزش بالایی است.

وی ادامه داد: در احادیث نقل شده که پیامبر(ص) بر دست پینه بسته کارگر بوسه می‌زدند چرا که مردم کار و کارگر را بزرگ بدانند؛ امسال مقام معظم رهبری سال 1403 را در حوزه اقتصاد نامگذاری کردند، چرا که اقتصاد زمینه‌ساز استقلال هرکشوری است.

مرتضوی درباره مماشات دولتمردان و همسایگان فلسطین اشغالی عنوان‌ کرد: اگر این کشورها اجازه تردد دهند به جوانان مومن جهان اسلام، رژیم کودک‌کش و ضدحقوق بشر را از جغرافیای سیاسی جهان محو می‌کنند؛ اما این به وابسته وابستگی است و خود را وابسته صاحبان زر و زور و قدرت کرده‌اند و اسیر شده‌اند؛ چرا که وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد و انسان‌ها را اجیر می‌کند لذا بر سر دریا و معدن نفت نشستند اما محتاج هستند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل عدم اعتماد به خداوند رحمان است؛ یکی از دلایل شهوت قدرت است اگر امروز نظام مقدش جمهوری اسلامی ایران قطب بندی حاکم رایج بر جهان را ، قطب بندی در هم تنیده جهان را فرو ریخته است به واسطه سر پنجه و دستان گهربار کارگران ایران اسلامی است؛ ایرانی که دیروز برای خرید وانت تویوتا، سیم خاردار، امکانات اولیه دفاعی محتاج بود امروز کروز پرتاب می‌کند، موشک نقطه‌زن و بالستیک پرتاب می‌کند این افتخار کارگران است.

وی بیان کرد: چرا شما کارگران موفق هستید؟ چون کار را جهاد می‌دانید؛ وقتی نیت پاک و خالص باشد می‌توان استقلال اقتصاد سیاسی را فراهم کرد از سوی دیگر بحث کارفرمایان است؛ متاسفانه بعضی در جامعه به دنبال دو قطبی‌سازی هستند اما ما بر این باور هستیم کارگر و کارفرما یکی هستند.رابطه کارگر و کارفرما رابطه محب و محبوبی است  و یکدیگر را دوست دارند و این دوست داشتن هاست که توفیقات فراوان را رقم زده است.

مرتضوی خاطرنشان کرد: اگر نبود توان علمی، اجرایی کارگران کشور نبود امروز ما نمی‌توانستیم در معادلات جهانی اثرگذار باشیم. هیچ معادله ای در جغرافیای سیاسی جهان وجود ندارد که بدون در نظر گرفتن جمهوری اسلامی ایران قابل هضم باشد.مقام معظم رهبری سخن از جهش تولید آوردند؛ جهش را می‌توان به وجود آورد کما اینکه ما به رشد رسیدیم با همکاری مردم؛ مردم باید صاحب ثروت و مکنت باشند و دولت مشتاق است که آحاد مختلف مردم صاحب سرمایه باشند در این راستا نیز تلاش داریم.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • تحقق مشارکت مردم در رشد تولید با توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • اعطای نشان درجه یک اقتصاد مقاومتی به مدیرعامل پاکسان
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • انتقاد غیرمنصفانه، شجاعت مدیران را سلب می کند